Toyota faces disaster!
Moderator: Redaktion
Toyota faces disaster!
Gamla VD:en för Toyota, Akio Toyoda, har fått avgå för misslyckandet på BEV-marknaden och deras felsatsningar på vätgas. Men många analytiker undrar nu om det kanske redan är försent att rädda Toyota.
Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles
https://thedriven.io/2023/01/30/toyota- ... -vehicles/
"Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."
Dessa japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.
Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?
Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles
https://thedriven.io/2023/01/30/toyota- ... -vehicles/
"Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."
Dessa japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.
Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Toyota faces disaster!
Med tanke på Toyotas stora modellutbud och att fossilbilsmarknaden i världen fortfarande är ganska stor så tror jag dom har en chans. Tesla är ett hot men dom har ett begränsat modellutbud vilket gör det billigare att tillverka men kundunderlaget tror jag kan tryta på sikt, särskilt om det inte heller kommer nya utgåvor av modellerna, tex m3.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Toyota faces disaster!
Nja, Toyota har ju nånting som ingen annan har: Självladdande elbilar som aldrig behöver laddas. Det borde räcka tycker man.
Sen tolkade jag rubriken lite fel först och det beror på att det finns ytterligare en sak som Toyota har lyckats med bättre än alla andra. De bygger extremt fula bilar.
"Facet" på en Mirai kan ju bara beskrivas som disaster.
Sen tolkade jag rubriken lite fel först och det beror på att det finns ytterligare en sak som Toyota har lyckats med bättre än alla andra. De bygger extremt fula bilar.
"Facet" på en Mirai kan ju bara beskrivas som disaster.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Toyota faces disaster!
Vid varje stort teknikskifte är det alltid några bjässar som går omkull.
Toyota står definitivt högt på risklistan.
Toyota står definitivt högt på risklistan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Toyota faces disaster!
Jag gjorde exakt samma rubriktolkning och koppling till fronterna på deras bilar! Något som de tyvärr inte är ensamma om. Nu lanseras en kinesisk lyxbil och jag ser TV-reklam för den dagligen och den är extremt ful.mati skrev: ↑03 feb 2023 07:41Nja, Toyota har ju nånting som ingen annan har: Självladdande elbilar som aldrig behöver laddas. Det borde räcka tycker man.
Sen tolkade jag rubriken lite fel först och det beror på att det finns ytterligare en sak som Toyota har lyckats med bättre än alla andra. De bygger extremt fula bilar.
"Facet" på en Mirai kan ju bara beskrivas som disaster.
Re: Toyota faces disaster!
Jag tycker lite synd om personer som inte läst på något och lägger ut bilder på nyköpt bZ4X (eller Subaru Solterra).
Finns det ens några positiva texter?
Finns det ens några positiva texter?
Nya Toyota Prius är ett undantag! Skitcool!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Toyota faces disaster!
Toyota har innoverat förr och kan förhoppningsvis göra om det.
Däremot tycker jag att ex. RAV4 visar att de har tappat sin känsla för kvalitet. Den håller säkert bra, men ser ut som smäck. Det är inte Toyota för mig.
Däremot tycker jag att ex. RAV4 visar att de har tappat sin känsla för kvalitet. Den håller säkert bra, men ser ut som smäck. Det är inte Toyota för mig.
Re: Toyota faces disaster!
Fast Toyota ör väl per definition tråkiga bilar. Tyckte rav4 laddhybrid verkade vettig på pappret så jag åkte till handlaren men det räckte att sätta mig i den, blev inte ens en provtur. Gick inte stå ut.
27,8 kWp solceller
Re: Toyota faces disaster!
Toyota är väl lite som bilbranschens Harley-Davidson.
De bygger fordon på gammal teknik, för gamla människor.
De bygger fordon på gammal teknik, för gamla människor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Toyota faces disaster!
Är väl en hel del yngre människor som köper Toyota skulle jag säga. Till skillnad från harley så är dock dessa människor helt ointresserade av bilar, de ska bara ha en billig bil som tar de från a till b och sällan kör längre än 4 mil åt gången..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Toyota faces disaster!
Eller ett klientel som inte har för avsikt att nå upp till hastighetsbegränsningen...
8 av 10 gånger man kommer ikapp en bilkö upplever jag att det är en Toyota längst fram...
Re: Toyota faces disaster!
Behöver knappast vara ointresserade av bilar för att köpa toyota. Toyota är inte billiga. Suveräna som nyttofordon om man inte värderar körglädje etc. högt( Finns dock supra och yaris GR om man gillar sånt). Dock känns det som de ligger tekniskt efter och inte hängt med i var som hänt. Har ett stolt arv till skillnad från koreanerna m.m. Legendariska terrängbilar, rallybilar etc. Tesla är i andra änden av spektrumet .. längst fram tekniskt och snabba på förändring (men kvaliten lämnar en del att önska)
Tror knappast man kan räkna bort toyota än. Större delen av världen har inte kommit till elbilsrevolutionen än. Försvinnande liten del av världsproduktionen som är elbilar och grov räknat är det välbeställda personer i i-länder som har råd eller möjlighet att köpa en.
Re: Toyota faces disaster!
Fast nja. Det är fossilbilar som stöds av en elmotor, för att spara bränsle.mati skrev: ↑03 feb 2023 07:41Nja, Toyota har ju nånting som ingen annan har: Självladdande elbilar som aldrig behöver laddas. Det borde räcka tycker man.
Sen tolkade jag rubriken lite fel först och det beror på att det finns ytterligare en sak som Toyota har lyckats med bättre än alla andra. De bygger extremt fula bilar.
"Facet" på en Mirai kan ju bara beskrivas som disaster.
Snittade mellan 0,4-0,5 i Stockholm det året jag hade Auris, C-hr och Prius som tjänstebilar. (Sålde Toyota)
C-hr:n hade nyaste hybrid-systemet och den kunde gå på el upp till ca 75 km/h, de övriga 60-65.
Över det så gjorde hybridsystemet ingenting.
Lyckades köra hem 1 km från snabbköpet som mest utan att bensinmotorn gick i gång över huvudtaget.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Toyota faces disaster!
Jag tror mati var ironisk/sarkastisk, Toyotas reklam för ”självladdande bilar” har fått mycket (välförtjänt) stryk här på TCS genom åren.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Toyota faces disaster!
De hinner nog ändra sig, men det gäller för dem att ändra riktning snart.
Är det något jag har märkt så är det att bilmarknaden drivs av utbud, inte efterfrågan. Så länge de stora tillverkarna bygger dyra elbilar och billiga fossilbilar så kommer revolutionen ske i lagom takt för dem. De bromsar medvetet så de kan ställa om i lagom takt. Och vi ska veta att Europa ligger långt, långt före Asien när det gäller elbilar. Så länge det inte finns några billiga elbilar att köpa så kommer elbilsrevolutionen dröja där.
Är det något jag har märkt så är det att bilmarknaden drivs av utbud, inte efterfrågan. Så länge de stora tillverkarna bygger dyra elbilar och billiga fossilbilar så kommer revolutionen ske i lagom takt för dem. De bromsar medvetet så de kan ställa om i lagom takt. Och vi ska veta att Europa ligger långt, långt före Asien när det gäller elbilar. Så länge det inte finns några billiga elbilar att köpa så kommer elbilsrevolutionen dröja där.
Re: Toyota faces disaster!
När Tesla fått bärga 5 ggr på ett år, bärgarna säger att de aldrig bärgat en Toyota pga driftsstöning, blir man benägen att köpa en, men inser tråkigheten.
Vad göra?
Tar tacksamt emot tips!
Vad göra?
Tar tacksamt emot tips!
Re: Toyota faces disaster!
Tja, hela revolutionen kommer ju pga efterfrågan...Jerka skrev: ↑03 feb 2023 12:49De hinner nog ändra sig, men det gäller för dem att ändra riktning snart.
Är det något jag har märkt så är det att bilmarknaden drivs av utbud, inte efterfrågan. Så länge de stora tillverkarna bygger dyra elbilar och billiga fossilbilar så kommer revolutionen ske i lagom takt för dem. De bromsar medvetet så de kan ställa om i lagom takt. Och vi ska veta att Europa ligger långt, långt före Asien när det gäller elbilar. Så länge det inte finns några billiga elbilar att köpa så kommer elbilsrevolutionen dröja där.
Hade inte Tesla funnits så hade de gamla drakarna kunnat fortsätta förhala transformationen, men nu tvingas de ju anpassa sig efter en ny verklighet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Toyota faces disaster!
Jo. Men det är än så länge en verklighet där elbilar är väldigt dyra. Missförstå mig inte, Tesla har gjort enormt mycket för elbilarnas framtid, men förutom i mycket utvecklade länder som Norge och Sverige så har de bara nafsat åt sig en liten obetydlig bit av den totala bilmarknaden. Och de kan fortsätta hålla höga priser så länge resten av bilvärlden gör det.Legato skrev: ↑03 feb 2023 13:55Tja, hela revolutionen kommer ju pga efterfrågan...Jerka skrev: ↑03 feb 2023 12:49De hinner nog ändra sig, men det gäller för dem att ändra riktning snart.
Är det något jag har märkt så är det att bilmarknaden drivs av utbud, inte efterfrågan. Så länge de stora tillverkarna bygger dyra elbilar och billiga fossilbilar så kommer revolutionen ske i lagom takt för dem. De bromsar medvetet så de kan ställa om i lagom takt. Och vi ska veta att Europa ligger långt, långt före Asien när det gäller elbilar. Så länge det inte finns några billiga elbilar att köpa så kommer elbilsrevolutionen dröja där.
Hade inte Tesla funnits så hade de gamla drakarna kunnat fortsätta förhala transformationen, men nu tvingas de ju anpassa sig efter en ny verklighet.
Kineserna kan kanske vara de som sätter eld i baken på Toyota och de andra, om de får till rätt prioriteringar och konkurrerar med pris.
Re: Toyota faces disaster!
Vid minsta lilla tveksamhet angående det jag skriver så får man utgå ifrån att jag är alltid ironisk eller sarkastisk. Det är mitt normalläge. Sen kan det finnas undantag, men det framgår oftast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Toyota faces disaster!
Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Toyota faces disaster!
Definitionen av "relativt snabbt" är alltså 10-12 år?d3marcus skrev: ↑03 feb 2023 16:54Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Toyota faces disaster!
Att utgå ifrån Sverige när man gör en analys av den globala bilmarknaden är i mina ögon extremt ointressant...d3marcus skrev: ↑03 feb 2023 16:54Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
Tyskarna som presterat bra i Sverige har misslyckats kapitalt i både USA och Kina. Personligen tror jag främst det kommer bli kinesiska tillverkare som kommer konkurrera med Tesla om världsmarknaden. Tror även Kia/Hyundai står bättre rustade än europeiska tillverkare tyvärr. Jokrar i leken är jättar från andra sektorer som Google, LG, Samsung, Apple...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Toyota faces disaster!
Jo, och inte sällan med ett gammalt pensionärspar i.
Har ingen statistik på det, men här i Sverige så upplever jag verkligen Toyota som en pensionärsbil. Det är ingen småbil som attraherar unga direkt känns det som.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik