Sida 3 av 3

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 19:30
av Lerumsexpressen
Toyota kommer nog att räddas av Japanska staten vid behov.
Att få fram en elbil är det minsta problemet, största utmaningen är att med lönsamhet tillverka 10 miljoner bilar samtidigt som de måste bygga nya bilfabriker, batterier, nya leverantörer osv.
En tillsynes omöjligt nu när s-kurvan börjat vika uppåt.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 19:56
av taliz
iAkita skrev: 08 feb 2023 19:26
taliz skrev: 08 feb 2023 18:55
iAkita skrev: 08 feb 2023 18:36
Jag tror nog Toyota klarar sig. Av de 10 bäst säljande bilarna i USA 2022 (pick-up:er borträknade) var bilar från Toyota nummer 1, 2, 6 & 7. Det kommer inte ändras över en natt. Toyota har tid på sig att ställa om.
Nja, tex Kodak, Facit mfl låg väl också på topp de sista åren.
Det är ju så det brukar se ut, och just därför de stora bjässarna går omkull. Inte sällan går det otroligt bra och de gör försäljningsrekord på försäljningsrekord, så de forsätter stenhårt på den inslagna banan. Det går liksom inte att motivera något annat.
Sen brakar det åt fanders likväl, verkligheten kommer ikapp, och då är det försent.
Det är skillnad på att tillverka kameror, datorer och telefoner jämfört med bilar. Vem ska levera elbilarna som kommer ta död på Toyota? Det är väl bara Tesla (och möjligtvis VW) som har kapacitet att leverera några större volymer elbilar i USA. Men Toyota sålde 1 150 000 bilar enbart av de 4 bäst säljande modellerna i USA förra året. Inte ens Tesla är i närheten att kunna öka sina volymer i USA med motsvarande siffror i närtid. Och vad spelar det för roll om t.ex. Kia/Hyundai bygger fantastiska elbilar, om de inte kan/vill leverera ens en tiondel av den bäst säljande Toyota-modellen? I norra Europa ser det lite annorlunda ur, men den marknaden är ganska liten sett ur ett globalt perspektiv.
Volymerna sjunker betydligt vid en större omställning, för att sedan efter några år återgå till det normala. Det är inte så att de bara sömlöst går över till en annan teknik.

När kunden bestämt sig att nästa bil blir en elbil - men den de vill ha inte går att köpa - så väntar de. De köper inte en avgasbil bara för att det inte fanns en elbil att köpa.
Det är detta som överraskar bjässarna, de går från försäljningsrekord till storförlust så snabbt att deras byråkratiska processer inte hinner reagera. Pang, bom, konkurs.

Bild

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 20:09
av Bjelke
Exakt, risken är att volymerna helt enkelt minskar och då kan det gå snabbt…

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 21:40
av NiklasTesla
Börjar köras elbilar i Afrika nu också läste jag. Med tanke på att Kina har stort intresse i många länder i Afrika kan omställningen även där gå snabbare än vad många tror.

Afrika har ju dessutom finfina förhållanden för solel. Misstänker att just batterier och solceller kommer vara den kanske viktigaste faktorn för välstånd i Afrika. Elbilar går hand i handske med den omställningen.

Framtiden är ljusare än vad många tror (dock lär inte Toyota vara en del av den då man släppt inovationstänket sedan Prius (förmodligen pga kortsiktig profit)).

Bifogar liten bild med hur fort saker kan gå när man leker med exponentiella nummer.

MVH

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 21:49
av d3marcus
Legato skrev: 03 feb 2023 17:42
d3marcus skrev: 03 feb 2023 16:54
Är det något som elbilsmarknaden visat så är det att det är mycket låga trösklar för legacytillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar relativt snabbt. 2022 var exempelvis Tesla fjärde största elbilstillverkaren på svenska marknaden, slagen av tre fossilbilstillverkare.
Att utgå ifrån Sverige när man gör en analys av den globala bilmarknaden är i mina ögon extremt ointressant...

Tyskarna som presterat bra i Sverige har misslyckats kapitalt i både USA och Kina. Personligen tror jag främst det kommer bli kinesiska tillverkare som kommer konkurrera med Tesla om världsmarknaden. Tror även Kia/Hyundai står bättre rustade än europeiska tillverkare tyvärr. Jokrar i leken är jättar från andra sektorer som Google, LG, Samsung, Apple...
Tycker absolut att det är rimligt att utgå från de tre mest mogna elbilsmarknaderna i världen: NO, SE och NL. Både i USA och Kina är andelen elbilar pinsamt lågt jämfört med dessa tre mogna marknader. Sedan finns det så klart olika kravbilder på olika marknader.

Re: Toyota faces disaster!

Postat: 08 feb 2023 22:36
av iAkita
taliz skrev: 08 feb 2023 19:56
iAkita skrev: 08 feb 2023 19:26
taliz skrev: 08 feb 2023 18:55
iAkita skrev: 08 feb 2023 18:36
Jag tror nog Toyota klarar sig. Av de 10 bäst säljande bilarna i USA 2022 (pick-up:er borträknade) var bilar från Toyota nummer 1, 2, 6 & 7. Det kommer inte ändras över en natt. Toyota har tid på sig att ställa om.
Nja, tex Kodak, Facit mfl låg väl också på topp de sista åren.
Det är ju så det brukar se ut, och just därför de stora bjässarna går omkull. Inte sällan går det otroligt bra och de gör försäljningsrekord på försäljningsrekord, så de forsätter stenhårt på den inslagna banan. Det går liksom inte att motivera något annat.
Sen brakar det åt fanders likväl, verkligheten kommer ikapp, och då är det försent.
Det är skillnad på att tillverka kameror, datorer och telefoner jämfört med bilar. Vem ska levera elbilarna som kommer ta död på Toyota? Det är väl bara Tesla (och möjligtvis VW) som har kapacitet att leverera några större volymer elbilar i USA. Men Toyota sålde 1 150 000 bilar enbart av de 4 bäst säljande modellerna i USA förra året. Inte ens Tesla är i närheten att kunna öka sina volymer i USA med motsvarande siffror i närtid. Och vad spelar det för roll om t.ex. Kia/Hyundai bygger fantastiska elbilar, om de inte kan/vill leverera ens en tiondel av den bäst säljande Toyota-modellen? I norra Europa ser det lite annorlunda ur, men den marknaden är ganska liten sett ur ett globalt perspektiv.
Volymerna sjunker betydligt vid en större omställning, för att sedan efter några år återgå till det normala. Det är inte så att de bara sömlöst går över till en annan teknik.

När kunden bestämt sig att nästa bil blir en elbil - men den de vill ha inte går att köpa - så väntar de. De köper inte en avgasbil bara för att det inte fanns en elbil att köpa.
Det är detta som överraskar bjässarna, de går från försäljningsrekord till storförlust så snabbt att deras byråkratiska processer inte hinner reagera. Pang, bom, konkurs.

Bild
Jag håller med dig i stort. Skillnaden är att jag inte tror inte det kommer gå så fort så att Toyota m.fl. inte hinner med, utan går under. Förra året såldes 66 miljoner bilar globalt. Den marknaden kommer inte halveras eller mer på 2-3 år. Men det är klart att de inte kan fortsätta dra benen efter dig i all evighet. Satsningen måste komma igång och bilarna finnas på marknaden inom 5 år. Det är jag övertygad om att de har resurser nog till.

Jag minns att det lät likadant om andra tillverkare här på forumet för 3-4 år sedan. Tesla skulle ta över och i princip alla andra var utdömda eftersom de var så saktfärdiga med att ta fram elbilar, och dessutom inte hade några batterier.

Hur gick det? Jo, vi kan ju ta en titt på Europa förra året, som är den mest mogna elbilsmarknaden. Om resten av världen kommer följa samma exempel när marknaden mognar, så är det nog andra än de "gamla" etablerade tillverkarna som ska vara oroliga.
Screenshot_20230208_222337_Chrome.jpg