Sida 1 av 2
När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 16:17
av vigge50
Jag har läst många artiklar om Tesla med många fel men denna tar nog nästan priset som journalist med minst koll
Därför har Teslas vd Elon Musk - enligt sajten cleantechnica - ökat produktionstakten. Under 2016 ska det byggas cirka 2000 Tesla-bilar i Musks fabrik och varannan påstås vara Model X.
http://www.expressen.se/motor/stor-efte ... a-model-x/
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 16:24
av Svenssons
Han verkar inte ha koll på detta med per vecka och per år... Att sedan säga "Musks fabrik" istället för Teslas tyder på att han tror att det är en privat fabrik som verkligen bara tillverkar 2000 bilar per år...
Sedan verkar han tro att Tesla är ett tillfälligt projekt och att konkurrenterna ska hota Tesla i år när de kommer med nya modeller 2018... Verkar som att många tror att nya elbilar kommer enbart att konkurrera med andra elbilar och inte med alla modeller som finns på marknaden.
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 16:35
av Nicke Nyfiken
Sin okunskap i ämnet har han visat flera gånger tidigare. T ex
http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... pparna-pa/
Som journalist har man inga krav på sig att det ska finnas sanningshalt i det som skrivs. Så länge folk vill läsa det man skriver anses man vara en bra journalist, både av allmänheten och av arbetsgivaren. Hade denna yrkesetik praktiserats i vissa andra branscher hade folk dött på löpande band.
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 16:59
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:Sin okunskap i ämnet har han visat flera gånger tidigare. T ex
http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... pparna-pa/
Som journalist har man inga krav på sig att det ska finnas sanningshalt i det som skrivs. Så länge folk vill läsa det man skriver anses man vara en bra journalist, både av allmänheten och av arbetsgivaren. Hade denna yrkesetik praktiserats i vissa andra branscher hade folk dött på löpande band.
Där skriver han ju att Tesla skulle har gjort ett "enormt arbete" om de säljer 100 000 bilar per år 2018, att Tesla kommer göra det redan i år verkar inte finnas i hans sinnebild...
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 17:47
av Jerker
Nicke Nyfiken skrev:Sin okunskap i ämnet har han visat flera gånger tidigare. T ex
http://bloggar.expressen.se/berggren/20 ... pparna-pa/
Som journalist har man inga krav på sig att det ska finnas sanningshalt i det som skrivs. Så länge folk vill läsa det man skriver anses man vara en bra journalist, både av allmänheten och av arbetsgivaren. Hade denna yrkesetik praktiserats i vissa andra branscher hade folk dött på löpande band.
Ja, han har all rätt att tycka vad han vill, men om man grundar åsikterna på felaktiga fakta så blir det tämligen ointressant vad han skriver.
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 18:52
av SR-71-BlackBird
Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 19:14
av Jerker
SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
Haha! Han har väl fullt upp nu! Jag skrev också till honom och han svarade!
Då får han mer vatten på sin "Teslasektskvarn"!
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 19:16
av HelectriC
SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
Ska han revidera artikeln? Annars fortsätter han i praktiken sprida okunskap.
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 19:26
av Jerker
HelectriC skrev:SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
Ska han revidera artikeln? Annars fortsätter han i praktiken sprida okunskap.
Det kan vi kanske hoppas på! Jag skrev ju till en annan motorjournalist på Expressen om felet i artikeln om Lamborghini Urus som skröt med att den skulle bli den snabbaste SUV:en med 0-100 under 4 sekunder. Nu har de ändrat i artikeln:
http://www.expressen.se/motor/lamborghi ... ste-suven/
För den som inte orkar klicka på länken, här är ändringen med fet stil:
"0 till 100 kilometer i timmen ska gå på under 4 sekunder, enligt Reggiani. I så fall tar den plats framför de nuvarande bensindrivna rekordhållarna Bentley Bentayga och Porsche Cayenne Turbo S – som båda klockar in på 4,1 sekunder. Strax därefter kommer BMW X6 M på 4,2 sekunder. Tesla Model X lär också bli att räkna med när det gäller acceleration. Enligt tillverkaren ska den klara samma sak på supersnabba 3,4 sekunder."
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 20:41
av Nicke Nyfiken
Jerker skrev:HelectriC skrev:SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
Ska han revidera artikeln? Annars fortsätter han i praktiken sprida okunskap.
Det kan vi kanske hoppas på! Jag skrev ju till en annan motorjournalist på Expressen om felet i artikeln om Lamborghini Urus som skröt med att den skulle bli den snabbaste SUV:en med 0-100 under 4 sekunder. Nu har de ändrat i artikeln:
http://www.expressen.se/motor/lamborghi ... ste-suven/
För den som inte orkar klicka på länken, här är ändringen med fet stil:
"0 till 100 kilometer i timmen ska gå på under 4 sekunder, enligt Reggiani. I så fall tar den plats framför de nuvarande bensindrivna rekordhållarna Bentley Bentayga och Porsche Cayenne Turbo S – som båda klockar in på 4,1 sekunder. Strax därefter kommer BMW X6 M på 4,2 sekunder. Tesla Model X lär också bli att räkna med när det gäller acceleration. Enligt tillverkaren ska den klara samma sak på supersnabba 3,4 sekunder."
Bensindrivna är tillagt i texten

Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 20:54
av Jerker
Nicke Nyfiken skrev:Jerker skrev:HelectriC skrev:SR-71-BlackBird skrev:Fick just svar från journalisten som tar på sig misstaget.
Ska han revidera artikeln? Annars fortsätter han i praktiken sprida okunskap.
Det kan vi kanske hoppas på! Jag skrev ju till en annan motorjournalist på Expressen om felet i artikeln om Lamborghini Urus som skröt med att den skulle bli den snabbaste SUV:en med 0-100 under 4 sekunder. Nu har de ändrat i artikeln:
http://www.expressen.se/motor/lamborghi ... ste-suven/
För den som inte orkar klicka på länken, här är ändringen med fet stil:
"0 till 100 kilometer i timmen ska gå på under 4 sekunder, enligt Reggiani. I så fall tar den plats framför de nuvarande bensindrivna rekordhållarna Bentley Bentayga och Porsche Cayenne Turbo S – som båda klockar in på 4,1 sekunder. Strax därefter kommer BMW X6 M på 4,2 sekunder. Tesla Model X lär också bli att räkna med när det gäller acceleration. Enligt tillverkaren ska den klara samma sak på supersnabba 3,4 sekunder."
Bensindrivna är tillagt i texten

Ah! Just det!

Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 20:56
av ovelundkvist
jag har också skrivit till honom:
Jan-Erik,
Du är journalist. Ett grundkrav måste väl ändå vara att åtminstone kunna det mest basala om det du skriver om?
I artikel efter artikel om Tesla radar du upp så mycket felaktigheter att jag inte vet i vilken ände jag ska börja i.
Snälla, läs åtminstone Teslas egen info om antal reservationer av Model X och produktionstakt under 2016 innan du publicerar något i ämnet nästa gång:
http://files.shareholder.com/downloads/ ... Letter.pdf
Med vänlig hälsning
/o
Ove Lundkvist
0706-888 333
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 02 jan 2016 21:12
av Jerker

Reta inte Teslasekten!
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 01:11
av Svenssons
Intressant att det tog två veckor för honom att få artikeln från Clean Technica översatt och sedan ändå fick till det fel:
Orginalartikel:
Tesla Model X Production Kicks Into High Gear December 18th, 2015 by Kyle Field
http://cleantechnica.com/2015/12/18/tes ... high-gear/
Based on an expected total production capacity of 2,000 vehicles per week by 2016 (stated on the 2nd quarter Tesla conference call), that could mean 1,000 Xs a week. More realistically, production is still ramping up (which slows things down), and Elon expected an average of 1,600–1,800 vehicles a week in 2016 as a whole due to the various limitations that can come up and keep the company from hitting its max production capacity.
Berggrens artikel:
Stor efterfrågan på Teslas nya model X 30 dec 2015, Jan-Erik Berggren
http://www.expressen.se/motor/stor-efte ... a-model-x/
Under 2016 ska det byggas cirka 2000 Tesla-bilar i Musks fabrik och varannan påstås vara Model X. Produktionstakten är inte uppe i de talen ännu men en produktionsökning av den nya suv:en är efterlängtad.
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 01:27
av ovelundkvist
Underbart! Hur är det möjligt att förväxla vecka med år när man snor en text rakt av så?!?
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 04:19
av Svenssons
1000 Model X vilket är det som Berggren verkar ska tillverkas under hela 2016 är nog vad som tillverkades under 2015 (dock ligger leveranserna kanske på lite under hälften av det). Under 2016 lär kanske ca 40000 Model X levereras.
Förstår inte riktigt hur han kan ha fått artikeln så fel när han känner till Tesla sedan tidigare samt egentligen bara skriver om en engelsk bloggpost till svenska (som han behöver 2 veckor på sig).
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 06:37
av Daoops
Tänkte skriva något fint om att det är nog inte så lätt om man är late majority eller laggard enligt ni vet den där klassiska klock-kurvan
Att vi kanske måste vara lite mer förstående då nog vi alla här ligger inom den första 15e percentilen. Att man kanske inte väljer vare sig motorer eller expressen att skriva för om man skulle ligga där utan nästan per definition då ligger på dom senare 50% och att vi måste vara lite ödmjuka.
Men så läste jag vad mer den här gubben mer skrivit samt hans version av "the 90's - ett försvarstal" som nån länkade in och det är ju en lång radda av rena fuds (
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fear,_u ... _and_doubt)
Hur man känner igen ett FUD? tex "el kan också vara smutsigt" eller lite mer aktuellt "alla elbilar börjar spontant brinna" eller "snabbladdarna pajar batteriet". Korta meningar som tar långa meningar att förklara.
Så nu lackade jag också till. Uppenbarligen fuddar journalisten. Vem betalar honom? Eller är det nån årlig golfresa i portugal de möts på för årlig hjärntvätt? Jag vill gärna tro att dom helhjärtat och ärligt bara inte tror på elbilar...men skulle man då behöva fudda och sprida falska fakta?
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 07:59
av Jerker
Det tar ju tid att sprida kunskap, och det måste vi nog ändå ha i åtanke varje gång vi suckar tungt och tvingas förklara de mest basala fakta om elbilar.
Jag arbetar på en liten arbetsplats, c:a 15 anställda, och jag är den förste som nu skaffar en elbil där. En person som har mycket med oss att göra har länge haft en Toyota Prius, men det är inget han har pratat om och jag misstänker att de flesta på jobbet inte vet om det och inte heller har reflekterat över vad det är för bil.
När jag nu säger att jag har köpt en elbil inser jag att de flesta tänker elhybrid. Så jag får förtydliga mig och då höjs ögonbrynen. Det hade man inte trott, att nån verkligen skulle våga köpa en ren elbil! Så får man börja förklara, bemöta alla fördomar osv. Jag kommer ju att fungera som en ambassadör för elbilar på min arbetsplats och försöka ta de tillfällen som erbjuds att "normalisera" diskussionerna och uppfattningarna om elbilar i denna krets (och min bekantskapskrets) så att elbilstänkandet slår rot hos dessa människor. Så småningom kommer de att inse att en elbil är en vanlig bil och ett reellt alternativ även för dem.
Men det kommer att ta sin tid. Även om de inser att det är en elbil de ska ha så är en bil en sällanköpsvara och det kommer att ta åratal innan alla mina arbetskamrater kör en elbil. Antagligen 10-15 år i allra bästa fall.
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 13:15
av Nicke Nyfiken
Daoops skrev:
Så nu lackade jag också till. Uppenbarligen fuddar journalisten. Vem betalar honom? Eller är det nån årlig golfresa i portugal de möts på för årlig hjärntvätt? Jag vill gärna tro att dom helhjärtat och ärligt bara inte tror på elbilar...men skulle man då behöva fudda och sprida falska fakta?
Att det är bjudresor och lyxhotell som gäller för motorjournalister är känt sedan tidigare. Kanske inte Tesla uppfyller hans och andra motorjournalisters krav på VIP-status.
Hur som helst så hittade jag en gammal men till viss del fortfarande aktuell artikel i Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article11886440.ab
Sandlåda...
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 15:22
av Daoops
Nicke Nyfiken skrev:Daoops skrev:
Så nu lackade jag också till. Uppenbarligen fuddar journalisten. Vem betalar honom? Eller är det nån årlig golfresa i portugal de möts på för årlig hjärntvätt? Jag vill gärna tro att dom helhjärtat och ärligt bara inte tror på elbilar...men skulle man då behöva fudda och sprida falska fakta?
Att det är bjudresor och lyxhotell som gäller för motorjournalister är känt sedan tidigare. Kanske inte Tesla uppfyller hans och andra motorjournalisters krav på VIP-status.
Hur som helst så hittade jag en gammal men till viss del fortfarande aktuell artikel i Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article11886440.ab
Sandlåda...
Ah där fick vi det förklarat då ja. Tackar! Och givetvis den här Collin inblandad. Jag har uppenbarligen vart ganska så naiv i det här. Är det verkligen helt ok att det i praktiken är köpta journalister som skall recensera produkter? Borde inte det ingå in nån typ av disclaimer vad man blivit bjuden på i samband med artikeln? Likt aktieanalytiker som måste disclaima sitt innehav om dom skriver om ett bolag.
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 15:25
av Jerker
Jo, men det är ju klart att journalister som bjuds på luxuösa event klarar av att hålla sig objektiva till det de skriver om medan vi vanliga konsumenter inte klarar av det utan blir kallade för sekt...
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 16:20
av Daoops
Jerker skrev:Jo, men det är ju klart att journalister som bjuds på luxuösa event klarar av att hålla sig objektiva till det de skriver om medan vi vanliga konsumenter inte klarar av det utan blir kallade för sekt...
Va vänta blir ni bjudna på 1a klass och ostronbrickor??

Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 03 jan 2016 19:07
av malkolmen
vigge50 skrev:Jag har läst många artiklar om Tesla med många fel men denna tar nog nästan priset som journalist med minst koll
Därför har Teslas vd Elon Musk - enligt sajten cleantechnica - ökat produktionstakten. Under 2016 ska det byggas cirka 2000 Tesla-bilar i Musks fabrik och varannan påstås vara Model X.
http://www.expressen.se/motor/stor-efte ... a-model-x/
NEJ va pinsamt!
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 29 apr 2016 22:46
av Nicke Nyfiken
Läs och häpna
http://www.expressen.se/motor/berggren- ... tt-ansvar/
Jag kan förstå att Tesla-anhängarna står ut med ett och annat bara för att de verkligen vill markera att elbilen bör putta bort bensin- och dieselbilen från parkeringen.
Re: När journalisten har 0-koll
Postat: 29 apr 2016 23:05
av joel80
Det är är också intressant!
http://www.expressen.se/motor/4-av-10-s ... opa-elbil/
Elbilar vinner allt större förtroende hos bilköpare i Sverige.
Nu kan hela 42 procent av bilköparna tänka sig att köpa en elbil när det är dags för nästa bilaffär.
Men det finns även de som fortfarande är skeptiska till elbilar. 37 procent av de medverkande i undersökningen kan inte tänka sig att köpa en elbil vid nästa bilköp. Majoriteten av dem, 68 procent, - och både män och kvinnor – anser att den begränsade körsträckan är det största hindret.
Det betyder att inom några år kommer vi kunna se ytterligare en rejäl andel som kan tänka sig att köpa elbil.. för både med Model 3, Bolt, Volvo, Audi och alla som lovat en elbil med 35+ mil kommer att lansera sina bilar inom dom närmsta 2-3 åren.
Men 4 av 10 är ändå rätt högt.. om man bara puschar rätt och gör bonus - malus systemet ordentligt (tyvärr är det inte riktigt så bra som det kunde varit enligt förslaget som kom idag) så skulle vi ju kunna se en enorm ökning av försäljningen redan nu. Från 2-3% elbilar till i allafall 20-30% vore ingen omöjlighet bara på några år.
Kanske är det utbudet som är det största problemet.. biltillverkarna är kraftigt efter om man ser till efterfrågan.