Toyota faces disaster!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Toyota faces disaster!

Inlägg av martinot »

Gamla VD:en för Toyota, Akio Toyoda, har fått avgå för misslyckandet på BEV-marknaden och deras felsatsningar på vätgas. Men många analytiker undrar nu om det kanske redan är försent att rädda Toyota.

Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles

https://thedriven.io/2023/01/30/toyota- ... -vehicles/

"Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."

Dessa japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.

Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Dafro »

Med tanke på Toyotas stora modellutbud och att fossilbilsmarknaden i världen fortfarande är ganska stor så tror jag dom har en chans. Tesla är ett hot men dom har ett begränsat modellutbud vilket gör det billigare att tillverka men kundunderlaget tror jag kan tryta på sikt, särskilt om det inte heller kommer nya utgåvor av modellerna, tex m3.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av mati »

Nja, Toyota har ju nånting som ingen annan har: Självladdande elbilar som aldrig behöver laddas. Det borde räcka tycker man.
Sen tolkade jag rubriken lite fel först och det beror på att det finns ytterligare en sak som Toyota har lyckats med bättre än alla andra. De bygger extremt fula bilar.
"Facet" på en Mirai kan ju bara beskrivas som disaster. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av taliz »

Vid varje stort teknikskifte är det alltid några bjässar som går omkull.
Toyota står definitivt högt på risklistan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 03 feb 2023 07:41
Nja, Toyota har ju nånting som ingen annan har: Självladdande elbilar som aldrig behöver laddas. Det borde räcka tycker man.
Sen tolkade jag rubriken lite fel först och det beror på att det finns ytterligare en sak som Toyota har lyckats med bättre än alla andra. De bygger extremt fula bilar.
"Facet" på en Mirai kan ju bara beskrivas som disaster. :lol:
:lol: :lol: :lol: Jag gjorde exakt samma rubriktolkning och koppling till fronterna på deras bilar! Något som de tyvärr inte är ensamma om. Nu lanseras en kinesisk lyxbil och jag ser TV-reklam för den dagligen och den är extremt ful.
HONGQI E-HS9.PNG
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av DanneLKPG »

Jag tycker lite synd om personer som inte läst på något och lägger ut bilder på nyköpt bZ4X (eller Subaru Solterra). :?
Finns det ens några positiva texter?
mati skrev: 03 feb 2023 07:41
Sen tolkade jag rubriken lite fel först och det beror på att det finns ytterligare en sak som Toyota har lyckats med bättre än alla andra. De bygger extremt fula bilar.
"Facet" på en Mirai kan ju bara beskrivas som disaster. :lol:
Nya Toyota Prius är ett undantag! Skitcool!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Lurkern
Inlägg: 905
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Lurkern »

Toyota har innoverat förr och kan förhoppningsvis göra om det.

Däremot tycker jag att ex. RAV4 visar att de har tappat sin känsla för kvalitet. Den håller säkert bra, men ser ut som smäck. Det är inte Toyota för mig.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Dafro »

Lurkern skrev: 03 feb 2023 08:35
Toyota har innoverat förr och kan förhoppningsvis göra om det.

Däremot tycker jag att ex. RAV4 visar att de har tappat sin känsla för kvalitet. Den håller säkert bra, men ser ut som smäck. Det är inte Toyota för mig.
Fast Toyota ör väl per definition tråkiga bilar. Tyckte rav4 laddhybrid verkade vettig på pappret så jag åkte till handlaren men det räckte att sätta mig i den, blev inte ens en provtur. Gick inte stå ut.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av taliz »

Toyota är väl lite som bilbranschens Harley-Davidson.
De bygger fordon på gammal teknik, för gamla människor. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4861
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev: 03 feb 2023 09:01
Toyota är väl lite som bilbranschens Harley-Davidson.
De bygger fordon på gammal teknik, för gamla människor. :lol:
Är väl en hel del yngre människor som köper Toyota skulle jag säga. Till skillnad från harley så är dock dessa människor helt ointresserade av bilar, de ska bara ha en billig bil som tar de från a till b och sällan kör längre än 4 mil åt gången..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Erxon »

taliz skrev: 03 feb 2023 09:01
Toyota är väl lite som bilbranschens Harley-Davidson.
De bygger fordon på gammal teknik, för gamla människor. :lol:
Eller ett klientel som inte har för avsikt att nå upp till hastighetsbegränsningen...
8 av 10 gånger man kommer ikapp en bilkö upplever jag att det är en Toyota längst fram...
kaffekoko
Inlägg: 205
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av kaffekoko »

chaffis75 skrev: 03 feb 2023 09:59
taliz skrev: 03 feb 2023 09:01
Toyota är väl lite som bilbranschens Harley-Davidson.
De bygger fordon på gammal teknik, för gamla människor. :lol:
Är väl en hel del yngre människor som köper Toyota skulle jag säga. Till skillnad från harley så är dock dessa människor helt ointresserade av bilar, de ska bara ha en billig bil som tar de från a till b och sällan kör längre än 4 mil åt gången..
Behöver knappast vara ointresserade av bilar för att köpa toyota. Toyota är inte billiga. Suveräna som nyttofordon om man inte värderar körglädje etc. högt( Finns dock supra och yaris GR om man gillar sånt). Dock känns det som de ligger tekniskt efter och inte hängt med i var som hänt. Har ett stolt arv till skillnad från koreanerna m.m. Legendariska terrängbilar, rallybilar etc. Tesla är i andra änden av spektrumet .. längst fram tekniskt och snabba på förändring (men kvaliten lämnar en del att önska)

Tror knappast man kan räkna bort toyota än. Större delen av världen har inte kommit till elbilsrevolutionen än. Försvinnande liten del av världsproduktionen som är elbilar och grov räknat är det välbeställda personer i i-länder som har råd eller möjlighet att köpa en.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av jontis »

mati skrev: 03 feb 2023 07:41
Nja, Toyota har ju nånting som ingen annan har: Självladdande elbilar som aldrig behöver laddas. Det borde räcka tycker man.
Sen tolkade jag rubriken lite fel först och det beror på att det finns ytterligare en sak som Toyota har lyckats med bättre än alla andra. De bygger extremt fula bilar.
"Facet" på en Mirai kan ju bara beskrivas som disaster. :lol:
Fast nja. Det är fossilbilar som stöds av en elmotor, för att spara bränsle.
Snittade mellan 0,4-0,5 i Stockholm det året jag hade Auris, C-hr och Prius som tjänstebilar. (Sålde Toyota)
C-hr:n hade nyaste hybrid-systemet och den kunde gå på el upp till ca 75 km/h, de övriga 60-65.
Över det så gjorde hybridsystemet ingenting.

Lyckades köra hem 1 km från snabbköpet som mest utan att bensinmotorn gick i gång över huvudtaget.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av fth »

jontis skrev: 03 feb 2023 11:28
Fast nja. Det är fossilbilar som stöds av en elmotor, för att spara bränsle.
Jag tror mati var ironisk/sarkastisk, Toyotas reklam för ”självladdande bilar” har fått mycket (välförtjänt) stryk här på TCS genom åren. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Jerka »

De hinner nog ändra sig, men det gäller för dem att ändra riktning snart.

Är det något jag har märkt så är det att bilmarknaden drivs av utbud, inte efterfrågan. Så länge de stora tillverkarna bygger dyra elbilar och billiga fossilbilar så kommer revolutionen ske i lagom takt för dem. De bromsar medvetet så de kan ställa om i lagom takt. Och vi ska veta att Europa ligger långt, långt före Asien när det gäller elbilar. Så länge det inte finns några billiga elbilar att köpa så kommer elbilsrevolutionen dröja där.
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av jontis »

fth skrev: 03 feb 2023 12:19

Jag tror mati var ironisk/sarkastisk, Toyotas reklam för ”självladdande bilar” har fått mycket (välförtjänt) stryk här på TCS genom åren. :D

/fth
Ahh... :D
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Jwe »

När Tesla fått bärga 5 ggr på ett år, bärgarna säger att de aldrig bärgat en Toyota pga driftsstöning, blir man benägen att köpa en, men inser tråkigheten.
Vad göra?
Tar tacksamt emot tips!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10235
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Legato »

Jerka skrev: 03 feb 2023 12:49
De hinner nog ändra sig, men det gäller för dem att ändra riktning snart.

Är det något jag har märkt så är det att bilmarknaden drivs av utbud, inte efterfrågan. Så länge de stora tillverkarna bygger dyra elbilar och billiga fossilbilar så kommer revolutionen ske i lagom takt för dem. De bromsar medvetet så de kan ställa om i lagom takt. Och vi ska veta att Europa ligger långt, långt före Asien när det gäller elbilar. Så länge det inte finns några billiga elbilar att köpa så kommer elbilsrevolutionen dröja där.
Tja, hela revolutionen kommer ju pga efterfrågan...

Hade inte Tesla funnits så hade de gamla drakarna kunnat fortsätta förhala transformationen, men nu tvingas de ju anpassa sig efter en ny verklighet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Jerka »

Legato skrev: 03 feb 2023 13:55
Jerka skrev: 03 feb 2023 12:49
De hinner nog ändra sig, men det gäller för dem att ändra riktning snart.

Är det något jag har märkt så är det att bilmarknaden drivs av utbud, inte efterfrågan. Så länge de stora tillverkarna bygger dyra elbilar och billiga fossilbilar så kommer revolutionen ske i lagom takt för dem. De bromsar medvetet så de kan ställa om i lagom takt. Och vi ska veta att Europa ligger långt, långt före Asien när det gäller elbilar. Så länge det inte finns några billiga elbilar att köpa så kommer elbilsrevolutionen dröja där.
Tja, hela revolutionen kommer ju pga efterfrågan...

Hade inte Tesla funnits så hade de gamla drakarna kunnat fortsätta förhala transformationen, men nu tvingas de ju anpassa sig efter en ny verklighet.
Jo. Men det är än så länge en verklighet där elbilar är väldigt dyra. Missförstå mig inte, Tesla har gjort enormt mycket för elbilarnas framtid, men förutom i mycket utvecklade länder som Norge och Sverige så har de bara nafsat åt sig en liten obetydlig bit av den totala bilmarknaden. Och de kan fortsätta hålla höga priser så länge resten av bilvärlden gör det.

Kineserna kan kanske vara de som sätter eld i baken på Toyota och de andra, om de får till rätt prioriteringar och konkurrerar med pris.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av mati »

jontis skrev: 03 feb 2023 12:53
fth skrev: 03 feb 2023 12:19

Jag tror mati var ironisk/sarkastisk, Toyotas reklam för ”självladdande bilar” har fått mycket (välförtjänt) stryk här på TCS genom åren. :D

/fth
Ahh... :D
Vid minsta lilla tveksamhet angående det jag skriver så får man utgå ifrån att jag är alltid ironisk eller sarkastisk. Det är mitt normalläge. Sen kan det finnas undantag, men det framgår oftast. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 363
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av d3marcus »

Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av fth »

d3marcus skrev: 03 feb 2023 16:54
Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
Definitionen av "relativt snabbt" är alltså 10-12 år? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10235
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av Legato »

d3marcus skrev: 03 feb 2023 16:54
Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
Att utgå ifrån Sverige när man gör en analys av den globala bilmarknaden är i mina ögon extremt ointressant...

Tyskarna som presterat bra i Sverige har misslyckats kapitalt i både USA och Kina. Personligen tror jag främst det kommer bli kinesiska tillverkare som kommer konkurrera med Tesla om världsmarknaden. Tror även Kia/Hyundai står bättre rustade än europeiska tillverkare tyvärr. Jokrar i leken är jättar från andra sektorer som Google, LG, Samsung, Apple...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Toyota faces disaster!

Inlägg av martinot »

Erxon skrev: 03 feb 2023 11:11
taliz skrev: 03 feb 2023 09:01
Toyota är väl lite som bilbranschens Harley-Davidson.
De bygger fordon på gammal teknik, för gamla människor. :lol:
Eller ett klientel som inte har för avsikt att nå upp till hastighetsbegränsningen...
8 av 10 gånger man kommer ikapp en bilkö upplever jag att det är en Toyota längst fram...
Jo, och inte sällan med ett gammalt pensionärspar i. :D

Har ingen statistik på det, men här i Sverige så upplever jag verkligen Toyota som en pensionärsbil. Det är ingen småbil som attraherar unga direkt känns det som.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar