Kineserna överfaller oss med elbilar!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av martinot »

Macki skrev: 05 feb 2023 10:14
Men Volvo/Polestar hur ska man ställa sig till dom bilarna? Lika mycket kinesiskt som Xpeng?
Köpa en Volvo EX90 för 1227500:- eller en Polestar 3 för 1203500:- eller en Xpeng G9 för 900790:-
Vilken stödjer kinesiska staten mest?
Och hur påverkar det världen?
Kanske värre att köpa en Tesla och lägga pengarna i Musks fickor som stundtals verkar vara en ond galen professor som får mer och mer makt……
Tycker du inte kan jämföra ett västerländskt bolags VD med en av världen brutalaste diktaturer. Blir ju lite som att skämta med judarnas koncentrationsläger genom att säga att det är lika hemskt med kvarsittning i skolan.

En orsak till att Elon just hamnat i blåsväder är ju att han Twittrat sitt stöd för diktaturer som Ryssland och Kina. Då blir ju inte lösningen bättre att köpa en produkt direkt av de diktaturerna. Är ju som att logiskt gå från askan i i elden.

Är ju betydligt lättare för Teslas ägare att minska makten från Elon över bolaget, än för att bli av med diktatorer som Putin och Xi.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av martinot »

Macki skrev: 05 feb 2023 10:38
Kanske till och med så att det är värre att köpa en Volvo eller Polestar, högre pris så kanske större vinst till ett kinabolag?
Jag gillar Tesla men bilarna är inget för mig, vill ha mer ”lulllull” som då bara S/X erbjuder och knappt det och de kostar helt enkelt för mycket. Men jag är väldigt reserverad till Musk, tycker inte det är bra att en person eller bolag får för mycket makt.
Fast är det inte värre med när en galen person som Putin och Xi får ensam makt över ett helt land?

Tycker att du väldigt lätt försöker relativisera hemska förtryckarstater som sysslar med mord, tortyr, våldtäkter, slaveri och organhandel på en organiserad systematisk nivå.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Macki »

Men nu får du nog lugna ner dig Martin
Jag har inte skrivit nått sånt utan försöker få fram vad som är fel med att köpa tex en Xpeng istället för en Tesla från kina eller en Polestar/Volvo.

Lägg inte ord i min mun som jag inte sagt, jag är varken antisemit, rasist eller nått likande utan är för allas lika värde.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Fredrik j »

toppo skrev: 05 feb 2023 11:12
Off Grid Byggaren skrev: 05 feb 2023 10:45
Är det fortfarande så att Volvo XC60 som säljs på Svenska marknaden kommer från Kinafabriken, och de som tillverkas i Göteborg skeppas till USA för att kringgå importtullar?
Nej, inga bilar som säljs i Sverige av Volvo Cars tillverkas i Kina just nu. Volvo EX90 som diskuteras ska tillverkas i USA, inte Kina. Däremot har Polestar sin tillverkning i Kina för europeiska marknaden.
S90 tillverkas väl fortfarande i kina? Inga stor volymer i Sverige men den säljs ju fortfarande här.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kan det stämma att Kinesiska staten subventionerar NIO Elbil med över 200 000:- SEK per bil?

https://www.visualcapitalist.com/charte ... t-margins/
Tesla_Profit_Margins.jpg
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av LarsOJ »

Frågan är ju VARFÖR man ska köpa en kinabyggd bil när det finns fina bilar byggda i den fria delen av världen?

Det gynnar inte oss eller kommande generationer ett dugg. Jag tycker tom. att det är egoistiskt att köpa en kinabyggd bil så länge det finns alternativ.

Är det sant att EX90 inte ska byggas i Kina för den Europeiska marknaden?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 05 feb 2023 11:23
Off Grid Byggaren skrev: 05 feb 2023 10:45
Volvo Personvagnar ägs till 51 procent av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, till 37 procent av en regional investeringsfond i Daqing och till 12 procent av en liknande fond i Jiading.

Är det fortfarande så att Volvo XC60 som säljs på Svenska marknaden kommer från Kinafabriken, och de som tillverkas i Göteborg skeppas till USA för att kringgå importtullar?
Dina ägarandelar ovan summeras (om jag räknar rätt) till 100% vilket omöjligt kan stämma eftersom det dessutom finns runt 20% av volvos aktier på börsen. Såvida det inte finns ca 120% totalt ägande i Volvo :)

Vad gäller Volvos och Polestars eventuella vinst så skattas väl den i Sverige eftersom det är Svenska bolag med säte i Sverige? Men ev utdelning går förstås till ägarna.
Som jag förstått det så kommer ägarandelarna som Off Grid Byggaren hänvisar till från en artikel i Svenska Dagbladet. De fick i sin tur uppgifterna från Europeiska investeringsbanken i samband med att Ford sålde Volvo PV någon gång ~2009. Artikeln från SvD var länge fritt tillgänglig för alla, men sen X år tillbaka så har den hamnat bakom betalvägg. Men innan det hände så gjorde jag en sammanfattning av faktauppgifterna på det amerikanska Tesla-forumet. Den kan man hitta här:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

Och nästan alla pengarna till Geelys andel ovan kom från statligt ägda kinesiska banker...

Sen stämmer det att ägarna börsnoterat en del av aktierna sen dess. Om det är exakt 20% som Maw skriver vet jag inte, men det kan ju någon annan få dubbelkolla...

Men även om det är 20% som börsnoterats så är det fortfarande kinesiska aktörer som äger en klar majoritet av Volvo PV och Polestar. Volvo Lastvagnar har dock andra ägare.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Dafro »

LarsOJ skrev: 05 feb 2023 18:24
Frågan är ju VARFÖR man ska köpa en kinabyggd bil när det finns fina bilar byggda i den fria delen av världen?

Det gynnar inte oss eller kommande generationer ett dugg. Jag tycker tom. att det är egoistiskt att köpa en kinabyggd bil så länge det finns alternativ.

Är det sant att EX90 inte ska byggas i Kina för den Europeiska marknaden?
Vad jag hört så ska den byggas i usa, där man väl hoppas är största marknaden.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Elof »

Macki skrev: 05 feb 2023 12:30
…utan är för allas lika värde.
Bra! Då gör du nog klokt i att undvika att köpa kinesiska bilar så länge Kina är en diktatur.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 18:26
Som jag förstått det så kommer ägarandelarna som Off Grid Byggaren hänvisar till från en artikel i Svenska Dagbladet. De fick i sin tur uppgifterna från Europeiska investeringsbanken i samband med att Ford sålde Volvo PV någon gång ~2009. Artikeln från SvD var länge fritt tillgänglig för alla, men sen X år tillbaka så har den hamnat bakom betalvägg. Men innan det hände så gjorde jag en sammanfattning av faktauppgifterna på det amerikanska Tesla-forumet. Den kan man hitta här:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

Och nästan alla pengarna till Geelys andel ovan kom från statligt ägda kinesiska banker...

Sen stämmer det att ägarna börsnoterat en del av aktierna sen dess. Om det är exakt 20% som Maw skriver vet jag inte, men det kan ju någon annan få dubbelkolla...

Men även om det är 20% som börsnoterats så är det fortfarande kinesiska aktörer som äger en klar majoritet av Volvo PV och Polestar. Volvo Lastvagnar har dock andra ägare.
SvD skrev två artiklar om det här. Länkarna till dessa finns i inlägget på det amerikanska forumet ovan. Men jag kan ju stoppa in dem här också...

https://www.svd.se/a/e8810e87-12b3-3293 ... ta-maktrum
https://www.svd.se/a/027dfcf1-2e3d-3c3e ... ran-bidrag
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av mati »

Macki skrev: 05 feb 2023 08:00
Varför är det mer ok att köpa en Volvo/Polstar?
Det är det inte. Bara att väldigt många fortfarande tror att Volvo är svenskt. Och det är tydligen rätt många som dessutom tror att Polestar är Volvo.
Båda är kinesbilar. Inte mer och inte mindre. Köper man dem så är det pengar rätt ner i fickan för diktaturen i Kina.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av LarsOJ »

Dafro skrev: 05 feb 2023 18:28
LarsOJ skrev: 05 feb 2023 18:24
Frågan är ju VARFÖR man ska köpa en kinabyggd bil när det finns fina bilar byggda i den fria delen av världen?

Det gynnar inte oss eller kommande generationer ett dugg. Jag tycker tom. att det är egoistiskt att köpa en kinabyggd bil så länge det finns alternativ.

Är det sant att EX90 inte ska byggas i Kina för den Europeiska marknaden?
Vad jag hört så ska den byggas i usa, där man väl hoppas är största marknaden.
Bra om det blir så. Då är den ok med mig. Grym bil verkar det som också!
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 05 feb 2023 21:09
Macki skrev: 05 feb 2023 08:00
Varför är det mer ok att köpa en Volvo/Polstar?
Det är det inte. Bara att väldigt många fortfarande tror att Volvo är svenskt. Och det är tydligen rätt många som dessutom tror att Polestar är Volvo.
Båda är kinesbilar. Inte mer och inte mindre. Köper man dem så är det pengar rätt ner i fickan för diktaturen i Kina.
Jag håller inte med till 100%. Om Volvobilen är byggd i tex Göteborg så går en väldigt stor del av pengarna ner i fickan på svenska löntagare och en stor del skatt och arbetsgivaravgifter in till Svenska staten.

Likaså om den är byggd i USA och det har jag heller inte så stora problem med.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Bengt-re »

martinot skrev: 05 feb 2023 12:10
Macki skrev: 05 feb 2023 10:14
Men Volvo/Polestar hur ska man ställa sig till dom bilarna? Lika mycket kinesiskt som Xpeng?
Köpa en Volvo EX90 för 1227500:- eller en Polestar 3 för 1203500:- eller en Xpeng G9 för 900790:-
Vilken stödjer kinesiska staten mest?
Och hur påverkar det världen?
Kanske värre att köpa en Tesla och lägga pengarna i Musks fickor som stundtals verkar vara en ond galen professor som får mer och mer makt……
Tycker du inte kan jämföra ett västerländskt bolags VD med en av världen brutalaste diktaturer. Blir ju lite som att skämta med judarnas koncentrationsläger genom att säga att det är lika hemskt med kvarsittning i skolan.

En orsak till att Elon just hamnat i blåsväder är ju att han Twittrat sitt stöd för diktaturer som Ryssland och Kina. Då blir ju inte lösningen bättre att köpa en produkt direkt av de diktaturerna. Är ju som att logiskt gå från askan i i elden.

Är ju betydligt lättare för Teslas ägare att minska makten från Elon över bolaget, än för att bli av med diktatorer som Putin och Xi.
Du vet att Tesla tillverkas i Kina....
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bengt-re skrev: 05 feb 2023 21:25
Du vet att Tesla tillverkas i Kina....
Finns det någon biltillverkare som inte har tillverkning i Kina?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 05 feb 2023 18:24
Frågan är ju VARFÖR man ska köpa en kinabyggd bil när det finns fina bilar byggda i den fria delen av världen?
Det är precis den frågan jag ställer mig också hela tiden när jag ser alla kinesbilar som plötsligt dyker upp på vägarna. Varför i Guds namn? De är inte ens särskilt billiga. Då hade man ju delvis kunnat förstå varför folk köper dem. Men det finns ju bra alternativ, fina elbilar som tillverkas i den fria världen, som varken är sämre eller dyrare.
Med elbilar är det absolut inte som med andra prylar som tillverkas i Kina, att det många gånger saknas alternativ.
Men det är kanske så att folk inte vet eller inte bryr sig. En kollega t.ex. hade ingen aning att MG är kinesiskt. Han trodde att det var "gamla" MG och blev helt chockad när jag sa att det är kinesiskt. Han kör Toyota, så sett ingen fara. Men det är säkert inte bara han.
Svärfar t.ex. fattade inte heller varför Polestar skulle vara dåligt medan Hyundai är okej. Korea är ju också en diktatur, menade han. Äh ja, visst, Nordkorea ja.
Det är kanske så folk fungerar. Man bryr sig inte, man vet inte, man har noll koll helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 21:29
Bengt-re skrev: 05 feb 2023 21:25
Du vet att Tesla tillverkas i Kina....
Finns det någon biltillverkare som inte har tillverkning i Kina?...
Finns det någon biltillverkare som kritiserar den kinesiska regimen? Vad har Elon Musk för inställning till kina egentligen? Har han uttalat någon som helst kritik? En tesla byggd i kina består väl av kinatillverkade komponenter?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Jerker »


mati skrev:
Det är kanske så folk fungerar. Man bryr sig inte, man vet inte, man har noll koll helt enkelt.
Folk bryr sig inte, bryr sig inte om att informera sig. Samma sak med klimatet. Folk skiter i det.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av bjelkeman »

Såg BYD bilarna på Mall of Scandinavia. Jag måste blivit allergisk mot plottret. Så många små knappar, fenor på luftutsläpp, LED på högtalare mm. Nej tack. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av martinot »

Bengt-re skrev: 05 feb 2023 21:25
martinot skrev: 05 feb 2023 12:10
Macki skrev: 05 feb 2023 10:14
Men Volvo/Polestar hur ska man ställa sig till dom bilarna? Lika mycket kinesiskt som Xpeng?
Köpa en Volvo EX90 för 1227500:- eller en Polestar 3 för 1203500:- eller en Xpeng G9 för 900790:-
Vilken stödjer kinesiska staten mest?
Och hur påverkar det världen?
Kanske värre att köpa en Tesla och lägga pengarna i Musks fickor som stundtals verkar vara en ond galen professor som får mer och mer makt……
Tycker du inte kan jämföra ett västerländskt bolags VD med en av världen brutalaste diktaturer. Blir ju lite som att skämta med judarnas koncentrationsläger genom att säga att det är lika hemskt med kvarsittning i skolan.

En orsak till att Elon just hamnat i blåsväder är ju att han Twittrat sitt stöd för diktaturer som Ryssland och Kina. Då blir ju inte lösningen bättre att köpa en produkt direkt av de diktaturerna. Är ju som att logiskt gå från askan i i elden.

Är ju betydligt lättare för Teslas ägare att minska makten från Elon över bolaget, än för att bli av med diktatorer som Putin och Xi.
Du vet att Tesla tillverkas i Kina....
Jo, jag har ju själv skrivit det i tråden om du bryr dig om att läsa mina svar. Kika på de och återkom om något är oklart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 21:29
Bengt-re skrev: 05 feb 2023 21:25
Du vet att Tesla tillverkas i Kina....
Finns det någon biltillverkare som inte har tillverkning i Kina?...
Finns några som Ferrari och liknande, men många av de stora volymtillverkarna har tillverkning i Kina för att komma undan tullar och andra handelshinder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 05 feb 2023 21:59
mati skrev:
Det är kanske så folk fungerar. Man bryr sig inte, man vet inte, man har noll koll helt enkelt.
Folk bryr sig inte, bryr sig inte om att informera sig. Samma sak med klimatet. Folk skiter i det.
Förmodligen är det precis så, tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Maw »

LarsOJ skrev: 05 feb 2023 21:21
mati skrev: 05 feb 2023 21:09
Macki skrev: 05 feb 2023 08:00
Varför är det mer ok att köpa en Volvo/Polstar?
Det är det inte. Bara att väldigt många fortfarande tror att Volvo är svenskt. Och det är tydligen rätt många som dessutom tror att Polestar är Volvo.
Båda är kinesbilar. Inte mer och inte mindre. Köper man dem så är det pengar rätt ner i fickan för diktaturen i Kina.
Jag håller inte med till 100%. Om Volvobilen är byggd i tex Göteborg så går en väldigt stor del av pengarna ner i fickan på svenska löntagare och en stor del skatt och arbetsgivaravgifter in till Svenska staten.

Likaså om den är byggd i USA och det har jag heller inte så stora problem med.
Dessutom är både Volvo och Polestar Svenska bolag eftersom deras huvudkontor finns i Sverige men de har (huvudsakligen) Kinesiska ägare. Polestar har svåvitt jag vet än så länge all tillverkning i Kina medan Volvo har det mesta av sin tillverkning utanför Kina.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Holve »

bjelkeman skrev: 05 feb 2023 23:31
Såg BYD bilarna på Mall of Scandinavia. Jag måste blivit allergisk mot plottret. Så många små knappar, fenor på luftutsläpp, LED på högtalare mm. Nej tack. :D
Tittade oxå på dom och usch. Blank plast som var full med fettfläckar, inredningen såg verkligen trött och sliten ut.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Piggelin
Inlägg: 580
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Kineserna överfaller oss med elbilar!

Inlägg av Piggelin »

Holve skrev: 06 feb 2023 12:25
bjelkeman skrev: 05 feb 2023 23:31
Såg BYD bilarna på Mall of Scandinavia. Jag måste blivit allergisk mot plottret. Så många små knappar, fenor på luftutsläpp, LED på högtalare mm. Nej tack. :D
Tittade oxå på dom och usch. Blank plast som var full med fettfläckar, inredningen såg verkligen trött och sliten ut.
Håller med. Vidrig design. Kostar dessutom sjukt mycket. Förstår inte den som väljer en Atto 3 över en Model Y RWD. De kostar typ lika mycket.
Skriv svar