Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av Earplugged »

SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 21:18
Earplugged skrev: 05 feb 2023 21:07
Ja det mesta går att lösa med lite trix och fix, frågan är vad man kan förvänta sig behöva trixa med en bil i den prisklassen och i övrigt höga tekniknivå? Jag kör i dag en Passat för halva priset som har sensorer och där kameran fälls ut automatiskt vid backning och inte behövts rengöras alls på de tre år jag ägt bilen, känns inte som ett kliv i rätt riktning att börja putsa kameralinser igen...
Eller så här kanske...

Jämfört med en fossildriven Passat så tycker nog jag att en elbil är ett kliv på ungefär 100 meter i rätt riktning. Dels av miljöskäl, men även för att det blir mindre pengar till den RySSke Diktatorn, Saudi, Iran, Förenade arabemiraten, Syrien, Venezuela m.fl...

Med det i åtanke är jag rätt säker på att jag skulle kunna ta ett kliv åt andra riktningen ibland och lägga några sekunder på att rengöra en backkamera...
Jag har kört Nissan Leaf i ca 5år och har rengjort kameralinser så det räcker.... :D alltid ett smutsigt pekfinger när man sätter sig i bilen och bakändan har alltid en förmåga att stå nära en snödriva eller lerig dikeskant som man skall trampa i för att komma fram till kameran, det är ju alltid när vädret är som värst som kameran måste putsas.
Oavsett drivmedel så borde man inte ta bort sensor innan man löst en kamera som inte behöver putsas manuellt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Passat -19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Earplugged skrev: 05 feb 2023 21:30
...] Oavsett drivmedel så borde man inte ta bort sensor innan man löst en kamera som inte behöver putsas manuellt.
Jag förstår inte heller varför de tog bort sensorerna innan de hade en annan rimlig lösning på plats.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av ONSatan »

SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 21:41
Earplugged skrev: 05 feb 2023 21:30
...] Oavsett drivmedel så borde man inte ta bort sensor innan man löst en kamera som inte behöver putsas manuellt.
Jag förstår inte heller varför de tog bort sensorerna innan de hade en annan rimlig lösning på plats.
Killgissar på att man avbokade beställningarna av nya sensorer till ett datum man trodde mjukvaran skulle fungera. Datumet kom, sensorerna uteblev men mjukvaran fungerade inte…
Det man hört från bilbranschen är ju att de haft extrema logistikproblem de senaste åren. Att (om det var så) avboka leveranser kan ju skapat försörjningsproblem (man hamnade sist i kön).

När de kör runt i Kalifornien med ren kamera kanske mjukvaran funkar någorlunda. Med smuts på kameran kanske mjukvaran är katastrof….

Men som jag skrev, jag gissar bara (vill ju hitta en anledning som inte betyder att Tesla är totalt omedvetna om hur deras produkter används och vilka krav som finns)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 20:41
Sen verkar det ju som backkameran på en Y kan bli 'lite' skitig. Men det är väl inte knepigare än att det går att lösa med en sprayflaska med lite lagom utspätt bilschampo samt en mjuk liten frottéhandduk...
Kom på att "utspätt bilschampo" kommer frysa och kanske frysa sönder sprayflaskan. Och det kanske inte är så kul om det sker i bilen... :?

Så det får väl bli en sprayflaska med spolarvätska i lämplig koncentration istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av Dinsdale »

TeslaYalex skrev: 05 feb 2023 19:50
Jag har nu bokat in en provkörning om två veckor, känns nog säkrast eftersom jag inte ens suttit inne i en körande elbil. Det jag oroar mig mest är inte några parkeringsskador utan att det kommer ett barn springandes när jag backar. Har hänt mig en gång för många år sen när bilen inte hade kameror eller sensorer och jag var riktigt nära att backa på en person för jag såg helt enkelt inte genom bakrutan. Med sensor som varnar hade det aldrig ens varit nära. Att backa med MY genom att bara titta genom den höga smala bakrutan syns ju knappt ett barn som kommer springandes.
Om det är bakåtsikten du är orolig för kan du ta en bil utan sensorer. När du lägger i backen kommer backkameran upp på skärmen, om om du sveper upp från nederkant får du även döda-vinkeln-kameror. Dessa tre kameror i kombination med att man tittar ut genom sidorutorna fungerar väldigt bra, du får komma ihåg att när du parkerat alltid dra ett finger över back-kameran för att rengöra den bara. Lättare att rengöra då än när den torkat upp.

Vill du däremot ha en verkligt bra lösning för skydd mot folk som springer bakom - testa Polestar 2 eller en Volvo. De kan fås med Cross Traffic Alert - "CTA" - två bakåtriktade radarsändare som tjuter om någon eller något passerar bakom bilen när du backar. Fungerade fantastiskt väl på min volvo jag hade förut. Däremot är backkameran av betydligt lägre kvalitet på Polestar 2, och man har heller inte några döda-vinkel-kameror vad jag kunde se. Men CTA kompenserar för döda-vinkel-kameror på ett väldigt bra sätt. Motsvarande funktion finns säkert hos fler tillverkare.
Model 3 SR+ 18" 2021
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av TeslaYalex »

mikebike skrev: 05 feb 2023 19:56
TeslaYalex skrev: 05 feb 2023 19:52
Nect skrev: 05 feb 2023 18:31
SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 18:08
Nect skrev: 05 feb 2023 13:01

Må så vara, men samtidigt lär man sig som förare hur lång/bred bilen är. Men förlitar man sig enbart på kamera/sensorer så lär man sig aldrig det.

Sensorer och kameror är jättebra förarstöd. Men sen borde man lära sig hur ”stor bilen är” utan stöd ett tag i början när man fått bilen för att vänja sig.

Jag gillar kamera och sensorer, men jag förlitar mig inte på dem. 😊
Varför skulle man inte kunna förlita på sig back-kamera och sensorer? (360-graders kamera har jag mkt begränsad erfarenhet av, så det kan jag inte uttala mig om.)

Det är väl klart att man har en uppfattning om var man har hörn och kanter på bilen när man ska parkera genom att bara se sig omkring där man sitter i förarstolen. Sidospeglarna är ju också bra till det här. Särskilt för att se så att inte bakfälgarna blir repade av gatsten. Men åtminstone på min gasdrivna ~2016 VW Golf Kombi så går det att lita på sensorer och backkameran. Varför skulle inte det gå? Kameran visar vad som finns bakom bilen. Och sensorerna ger utslag på sin omgivning. Men skulle sensorerna av någon anledning inte pipa så kör ju inte jag rakt in i en plåtstolpe framför bilen för det. Naturligtvis inte.
Det har jag inte riktigt sagt (bara att jag själv inte gör det. Jag har det som stöd), min poäng var att om man enbart tittar/lyssnar på pip och kamera så lär man sig inte riktigt hur stor bilen är då man inte behöver det.

Gällande gatsten som repar fälgar så brukar jag hålla god marginal så det inte blir ett problem (för mig iaf).

Men skulle jag köra efter 360 kameran skulle jag nog ställa mig närmare gatstenen än utan.

Backkameran är ett bra stöd vid utbackning, då man har koll så inte ett barn kommer springandes som inte syns i speglarna/bakrutan. Men inget jag har behov av vid parkering.
Nu har jag ingen aning om hur kamerorna ser ut i MY men nu när sensorerna är borta så är väl det typ 360-kamera på MY?
:lol:

Framåt har man ingen kamerahjälp alls.
Är bakre kameran ren och torr så ser man bra bakåt. Efter några mils körning med våt vägbana så ser det ut så här:20230101_183314.jpg
ÄR ju sjukt dåligt att kameran inte håller sig rent bättre. Hade en Volvo XC40 med 360 och har under de tre åren aldrig behövt göra rent kameran eller sensorerna (förutom när det var för mkt snö)
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av TeslaYalex »

SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 20:39
TeslaYalex skrev: 05 feb 2023 19:50
...] Det jag oroar mig mest är inte några parkeringsskador utan att det kommer ett barn springandes när jag backar. Har hänt mig en gång för många år sen när bilen inte hade kameror eller sensorer och jag var riktigt nära att backa på en person för jag såg helt enkelt inte genom bakrutan. Med sensor som varnar hade det aldrig ens varit nära. Att backa med MY genom att bara titta genom den höga smala bakrutan syns ju knappt ett barn som kommer springandes.
Jag har inte kört Y, men jag har kört Model 3. Finns nog ingen annan bil som har större skärm till kameran samt en mer högupplöst backkamera än en 3. Skulle väl vara Model S/X då. Är bara kameran ren så kan jag inte se hur man skulle kunna missa att se ett barn eller en vuxen i den kameran... Och det lär ju knappast skilja så mycket mellan en 3 och en Y...
Även om man ser klart och tydligt på skärmen så är det lätt att missa ett barn som kommer springandes bakom. På min gamla Volvo XXC40 så tjöt sensorn och bromsade bilen själv (har inte råkat ut detta med A-klassen så vet inte om den bromsar själv
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av TeslaYalex »

Dinsdale skrev: 06 feb 2023 06:17
TeslaYalex skrev: 05 feb 2023 19:50
Jag har nu bokat in en provkörning om två veckor, känns nog säkrast eftersom jag inte ens suttit inne i en körande elbil. Det jag oroar mig mest är inte några parkeringsskador utan att det kommer ett barn springandes när jag backar. Har hänt mig en gång för många år sen när bilen inte hade kameror eller sensorer och jag var riktigt nära att backa på en person för jag såg helt enkelt inte genom bakrutan. Med sensor som varnar hade det aldrig ens varit nära. Att backa med MY genom att bara titta genom den höga smala bakrutan syns ju knappt ett barn som kommer springandes.
Om det är bakåtsikten du är orolig för kan du ta en bil utan sensorer. När du lägger i backen kommer backkameran upp på skärmen, om om du sveper upp från nederkant får du även döda-vinkeln-kameror. Dessa tre kameror i kombination med att man tittar ut genom sidorutorna fungerar väldigt bra, du får komma ihåg att när du parkerat alltid dra ett finger över back-kameran för att rengöra den bara. Lättare att rengöra då än när den torkat upp.

Vill du däremot ha en verkligt bra lösning för skydd mot folk som springer bakom - testa Polestar 2 eller en Volvo. De kan fås med Cross Traffic Alert - "CTA" - två bakåtriktade radarsändare som tjuter om någon eller något passerar bakom bilen när du backar. Fungerade fantastiskt väl på min volvo jag hade förut. Däremot är backkameran av betydligt lägre kvalitet på Polestar 2, och man har heller inte några döda-vinkel-kameror vad jag kunde se. Men CTA kompenserar för döda-vinkel-kameror på ett väldigt bra sätt. Motsvarande funktion finns säkert hos fler tillverkare.
Har haft en Volvo XC40 och där är sensorna och 360 grymma. Backade en gång när ett barn kom springandes och bilen bromsade sig själv en meter från barnet. Vågar inte tänka vad som hade hänt om jag inte haft dessa hjälpsystem. Och jag har under dessa tre åren aldrig behövt rengöra sensorerna och kameran.

Vi vill verkligen ha en Tesla men är mer och mer orolig om vi klarar av att hantera denna bil. Utan sensor och utan kamera fram på våra gamla bilar från 90-talet (som då var mindre och mer kantiga) så har jag alltid tyckt att det är svårt att bedöma vid parkering och trånga utrymmen
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av SwedishAdvocate »

TeslaYalex skrev: 06 feb 2023 09:10
SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 20:39
Jag har inte kört Y, men jag har kört Model 3. Finns nog ingen annan bil som har större skärm till kameran samt en mer högupplöst backkamera än en 3. Skulle väl vara Model S/X då. Är bara kameran ren så kan jag inte se hur man skulle kunna missa att se ett barn eller en vuxen i den kameran... Och det lär ju knappast skilja så mycket mellan en 3 och en Y...
Även om man ser klart och tydligt på skärmen så är det lätt att missa ett barn som kommer springandes bakom. På min gamla Volvo XXC40 så tjöt sensorn och bromsade bilen själv (har inte råkat ut detta med A-klassen så vet inte om den bromsar själv
Om jag vore er skulle jag testa hur mycket man kan se i backkameran på en Y. Om en av er sitter på förarplatsen i en Y, så kan ju den andra agera barn/fotgängare. Antingen får ni väl rulla ner rutorna på bilen så ni kan tala vanligt, eller så får ni kommunicera via mobiltelefon. Då kan ni ju se själva var i relation till bilen som ett barn eller en vuxen fotgängare blir synlig i bilens backkamera. Då vet ni ju iallafall det. Kanske kan det hjälpa er att ta beslut om bilen passar er eller inte. Sen får ni öva in att enbart använda backkameran när bilen rör sig bakåt. Behöver ni justera bilens färdriktning vid backning med hjälp av sidospeglarna så får ni antingen stanna eller verkligen krypa sakta, sakta bakåt. Det kan ju jag tycka borde kunna funka ifall ni är nöjda med den uppsikt som vidvinkeln på backkameran kan erbjuda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av Mickep »

En granne har köpt en y. men när jag gick förbi den idag var den nästan svart bak av smuts och vägskit. (man undrar hur backkameran mår, och blir den begränsad så fallerar ju hela systemet. hoppas att de inte ser sensorer (som inte kostar många kr) som något dåligt)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av wannabee »

Mickep skrev: 06 feb 2023 13:46
En granne har köpt en y. men när jag gick förbi den idag var den nästan svart bak av smuts och vägskit. (man undrar hur backkameran mår, och blir den begränsad så fallerar ju hela systemet. hoppas att de inte ser sensorer (som inte kostar många kr) som något dåligt)
Jag brukar ha en sprayflaska med vatten stående i varmgaraget och sprutar rent backkameran innan jag åker eller när jag kommit hem.
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av TeslaYalex »

SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2023 13:27
TeslaYalex skrev: 06 feb 2023 09:10
SwedishAdvocate skrev: 05 feb 2023 20:39
Jag har inte kört Y, men jag har kört Model 3. Finns nog ingen annan bil som har större skärm till kameran samt en mer högupplöst backkamera än en 3. Skulle väl vara Model S/X då. Är bara kameran ren så kan jag inte se hur man skulle kunna missa att se ett barn eller en vuxen i den kameran... Och det lär ju knappast skilja så mycket mellan en 3 och en Y...
Även om man ser klart och tydligt på skärmen så är det lätt att missa ett barn som kommer springandes bakom. På min gamla Volvo XXC40 så tjöt sensorn och bromsade bilen själv (har inte råkat ut detta med A-klassen så vet inte om den bromsar själv
Om jag vore er skulle jag testa hur mycket man kan se i backkameran på en Y. Om en av er sitter på förarplatsen i en Y, så kan ju den andra agera barn/fotgängare. Antingen får ni väl rulla ner rutorna på bilen så ni kan tala vanligt, eller så får ni kommunicera via mobiltelefon. Då kan ni ju se själva var i relation till bilen som ett barn eller en vuxen fotgängare blir synlig i bilens backkamera. Då vet ni ju iallafall det. Kanske kan det hjälpa er att ta beslut om bilen passar er eller inte. Sen får ni öva in att enbart använda backkameran när bilen rör sig bakåt. Behöver ni justera bilens färdriktning vid backning med hjälp av sidospeglarna så får ni antingen stanna eller verkligen krypa sakta, sakta bakåt. Det kan ju jag tycka borde kunna funka ifall ni är nöjda med den uppsikt som vidvinkeln på backkameran kan erbjuda.
Sjukt att man ska behöva göra detta på en premiumbil. Innan beställningen trodde jag allt självklart skulle vara med, 360-kamera, kameror som inte behöver rengöras mer än vid biltvätt och sensorer fram och bak med med automatiskt stopp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av SwedishAdvocate »

TeslaYalex skrev: 06 feb 2023 14:20
Sjukt att man ska behöva göra detta på en premiumbil. Innan beställningen trodde jag allt självklart skulle vara med, 360-kamera, kameror som inte behöver rengöras mer än vid biltvätt och sensorer fram och bak med med automatiskt stopp
Ni kör ju tyskt idag. Som jag skrev i ngt annat inlägg kanske BMW i4 kan vara ett alternativ... Den har också halvkombilucka precis som Model Y. Går säkert att få med allt förarstöd ni idag har på A-klassen. Det enda med den som jag känner till är att dubbelkolla så att batteriet förvärmer i förväg till alla sorters snabbladdare (ett förvärmt batteri laddar snabbare). Jag tror det är implementerat sen en tid tillbaka, men har dock inte stenkoll, så som sagt, nog bäst att dubbelkolla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av mikebike »

wannabee skrev: 06 feb 2023 14:02
Mickep skrev: 06 feb 2023 13:46
En granne har köpt en y. men när jag gick förbi den idag var den nästan svart bak av smuts och vägskit. (man undrar hur backkameran mår, och blir den begränsad så fallerar ju hela systemet. hoppas att de inte ser sensorer (som inte kostar många kr) som något dåligt)
Jag brukar ha en sprayflaska med vatten stående i varmgaraget och sprutar rent backkameran innan jag åker eller när jag kommit hem.
Det hjälper föga när man skall fickparkera efter att ha kört på en våt landsväg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 06 feb 2023 15:15
wannabee skrev: 06 feb 2023 14:02
Jag brukar ha en sprayflaska med vatten stående i varmgaraget och sprutar rent backkameran innan jag åker eller när jag kommit hem.
Det hjälper föga när man skall fickparkera efter att ha kört på en våt landsväg.
En sprayflaska med spolarvätska i lämplig koncentration samt en liten frottéhanduk medtagna i bilens bagagelucka kanske?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2023 15:20
mikebike skrev: 06 feb 2023 15:15
wannabee skrev: 06 feb 2023 14:02
Jag brukar ha en sprayflaska med vatten stående i varmgaraget och sprutar rent backkameran innan jag åker eller när jag kommit hem.
Det hjälper föga när man skall fickparkera efter att ha kört på en våt landsväg.
En sprayflaska med spolarvätska i lämplig koncentration samt en liten frottéhanduk i bilens bagagelucka kanske?... ;)
Jo, det har jag, men vår gata är en enkelriktad genomfartsgata så det är inte populärt att parkera och börja göra rent backkameran. ;)
Än så länge har jag parkeringssensorer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 06 feb 2023 15:23
SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2023 15:20
mikebike skrev: 06 feb 2023 15:15
Det hjälper föga när man skall fickparkera efter att ha kört på en våt landsväg.
En sprayflaska med spolarvätska i lämplig koncentration samt en liten frottéhanduk i bilens bagagelucka kanske?... ;)
Jo, det har jag, men vår gata är en enkelriktad genomfartsgata så det är inte populärt att parkera och börja göra rent backkameran. ;)
Än så länge har jag parkeringssensorer.
Ett litet 'pit stop' i en närbelägen lastzon längs med färdsträckan strax innan det ska parkeras kanske?... Kanske skulle man kunna kalla det för ett 'puts stop'... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2023 16:17
mikebike skrev: 06 feb 2023 15:23
SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2023 15:20
mikebike skrev: 06 feb 2023 15:15
Det hjälper föga när man skall fickparkera efter att ha kört på en våt landsväg.
En sprayflaska med spolarvätska i lämplig koncentration samt en liten frottéhanduk i bilens bagagelucka kanske?... ;)
Jo, det har jag, men vår gata är en enkelriktad genomfartsgata så det är inte populärt att parkera och börja göra rent backkameran. ;)
Än så länge har jag parkeringssensorer.
Ett litet 'pit stop' i en närbelägen lastzon längs med färdsträckan strax innan det ska parkeras kanske?... Kanske skulle man kunna kalla det för ett 'puts stop'... ;)
Det känns ju inte premium om man så säger. Tur att jag har parkeringssensorer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av niklas12 »

SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2023 16:17
mikebike skrev: 06 feb 2023 15:23
SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2023 15:20
mikebike skrev: 06 feb 2023 15:15
Det hjälper föga när man skall fickparkera efter att ha kört på en våt landsväg.
En sprayflaska med spolarvätska i lämplig koncentration samt en liten frottéhanduk i bilens bagagelucka kanske?... ;)
Jo, det har jag, men vår gata är en enkelriktad genomfartsgata så det är inte populärt att parkera och börja göra rent backkameran. ;)
Än så länge har jag parkeringssensorer.
Ett litet 'pit stop' i en närbelägen lastzon längs med färdsträckan strax innan det ska parkeras kanske?... Kanske skulle man kunna kalla det för ett 'puts stop'... ;)
Vw har ju lyckats lösa detta för över 10år sedan
Förstår inte att inte fler biltillverkare anammat detta
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av thebishop »

J, det där fungerar enormt bra faktiskt. Har det på bilen jag har till låns medans jag väntar ut att få tillbaka min S - inne på vecka 6 strax…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av LarsaR »

niklas12 skrev: 06 feb 2023 18:08
SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2023 16:17
mikebike skrev: 06 feb 2023 15:23
SwedishAdvocate skrev: 06 feb 2023 15:20
mikebike skrev: 06 feb 2023 15:15
Det hjälper föga när man skall fickparkera efter att ha kört på en våt landsväg.
En sprayflaska med spolarvätska i lämplig koncentration samt en liten frottéhanduk i bilens bagagelucka kanske?... ;)
Jo, det har jag, men vår gata är en enkelriktad genomfartsgata så det är inte populärt att parkera och börja göra rent backkameran. ;)
Än så länge har jag parkeringssensorer.
Ett litet 'pit stop' i en närbelägen lastzon längs med färdsträckan strax innan det ska parkeras kanske?... Kanske skulle man kunna kalla det för ett 'puts stop'... ;)
Vw har ju lyckats lösa detta för över 10år sedan
Förstår inte att inte fler biltillverkare anammat detta
Fungerar inte så bra alla gånger….
CFF55A34-6B4D-4F30-AE01-1EF32414C51E.jpeg
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av LarsaR »

Och som ni ser så fungerar inte sensorerna heller! Men det är bara en kamera bak att torka av, sidokamerorna fungerar.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av thebishop »

Ändå oändligt bättre än teslas nuvarande lösning - på 6 veckor har golfen jag kör alltid haft kristallklar backkamera varje gång, oavsett väderlek. Vet av erfarenhet att min s (eller trean) kanske hade haft det 6 gånger på,motsvarande tidsperiod (då jag tvättat bilen eller rengjort för hand). Roterande kamera bakåt är oändligt mycket mer funktionellt. (För övrigt har jag bara varit med om sådär mycket uppbyggande av snö i fart i trean - är det en trea på bilden?)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av LarsaR »

thebishop skrev: 06 feb 2023 18:42
Ändå oändligt bättre än teslas nuvarande lösning - på 6 veckor har golfen jag kör alltid haft kristallklar backkamera varje gång, oavsett väderlek. Vet av erfarenhet att min s (eller trean) kanske hade haft det 6 gånger på,motsvarande tidsperiod (då jag tvättat bilen eller rengjort för hand). Roterande kamera bakåt är oändligt mycket mer funktionellt. (För övrigt har jag bara varit med om sådär mycket uppbyggande av snö i fart i trean - är det en trea på bilden?)
S Raven 2020, min Plaid ser likadan ut och det gjorde min Jaguar F-Pace och BMW X3 också och de två senares sensorer tjöt hela tiden dom var blockerade (S:n visar ju tack och lov bara en liten textremsa ”Parkeringsassistans ej tillgänglig”)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Klarar sig Sveriges sämsta förare utan USS?

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsaR skrev: 06 feb 2023 18:53
S Raven 2020, min Plaid ser likadan ut och det gjorde min Jaguar F-Pace och BMW X3 också och de två senares sensorer tjöt hela tiden dom var blockerade (S:n visar ju tack och lov bara en liten textremsa ”Parkeringsassistans ej tillgänglig”)
Gissar att Jaggan och BMW:n hade var sin knapp för aktivera/avaktivera parkeringssensorerna. Gissar även att sensorerna 'tystnat' ifall du hade tryckt på den knappen för att avaktivera sensorerna. Så funkar det iallafall på VW's bilar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar