Sida 9 av 13

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 08 feb 2023 10:52
av Korken
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:59
SwedishAdvocate skrev: 08 feb 2023 09:50
Eftersom du ju inte kan tänka dig en Ioniq Electric så verkar ju inte den vara aktuell i just ditt fall... ;)
Ja den har jag glömt, sen är ju grymt snål, men vansinnigt ful. :D
De koreanska bilarna är ju så förbannat plastiga också. Läderklädseln liknar barnens gummistövlar. Ungefär som japanska bilar var för 20 år sedan.

De håller säkert ihop. Men ändå störande.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 08 feb 2023 11:24
av SwedishAdvocate
Korken skrev: 08 feb 2023 10:52
De koreanska bilarna är ju så förbannat plastiga också. Läderklädseln liknar barnens gummistövlar. Ungefär som japanska bilar var för 20 år sedan.

De håller säkert ihop. Men ändå störande.
Men har du suttit i en Ioniq? ;)

Det har i och för sig inte jag, så jag kan ju inte svära på att du har fel...

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 08 feb 2023 11:33
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 08 feb 2023 11:24
Korken skrev: 08 feb 2023 10:52
De koreanska bilarna är ju så förbannat plastiga också. Läderklädseln liknar barnens gummistövlar. Ungefär som japanska bilar var för 20 år sedan.

De håller säkert ihop. Men ändå störande.
Men har du suttit i en Ioniq? ;)

Det har i och för sig inte jag, så jag kan ju inte svära på att du har fel...
EDIT: Fast när jag tänker efter så har jag faktiskt suttit i en KIA som är samtida med Ioniq Electric. Och som jag minns det så tyckte jag inte den var plastigare än t.ex. ngt motsvarande från Nissan, Toyota, VW eller Volvo... Särskilt förra generationen av Nissan Qashqai – den som precis blivit utbytt tyckte jag var riktigt, riktigt plastig... Har kört Leaf med, men det var så länge sen, så hur den var kommer jag inte ihåg...

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 08 feb 2023 11:53
av Korken
SwedishAdvocate skrev: 08 feb 2023 11:24
Korken skrev: 08 feb 2023 10:52
De koreanska bilarna är ju så förbannat plastiga också. Läderklädseln liknar barnens gummistövlar. Ungefär som japanska bilar var för 20 år sedan.

De håller säkert ihop. Men ändå störande.
Men har du suttit i en Ioniq? ;)

Det har i och för sig inte jag, så jag kan ju inte svära på att du har fel...
Kikade faktiskt på en igår. Den var förfärligt plastig tyckte jag. Det funkar säkert. Men det ser inte kul ut.

Å andra sidan är ju MX-30 raka motsatsen. Nästan premiumkänsla i den.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 08 feb 2023 14:44
av Korken
Fick löfte av en handlare att provköra min pendlingssträcka med deras MX-30. Då får man ju svart på vitt om den uppfyller behoven. Annars får jag leta vidare, eller vänta tills priserna sjunker lite på andra bilar. Närmast ligger väl kanske ID3 i så fall.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 08 feb 2023 17:51
av PapaD
Grannen har en mx30 sedan ett år, hans första elbil. Supernöjd, 2 mil till jobbet.
Jag har en ID3, min andra elbil. Supernöjd. :-) Mazdan är litet trött tycker jag, men jäkligt mysig inredning.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 08 feb 2023 18:44
av TomasRJ
PapaD skrev: 08 feb 2023 17:51
Grannen har en mx30 sedan ett år, hans första elbil. Supernöjd, 2 mil till jobbet.
Jag har en ID3, min andra elbil. Supernöjd. :-) Mazdan är litet trött tycker jag, men jäkligt mysig inredning.
Jo, så är det, Mazda är ingen sportbil. Tror den har 107 kW om jag inte minns fel.
Däremot har den på ett sätt 5 olika körlägen, (fast den eg. inte har några alls). Dvs. "gasrespons"/ regenerering kan ställas i fem lägen allt från "frirullning" (då är den också rappast på "gasen") till max regenerering (motsvarar nästan ett "eko-läge") via rattpaddlarna.
Den startar dock alltid på "mittläget", vilket även gäller efter det att farthållaren kopplas ur.
Osäker dock på hur mycket / lite som de olika lägena påverkar förbrukningen, men om man vill komma snabbt iväg från rödljus eller ha lite alertare omkörningsprestanda på landsväg så kan det alltså justeras en aning.

/ Mvh Tomas.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 08 feb 2023 22:11
av martinot
Korken skrev: 08 feb 2023 10:18
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:48
Har inte kollat runt på sistone, vet att en hel del här förespråkar en tesla model 3, men då ska man stå ut med den och tycka att den passar sina behov.

Kollade på bytbil och mazdan gick ju få till bra pris. Jämförde med vår leaf i ABRP Linköping till Jönköping och blev ca 10% sämre så den verkar mycket vettigare så den har ccs. Slå till vet ja, skönt att få se lite andra bilar i trafiken än my…
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
Det var lite segare än väntat... Inte för att det är någon enorm skillnad, men trodde (felaktigt uppenbarligen) att iaf. ca 50 kW var minimum för elbilar med CSS.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 08 feb 2023 22:24
av martinot
Korken skrev: 08 feb 2023 10:52
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:59
SwedishAdvocate skrev: 08 feb 2023 09:50
Eftersom du ju inte kan tänka dig en Ioniq Electric så verkar ju inte den vara aktuell i just ditt fall... ;)
Ja den har jag glömt, sen är ju grymt snål, men vansinnigt ful. :D
De koreanska bilarna är ju så förbannat plastiga också. Läderklädseln liknar barnens gummistövlar. Ungefär som japanska bilar var för 20 år sedan.

De håller säkert ihop. Men ändå störande.
Håller med om plastigheten hos Hyundai. Var en (av flera saker) som jag inte alls gillade när jag provkörde Ioniq 5 (fanns också många väldigt positiva saker med den skall sägas för balansens skull). Silverfärgad plast känns bara billigt och dåligt IMO.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 09 feb 2023 07:09
av Korken
martinot skrev: 08 feb 2023 22:11
Korken skrev: 08 feb 2023 10:18
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:48
Har inte kollat runt på sistone, vet att en hel del här förespråkar en tesla model 3, men då ska man stå ut med den och tycka att den passar sina behov.

Kollade på bytbil och mazdan gick ju få till bra pris. Jämförde med vår leaf i ABRP Linköping till Jönköping och blev ca 10% sämre så den verkar mycket vettigare så den har ccs. Slå till vet ja, skönt att få se lite andra bilar i trafiken än my…
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
Det var lite segare än väntat... Inte för att det är någon enorm skillnad, men trodde (felaktigt uppenbarligen) att iaf. ca 50 kW var minimum för elbilar med CSS.
Finns några laddhybrider med CCS. De brukar ha lägre effekt :)

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 09 feb 2023 08:18
av Korken
martinot skrev: 08 feb 2023 22:24
Korken skrev: 08 feb 2023 10:52
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:59
SwedishAdvocate skrev: 08 feb 2023 09:50
Eftersom du ju inte kan tänka dig en Ioniq Electric så verkar ju inte den vara aktuell i just ditt fall... ;)
Ja den har jag glömt, sen är ju grymt snål, men vansinnigt ful. :D
De koreanska bilarna är ju så förbannat plastiga också. Läderklädseln liknar barnens gummistövlar. Ungefär som japanska bilar var för 20 år sedan.

De håller säkert ihop. Men ändå störande.
Håller med om plastigheten hos Hyundai. Var en (av flera saker) som jag inte alls gillade när jag provkörde Ioniq 5 (fanns också många väldigt positiva saker med den skall sägas för balansens skull). Silverfärgad plast känns bara billigt och dåligt IMO.
Tycker Peugeot, Citroën och Renault har lyckats mycket bättre. Det är ju också ”billiga” bilar men inte alls plastiga på samma sätt.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 09 feb 2023 17:11
av martinot
Korken skrev: 09 feb 2023 07:09
martinot skrev: 08 feb 2023 22:11
Korken skrev: 08 feb 2023 10:18
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
Det var lite segare än väntat... Inte för att det är någon enorm skillnad, men trodde (felaktigt uppenbarligen) att iaf. ca 50 kW var minimum för elbilar med CSS.
Finns några laddhybrider med CCS. De brukar ha lägre effekt :)
Alltid något. Men personligen så räknar jag inte in hybrider som elbilar.

Betraktar hybrider mer som bensin/dieselfordon i grunden, fast med hjälpmotorer av el.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 09 feb 2023 18:01
av Korken
martinot skrev: 09 feb 2023 17:11
Korken skrev: 09 feb 2023 07:09
martinot skrev: 08 feb 2023 22:11
Korken skrev: 08 feb 2023 10:18
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
Det var lite segare än väntat... Inte för att det är någon enorm skillnad, men trodde (felaktigt uppenbarligen) att iaf. ca 50 kW var minimum för elbilar med CSS.
Finns några laddhybrider med CCS. De brukar ha lägre effekt :)
Alltid något. Men personligen så räknar jag inte in hybrider som elbilar.

Betraktar hybrider mer som bensin/dieselfordon i grunden, fast med hjälpmotorer av el.
Beror på tycker jag. Seriehybrider tycker jag är elbilar. Men inte övriga.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 09 feb 2023 23:39
av martinot
Korken skrev: 09 feb 2023 18:01
martinot skrev: 09 feb 2023 17:11
Korken skrev: 09 feb 2023 07:09
martinot skrev: 08 feb 2023 22:11
Korken skrev: 08 feb 2023 10:18
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
Det var lite segare än väntat... Inte för att det är någon enorm skillnad, men trodde (felaktigt uppenbarligen) att iaf. ca 50 kW var minimum för elbilar med CSS.
Finns några laddhybrider med CCS. De brukar ha lägre effekt :)
Alltid något. Men personligen så räknar jag inte in hybrider som elbilar.

Betraktar hybrider mer som bensin/dieselfordon i grunden, fast med hjälpmotorer av el.
Beror på tycker jag. Seriehybrider tycker jag är elbilar. Men inte övriga.
Vad är en "seriehybrid"?

Aldrig hört talas om det begreppet.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 10 feb 2023 05:19
av Daven
martinot skrev: 09 feb 2023 23:39
Korken skrev: 09 feb 2023 18:01
martinot skrev: 09 feb 2023 17:11
Korken skrev: 09 feb 2023 07:09
martinot skrev: 08 feb 2023 22:11


Det var lite segare än väntat... Inte för att det är någon enorm skillnad, men trodde (felaktigt uppenbarligen) att iaf. ca 50 kW var minimum för elbilar med CSS.
Finns några laddhybrider med CCS. De brukar ha lägre effekt :)
Alltid något. Men personligen så räknar jag inte in hybrider som elbilar.

Betraktar hybrider mer som bensin/dieselfordon i grunden, fast med hjälpmotorer av el.
Beror på tycker jag. Seriehybrider tycker jag är elbilar. Men inte övriga.
Vad är en "seriehybrid"?

Aldrig hört talas om det begreppet.

Seriehybrid är när fordonet alltid är drivet av elmotorn men kan laddas kontinuerligt av en generator, BMW I3 med Rex är väll den mest kända men även Ford transit custom phev.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 10 feb 2023 10:29
av Klintan
Även Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV är seriehybrid för att återgå till trådämnet :-).

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 10 feb 2023 17:04
av martinot
Daven skrev: 10 feb 2023 05:19
martinot skrev: 09 feb 2023 23:39
Korken skrev: 09 feb 2023 18:01
martinot skrev: 09 feb 2023 17:11
Korken skrev: 09 feb 2023 07:09

Finns några laddhybrider med CCS. De brukar ha lägre effekt :)
Alltid något. Men personligen så räknar jag inte in hybrider som elbilar.

Betraktar hybrider mer som bensin/dieselfordon i grunden, fast med hjälpmotorer av el.
Beror på tycker jag. Seriehybrider tycker jag är elbilar. Men inte övriga.
Vad är en "seriehybrid"?

Aldrig hört talas om det begreppet.

Seriehybrid är när fordonet alltid är drivet av elmotorn men kan laddas kontinuerligt av en generator, BMW I3 med Rex är väll den mest kända men även Ford transit custom phev.
Känner till den varianten i3 REX, men de räknas ju normalt in som elbilar vilket jag håller med om (och inte som hybrider).

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 10 feb 2023 17:07
av Korken
martinot skrev: 10 feb 2023 17:04
Daven skrev: 10 feb 2023 05:19
martinot skrev: 09 feb 2023 23:39
Korken skrev: 09 feb 2023 18:01
martinot skrev: 09 feb 2023 17:11


Alltid något. Men personligen så räknar jag inte in hybrider som elbilar.

Betraktar hybrider mer som bensin/dieselfordon i grunden, fast med hjälpmotorer av el.
Beror på tycker jag. Seriehybrider tycker jag är elbilar. Men inte övriga.
Vad är en "seriehybrid"?

Aldrig hört talas om det begreppet.

Seriehybrid är när fordonet alltid är drivet av elmotorn men kan laddas kontinuerligt av en generator, BMW I3 med Rex är väll den mest kända men även Ford transit custom phev.
Känner till den varianten i3 REX, men de räknas ju normalt in som elbilar vilket jag håller med om (och inte som hybrider).
Svårt med gränsdragningen. Finns även bilar som har mycket litet batteri och i princip är bensin-elektriska bilar. T.ex. Honda Jazz.

För att krångla till saker ytterligare så kan motorn under vissa förutsättningar, typ motorväg, driva hjulen direkt. Dock bara en utväxling.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 10 feb 2023 21:52
av martinot
Naje, håller inte alls med. BMW i3 är rena elbilar. Skillnaden med REX är i det fallet kommer i3:an med ett inbyggt elverk i bagaget.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 10 feb 2023 22:58
av Bengt-re
martinot skrev: 10 feb 2023 21:52
Naje, håller inte alls med. BMW i3 är rena elbilar. Skillnaden med REX är i det fallet kommer i3:an med ett inbyggt elverk i bagaget.
Aka seriehybrid. En i3 med REX är INTE en elbil.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 11 feb 2023 06:17
av Daven
Bengt-re skrev: 10 feb 2023 22:58
martinot skrev: 10 feb 2023 21:52
Naje, håller inte alls med. BMW i3 är rena elbilar. Skillnaden med REX är i det fallet kommer i3:an med ett inbyggt elverk i bagaget.
Aka seriehybrid. En i3 med REX är INTE en elbil.
Jag förstår och vill hålla med martinot att I3 är en elbil och att REXen är "bara" en bensin generator i bagaget. Men samtidigt om man då kollar på Ford transit custom phev så är den också helt eldriven bara det att den i verkligenheten bara går ett par mil innan generatorn behöver starta och ladda.

Jag tror anledningen till att jag uppfattat I3med REX som elbil är för att den dels finns utan Rex och även har en okej räckvidd på el.
Däremot så förstår jag att den måste klassas som seriehybrid.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 11 feb 2023 10:15
av SwedishAdvocate
@Korken:
SeikaNoItten skrev: 11 feb 2023 09:52
Hej!
Motormännen försäkrade inte Tesla fram till hösten -22 pga för mycket motorstyrka.
Detta gäller inte längre. Jag har just tecknat M-försäkring för en Tesla LR AWD 2019.
Bor i storstad och har bilen parkerad i flerbilsgarage. Kör 1500 mil/år. Kostnad straxt över 500 kr/månad.
viewtopic.php?p=700539#p700539

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 11 feb 2023 13:30
av martinot
Daven skrev: 11 feb 2023 06:17
Bengt-re skrev: 10 feb 2023 22:58
martinot skrev: 10 feb 2023 21:52
Naje, håller inte alls med. BMW i3 är rena elbilar. Skillnaden med REX är i det fallet kommer i3:an med ett inbyggt elverk i bagaget.
Aka seriehybrid. En i3 med REX är INTE en elbil.
Jag förstår och vill hålla med martinot att I3 är en elbil och att REXen är "bara" en bensin generator i bagaget. Men samtidigt om man då kollar på Ford transit custom phev så är den också helt eldriven bara det att den i verkligenheten bara går ett par mil innan generatorn behöver starta och ladda.

Jag tror anledningen till att jag uppfattat I3med REX som elbil är för att den dels finns utan Rex och även har en okej räckvidd på el.
Däremot så förstår jag att den måste klassas som seriehybrid.
Statistiskt så klassas den som 100% elbil bland alla seriösa sammanställningar.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 12 feb 2023 07:35
av Bjelke
Lite tragiskt för går det att tanka och köra helt på bensin så är det inte en ren elbil,
oavsett vad man väljer att kalla tekniken för. Punkt.
Då är det en hybrid helt enkelt.
Lite synd att det inte finns officiell statistik på hur många mil som
körts på el respektive bensin på alla hybrider, typ registrerat på bilprovningen.

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Postat: 12 feb 2023 08:02
av Korken
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.

Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..