Väntrum USS Replacement in TV

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

flipmac skrev: 02 feb 2023 09:55
Domenix skrev: 01 feb 2023 14:10
spacecoin skrev: 01 feb 2023 14:02
Domenix skrev: 01 feb 2023 14:00
FSD beta har du tyvärr helt fel om.
Ärligt talat tror jag inte det finns någon på det här forumet som har bättre koll på autonoma fordon och FSD-betan än jag. Du kan väl läsa lite i FSD tråden eller i min gamla nyhetstråd "autonoma fordon"? Jag tänker att du ska ta det lite lugnt med rena propagandakanaler som WholeMarsCatalog. DirtyTesla är ok.

Vad är du tycker jag har "helt fel" om?
Fast rena bevis när man ser en oklippt video med rutter som tittarna valt ut som Dirty Tesla gör så ser man ju svart på vitt hur bra systemet funkar i det nuvarande stadiet. Säger som sagt inte att det är verklig full self driving eller något men jag litar nog på ren fakta hellre än vad någon random dude på ett forum skriver :)
Jag kan intyga att Spacecoin är lite mer än random dude på forumet när det gäller dessa frågor. Att du inte stött på hens inlägg i dessa frågor under dina 3 månader på forumet är kanske det mest förvånande. Men det lär du märka efter hand :) Är dina nylevererade MYP med FSD din första erfarenhet av systemet förutom det du sett på nyss nämnda YT-kanaler?
Jag har sett många av hans inlägg vilket motiverade mitt svar

fsd beta är långt ifrån perfekt, men det man kan se direkt med ögat och skapa sig en uppfattning om är ren fakta jämfört med om man lysstnar på någon som bara säger saker på forum (inte bara på de kanaler jag nämnde, det är ju bara exempel bland 100 tals fler som postar både drives med strul men även många drives där dem in te behöver ingripa alls)
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av thebishop »

Om du då försöker undvika confirmation bias och sätter dig och googlar på alla olyckor och fails så kanske du funderar en sväng till.

Fakta kvarstår, kameror utan rengöring kommer aldrig att fungera på riktigt här i Sverige.

Redan 2014 vid min första provkörning så fallerade backkameran på grund av imma - det har inte blivit bättre på nio år.

Inget neuralt nätverk - eller youtube video från fanboys - kommer att fixa det.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

thebishop skrev: 02 feb 2023 11:49
Om du då försöker undvika confirmation bias och sätter dig och googlar på alla olyckor och fails så kanske du funderar en sväng till.

Fakta kvarstår, kameror utan rengöring kommer aldrig att fungera på riktigt här i Sverige.

Redan 2014 vid min första provkörning så fallerade backkameran på grund av imma - det har inte blivit bättre på nio år.

Inget neuralt nätverk - eller youtube video från fanboys - kommer att fixa det.
Som sagt det är inget perfekt system än, och det finns brister som du nämner, föraren bär allt ansvar och måste vara redo att ta över, det står ju en hel paragraf om det när betan ska accepteras

Jag har inte sagt något emot de brister som kvarstår i hårdvaran, det vi diskuterade vara hur pass bra systemet är nu och just nu är det riktigt jäkla bra och ska bli spännande att se vad som händer nu när 11.3 släpps
Senast redigerad av Domenix, redigerad totalt 1 gånger.
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av LarsOJ »

Domenix skrev: 02 feb 2023 11:30
flipmac skrev: 02 feb 2023 09:55
Domenix skrev: 01 feb 2023 14:10
spacecoin skrev: 01 feb 2023 14:02
Domenix skrev: 01 feb 2023 14:00
FSD beta har du tyvärr helt fel om.
Ärligt talat tror jag inte det finns någon på det här forumet som har bättre koll på autonoma fordon och FSD-betan än jag. Du kan väl läsa lite i FSD tråden eller i min gamla nyhetstråd "autonoma fordon"? Jag tänker att du ska ta det lite lugnt med rena propagandakanaler som WholeMarsCatalog. DirtyTesla är ok.

Vad är du tycker jag har "helt fel" om?
Fast rena bevis när man ser en oklippt video med rutter som tittarna valt ut som Dirty Tesla gör så ser man ju svart på vitt hur bra systemet funkar i det nuvarande stadiet. Säger som sagt inte att det är verklig full self driving eller något men jag litar nog på ren fakta hellre än vad någon random dude på ett forum skriver :)
Jag kan intyga att Spacecoin är lite mer än random dude på forumet när det gäller dessa frågor. Att du inte stött på hens inlägg i dessa frågor under dina 3 månader på forumet är kanske det mest förvånande. Men det lär du märka efter hand :) Är dina nylevererade MYP med FSD din första erfarenhet av systemet förutom det du sett på nyss nämnda YT-kanaler?
Jag har sett många av hans inlägg vilket motiverade mitt svar

fsd beta är långt ifrån perfekt, men det man kan se direkt med ögat och skapa sig en uppfattning om är ren fakta jämfört med om man lysstnar på någon som bara säger saker på forum (inte bara på de kanaler jag nämnde, det är ju bara exempel bland 100 tals fler som postar både drives med strul men även många drives där dem in te behöver ingripa alls)
Vad menar du egentligen med ”verklig full self driving”? Och vad är perfekt fsb beta?

Vad tycker du är säkrast? ”Drives” med strul eller där de inte behöver ingripa när du tittar på dessa videos?
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

LarsOJ skrev: 02 feb 2023 11:51
Domenix skrev: 02 feb 2023 11:30
flipmac skrev: 02 feb 2023 09:55
Domenix skrev: 01 feb 2023 14:10
spacecoin skrev: 01 feb 2023 14:02

Ärligt talat tror jag inte det finns någon på det här forumet som har bättre koll på autonoma fordon och FSD-betan än jag. Du kan väl läsa lite i FSD tråden eller i min gamla nyhetstråd "autonoma fordon"? Jag tänker att du ska ta det lite lugnt med rena propagandakanaler som WholeMarsCatalog. DirtyTesla är ok.

Vad är du tycker jag har "helt fel" om?
Fast rena bevis när man ser en oklippt video med rutter som tittarna valt ut som Dirty Tesla gör så ser man ju svart på vitt hur bra systemet funkar i det nuvarande stadiet. Säger som sagt inte att det är verklig full self driving eller något men jag litar nog på ren fakta hellre än vad någon random dude på ett forum skriver :)
Jag kan intyga att Spacecoin är lite mer än random dude på forumet när det gäller dessa frågor. Att du inte stött på hens inlägg i dessa frågor under dina 3 månader på forumet är kanske det mest förvånande. Men det lär du märka efter hand :) Är dina nylevererade MYP med FSD din första erfarenhet av systemet förutom det du sett på nyss nämnda YT-kanaler?
Jag har sett många av hans inlägg vilket motiverade mitt svar

fsd beta är långt ifrån perfekt, men det man kan se direkt med ögat och skapa sig en uppfattning om är ren fakta jämfört med om man lysstnar på någon som bara säger saker på forum (inte bara på de kanaler jag nämnde, det är ju bara exempel bland 100 tals fler som postar både drives med strul men även många drives där dem in te behöver ingripa alls)
Vad menar du egentligen med ”verklig full self driving”? Och vad är perfekt fsb beta?

Vad tycker du är säkrast? ”Drives” med strul eller där de inte behöver ingripa när du tittar på dessa videos?
Vad som är säkrast är ju helt orelevant när det är ett system som är i beta och som man måste acceptera massa varningar innan man börjar använda det xD, just nu så är ju så klart en människa flera gånger bättre än fsd beta
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 02 feb 2023 11:55
Vad som är säkrast är ju helt orelevant när det är ett system som är i beta och som man måste acceptera massa varningar innan man börjar använda det xD, just nu så är ju så klart en människa flera gånger bättre än fsd beta
Jag kan känna igen mig i den här optimisimen som nya personer har innan det ens gått ett halvår av ägande. "Det är bara en beta"... Vet du vad som mer är beta? Autopilot, Autosteer, Autowipers... Egentligen allt som börjar på Auto. Kolla i din bil så får du se.

När du inser att Teslas system inte kommer att bli nämnvärt bättre inom 12 månader, och du fortfarande inte har det tillgängligt på dina bilar, eller har fått nämnvärda förbättringar efter tre år heller så tror jag att du kommer att omvärdera dina 120tkr i sjön och din optimism kring den här produkten. Det är min gissning.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av flipmac »

Domenix skrev: 02 feb 2023 11:30
flipmac skrev: 02 feb 2023 09:55
Domenix skrev: 01 feb 2023 14:10
spacecoin skrev: 01 feb 2023 14:02
Domenix skrev: 01 feb 2023 14:00
FSD beta har du tyvärr helt fel om.
Ärligt talat tror jag inte det finns någon på det här forumet som har bättre koll på autonoma fordon och FSD-betan än jag. Du kan väl läsa lite i FSD tråden eller i min gamla nyhetstråd "autonoma fordon"? Jag tänker att du ska ta det lite lugnt med rena propagandakanaler som WholeMarsCatalog. DirtyTesla är ok.

Vad är du tycker jag har "helt fel" om?
Fast rena bevis när man ser en oklippt video med rutter som tittarna valt ut som Dirty Tesla gör så ser man ju svart på vitt hur bra systemet funkar i det nuvarande stadiet. Säger som sagt inte att det är verklig full self driving eller något men jag litar nog på ren fakta hellre än vad någon random dude på ett forum skriver :)
Jag kan intyga att Spacecoin är lite mer än random dude på forumet när det gäller dessa frågor. Att du inte stött på hens inlägg i dessa frågor under dina 3 månader på forumet är kanske det mest förvånande. Men det lär du märka efter hand :) Är dina nylevererade MYP med FSD din första erfarenhet av systemet förutom det du sett på nyss nämnda YT-kanaler?
Jag har sett många av hans inlägg vilket motiverade mitt svar

fsd beta är långt ifrån perfekt, men det man kan se direkt med ögat och skapa sig en uppfattning om är ren fakta jämfört med om man lysstnar på någon som bara säger saker på forum (inte bara på de kanaler jag nämnde, det är ju bara exempel bland 100 tals fler som postar både drives med strul men även många drives där dem in te behöver ingripa alls)
Bra då är jag nöjd :) Jag kan också imponeras av en hel del av dessa videor så jag är inte helt negativt inställd. Men jag är inte heller (längre) övertygad om hur snart detta kommer att bli verklighet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

flipmac skrev: 02 feb 2023 13:11


Bra då är jag nöjd :) Jag kan också imponeras av en hel del av dessa videor så jag är inte helt negativt inställd. Men jag är inte heller (längre) övertygad om hur snart detta kommer att bli verklighet.
Ja en sak vi nog får acceptera att det faktiska full self driving systemet, dvs level 5 när det är färdigt, inte kommer vara aktuellt för HW3. Tveksamt även för HW4 som kommer snart i de nya bilarna, men dem funktionerna som finns nu er jag sjukt mycket fram emot :)

Och faktumet att Teslas anställda testat fsd i eu i snart 1 år och nu börjat anställa adas testare i både danmark och tyskland tyder på att vi kanske eventuellt närmar oss beta i Sverige inom några månader eller kanske något år
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 02 feb 2023 15:05
Ja en sak vi nog får acceptera att det faktiska full self driving systemet, dvs level 5 när det är färdigt, inte kommer vara aktuellt för HW3. Tveksamt även för HW4 som kommer snart i de nya bilarna, men dem funktionerna som finns nu er jag sjukt mycket fram emot :)
Level 5 autonomi kommer inte att hända under vår livstid oavsett hård- och mjukvara. Level 5 är en "aspirational" nivå. Lite som när chefen säger sikta mot stjärnorna. Det som händer är att man kanske når trädtopparna.
Domenix skrev: 02 feb 2023 15:05
Och faktumet att Teslas anställda testat fsd i eu i snart 1 år och nu börjat anställa adas testare i både danmark och tyskland tyder på att vi kanske eventuellt närmar oss beta i Sverige inom några månader eller kanske något år
Som jag sa tidigare så saknas lagstöd i EU för både NoA och FSD-betans obekräftade filbyten, och det verkar vara fortsatt långt bort. Det glömmer Tesla att tala om för oss på sin hemsida. Till skillnad från för fyra år sedan när jag köpte FSD så finns det i alla fall en plan nu (sedan 2021), men det är många UNECE-länder som ska komma överens och sedan ska det klubbas igenom som lag i EU eller Sverige.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

spacecoin skrev: 02 feb 2023 15:41
Domenix skrev: 02 feb 2023 15:05
Ja en sak vi nog får acceptera att det faktiska full self driving systemet, dvs level 5 när det är färdigt, inte kommer vara aktuellt för HW3. Tveksamt även för HW4 som kommer snart i de nya bilarna, men dem funktionerna som finns nu er jag sjukt mycket fram emot :)
Level 5 autonomi kommer inte att hända under vår livstid oavsett hård- och mjukvara. Level 5 är en "aspirational" nivå. Lite som när chefen säger sikta mot stjärnorna. Det som händer är att man kanske når trädtopparna.
Domenix skrev: 02 feb 2023 15:05
Och faktumet att Teslas anställda testat fsd i eu i snart 1 år och nu börjat anställa adas testare i både danmark och tyskland tyder på att vi kanske eventuellt närmar oss beta i Sverige inom några månader eller kanske något år
Som jag sa tidigare så saknas lagstöd i EU för både NoA och FSD-betans obekräftade filbyten, och det verkar vara fortsatt långt bort. Det glömmer Tesla att tala om för oss på sin hemsida. Till skillnad från för fyra år sedan när jag köpte FSD så finns det i alla fall en plan nu, men det är många länder som ska komma överens och sedan ska det klubbas igenom som lag i EU eller Sverige.
Med tanke på mötena Elon hade med EU's legislators i slutet på septemnber 2022 och att utfallet var väldigt positivt enligt honom själv så ´känner jag mig mer och mer hoppfull att betan kommer till Sverige och EU inom 1 år. Inte minst nu när Tesla redan testat FSD i olika eu länder i över ett år och nu hyr in adas testare i våra grannländer.

Blir ett spännande och möjligen besviket men ack så intressant 2023 med Tesla
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 02 feb 2023 15:54
Med tanke på mötena Elon hade med EU's legislators i slutet på septemnber 2022 och att utfallet var väldigt positivt enligt honom själv så känner jag mig mer och mer hoppfull att betan kommer till Sverige och EU inom 1 år. Inte minst nu när Tesla redan testat FSD i olika eu länder i över ett år och nu hyr in adas testare i våra grannländer.

Blir ett spännande och möjligen besviket men ack så intressant 2023 med Tesla
Jag gillar din optimism, men jag står fast vid det jag sagt tidigare. 2025 om vi har tur. Du vet att Elon inte alltid är så bra på det här med att hålla sig till verkligheten och sanningen? Eller "han är tidsoptimist" som man säger om man är troende.

Du kan titta på den här artikeln från 2019: https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... ns-europe/ för att ta ett exempel på "det kan hända något för att man hade ett möte". Med tanke på att EU-parlamentet och Elon är på kollisionskurs över Twitter, tror jag inte på någon Elon-magi i den här frågan.

Får vi FSD-betan hit före 2025 så måste det ske underverk i byråkratin. Och för att man ska vilja använda FSD-betan med HW3 behöver det ske ännu större underverk på tekniksidan. NoA kan man hoppas på som en användbar produkt som ger lite glädje i vardagen kanske. City streets tror jag är ett fel-tänk som aldrig kommer att bli mer än en demo om man inte biffar upp sensorer och compute rejält med HW4.

Men det har ju varken du eller jag någon glädje av tyvärr, eftersom Elon inte bryr sig när vi väl betalat. Jag har slutat skämmas som bedrägerioffer i alla fall och försöker förklara för folk hur jag tror det ligger till, så inte fler ska köpa skiten.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Jag ska tillägga att det är inte nödvändigtvis standarder och lagstiftningen som håller emot när det gäller autonomi. Vilken OEM som helst kan typgodkänna mot UNECE R157 på motorväg med filbyten i upp till 130km/h sedan 2023-01-01 i alla EU-länder. Men det kommer heller aldrig att hända med FSD/HW3 tyvärr.

R157 blev klar 2020/2021, med en revision 2022, och är fortfarande inte nära att bli EU-lag (eller Svensk lag), men i Tyskland går det bra för typgodkända bilar att köra autonomt och människan kan kolla på en film om det kommer en tillverkare som gör detta i motorvägsfart. Kanske 2026?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev: 02 feb 2023 16:13
Jag ska tillägga att det är inte nödvändigtvis standarder och lagstiftningen som håller emot när det gäller autonomi. Vilken OEM som helst kan typgodkänna mot UNECE R157 på motorväg med filbyten i upp till 130km/h sedan 2023-01-01 i alla EU-länder. Men det kommer heller aldrig att hända med FSD/HW3 tyvärr.
Passar på att ställa frågor försöka lära mig;
Är det någon sensor som HW3 saknar eller är det FSD som inte är utvecklad för att uppfylla R157? (Fel ODD?)
Hittade en PDF för R157 på typ 64 sidor som vid snabb genomtitt inte verkade innehålla något uppenbart krav som Tesla inte borde kunna uppfylla eller kunna typgodkänna mot? (Utöver deras nuvarande fokus för FSD på city streets och USA-beta och ingen direkt ODD angiven…)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 02 feb 2023 17:52
Passar på att ställa frågor försöka lära mig;
Är det någon sensor som HW3 saknar eller är det FSD som inte är utvecklad för att uppfylla R157? (Fel ODD?)
Hittade en PDF för R157 på typ 64 sidor som vid snabb genomtitt inte verkade innehålla något uppenbart krav som Tesla inte borde kunna uppfylla?
Skillnaden mellan Level 2 (förarassistans) och Level 3 (begränsad autonomi) kan vara svår att förstå. Men den huvudsakliga skillnaden är att i Level 2 (Autopilot inkl FSD) så är det människan som är ansvarig för något som heter OEDR (object and event detection and response - se på vägen och hantera det som uppstår). I Level 3 är det datorn som köra fullständig OEDR när bilen är inom sin ODD (operational design domain - var systemet är designat för att funka). Därför kan människan göra annat än att bevaka systemet, som att titta på film.

Rent praktiskt så kan en L2 bara bestämma att "shit jag klarar inte av det här" och skrika "take over immediately". I en L3 så kan det 'aldrig' hända utan den säger istället åt föraren, "Oj nu håller vi på att lämna min ODD, så du måste stänga av filmen, börja titta på vägen och ta över körningen, annars måste jag stanna". I Mercedes begränsade ODD kan det hända t ex när det blir låg sol, eller det börjar regna, bilen får punktering eller om hastigheten på bilen framför överstiger 60 km/h. Under överlämningen, som kan ta kanske 5-10 sekunder, så är det systemet som kör.

Det innebär att kraven på tillförlitlighet på ett L2 system inte behöver vara så höga eftersom människan alltid är redo att ta över i och med att hon alltid måste göra hela OEDR hela tiden som om hon styrde, gasade och bromsade själv (bilen kan göra delar av OEDR t ex se och undvika för hinder som FSD betan, men är aldrig ansvarig).

Med Teslas nuvarande hårdvara så finns det ingen redundans och inga extra sensorer (radar/lidar eller överlappande kameror), så därför får den svårt att uppfylla kraven för ett L3 system även om den kunde nå större tillförlitlighet än vad den gör idag, och Tesla skulle ta legalt ansvar för autonoma körningen, som Mercedes gör med DrivePilot.

Eftersom det är jättesvårt att göra en autonom bil med begränsad budget så är ODD i en L3 typiskt väldigt smal. Motorväg i kökörning upp till 60 km/h, torrt väglag, dagtid, osv.

Häger du med?

Senaste rev av R157 finns här: https://unece.org/sustainable-developme ... conditions
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev: 02 feb 2023 18:03
flamman skrev: 02 feb 2023 17:52
Passar på att ställa frågor försöka lära mig;
Är det någon sensor som HW3 saknar eller är det FSD som inte är utvecklad för att uppfylla R157? (Fel ODD?)
Hittade en PDF för R157 på typ 64 sidor som vid snabb genomtitt inte verkade innehålla något uppenbart krav som Tesla inte borde kunna uppfylla?
Skillnaden mellan Level 2 (förarassistans) och Level 3 (begränsad autonomi) kan vara svår att förstå. Men den huvudsakliga skillnaden är att i Level 2 (Autopilot inkl FSD) så är det människan som är ansvarig för något som heter OEDR (object and event detection and response - se på vägen och hantera det som uppstår). I Level 3 är det datorn som köra fullständig OEDR när bilen är inom sin ODD (operational design domain - var systemet är designat för att funka). Därför kan människan göra annat än att bevaka systemet, som att titta på film.

Rent praktiskt så kan en L2 bara bestämma att "shit jag klarar inte av det här" och skrika "take over immediately". I en L3 så kan det 'aldrig' hända utan den säger istället åt föraren, "Oj nu håller vi på att lämna min ODD, så du måste stänga av filmen, börja titta på vägen och ta över körningen, annars måste jag stanna". I Mercedes begränsade ODD kan det hända t ex när det blir låg sol, eller det börjar regna, bilen får punktering eller om hastigheten på bilen framför överstiger 60 km/h. Under överlämningen, som kan ta kanske 5-10 sekunder, så är det systemet som kör.

Det innebär att kraven på tillförlitlighet på ett L2 system inte behöver vara så höga eftersom människan alltid är redo att ta över i och med att hon alltid måste göra hela OEDR hela tiden som om hon styrde, gasade och bromsade själv (bilen kan göra delar av OEDR t ex se och undvika för hinder som FSD betan, men är aldrig ansvarig).

Med Teslas nuvarande hårdvara så finns det ingen redundans och inga extra sensorer (radar/lidar eller överlappande kameror), så därför får den svårt att uppfylla kraven för ett L3 system även om den kunde nå större tillförlitlighet än vad den gör idag, och Tesla skulle ta legalt ansvar för autonoma körningen, som Mercedes gör med DrivePilot.

Eftersom det är jättesvårt att göra en autonom bil med begränsad budget så är ODD i en L3 typiskt väldigt smal. Motorväg i kökörning upp till 60 km/h, torrt väglag, dagtid, osv.

Häger du med?

Senaste rev av R157 finns här: https://unece.org/sustainable-developme ... conditions
Yes, tack! Definieras R157 som L2 eller L3?
Edit: såg nu att det står ”Level 3” på sidan du länkade så R157 är L3 alltså?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 02 feb 2023 18:19
Yes, tack! Definieras R157 som L2 eller L3?
Edit: såg nu att det står ”Level 3” på sidan du länkade så R157 är L3 alltså?
Ja, precis. De nuvarande L2 reglerna finns i R79 ("steering equipment"). De nya ADAS-reglerna är de som man håller på att bygga här https://wiki.unece.org/display/trans/ADAS sedan 2021 och jag tror tar lite tid till... Kanske är arbetet klart i år i bästa fall, klubbas från draft till spec av UNECE 2024 och EU lag 2025 tänker jag.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av LarsaR »

spacecoin skrev: 02 feb 2023 18:03
flamman skrev: 02 feb 2023 17:52
Passar på att ställa frågor försöka lära mig;
Är det någon sensor som HW3 saknar eller är det FSD som inte är utvecklad för att uppfylla R157? (Fel ODD?)
Hittade en PDF för R157 på typ 64 sidor som vid snabb genomtitt inte verkade innehålla något uppenbart krav som Tesla inte borde kunna uppfylla?
Skillnaden mellan Level 2 (förarassistans) och Level 3 (begränsad autonomi) kan vara svår att förstå. Men den huvudsakliga skillnaden är att i Level 2 (Autopilot inkl FSD) så är det människan som är ansvarig för något som heter OEDR (object and event detection and response - se på vägen och hantera det som uppstår). I Level 3 är det datorn som köra fullständig OEDR när bilen är inom sin ODD (operational design domain - var systemet är designat för att funka). Därför kan människan göra annat än att bevaka systemet, som att titta på film.

Rent praktiskt så kan en L2 bara bestämma att "shit jag klarar inte av det här" och skrika "take over immediately". I en L3 så kan det 'aldrig' hända utan den säger istället åt föraren, "Oj nu håller vi på att lämna min ODD, så du måste stänga av filmen, börja titta på vägen och ta över körningen, annars måste jag stanna". I Mercedes begränsade ODD kan det hända t ex när det blir låg sol, eller det börjar regna, bilen får punktering eller om hastigheten på bilen framför överstiger 60 km/h. Under överlämningen, som kan ta kanske 5-10 sekunder, så är det systemet som kör.

Det innebär att kraven på tillförlitlighet på ett L2 system inte behöver vara så höga eftersom människan alltid är redo att ta över i och med att hon alltid måste göra hela OEDR hela tiden som om hon styrde, gasade och bromsade själv (bilen kan göra delar av OEDR t ex se och undvika för hinder som FSD betan, men är aldrig ansvarig).

Med Teslas nuvarande hårdvara så finns det ingen redundans och inga extra sensorer (radar/lidar eller överlappande kameror), så därför får den svårt att uppfylla kraven för ett L3 system även om den kunde nå större tillförlitlighet än vad den gör idag, och Tesla skulle ta legalt ansvar för autonoma körningen, som Mercedes gör med DrivePilot.

Eftersom det är jättesvårt att göra en autonom bil med begränsad budget så är ODD i en L3 typiskt väldigt smal. Motorväg i kökörning upp till 60 km/h, torrt väglag, dagtid, osv.

Häger du med?

Senaste rev av R157 finns här: https://unece.org/sustainable-developme ... conditions
Tack Spacecoin!
Det här var den bästa och affektfriaste förklaringen kring FSDs tillkortakommanden på 3 sidor här och 95 i FSD beta tråden!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

LarsaR skrev: 02 feb 2023 18:42
Tack Spacecoin!
Det här var den bästa och affektfriaste förklaringen kring FSDs tillkortakommanden på 3 sidor här och 95 i FSD beta tråden!
Tack. Anledningen kanske är att det var en begränsad fråga som var ställd på ett bra sätt? Det är inte den enda förklaringen till varför jag inte tror på Teslas system. Men jag pausar där och tar komplimangen :D
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev: 02 feb 2023 18:53
LarsaR skrev:
Tack Spacecoin!
Det här var den bästa och affektfriaste förklaringen kring FSDs tillkortakommanden på 3 sidor här och 95 i FSD beta tråden!
Tack. Anledningen kanske är att det var en begränsad fråga som var ställd på ett bra sätt? Det är inte den enda förklaringen till varför jag inte tror på Teslas system. Men jag pausar där och tar komplimangen :D
Ja, tack för förklaringen!
Och på klassiskt TCS-manér så hamnar svaret lite OT i en tråd för väntrum kring borttag av USS (som egentligen inte har ngt att göra med vare sig FSD eller HW4) :D
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 2 gång.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Scania »

Jag vet inte om det är klimatet eller för att jag kommer från en tidigare bilmodell som hade en absurt usel backkamera, men jag efter snart tre veckor endast behövt dra fingret över backkameran en gång pga smuts och då var det inte ens mycket.

Men tar gärna avståndsuppskattning via Vision så jag slipper hålla kolla på sträcket jag klottrat på väggen framför platsen i garaget.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Curik »

Domenix skrev: 02 feb 2023 11:51
thebishop skrev: 02 feb 2023 11:49
Om du då försöker undvika confirmation bias och sätter dig och googlar på alla olyckor och fails så kanske du funderar en sväng till.

Fakta kvarstår, kameror utan rengöring kommer aldrig att fungera på riktigt här i Sverige.

Redan 2014 vid min första provkörning så fallerade backkameran på grund av imma - det har inte blivit bättre på nio år.

Inget neuralt nätverk - eller youtube video från fanboys - kommer att fixa det.
Som sagt det är inget perfekt system än, och det finns brister som du nämner, föraren bär allt ansvar och måste vara redo att ta över, det står ju en hel paragraf om det när betan ska accepteras

Jag har inte sagt något emot de brister som kvarstår i hårdvaran, det vi diskuterade vara hur pass bra systemet är nu och just nu är det riktigt jäkla bra och ska bli spännande att se vad som händer nu när 11.3 släpps
Imponerande att hinna bli hjärntvättad på mindre än 6 månader.

Om du tycker systemet är bra nu kan du ju fråga dig hur det var förut. Men det vet ju såklart inte du då du inte ens hade någon Tesla då. :)
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Domenix »

Curik skrev: 02 feb 2023 20:59
Domenix skrev: 02 feb 2023 11:51
thebishop skrev: 02 feb 2023 11:49
Om du då försöker undvika confirmation bias och sätter dig och googlar på alla olyckor och fails så kanske du funderar en sväng till.

Fakta kvarstår, kameror utan rengöring kommer aldrig att fungera på riktigt här i Sverige.

Redan 2014 vid min första provkörning så fallerade backkameran på grund av imma - det har inte blivit bättre på nio år.

Inget neuralt nätverk - eller youtube video från fanboys - kommer att fixa det.
Som sagt det är inget perfekt system än, och det finns brister som du nämner, föraren bär allt ansvar och måste vara redo att ta över, det står ju en hel paragraf om det när betan ska accepteras

Jag har inte sagt något emot de brister som kvarstår i hårdvaran, det vi diskuterade vara hur pass bra systemet är nu och just nu är det riktigt jäkla bra och ska bli spännande att se vad som händer nu när 11.3 släpps
Imponerande att hinna bli hjärntvättad på mindre än 6 månader.

Om du tycker systemet är bra nu kan du ju fråga dig hur det var förut. Men det vet ju såklart inte du då du inte ens hade någon Tesla då. :)
Jag har haft Tesla i ett par år iförsej men tack för att du försöker sprida fake news :)

Tyvärr så är detta forum ganska fyllt med sura gamla gubbar som inte ens kan acceptera att någon har det minsta positiva att säga om Tesla, jag har aldrig sagt att systemet är perfekt men ser riktigt bra ut i nuvarande skick och med framgångarna det senaste året så ser det ljust ut.

I flera trådar är jag kritisk mot fsd då det är långt ifrån något som faktiskt kommer fungera bland majoriteten av människor just nu men eftersom narrativet bland äldre i detta forumet är att klanka ner på det minsta positiva meningarna kring Tesla så blir det tyvärr mycket stängda väggar vilket är helt ok för alla har vi våra egna uppfattningar och vissa vill bara va sura och trötta :)
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev: 03 feb 2023 01:19
eftersom narrativet bland äldre i detta forumet är att klanka ner på det minsta positiva meningarna kring Tesla så blir det tyvärr mycket stängda väggar vilket är helt ok för alla har vi våra egna uppfattningar och vissa vill bara va sura och trötta :)
Tror du inte alla här som köpt FSD innan dig vill ha FSD?

Narrativet bland alla som JOBBAR med AI, computer vision, robotics eller själv-körning är att det är väldigt långt kvar för camera only i säkerhetskritiska tillämpningar.

Om man hoppas på att FSD-betan ska komma till Sverige 2023, då är man inte positiv, utan naiv. Om man tror att Tesla kommer att ha en robotaxi på HW3, då behöver man läggas in.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av thebishop »

Domenix skrev: 03 feb 2023 01:19
Curik skrev: 02 feb 2023 20:59
Domenix skrev: 02 feb 2023 11:51
thebishop skrev: 02 feb 2023 11:49
Om du då försöker undvika confirmation bias och sätter dig och googlar på alla olyckor och fails så kanske du funderar en sväng till.

Fakta kvarstår, kameror utan rengöring kommer aldrig att fungera på riktigt här i Sverige.

Redan 2014 vid min första provkörning så fallerade backkameran på grund av imma - det har inte blivit bättre på nio år.

Inget neuralt nätverk - eller youtube video från fanboys - kommer att fixa det.
Som sagt det är inget perfekt system än, och det finns brister som du nämner, föraren bär allt ansvar och måste vara redo att ta över, det står ju en hel paragraf om det när betan ska accepteras

Jag har inte sagt något emot de brister som kvarstår i hårdvaran, det vi diskuterade vara hur pass bra systemet är nu och just nu är det riktigt jäkla bra och ska bli spännande att se vad som händer nu när 11.3 släpps
Imponerande att hinna bli hjärntvättad på mindre än 6 månader.

Om du tycker systemet är bra nu kan du ju fråga dig hur det var förut. Men det vet ju såklart inte du då du inte ens hade någon Tesla då. :)
Jag har haft Tesla i ett par år iförsej men tack för att du försöker sprida fake news :)

Tyvärr så är detta forum ganska fyllt med sura gamla gubbar som inte ens kan acceptera att någon har det minsta positiva att säga om Tesla, jag har aldrig sagt att systemet är perfekt men ser riktigt bra ut i nuvarande skick och med framgångarna det senaste året så ser det ljust ut.

I flera trådar är jag kritisk mot fsd då det är långt ifrån något som faktiskt kommer fungera bland majoriteten av människor just nu men eftersom narrativet bland äldre i detta forumet är att klanka ner på det minsta positiva meningarna kring Tesla så blir det tyvärr mycket stängda väggar vilket är helt ok för alla har vi våra egna uppfattningar och vissa vill bara va sura och trötta :)
Det finns också gott om unga pigga och naiva nyblivna teslaägare som missar att fråga och försöka förstå varför ”de gamla sura gubbarna” har minsta negativ syn på tesla.

Kan bara tala för egen räkning att jag gått från att vara extremt positiv till tesla och sedan efter flera års lögner och brutna löften insett att de faktiskt till stor del bara ljuger - du lär också bli besviken när du skall sälja din Y med FSD och de aldrig har levererat något som funkar och du har en hundring i sjön.

Vad gäller teknik så finns det hyfsat bra med teknikkunniga gamla gubbar som fattar att det som säljs aldrig någonsin kommer att kunna fungera med hårdvaran som skeppas idag (krävs inte särskilt djupa tekniska kunskaper för att fatta det för övrigt - återigen - icke redundanta sensorer i nordiskt klimat utan rengöring…). Att tesla kommer uppgradera befintliga bilar till något som funkar kan man glömma.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Väntrum USS Replacement in TV

Inlägg av Bengt »

Tesla överlever nog trots alla ”sura gamla gubbar” i det här forumet. USS finns inte på nya bilar, och kommer troligtvis aldrig mer att finnas på nya bilar från Tesla, så varför älta om det?

Model Y är världens fjärde mest sålda bil förra året och dessutom har den kommit ut som den säkraste bilen av alla testade under 2022 i både Europa och USA. Den är inte felfri, men skulle den sälja så bra om den var sämre än konkurrenterna?

Värre är det nog med alla ”experter” som anser sig veta bättre än de som faktiskt tar fram produkterna hos Tesla, kanske de ska söka jobb där och visa hur det ska vara?

Om vi kunde slippa deras inlägg samt de inlägg som mest går ut på att tala om att andra skriver/tänker fel så vore det mycket roligare att gå in på forumet och ta del av andras tankar och dela sina egna funderingar.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar