Väntrum USS Replacement in TV

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

Lite nyheter ni säkert sett men tog tillfället i akt att även göra ett väntrum för att ha koll på när USS motsvarigheten i Tesla Vision släpps. Från infon på länken så kan vi se att Tesla kört avståndsmätning via kameror i bakgrunden för att jämföra med parkeringssensorerna för att förmodligen kalibrera och bekämpa buggar/hinder så som framför bilens dödvinkel.

Mycket snack går om att när bilen stått parkerad och faktiskt behöver köra framåt (vilket ju faktiskt är väldigt sällan det händer) så kommer bilen först backa för att få vision och sedan då kunna fortsätta som vanligt, är bilen istället parkerad på andra hållet så kan en lösning vara att föraren får godkänna att där ej är några hinder just dem 2 feet som är dödvinkeln precis när bilen kör iväg bara. Dessa alternativ då när Summon/Smart summon används, andra parkeringsrelaterade lägen när man faktiskt behöver infon vad som är framför bilen återstår att se.
Vad tror ni kommer hända? Dem måste ju lösa något med tanke på att dem tagit bort USS från så många bilar, och trotts att radar kommer (till vilka bilar vet vi dock inte) så behövs ju en lösning för alla här.

Nästkommande månader ska bli spännande att följa och se hur Tesla löser detta :)
Förmodligen kommer det nog tyvärr ta lång tid då vi varken fått utlåtande från Tesla eller Elon själv om detta

https://www.notateslaapp.com/news/1173/ ... ng-sensors
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Ser framför mig en fyra år lång tråd... Heljusautomatik... torkarautomatik... Adaptiva strålkastare... :)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av thebishop »

spacecoin skrev: 01 feb 2023 11:18
Ser framför mig en fyra år lång tråd... Heljusautomatik... torkarautomatik... Adaptiva strålkastare... :)
Glöm inte fungerande FSD.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

spacecoin skrev: 01 feb 2023 11:18
Ser framför mig en fyra år lång tråd... Heljusautomatik... torkarautomatik... Adaptiva strålkastare... :)
Förmodligen xD

Jag måste säga att heljus/torkar automatik fungerar utmärkt för mig i mina båda Model y Performance. Hör många som har strul med det vilket så klart är störigt.

Däremot något med man saknar är Adaptiva strålkastare, speciellt när man ska köra in på kringelkrokiga uppfarten där vi inte har belysning. Med tanke på att de flesta nya bilar nu har projektorstrålkastare så är det ju inte svårt att lösa tycker man
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

thebishop skrev: 01 feb 2023 11:50
spacecoin skrev: 01 feb 2023 11:18
Ser framför mig en fyra år lång tråd... Heljusautomatik... torkarautomatik... Adaptiva strålkastare... :)
Glöm inte fungerande FSD.
Fast fsd progress går ju framåt med stormsteg nu :)
Visst när Elon sa för 3 år sedan att det skulle va färdigt inom ett år så var han nog lite väl optimistisk xD. Jag tror att Elon sätter sina timelines utifrån att alla de som jobbar med något på Tesla är en kopia av honom, men i verkligheten är ingen i närheten av hans kompetens. Men detta året kommer va stort för FSD Med tanke på framstegen de gjort i USA förra året så ser framtiden väldigt ljus ut! Förhoppningsvis får vi Beta snart i EU nu när dem börjat hyra in ADAS testare i både Danmark och Tyskland (utöver de tusentals inofficiella testare dem redan har utspritt över EU)
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 01 feb 2023 11:51
Jag måste säga att heljus/torkar automatik fungerar utmärkt för mig i mina båda Model y Performance. Hör många som har strul med det vilket så klart är störigt.
Torkarna trodde jag inte funkade bra för någon i slask eller mörker, men helljusets avbländning blev ju markant bättre (användbart) innan jul. Snabbare på vore önskvärt. Det tog bara ca 3.5 år från att jag fick min bil. Därav "fyra år". ;)
Domenix skrev: 01 feb 2023 11:56
Förhoppningsvis får vi Beta snart i EU nu när dem börjat hyra in ADAS testare i både Danmark och Tyskland
Vi får inte betan innan "nya ADAS"-arbetet i UNECE (som Tesla är "chair" för iofs) är klart, vilket nog tar ett år till. Tidigast om 2-3 år skulle jag tro i och med att det ska genom EU-kvarnen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

spacecoin skrev: 01 feb 2023 11:58
Domenix skrev: 01 feb 2023 11:51
Jag måste säga att heljus/torkar automatik fungerar utmärkt för mig i mina båda Model y Performance. Hör många som har strul med det vilket så klart är störigt.
Torkarna trodde jag inte funkade bra för någon, men helljusets avbländning blev ju markant bättre innan jul. Snabbare på vore önskvärt. Det tog bara ca 3.5 år från jag fick min bil.
Domenix skrev: 01 feb 2023 11:56
Förhoppningsvis får vi Beta snart i EU nu när dem börjat hyra in ADAS testare i både Danmark och Tyskland
Vi får inte betan innan "nya ADAS"-arbetet i UNECE (som Tesla är "chair" för iofs) är klart, vilket nog tar ett år till. Tidigast om 2-3 år skulle jag tro i och med att det ska genom EU-kvarnen.
Ingen av oss vet, bara att vänta och se när det kommer :).
Jag tror definitivt innan nästa Jul kommer vi ha fsd beta
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 01 feb 2023 12:03
Jag tror definitivt innan nästa Jul kommer vi ha fsd beta
2023? Du önsketänker tyvärr. Hur ska det gå till om det inte är lagligt i EU? R79 täcker inte vad ens NoA vill göra, och R157 är för L3 autonomi på motorväg, vilket inte Tesla klarar av. DCAS är vad vi väntar på och den ska draftas klart, klubbas av GRVA inom UNECE och sedan in i EU-lag. Jag tror i bästa fall att de två första stegen kan vara klara under 2023, men jag är skeptisk. Troligare 2024 som det ser ut i dagsläget och EU-lag under 2025 som jag skulle gissa.

https://wiki.unece.org/display/trans/ADAS
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3582
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av AAKEE »

Domenix skrev: 01 feb 2023 11:16

Mycket snack går om att när bilen stått parkerad och faktiskt behöver köra framåt (vilket ju faktiskt är väldigt sällan det händer) så kommer bilen först backa för att få vision och sedan då kunna fortsätta som vanligt, är bilen istället parkerad på andra hållet så kan en lösning vara att föraren får godkänna att där ej är
Det är nog mycket forumideer det där.

Det kommer inte funka tillfredsttällande utan USS (eller någon kvalitativ ersättning) det är lätt att inse.

Det ÄR ganska ofta det ska börjas med att köras framåt och skulle tesla tänka att man själv går ut och kollar så kan det ju ha kommit dit ett barn innan man sitter i bilen igen.

Nä i linje med ideen att själv kolla kan dom även ta bort elmotorerna och det mesta av batteriet och ersätta med pedaler så är familjen flinta-lösningen klar.

Jag har inte haft kameran bakåt så det har gått se något vettigt i den på två månader ( utom innan jag körde ut från tvätthallen, en gång).

Försämrat andrahandsvärde eller sänkt pris på nya spelar ingen roll.

Det går helt enkelt inte köpa en ny tesla innan USS och radar är åter och torkarna kan stängas med farthållaren på (iaff i vinterväglag).

Trots OTA-funktionen och 50 nya versioner sedan jag fick min bil för två år sedan är den sämre än någonsin. Ändå har jag USS ( och en radar som barlast).

När ska Tesla inse att julshower och pruttkuddar är mindre viktigt än att bilen fungerar på riktigt?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 01 feb 2023 12:15
När ska Tesla inse att julshower och pruttkuddar är mindre viktigt än att bilen fungerar på riktigt?
När kunderna slutar prioritera det istället för riktiga funktioner och väljer en annan bil skulle jag tro.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av thebishop »

Och dessutom ”FSD BETA” - hur länge innan man inte är försökskanin? Summon är väl fortfarande beta.

Beta == EJ färdigt för produktion / verkligheten utan potentiellt allvarliga (och ofta kända) fel återstår.

Plussa på ett antal år där också - om du inte vill riskera offra livhanken när betan kör in i stillastående saker i mörkret när radar saknas.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Jag har sagt det förut: Vill man förstå Teslas strategi kring julshower, pruttkuddar, spel i bilen och FSD (och avsaknaden av det vi talat om) så ska man läsa "Blue Ocean Strategy" från 2005. https://www.adlibris.com/se/bok/blue-oc ... 9147122004

100% Tesla-playbook. "Engagerande bok om hur företag tar sig från att vara en i mängden till att bli det unika företaget som kunden inte ser några alternativ till." -- Lars Bengtsson, professor i industriell ekonomi vid Lunds Tekniska Högskola
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av thebishop »

För den som Inte orkar läsa en bok så sammanfattar chatgpt som följer:

Blue Ocean Strategy är en affärsstrategi som syftar till att hitta och skapa en ny marknad där konkurrens är minimal, i stället för att konkurrera på en redan överfull marknad. Det innebär att söka efter möjligheter att skapa värde genom att undersöka nya marknader eller nya sätt att tillfredsställa kundens behov. Målet med en Blue Ocean Strategy är att bygga en stark konkurrensfördel genom innovation och kreativitet.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av thebishop »

Konkurrensen om pruttkuddar lär verkligen vara minimal.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Jag kan bjussa på ett exempel: Cirque du Soleil vs traditionell cirkus:
IMG_0521.JPG
Ni kan använda fantasin till att byta ut saker för att göra motsvarande för traditionella OEM:er (t ex Toyota, Porsche) och Tesla

Pruttkudden och julshowen skulle hamna under "Fun and humor". "Games, and entertainment" kan vi lägga till till höger. Och tillverkningspriset är nära 0.

Förslag på andra kategorier (plus/minus = Teslas value proposition jfr andra OEM):
Performance 0-100 +++
Komfort -
Service --
Sales / Customer UX ---
Driver assist. -
Self-driving. +++
Traditional car functions --

osv.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av thebishop »

Japp - det intressanta är om det håller i längden - för de flesta tror jag ändå bilen primärt är för transport och då finns det ju en del saker som kanske är viktiga där tesla fallerar. Sen förminskas ju en del av deras fördelar dramatiskt när nu andra EV kommer - drivlina och prestanda är ju fantastiska på EV jämfört med allt med förbränningsmotor, men de flesta struntar nog i om den gör 0-100 på 2.1 eller 4.5s (förutom samma entusiaster som köpte Ferrari Porsche eller amerikanska muskelbilar.)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

thebishop skrev: 01 feb 2023 13:37
Japp - det intressanta är om det håller i längden
Ja, vi är helt överrens där.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

Det är ju också så att allt det här med pruttkuddar/julshower och trams är på pricken Elon Musk's humor. Skulle inte förvåna mig om det är så att han bara fått iden och vips in med det i bilen, sen är han också jävligt smart så där är ju mycket sanning i strategin om vad det skall uppfylla :).

Ser man till FSD beta så har dem gjort extrema framsteg. Jag tror inte vi ser riktig FULL SELF DRIVING i någon Tesla som tillverkas idag tyvärr, men med tanke på hur bra beta funkar redan nu i de länder som har det så duger det gått och väl till att samla in data och liknande. Så länge vi får beta till EU så är jag fullt nöjd med att inte allt funkar och att jag måste vara redo att ta över vid vissa tillfällen.

Vill ni se hur pass bra fsd beta är idag så funkar en snabb sökning på youtube klockrent
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 01 feb 2023 13:48
Vill ni se hur pass bra fsd beta är idag så funkar en snabb sökning på youtube klockrent
Klockrent... Nja... Jag har FSD och jag är helt ointresserad av att låta bilen köra mig och mina medpassagerare om det innebär sämre komfort och sämre körning (långsammare och mindre säkert). På samma sätt undviker jag att använda AP:s farthållare när det går från 80-70-50. Den suger på både det och åt andra hållet.

Jag tycker FSD betan i nuvarande form (kass förare + kräver ständig övervakning) är lika användbar som julshowen i praktiken. Demo med kompisar, inte så mycket mer. Med till 2025 så kanske den är användbar på något vis för oss om inte Tesla har dumpat 'legacy FSD hardware' HW3 helt och hållet då.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

spacecoin skrev: 01 feb 2023 13:56
Domenix skrev: 01 feb 2023 13:48
Vill ni se hur pass bra fsd beta är idag så funkar en snabb sökning på youtube klockrent
Klockrent... Nja... Jag har FSD och jag är helt ointresserad av att låta bilen köra mig och mina medpassagerare om det innebär sämre komfort och sämre körning (långsammare och mindre säkert). På samma sätt undviker jag att använda AP:s farthållare när det går från 90-70-50. Den suger på både det och åt andra hållet.

Jag tycker FSD betan i nuvarande form (kass förare + kräver ständig övervakning) är lika användbar som julshowen i praktiken. Demo med kompisar, inte så mycket mer.
Håller med dem måste fixa fartjusteringen. Man kan ju inte köra i 70 förbi en 50 skylt för att sedan börja långsamt sakta ner till 50, det bryter ju mot lagen liksom xD

FSD beta har du tyvärr helt fel om och det finns oändligt med bevis på på youtube där folk köra random routes där bilen klarar sig helt själv ibland upp till flera timmar. Whole mars catalog och Dirty Tesla's kanaler tillexempel, undersök där lite så ser du bevis på hur bra det faktiskt funkar :)

Det är inte perfekt det är det ingen som säger något om, men det är grymt bra framsteg bara under detta året
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 01 feb 2023 14:00
FSD beta har du tyvärr helt fel om.
Ärligt talat tror jag inte det finns någon på det här forumet som har bättre koll på autonoma fordon och FSD-betan än jag. Du kan väl läsa lite i FSD tråden eller i min gamla nyhetstråd "autonoma fordon"? Jag tänker att du ska ta det lite lugnt med rena propagandakanaler som WholeMarsCatalog. DirtyTesla är ok.

Vad är du tycker jag har "helt fel" om?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av thebishop »

Vänta tills du testat vintertid med smutsiga kameror också.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

spacecoin skrev: 01 feb 2023 14:02
Domenix skrev: 01 feb 2023 14:00
FSD beta har du tyvärr helt fel om.
Ärligt talat tror jag inte det finns någon på det här forumet som har bättre koll på autonoma fordon och FSD-betan än jag. Du kan väl läsa lite i FSD tråden eller i min gamla nyhetstråd "autonoma fordon"? Jag tänker att du ska ta det lite lugnt med rena propagandakanaler som WholeMarsCatalog. DirtyTesla är ok.

Vad är du tycker jag har "helt fel" om?
Fast rena bevis när man ser en oklippt video med rutter som tittarna valt ut som Dirty Tesla gör så ser man ju svart på vitt hur bra systemet funkar i det nuvarande stadiet. Säger som sagt inte att det är verklig full self driving eller något men jag litar nog på ren fakta hellre än vad någon random dude på ett forum skriver :)
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

thebishop skrev: 01 feb 2023 14:02
Vänta tills du testat vintertid med smutsiga kameror också.
Ja där har vi ett riktigt problem!´Och det blir nog svårt för Tesla att lösa tyvärr.
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3582
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av AAKEE »

Domenix skrev: 01 feb 2023 14:00

Det är inte perfekt det är det ingen som säger något om, men det är grymt bra framsteg bara under detta året
Vi har väl fått 0.0% av de uppdateringarna i Schweden?

Min bil är sämre än när jag köpte den!

Möte i
Mörker på landsväg, bilen saktar ned till 39km/h och bibehåller om det kommer fler bilar att möta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar