NiklasTesla skrev: ↑03 feb 2023 19:59
martinot skrev: ↑03 feb 2023 01:22
Gamla VD:en för Toyota, Akio Toyoda, har fått avgå för misslyckandet på BEV-marknaden och deras felsatsningar på vätgas. Men många analytiker undrar nu om det kanske redan är försent att rädda Toyota.
Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles
https://thedriven.io/2023/01/30/toyota- ... -vehicles/
"
Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."
Dessa japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.
Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?
Mest troligtvis kört (vänta bara tills oljan går över 200usd/fat och man då knappt har några elbilar) dö av cancer kan dock ta lång tid.
MVH
Och det blir ju inte bättre av att dom både gått ut med att elbilar är fel spår (vätgas däremot…) och
aktivt motarbetat elbilar (tillsammans med flera andra iofs)…
Har man sagt att elbilar är skit och inget att satsa på så får man ta konsekvenserna om man har fel.
Och även om dom kan byta kurs så lär dom tappa delar av marknaden.
Räddningen kan ju vara, som redan nämnts, att stora delar av världen inte ens är i närheten av
någon elbilsboom än, men hur mycket pengar och vinst hittar man där egentligen? Många men
till stor del billiga bilar är det väl?
Småbilar i el-utförande saknas fortfarande, iaf litet utbud, och där finns det mycket att göra, skulle
kunna bli nåt för Toyota kanske (speciellt om dom får problem med batterier).