Sida 1 av 2
Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 15:23
av qwe
Tjena forumet!
Vilken modell Y är mest värd att köpa ny?
RWD, LR eller P?
Jag har gjort en beställning men velar mellan Vilken av dessa modeller jag ska hämta ut nu mtp prissänkningarna...
Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 15:27
av mikebike
qwe skrev: ↑24 jan 2023 15:23
Tjena forumet!
Vilken modell Y är mest värd att köpa ny?
RWD, LR eller P?
Jag har gjort en beställning men velar mellan Vilken av dessa modeller jag ska hämta ut nu mtp prissänkningarna...
Det beror på dina behov. Jag kör ofta långt och jag uppskattar AWD, så jag landar i att LR är bästa valet för mig.
Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 15:29
av jonasl
Skulle tro att du vid försäljning har tappat minst i absoluta tal på en RWD, om det nu är det du menar med "mest värd att köpa".
Själv är jag nöjd med vår LR och lite glad över att ha sluppit fundera över valet själv, 90 000 kr är rätt stor skillnad i pris. Även om vi med LR kan göra vår vanligaste långresa utan laddstopp.
Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 15:46
av jalfa
har samma funderingar och velar mellan Y rwd och LR. Oavsett vilken så blir det ett lyft mot den I3 som jag leasar nu och vars leasing upphör augusti/september. Det gör att jag inte kan beställa nu utan måste vänta några månader då det just nu bara är några månaders leveranstid. Så jag får vela ett tag till

Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 15:54
av Tobbelibobbe
Vad jag läsa mig till så har LR bilar tillverkade i Tyskland en annan fjädring (bättre komfort) än tidigare LR från Kina. Har Y RWD också fått den uppdateringen?
Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 16:06
av mikebike
Tobbelibobbe skrev: ↑24 jan 2023 15:54
Vad jag läsa mig till så har LR bilar tillverkade i Tyskland en annan fjädring (bättre komfort) än tidigare LR från Kina. Har Y RWD också fått den uppdateringen?
Det skall vara samma oavsett ursprung. LR kan komma från Kina också.
Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 16:34
av Piggelin
RWD är ju klart mest prisvärd. Åker man ofta på långresor kan en LR vara värd det eller om man bor i Norrland med is och snö 11 månader om året. Men de flesta klarar sig fint utan AWD.
Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 17:19
av taliz
Köp den du vill ha?
Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 17:23
av Arn
Finns det någon acceleration boost att köpa till den billigaste?
Är det enbart räckvidd och fyrhjulsdrift som skiljer sig mot LR eller finns det ytterligare skillnader?
Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 19:17
av Ilduce77
Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...

Re: Vilken modell Y
Postat: 24 jan 2023 19:59
av CrazyGang
Jag bor i Norrland. Åker mycket till fjällen och när det är -20. Funkar fint. I sommar ska vi till medelhavet med den. 7-800 mila tripp. Kommer också funka fint.

Re: Vilken modell Y
Postat: 25 jan 2023 17:21
av qwe
Tack för era åsikter! Svårt val, gillar 4 hjulsdrift men samtidigt är det stor prisskillnad... lutar nog åt en RWD efter att ha läst era råd.
Re: Vilken modell Y
Postat: 25 jan 2023 17:37
av Kevork
Ett tips kan vara att ta fram några vanliga resor för din del och använda dessa i A better route planner där du knappar in båda bilarna. Så får du några bra jämförbara fall och kan lättare fundera kring om 10min här eller där är värt prisskillnaden osv.
Re: Vilken modell Y
Postat: 25 jan 2023 19:27
av Kommissarien
Med numera 100k i skillnad mellan t.ex LR o P modellen skulle man väl kunna tänka sig att P blir lite mer ”premium” på fler sätt än prestanda - komponentbristen som gör att de från o till snålat in på funktioner i passagerarstol, radar m.m borde kanske ”drabba” i större utsträckning Rwd o LR


men formodligen inte.
Re: Vilken modell Y
Postat: 26 jan 2023 15:14
av Freez
Lånar tråden hoppas det är ok? Velar mellan modell Y RWD och LR. Om jag väljer RWD (pga 90 000 kr i lägre pris) är det nedan skillnad jämfört med LR eller har jag missat något väsentligt?
Kortare räckvidd (men batteriet går ladda till 100% varje dag)
Långsammare snabbladdning
Långsammare acceleration
Inga dimljus
Vad kan jag räkna med i verklig körsträcka med en RWD? 30-35 mil beroende på väder?
Re: Vilken modell Y
Postat: 26 jan 2023 16:17
av mikebike
Freez skrev: ↑26 jan 2023 15:14
Lånar tråden hoppas det är ok? Velar mellan modell Y RWD och LR. Om jag väljer RWD (pga 90 000 kr i lägre pris) är det nedan skillnad jämfört med LR eller har jag missat något väsentligt?
Kortare räckvidd (men batteriet går ladda till 100% varje dag)
Långsammare snabbladdning
Långsammare acceleration
Inga dimljus
Och givetvis bara två drivande hjul. Efter att ha kört AWD sedan 2000 så känns det inte aktuellt att gå tillbaks till 2WD för mig.
Re: Vilken modell Y
Postat: 26 jan 2023 16:26
av jonasl
Lite sämre kapacitet för batterivärmning också då motorerna används för att generera värme.
Att det bara är tvåhjulsdrift känns ärligt talat som det minsta problemet. Har kört Subaru och Audi (quattro) 10+ år och sedan ett gästspel med en framhjulsdriven VAG-bil innan jag körde bakhjulsdriven Model 3 i ett år.
Model 3 var överlägsen VAG-bilen i vinterväglag och vid vardagsbruk även på hala vägar var den riktigt bra. Vid ren framkomlighet vid snö så är min upplevelse att markfrigång är minst lika viktigt. Audi Quattro med sportchassi är inte den optimala bilen vid djup snö.
Re: Vilken modell Y
Postat: 26 jan 2023 16:56
av pejvic
Freez skrev: ↑26 jan 2023 15:14
Lånar tråden hoppas det är ok? Velar mellan modell Y RWD och LR. Om jag väljer RWD (pga 90 000 kr i lägre pris) är det nedan skillnad jämfört med LR eller har jag missat något väsentligt?
Kortare räckvidd (men batteriet går ladda till 100% varje dag)
Långsammare snabbladdning
Långsammare acceleration
Inga dimljus
Vad kan jag räkna med i verklig körsträcka med en RWD? 30-35 mil beroende på väder?
Kört båda.
JA det du skriver ovan är det som skiljer. men den är väldigt känslig för kyla (RWD alltså)
Efter att ha rullat med båda ett tag så rekommenderar jag ändå LR om du kan.
jag tror att man får tillbaka de 90 som andrahandsvärde.
Räckvidd är alltid bra och skönt att ha.
Alltså, tillåter ekonomin, kör på en LR, oavsett körmönster.
Är man högt
belånad, har
laddning hemma samt endast kör korta sträckor så skulle jag rekommendera RWD.
I aspekten halka så har jag inga som helst bekymmer med RWD:n. Den går som ett lok.
Re: Vilken modell Y
Postat: 27 jan 2023 08:39
av Jjonas
Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17
Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.
Re: Vilken modell Y
Postat: 27 jan 2023 11:41
av jim1234
Jjonas skrev: ↑27 jan 2023 08:39
Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17
Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.
Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.
Re: Vilken modell Y
Postat: 27 jan 2023 12:04
av jim1234
En annan viktig aspekt (för mig iallafall) när man väljer mellan modellerna är försäkringskostnaden. Jag gissar LR blir rätt mycket dyrare att försäkra än RWD, pga fler hästkrafter..? Någon som kollat? (har inte haft tid själv tyvärr)
Re: Vilken modell Y
Postat: 27 jan 2023 12:07
av FStaake
jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 11:41
Jjonas skrev: ↑27 jan 2023 08:39
Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17
Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.
Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.
Stereon borde inte skilja på Y, men ska jämföra våra.
Är allmänt skeptisk till vad säljarna säger.
På 3:an skiljer stereon mellan SR och LR/P.
Edit:
Står tydligt på teslas hemsida att subwoofer ingår i Y RWD. Som sagt, skeptisk till att säljarna har koll.
Re: Vilken modell Y
Postat: 27 jan 2023 12:18
av jim1234
FStaake skrev: ↑27 jan 2023 12:07
jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 11:41
Jjonas skrev: ↑27 jan 2023 08:39
Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17
Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.
Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.
Stereon borde inte skilja på T, men ska jämföra våra.
Är allmänt skeptisk till vad säljarna säger.
På 3:an skiljer stereon mellan SR och LR/P.
Edit:
Står tydligt på teslas hemsida att subwoofer ingår i Y RWD. Som sagt, skeptisk till att säljarna har koll.
Aha där ser man, mycket märkligt iochmed att han gick och dubbelkollade och kom tillbaks 5 min senare med detta besked..??
Re: Vilken modell Y
Postat: 27 jan 2023 12:44
av Maw
jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 12:18
FStaake skrev: ↑27 jan 2023 12:07
jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 11:41
Jjonas skrev: ↑27 jan 2023 08:39
Ilduce77 skrev: ↑24 jan 2023 19:17
Jag har MYP...
Jag åker till norska fjällen flera gånger per år och borde därför ha en LR. Men när jag beställde skiljde det bara 25.000 mellan LR och MYP och då hade MYP ny fjädring och LR den gamla. MYP hade också bättre ljudisolering och bättre stereo, eftersom man ännu inte gjort den uppgraderingen på LR. Därför tog jag MYP.
Nu kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad på LR och MYP på de punkterna längre. Speciellt inte om de kommer från Berlin.
Det är ju teslas melodi. Gör alla bilar så lika som möjligt och nästan inga skillnader. Då blir det kostnadseffektivt..
Så med dagens prisskillnad hade jag nog valt en LR, eftersom jag uppskattar fyrhjulsdrift när jag är i fjällen.
Jag bor i Skåne och har oftast inte behov av fyrhjulsdrift här nere och hade det inte varit för fjällresorna, hade en SR varit perfekt prismässigt och för mina behov. Detta eftersom bilen bara används kortare resor här hemma.. Max 25 mil per resa..
Laddnätverket är så utbyggt att det inte är några konstigheter att köra långt med en SR heller. Tror inte det slår på många minuter på en fjällresa egentligen mellan MYP och SR... Min resa till Norge tar 40 minuter längre tid med elbil än med min Volvo. Och det är om jag sträckkörde volvon utan att stanna och äta. Och det gör jag inte... Så ett laddstopp på 40 min kan man räkna bort. Jag tror att det totalt skiljer 20-30 min mellan fossil och el. Kanske 20-30 min mellan SR och MYP. Om man laddar och äter på samma ställe..
Så det är ditt behov av räckvidd och grepp på vinterväglag som får styra och vägas mot pengarna...
Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.
Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.
Stereon borde inte skilja på T, men ska jämföra våra.
Är allmänt skeptisk till vad säljarna säger.
På 3:an skiljer stereon mellan SR och LR/P.
Edit:
Står tydligt på teslas hemsida att subwoofer ingår i Y RWD. Som sagt, skeptisk till att säljarna har koll.
Aha där ser man, mycket märkligt iochmed att han gick och dubbelkollade och kom tillbaks 5 min senare med detta besked..??
Han kanske hellre ville att du skulle köpa en LR än en RWD?
Re: Vilken modell Y
Postat: 27 jan 2023 12:53
av jim1234
Maw skrev: ↑27 jan 2023 12:44
jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 12:18
FStaake skrev: ↑27 jan 2023 12:07
jim1234 skrev: ↑27 jan 2023 11:41
Jjonas skrev: ↑27 jan 2023 08:39
Har aldrig varit skillnad på stereo i RWD/LR/P Y.
Stämmer inte tyvärr, var och provade en MY för ca en vecka sedan och frågade speciellt om ljudsystemet, om det är nån skillnad mellan RWD och LR, och enligt säljarna där (i Malmö) så har RWD 2st färre högtalare än LR, bla subwoofern saknas i RWD. En av säljarna visste lite mer än de andra och han gick t.o.m och dubbelkollade! Tyvärr hade de ingen RWD att testa utan endast LR och P.
Stereon borde inte skilja på T, men ska jämföra våra.
Är allmänt skeptisk till vad säljarna säger.
På 3:an skiljer stereon mellan SR och LR/P.
Edit:
Står tydligt på teslas hemsida att subwoofer ingår i Y RWD. Som sagt, skeptisk till att säljarna har koll.
Aha där ser man, mycket märkligt iochmed att han gick och dubbelkollade och kom tillbaks 5 min senare med detta besked..??
Han kanske hellre ville att du skulle köpa en LR än en RWD?
Ja kanske

(men jag var rätt tydlig med att det var RWD jag ville kolla in och provköra/provlyssna, och att LR är för dyr)