Polestar 4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1390
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 4

Inlägg av thebishop »

Nu var ju min bild egentligen att svar på påståendet att Sedaner inte har problem med smuts bak och jag tyckte att model s och 3 har stora problem där (och ville exemplifiera hur extremt en trea i det här fallet samlar skit i bakpartiet - vilket i det här fallet var direkt farligt eftersom belysning bakåt inte syntes allt, snölagret var typ 5-8cm tjockt). Visst, det snöade, men det gör det i Sverige.

Jag har förhoppning om att ps4 klarar sig utan rengöring, men hade blivit ännu gladare om de ledde en normalisering att man skall ha sensorrengöring… gärna mekanisk. Det var därför jag frågade om någon sett något om detta. PS4 ser ju ut som ett intressant alternativ till 3/Y och kanske är en kandidat framöver.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Fredrik j
Inlägg: 10884
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

thebishop skrev: 23 apr 2023 13:07
Nu var ju min bild egentligen att svar på påståendet att Sedaner inte har problem med smuts bak och jag tyckte att model s och 3 har stora problem där (och ville exemplifiera hur extremt en trea i det här fallet samlar skit i bakpartiet - vilket i det här fallet var direkt farligt eftersom belysning bakåt inte syntes allt, snölagret var typ 5-8cm tjockt). Visst, det snöade, men det gör det i Sverige.

Jag har förhoppning om att ps4 klarar sig utan rengöring, men hade blivit ännu gladare om de ledde en normalisering att man skall ha sensorrengöring… gärna mekanisk. Det var därför jag frågade om någon sett något om detta. PS4 ser ju ut som ett intressant alternativ till 3/Y och kanske är en kandidat framöver.
Påståendet var att sedaner/kombikuper sällan har problem med smutsiga bakrutor så om en kamera för bakåtsikt placeras där bakrutan annars hade varit behövs troligtvis ingen rengöring. Ungefär där extra bromsljus brukar sitta är nog en bra och skyddad plats.
Din bild illustrerade ju precis det.

Inser dock att det kanske var lite otydligt men förhoppningsvis blev det lite klarare nu.

Fredrik j skrev: 19 apr 2023 07:46
toppo skrev: 19 apr 2023 06:48
thebishop skrev: 19 apr 2023 05:29
Gillar att de tog bort bakrutan. Någon som såg något om kamerarengöring?
Nej, inte sett något om det. Frågan är om det behövs? P2 har ju ingen bakrutetorkare/spolare och det är inget man saknar.
Det är väl bara kombis med relativt lodrät bakparti som har problem med smuts? På kombi-kupé och sedaner är det ju ett ickeproblem förutom i extrema situationer.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1390
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 4

Inlägg av thebishop »

Då missförstod jag dig, tack för klargörandet med ”bakrutor” - en högre placering funkar nog ok (även om man vill ha värmeslinga och gärna mekanisk rengöring för att ”alltid” funka…).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1390
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Polestar 4

Inlägg av thebishop »

Ser rätt nice ut (och ingen rengöring som syns ivf):

Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Fredrik j
Inlägg: 10884
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

Man visar ju också var kameran sitter. I bakkant av där takantenn ofta sitter.
IMG_0065.jpeg
Troligtvis håller den sig ganska ren där utan.

I den här filmen förklarar dessutom Thomas Ingenlath varför man tagit bort bakrutan. Det är för att kunna flytta bak/ner takbågen och skapa mer huvudutrymme för baksätespassageraren.

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 4

Inlägg av Maw »

Analys och jämförelse av designen in- och utvändigt mellan Polestar 4 och Model Y

Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Eldsig
Inlägg: 198
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 4

Inlägg av Eldsig »

Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?

Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.

Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.

100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 4

Inlägg av taliz »

Eldsig skrev: 11 okt 2023 08:35
Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?

Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.

Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.

100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Känns nästan lite som Geely dumpar Polestar.
Efter mediauppgifterna om att pengarna tar slut i vinter har de inte direkt kommit med några försäkringar om motsatsen.
Istället verkar de satsa just på Zeekr, de skall med dem göra samma resa som Polestar. Snart väntar börsintroduktion och därmed kapitalinjektion, precis som man gjorde med Polestar.
Man pumpar upp värdet genom att presentera modeller men kommer inte till skott...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Polestar 4

Inlägg av ObscureEconomist »

Eldsig skrev: 11 okt 2023 08:35
Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?

Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.

Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.

100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Fick ett mail med detta igår.

https://www.polestar.com/se/polestar-4- ... e-content/
BMW i4 M50 -22
Eldsig
Inlägg: 198
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 4

Inlägg av Eldsig »

taliz skrev: 11 okt 2023 08:41
Eldsig skrev: 11 okt 2023 08:35
Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?

Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.

Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.

100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Känns nästan lite som Geely dumpar Polestar.
Efter mediauppgifterna om att pengarna tar slut i vinter har de inte direkt kommit med några försäkringar om motsatsen.
Istället verkar de satsa just på Zeekr, de skall med dem göra samma resa som Polestar. Snart väntar börsintroduktion och därmed kapitalinjektion, precis som man gjorde med Polestar.
Man pumpar upp värdet genom att presentera modeller men kommer inte till skott...
Det skulle onekligen vara tråkigt om det blir så... men det kanske bara är lilla Sverige som bryr sig.
toppo
elbilist
Inlägg: 204
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

Eldsig skrev: 11 okt 2023 17:52
taliz skrev: 11 okt 2023 08:41
Eldsig skrev: 11 okt 2023 08:35
Det har varit osedvanligt tyst kring P4 ett tag nu, eller har någon snappat upp något?

Mest intressant är väl lanseringspris. Man kan tänka sig att kina-priser på Zeekr och Polestar borde kunna gå att jämföra hyfsat mot Sverige, om man tar höjd för ett litet Sverige-påslag på Polestar eftersom den ändå kommer att sälja bra här.

Zeekr 001 verkar ju få bra omdömen så tänker mig att P4 lär vara lika trevlig som helhet.

100 tusen upp i pris mot Zeekr? Eller kan de inte sälja då? 50 så kan jag tycka att det är värt det för design och förväntat andrahandsvärde.
Känns nästan lite som Geely dumpar Polestar.
Efter mediauppgifterna om att pengarna tar slut i vinter har de inte direkt kommit med några försäkringar om motsatsen.
Istället verkar de satsa just på Zeekr, de skall med dem göra samma resa som Polestar. Snart väntar börsintroduktion och därmed kapitalinjektion, precis som man gjorde med Polestar.
Man pumpar upp värdet genom att presentera modeller men kommer inte till skott...
Det skulle onekligen vara tråkigt om det blir så... men det kanske bara är lilla Sverige som bryr sig.
Polestar lämnade så sent som igår in en ansökan om att utföra en kapitalinjektion på 1 miljard dollar, så pengarna ser inte ut att ta slut ännu.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Eldsig
Inlägg: 198
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 4

Inlägg av Eldsig »

Spanska priser:
LR singel motor: 65.900€
LR dual motor: 72.900€

Dvs typ 780 resp 860 ksek.

https://www.hibridosyelectricos.com/coc ... 8_102.html
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 4

Inlägg av taliz »

Eldsig skrev: 24 okt 2023 18:15
Spanska priser:
LR singel motor: 65.900€
LR dual motor: 72.900€

Dvs typ 780 resp 860 ksek.

https://www.hibridosyelectricos.com/coc ... 8_102.html
Några tusen billigare i Holland. https://carup.se/polestar-4-pa-vag-till ... r-elbilen/

Men billig blir det knappast. Kanske bättre andrahandsvärde än Zeekr 001? Såvida de inte går i konkurs då…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 4

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 4

Inlägg av taliz »

Baserat på designen föredrar jag definitivt PS4 framför Zeekr 001.
Gissar att andrahandsvärdet blir bättre också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
toppo
elbilist
Inlägg: 204
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

Nu finns pris för Polestar 4 angivet i skatteverkets nybilsprislista. Inget paket finns med i denna lista så lite osäkert vad som ingår i priset.
Polestar 4 Long Range Single Motor 700 000kr
Polestar 4 Long Range Dual Motor 760 000kr
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Eldsig
Inlägg: 198
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 4

Inlägg av Eldsig »

toppo skrev: 19 dec 2023 20:10
Nu finns pris för Polestar 4 angivet i skatteverkets nybilsprislista. Inget paket finns med i denna lista så lite osäkert vad som ingår i priset.
Polestar 4 Long Range Single Motor 700 000kr
Polestar 4 Long Range Dual Motor 760 000kr
Nån uppfattning om dessa brukar stämma? Man kan ju hoppas att pilot- och pluspaketet ingår som på P3.

Då kan det sannolikt bli en sådan!
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Polestar 4

Inlägg av Datzun »

Är det klarlagt vad som ingår i standardutrustningen?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10368
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 4

Inlägg av Legato »

Datzun skrev: 20 dec 2023 08:13
Är det klarlagt vad som ingår i standardutrustningen?
Får hoppas att värmepump iaf blir standard. Väldigt märkligt att ha den i paket som på PS2...

För övrigt intressant när man följt begagnatmarknaden för PS2 ett tag. När det gäller Dual Motor-bilarna så skulle jag uppskatta att 80-90% har både Plus och Pilot-paket. Performance kanske 30%.

Skinnklädsel är nästan "unicorn", skulle gissa på runt 10%. Tycker personligen den är orimligt dyr med sina 50k dock, så förstår att få väljer till det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Eldsig
Inlägg: 198
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Polestar 4

Inlägg av Eldsig »

Den kinesiska konfiguratorn går tydligen att komma åt om man vill ha en liten liten uppskattning om den kommande svenska.

https://www.polestar.cn/zh-cn/polestar-4/configurator/
Fredrik j
Inlägg: 10884
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

Besviken på dom tråkiga färgerna. Midnight, som är mitt självklara val, verkar inte finnas på polestar 4.
ChristerP2
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 nov 2023 13:10

Re: Polestar 4

Inlägg av ChristerP2 »

Man kan ju hoppas på en Launch edition med åtminstone ett paket. Verkar ingå i den kinesiska konfiguratorn.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 632
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 4

Inlägg av roffe_s »

Sista januari ska det tydligen gå att beställa PS4 enligt https://www.polestar.com/se/polestar-4/ ... edoxKxrazU

Blir intressant att se kostnaderna för en välutrustad bil :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 4

Inlägg av Mickep »

Blir säkert bra, men jag har svårt att bakrutan försvunnit. Har varit en trend att baksikten har försämrats för varje iteration och att de nu helt enkelt har tagit bort den var väl en logisk följd. Men som sagt, jag gillar det inte. Jag vänder mig om och tittar bakåt när jag vill se mig omkring, jag förlitar mig inte på backspegeln. Möjligt att en vidvinkel kamera är säkrare och bredare synfält, men ändå.
lawe
Inlägg: 252
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 4

Inlägg av lawe »

Jag hade siktet inställt på 4:an, men vi har hund..
Skriv svar