Sportlov Gbg-Sälen

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Fredrik j »

Lund skrev: 17 feb 2023 14:56
Som tidigare nämnt rekommenderar jag alla som kan att köra över Norge, kryllar av laddare och ingen kö
Instämmer. Man kör över Norge om man kör elbil. Helt odramatiskt. Laddare överallt.
Laddar man i Elverum är det 11mil kvar till sälen.
Det kostar lite att köra över Norge pågrund av motorvägsavgifter. Räkna med ca 500sek fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Elix747 »

Vore intressant att höra om någon sportlovsfirare råkade ut för kö idag. Kom hem från Härjedalen idag och hade tre laddstopp med nästan tomma SuC. Men då startade jag resan hem extremt tidigt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Dafro »

Elix747 skrev: 19 feb 2023 20:52
Vore intressant att höra om någon sportlovsfirare råkade ut för kö idag. Kom hem från Härjedalen idag och hade tre laddstopp med nästan tomma SuC. Men då startade jag resan hem extremt tidigt.
Hem tror jag inte det är några problem för då åker folk mer olika tider.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av mikebike »

Elix747 skrev: 19 feb 2023 20:52
Vore intressant att höra om någon sportlovsfirare råkade ut för kö idag. Kom hem från Härjedalen idag och hade tre laddstopp med nästan tomma SuC. Men då startade jag resan hem extremt tidigt.
Fullt som vanligt på Bredden i eftermiddags, men vid 20-tiden var det 10 lediga där och tvåsiffrigt med lediga laddare nästan överallt när jag kollade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Körde Mora-Göteborg idag via 26an till Karlstad och sen 45:an. Var några bilar i kö på Ionity Karlstad, men det fanns ju flera laddoperatörer så vi hamnade utan kö på nya Recharge vid Pizza Hut. Än så länge verkar utbyggnaden ändå hålla jämna steg upplever jag.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Elix747 »

Dafro skrev: 19 feb 2023 20:55
Elix747 skrev: 19 feb 2023 20:52
Vore intressant att höra om någon sportlovsfirare råkade ut för kö idag. Kom hem från Härjedalen idag och hade tre laddstopp med nästan tomma SuC. Men då startade jag resan hem extremt tidigt.
Hem tror jag inte det är några problem för då åker folk mer olika tider.
Jag tänkte att det blir mer trafik då alla vecka 7 möter vecka 8 sportlovare.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Dafro »

Elix747 skrev: 19 feb 2023 21:23
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:55
Elix747 skrev: 19 feb 2023 20:52
Vore intressant att höra om någon sportlovsfirare råkade ut för kö idag. Kom hem från Härjedalen idag och hade tre laddstopp med nästan tomma SuC. Men då startade jag resan hem extremt tidigt.
Hem tror jag inte det är några problem för då åker folk mer olika tider.
Jag tänkte att det blir mer trafik då alla vecka 7 möter vecka 8 sportlovare.
Det tänkte jag inte på men tror inte det blir på samma ställen på samma sätt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Elix747 »

Dafro skrev: 19 feb 2023 21:30
Elix747 skrev: 19 feb 2023 21:23
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:55
Elix747 skrev: 19 feb 2023 20:52
Vore intressant att höra om någon sportlovsfirare råkade ut för kö idag. Kom hem från Härjedalen idag och hade tre laddstopp med nästan tomma SuC. Men då startade jag resan hem extremt tidigt.
Hem tror jag inte det är några problem för då åker folk mer olika tider.
Jag tänkte att det blir mer trafik då alla vecka 7 möter vecka 8 sportlovare.
Det tänkte jag inte på men tror inte det blir på samma ställen på samma sätt.
Ja kanske det. Det verkar ju så iallafall på forumet. Inte många som behöver skriva av sig om köer.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Tillsynsmannen »

Elix747 skrev: 19 feb 2023 20:52
Vore intressant att höra om någon sportlovsfirare råkade ut för kö idag. Kom hem från Härjedalen idag och hade tre laddstopp med nästan tomma SuC. Men då startade jag resan hem extremt tidigt.
Var i Härjedalen, och hur tidigt? (Åker själv dit på söndag morgon :D )
Användarvisningsbild
Sener
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2023 08:28

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Sener »

Som trådstartare får jag väl berätta hur det gick. Åkte 6:30 från Gbg på söndagen och laddade i Grums 9:30. Då fanns det lediga platser men svårt att se hur många pga icke tesla som tog upp fler platser än 1. Sen vidare till Malung som var fullt, men jag behövde bara vänta 10 sekunder på plats.

Pga noja så körde vi via Norge hem. Galet halt första milen men ingen kö till SuC. Nästa gång blir det via Norge. Tack för tips!
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Elix747 »

Tillsynsmannen skrev: 19 feb 2023 21:41
Elix747 skrev: 19 feb 2023 20:52
Vore intressant att höra om någon sportlovsfirare råkade ut för kö idag. Kom hem från Härjedalen idag och hade tre laddstopp med nästan tomma SuC. Men då startade jag resan hem extremt tidigt.
Var i Härjedalen, och hur tidigt? (Åker själv dit på söndag morgon :D )
Fina Ramundberget. Laddade i Sveg, Mora, och Kristinehamn. Extremt tidigt betyder hemfärd kl 22:30 😂 och det var ingen kö. Snittpris 5:10kr/kWh. I Ramundberget finns även ChargeNode för destinationsladdning.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Elbilisten »

Fredrik j skrev: 19 feb 2023 20:50
Lund skrev: 17 feb 2023 14:56
Som tidigare nämnt rekommenderar jag alla som kan att köra över Norge, kryllar av laddare och ingen kö
Instämmer. Man kör över Norge om man kör elbil. Helt odramatiskt. Laddare överallt.
Laddar man i Elverum är det 11mil kvar till sälen.
Det kostar lite att köra över Norge pågrund av motorvägsavgifter. Räkna med ca 500sek fram och tillbaka.
Jag har en norsk Autopass "brikke" i min svenska elbil. Senast jag körde där fick jag räkning på några färjeöverfarter med rabatt och 0,00 på en massa vägsträckor. Jag fick scanna och maila registreringsbevis som bevis på att det är en elbil. Tror jag betalade 200 NOK i "pant".
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av d3marcus »

Fredrik j skrev: 19 feb 2023 20:50
Lund skrev: 17 feb 2023 14:56
Som tidigare nämnt rekommenderar jag alla som kan att köra över Norge, kryllar av laddare och ingen kö
Instämmer. Man kör över Norge om man kör elbil. Helt odramatiskt. Laddare överallt.
Laddar man i Elverum är det 11mil kvar till sälen.
Det kostar lite att köra över Norge pågrund av motorvägsavgifter. Räkna med ca 500sek fram och tillbaka.
Norge funkar heller inte för hundägare pga regler för dvärgbandmask.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av chox »

Elix747 skrev: 19 feb 2023 20:52
Vore intressant att höra om någon sportlovsfirare råkade ut för kö idag. Kom hem från Härjedalen idag och hade tre laddstopp med nästan tomma SuC. Men då startade jag resan hem extremt tidigt.
SuC Kristinehamn vid 11:15-tiden, ett par platser lediga men också ett gäng ID4 med luckan på fel plats och som alltså dräpte ytterligare några platser.

SuC Malung vid 14:15, halvtomt.

SuC sälen vid 17-tiden, fullt och nån bil på kö. Men kul var att det kom TVÅ svarta Plaid varav en finsk medan jag var där.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Körde Malmö - Vemdalen igår på värsta stugbytardagen (söndag v.7 / v.8) då Göteborgare möter Skåningar längs E45.

Laddade på Tesla SuC Kungälv, Grums, Malung, Mora och Sveg. Total kötid 0 sekunder.

I Kungälv fanns det 5 lediga platser när vi kom, men det var 2 bilar i kö när vi lämnade. Men det berodde på att 3 laddare var blockade. En Tesla med båttrailer som blockade en laddare, och en Audi E-tron som blockade 2 laddare, fast SuC Kungälv inte är öppen för andra märken.

I Grums stod det på skärmen att det skulle vara 3 trasiga och 8 lediga laddare, men de flesta ”lediga” var blockade av bilar med laddporten på fel ställen. Men vi fick plats till vänster om en ID4 som därmed blockade laddaren ”mellan oss” som vi skulle dela effekt med. Så det blev en fördel för oss att få full effekt hela tiden. ID4an stod fortfarande kvar och laddade när vi lämnade.

I Malung stod det en Y när vi kom. Sedan kom det en Enyaq. Så 3 bilar som mest.

I Mora stod det 3 Model S och laddade när vi kom dit. Alla 3 stod kvar när vi lämnade.

I Sveg stod det en Y och laddade när vi kom. Sedan kom det även en S Plaid. Så även här 3 bilar som mest.


Vi åkte hemifrån klockan 10, vilket är 2 timmar senare än vanligt, för att slippa värsta rusningen på laddstationerna. Med facit i hand var det tydligen den enda ”anpassningen” som behövdes för att slippa alla laddköer.
Det gjorde även att det var väldigt lite trafik och man kunde själv välja vilken hastighet man ville hålla, istället för att ligga i en enda lång långsam kö från Mora till Sveg. :x

När vi åkte hemifrån var jag helt säker på att jag efter snart 8 års Teslakörande skulle få uppleva laddkö på en SuC för första gången. Men icke! :o

Men det är ganska troligt att det kommer kompenseras flerfaldigt på söndag när vi ska åka hem till Skåne igen. :|
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
Referralkod: ts.la/peter612963

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av sunq »

Jag är lite konstig och lever kvar i norrlands-tid trots boende i sthlm nuförtiden.

Så jag åker på sportlov söndag v.9 - söndag v.10. Ska bli spännande att se hur situationen är då när man möter alla sthlmare på väg hem från fjällen.

Jag åker dock Sthlm-Åre så inte ett enda rätt i denna tråden. Men jäklar vad osugen man blir på att stöta på en sån där kö som postades på sida 1.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicke Nyfiken skrev: 20 feb 2023 20:45


När vi åkte hemifrån var jag helt säker på att jag efter snart 8 års Teslakörande skulle få uppleva laddkö på en SuC för första gången. Men icke! :o

Men det är ganska troligt att det kommer kompenseras flerfaldigt på söndag när vi ska åka hem till Skåne igen. :|
Uppdatering:

Körde från Vemdalen kl. 9 (söndag v.8 / v.9) och laddade i Malung, Grums, Göteborg och Mellbystrand på vår väg hem till Skåne. Total kötid 0 sekunder.

I Malung var det kaos med många bilar på tvären pga. bilar med laddkontakten på ”fel” ställe. Men det fanns ändå 2 lediga platser som inte var blockade. Ett toabesök och inköp av lite färdkost på Lidl brevid SuCen tog längre tid än vad bilen behövde ladda.

I Grums var det 8 lediga platser när vi kom. När vi åkte efter att ha kastat i oss lite mat var det bara 9 bilar som laddade. (24 platser)

I Göteborg var vi nästan ensamma. Ett toabesök och därefter första väntan för att bilen laddade.

I Mellbystrand var det också nästan helt tomt.

Totalt så ”väntade” vi bara 7 minuter i Göteborg och 14 minuter i Mellbystrand på att bilen laddades. Övriga stopp hade vi gjort ändå, även om vi kört avgasbil.

Så på resan som var 92 mil och tog 12 timmar och 20 minuter, gjorde vi bara en tidsförlust på ca 25 minuter inkl. tiden att köra in/ut på laddstationerna. Fast om vi kört med avgasbilen hade den behövt en tankning också, så då är tidsförlusten bara runt en kvart i praktiken. :lol:


Kan bara konstatera att efter vårt byte från en långsamladdande Model S med 85 kWh batteri, till en Model Y så har laddtiderna vid långkörning blivit en ickefråga. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Nils944 »

Har någon här upplevd långa laddköar på väg till fjällen under sportlov i år?

Har en kompis som gillar att reta mig med att skicka alla negativa nyheter kring elbilar, nu senast om hemska långa laddköar…

Själv har jag haft tur att aldrig behöva vänta i kö för att ladda.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av Collin87 »

Nils944 skrev: 12 feb 2024 21:08
Har någon här upplevd långa laddköar på väg till fjällen under sportlov i år?

Har en kompis som gillar att reta mig med att skicka alla negativa nyheter kring elbilar, nu senast om hemska långa laddköar…

Själv har jag haft tur att aldrig behöva vänta i kö för att ladda.
Kom hem från Sälen igår.
På vägen upp hade vi kö i Torsby ca 20 min.

På vägen hem hade vi kö i Malung ca 15 min och kön byggdes på rätt rejält efter oss.
I Grums hade vi ca 30 min kö.

Så räkna med kö om du kör normala tider.

Kan tillägga att kön var som bortblåst i grums ca 16.45.
Vi åkte från Tanum. Så inte riktigt samma startsträcka.

Men vad gör lite kö, hellre det än fossilt.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av d3marcus »

Kö 17 minuter i Åsarna (Gbg-Åre uppdelat på två dagar). Men kollade appen och det var kö vid många laddare från kl. 10-15 i söndags, exempelvis Grums, Torsby, Karlstad, Malung, Mora etc.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av chaffis75 »

Ordentlig kö i Torsby vid 15 tiden och även kö vid Grums när vi körde förbi..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av MY_piraya »

Är det då dåligt med alternativa laddare eller är "folk" så dåliga på att planera? Själv skulle man bli avskedad som man och pappa om man hamnade i en 1h ladd kö...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av chaffis75 »

MY_piraya skrev: 17 feb 2024 16:29
Är det då dåligt med alternativa laddare eller är "folk" så dåliga på att planera? Själv skulle man bli avskedad som man och pappa om man hamnade i en 1h ladd kö...
Osäker men jag tror tesla och ionity laddare är lite extra populära då de har bra priser (om man har avtal på ionity).
Jag personligen känner detta som största problemet/oron med elbil. Vi tog vår andra bil till upp idag, men tja frun använde elbilen hemma och vi har en fossil bil oavsett av andra anledningar så de var ett enkelt val för mig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av MY_piraya »

Priset, Hur kan det vara en drivande faktor för folket när man är på väg till eller från en lyxaktivitet så som skidåkning. Laddningen är en piss i Mississippi. Oavsett om det kostar 4 eller 8kr kW...

Jag tror helt klart på okunskap och bristande planering...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Sportlov Gbg-Sälen

Inlägg av themax »

MY_piraya skrev:
Priset, Hur kan det vara en drivande faktor för folket när man är på väg till eller från en lyxaktivitet så som skidåkning. Laddningen är en piss i Mississippi. Oavsett om det kostar 4 eller 8kr kW...

Jag tror helt klart på okunskap och bristande planering...
Tro mig – folk köar hellre i 30 minuter till Teslas laddare med 4:50/kWh än att ställa sig på Recharge för 6:50, även om de bara ska ladda 20 kWh. Det är i och för sig bra för mig som passerat flera köer på stora trafikhelger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar