Eran kostnad för att åka elbil
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 30 jan 2019 07:33
Eran kostnad för att åka elbil
Hejsan!
Jag vill veta och sprida till vänner och kollegor vad det faktiskt kostar per mil att åka en elbil och framförallt en tesla.
Många har tillgång till statistik på hur mycket el du har laddat i din tesla via teslafi, laddare, mätare eller liknande. Du vet säkerligen eller kan räkna ut din kWh kostnad utslaget på ett år.
Så här ser mina siffror för 2022 ut från dels teslafi-kontot, dels min nätleverantör, och min elförbrukning:
Total laddning: 5020 kWh
Total hemma: 4680 kWh
Total supercharge eller liknande: 340 kWh
Total hemmaförbrukning: 22548 kWh
Nätkostnad: 21560kr
Rörlig kostnad: 10750 kr (inklusive elstöd 2021) 14750 (exklusive elstöd 2021)
Elstöd 2022: 13516kr
Elkostnad utan elstöd: 1,65 kr/kWh (jag har ett bundet abonnemang)
Elkostnad med elstöd: 0,83kr/kWh
Milkostnad utan elstöd inkl supercharge kostnad 7kr/kWh: 3,71kr/mil
Milkostnad med elstöd inkl supercharging: 2,32kr/mil
Milkostnad om jag laddar hemma exklusive elstöd: 3,05kr/mil
Milkostnad om jag laddar hemma inkl elstöd: 1,53 kr/mil
Som dyrast 3,7kr/mil alltså
Så min fråga till er är hur mycket din bil kostade per mil under 2022? Svara gärna enkelt enligt nedan utan uträkning
Model på bil:
Kostnad utan elstöd hemmaladdning:
kostnad med elstöd hemmaladdning:
Jag vill veta och sprida till vänner och kollegor vad det faktiskt kostar per mil att åka en elbil och framförallt en tesla.
Många har tillgång till statistik på hur mycket el du har laddat i din tesla via teslafi, laddare, mätare eller liknande. Du vet säkerligen eller kan räkna ut din kWh kostnad utslaget på ett år.
Så här ser mina siffror för 2022 ut från dels teslafi-kontot, dels min nätleverantör, och min elförbrukning:
Total laddning: 5020 kWh
Total hemma: 4680 kWh
Total supercharge eller liknande: 340 kWh
Total hemmaförbrukning: 22548 kWh
Nätkostnad: 21560kr
Rörlig kostnad: 10750 kr (inklusive elstöd 2021) 14750 (exklusive elstöd 2021)
Elstöd 2022: 13516kr
Elkostnad utan elstöd: 1,65 kr/kWh (jag har ett bundet abonnemang)
Elkostnad med elstöd: 0,83kr/kWh
Milkostnad utan elstöd inkl supercharge kostnad 7kr/kWh: 3,71kr/mil
Milkostnad med elstöd inkl supercharging: 2,32kr/mil
Milkostnad om jag laddar hemma exklusive elstöd: 3,05kr/mil
Milkostnad om jag laddar hemma inkl elstöd: 1,53 kr/mil
Som dyrast 3,7kr/mil alltså
Så min fråga till er är hur mycket din bil kostade per mil under 2022? Svara gärna enkelt enligt nedan utan uträkning
Model på bil:
Kostnad utan elstöd hemmaladdning:
kostnad med elstöd hemmaladdning:
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Ungefär 100 kronor per mil i värdeminskning.
Mellan 5 och 16 kronor per mil i elkostnad (om jag inte räknar med att jag laddat gratis hos Mamma några gånger.) Det som står som Hemma i redovisning är laddstolpar i närområdet. Jag kan inte ladda hemma.
Mellan 5 och 16 kronor per mil i elkostnad (om jag inte räknar med att jag laddat gratis hos Mamma några gånger.) Det som står som Hemma i redovisning är laddstolpar i närområdet. Jag kan inte ladda hemma.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Kan bara konstatera att appen säger ett kWh-värde som i verkligheten är 82.8 % av det jag faktiskt laddat vid min hemmaladdning. Dvs om bilen får i sig 100 kWh enligt appen så måste laddboxen ge ut 120.7 kWh.
Laddar för det mesta med 13A Teslabox direkt efter hemkomst, väldigt lite batterivärmning.
Kostnad 2.96 SEK/ milen
Laddar för det mesta med 13A Teslabox direkt efter hemkomst, väldigt lite batterivärmning.
Kostnad 2.96 SEK/ milen
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Model på bil: Hyundai Ioniq 38kWh
Kostnad utan elstöd hemmaladdning: 0kr
kostnad med elstöd hemmaladdning: +14000kr
Kostnad laddning på jobbet: 7740kr Årssnitt 2,53kr/kWh,
Totalt 3045kWh laddat och 2272 mil körda, snitt över året på 1,34kWh/mil eller 3,39kr/mil
Kostnad för laddning på jobbet;
Kostnad utan elstöd hemmaladdning: 0kr
kostnad med elstöd hemmaladdning: +14000kr
Kostnad laddning på jobbet: 7740kr Årssnitt 2,53kr/kWh,
Totalt 3045kWh laddat och 2272 mil körda, snitt över året på 1,34kWh/mil eller 3,39kr/mil
Kostnad för laddning på jobbet;
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Model Y Performance 2022
0 kr per mil i värdeminskning
3 kronor per mil i elkostnad
0 kr per mil i värdeminskning
3 kronor per mil i elkostnad
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Kan ju vara så att bilen är ny och tappar väl ca 20-25%, fortsätter såklart inte så i all evighet. Min 4 år gamla bil har jag förlorat ca 73 kr per mil. Eller så har han drabbats av teslas lilla sänkning, värdeminskningen veckan efter den är ju inte nådig.
27,8 kWp solceller
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Killen ovan tror han har noll kronor i värdeminskning.
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 30 jan 2019 07:33
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Jag tror inte. Jag vet. Bilen är såld. Ägde den 7 månader. 0 kr i värdeminskning.Piggelin skrev: ↑05 feb 2023 16:16Killen ovan tror han har noll kronor i värdeminskning.
Tidigare gick många plus på elbilar efter man haft den ca 1 år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Värdeminskningen brukar vara störst i början, och i mitt fall har minskad efterfrågan p.g.a. ovanligt stora räntehöjningar kombinerat med Teslas chocksänkning av nypriset gjort att värdeminskningen blivit ovanligt hög.
PS. Bilen kostade 776 000, inte 600 000.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Cyklar du nu?Tellus skrev: ↑05 feb 2023 16:49Jag tror inte. Jag vet. Bilen är såld. Ägde den 7 månader. 0 kr i värdeminskning.Piggelin skrev: ↑05 feb 2023 16:16Killen ovan tror han har noll kronor i värdeminskning.
Tidigare gick många plus på elbilar efter man haft den ca 1 år.
27,8 kWp solceller
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Har några till bilar, men svårt att räkna på om dom kommer går plus eller minus innan man sålt.Dafro skrev: ↑05 feb 2023 16:52Cyklar du nu?Tellus skrev: ↑05 feb 2023 16:49Jag tror inte. Jag vet. Bilen är såld. Ägde den 7 månader. 0 kr i värdeminskning.Piggelin skrev: ↑05 feb 2023 16:16Killen ovan tror han har noll kronor i värdeminskning.
Tidigare gick många plus på elbilar efter man haft den ca 1 år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Japp!
Man tycker nästan lite synd om dom som först upptäckt elbilen på senare dar.
Har kört helt på el sedan 2012. Otroligt låga kostnader mot tidigare bilar jag haft plus att elbilar lätt utklassar fossilbilar på de flesta områden.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Jag tycker att huvudfrågan av TS är både löjligt enkel att svara på och samtidigt
snudd på omöjlig att svara på seriöst.
Det är ju bara förbrukning per mil och kostnad för el liksom, MEN det varierar ju sjukt
mycket beroende på vilken bil man har, hur man kör den och med vilken utrustning (däck och fälgar
mest men även tex takräcke mm) plus väder och vind, OCH elpriser varierar ju också mycket i landet…
Så hur ska man svara egentligen?
Och som grädde på moset så handlar det ju också om hur mycket man kommer att ladda på
publika stolpar/laddare och DET kan variera i kostnad på ett mycket oförutsägbart sätt ju.
Snål bil och bara laddning hemma kan väl bli typ runt 2kr per mil vid låga elpriser och sommartid,
medans en större bil på vinter och mest publik laddning lätt kan dra iväg uppåt 20-30kr per mil…
Men den enskilda individen kan såklart ganska enkelt räkna ut vart man kommer att landa iaf
snudd på omöjlig att svara på seriöst.
Det är ju bara förbrukning per mil och kostnad för el liksom, MEN det varierar ju sjukt
mycket beroende på vilken bil man har, hur man kör den och med vilken utrustning (däck och fälgar
mest men även tex takräcke mm) plus väder och vind, OCH elpriser varierar ju också mycket i landet…
Så hur ska man svara egentligen?
Och som grädde på moset så handlar det ju också om hur mycket man kommer att ladda på
publika stolpar/laddare och DET kan variera i kostnad på ett mycket oförutsägbart sätt ju.
Snål bil och bara laddning hemma kan väl bli typ runt 2kr per mil vid låga elpriser och sommartid,
medans en större bil på vinter och mest publik laddning lätt kan dra iväg uppåt 20-30kr per mil…
Men den enskilda individen kan såklart ganska enkelt räkna ut vart man kommer att landa iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Ja verkligen vi köpte en Leaf 2013 och den hade ungefär samma kostnad per månad totaltTellus skrev: ↑05 feb 2023 16:58Japp!
Man tycker nästan lite synd om dom som först upptäckt elbilen på senare dar.
Har kört helt på el sedan 2012. Otroligt låga kostnader mot tidigare bilar jag haft plus att elbilar lätt utklassar fossilbilar på de flesta områden.
som Forden jag hade då kostade enbart för bensinen blev väldigt trevligt ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Hade 54 öre elpris inkl allt (9.22öre/kWh grundpris, ingen överföringsavgift) tills avtalet tog slut i augusti.
Bilen drog 1.8kWh/mil, säg 2 kwh/mil med laddförluster.
Blev alltså ca 1.10:-/ mil för hemmaladdning fram till dess utan elstödet.
Jag fick 6000:- i elstöd, och hade 20K kWh förbrukning vilket blev runt 10800:- innan stödet och 4800:- efter stödet.
Med elstödet var jag nere på 24 öre/kWh eller rund 50 öre per mil.
Det blev såklart dyrare när avtalet tog slut så från första september har det ibte vart lika bra. Gissar på ett snitt på 1:50:-/kwh så runt 3:-/mil och inget elstöd för denna vinter än i norr.
Hade gratis SUC fram till ca 1/6 när mina referal-kWh tog slut, så det var billigt med.
Bilen drog 1.8kWh/mil, säg 2 kwh/mil med laddförluster.
Blev alltså ca 1.10:-/ mil för hemmaladdning fram till dess utan elstödet.
Jag fick 6000:- i elstöd, och hade 20K kWh förbrukning vilket blev runt 10800:- innan stödet och 4800:- efter stödet.
Med elstödet var jag nere på 24 öre/kWh eller rund 50 öre per mil.
Det blev såklart dyrare när avtalet tog slut så från första september har det ibte vart lika bra. Gissar på ett snitt på 1:50:-/kwh så runt 3:-/mil och inget elstöd för denna vinter än i norr.
Hade gratis SUC fram till ca 1/6 när mina referal-kWh tog slut, så det var billigt med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Ja dåtid. Kommer aldrig hända igen.Tellus skrev: ↑05 feb 2023 16:49Jag tror inte. Jag vet. Bilen är såld. Ägde den 7 månader. 0 kr i värdeminskning.Piggelin skrev: ↑05 feb 2023 16:16Killen ovan tror han har noll kronor i värdeminskning.
Tidigare gick många plus på elbilar efter man haft den ca 1 år.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Din plaid kommer kosta dig några hundra lax i alla fall... Hade varit billigare att köra fossilt när du väl säljer. Det är jag rätt säker på.Tellus skrev: ↑05 feb 2023 16:58Japp!
Man tycker nästan lite synd om dom som först upptäckt elbilen på senare dar.
Har kört helt på el sedan 2012. Otroligt låga kostnader mot tidigare bilar jag haft plus att elbilar lätt utklassar fossilbilar på de flesta områden.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Fast värt varenda öre femtioelva ggr omPiggelin skrev: ↑05 feb 2023 18:35Din plaid kommer kosta dig några hundra lax i alla fall... Hade varit billigare att köra fossilt när du väl säljer. Det är jag rätt säker på.Tellus skrev: ↑05 feb 2023 16:58Japp!
Man tycker nästan lite synd om dom som först upptäckt elbilen på senare dar.
Har kört helt på el sedan 2012. Otroligt låga kostnader mot tidigare bilar jag haft plus att elbilar lätt utklassar fossilbilar på de flesta områden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Svårt att veta förrän man sålt bilen förstås.
Månadsutgiften är ca 7000 kr i ränta och amortering (lade 200k kontant), 500 kr försäkring, ca 600 kr laddning hemma och lite på stan, då kör jag kanske 180 mil en genomsnittlig månad. Sen har jag köpt till vinterdäck också. Men om bilen är värd 200k när den är helt betald efter 7 år så blir inte kalkylen så mycket sämre än leasingbilen vi hade innan vi började köra Tesla eller den Audi A6 vi hade innan som dessutom var 9 år gammal när vi köpte den. Kör vi mer blir det billigare per mil. Räknar då med att få byta en omgång däck både sommar och vinter.
De flesta bilar vi haft verkar landa runt 40-45 kr / mil totalt. Sen blir det ju väldigt mycket billigare om man kör äldre bilar förstås.
Månadsutgiften är ca 7000 kr i ränta och amortering (lade 200k kontant), 500 kr försäkring, ca 600 kr laddning hemma och lite på stan, då kör jag kanske 180 mil en genomsnittlig månad. Sen har jag köpt till vinterdäck också. Men om bilen är värd 200k när den är helt betald efter 7 år så blir inte kalkylen så mycket sämre än leasingbilen vi hade innan vi började köra Tesla eller den Audi A6 vi hade innan som dessutom var 9 år gammal när vi köpte den. Kör vi mer blir det billigare per mil. Räknar då med att få byta en omgång däck både sommar och vinter.
De flesta bilar vi haft verkar landa runt 40-45 kr / mil totalt. Sen blir det ju väldigt mycket billigare om man kör äldre bilar förstås.
Model Y LR AWD 2022
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Vadå? Det är fullt rimligt. Min Model S kostade mig 125kr/mil i värdeminskning. Den hade tappat 560k när jag sålde den två år gammal. Även då gjorde Tesla en toksäkning av priserna och min bil föll i värde som en sten. Min e-tron hade tappat drygt 400k efter 2,5 år. Audi sänkte nybilspriset med typ flera hundratusen nåt år efter att jag hade köpt min bil. Eftersom den hade gått mindre så hamnade milkostaden på hiskeliga 150 kr/mil.
Driftkostnader är totalt försumbara i sammanhanget. Och hur mycket bilen har tappat i värde vet man inte förrän man säljer den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Ett par veckor sedan. Svårt att se in i framtiden.Piggelin skrev: ↑05 feb 2023 18:33Ja dåtid. Kommer aldrig hända igen.Tellus skrev: ↑05 feb 2023 16:49Jag tror inte. Jag vet. Bilen är såld. Ägde den 7 månader. 0 kr i värdeminskning.Piggelin skrev: ↑05 feb 2023 16:16Killen ovan tror han har noll kronor i värdeminskning.
Tidigare gick många plus på elbilar efter man haft den ca 1 år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Nu var det dock en Model Y. Klart en bil som kostar mycket mer tappar mycket mer i värde.mati skrev: ↑05 feb 2023 20:37Vadå? Det är fullt rimligt. Min Model S kostade mig 125kr/mil i värdeminskning. Den hade tappat 560k när jag sålde den två år gammal. Även då gjorde Tesla en toksäkning av priserna och min bil föll i värde som en sten. Min e-tron hade tappat drygt 400k efter 2,5 år. Audi sänkte nybilspriset med typ flera hundratusen nåt år efter att jag hade köpt min bil. Eftersom den hade gått mindre så hamnade milkostaden på hiskeliga 150 kr/mil.
Driftkostnader är totalt försumbara i sammanhanget. Och hur mycket bilen har tappat i värde vet man inte förrän man säljer den.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Ni verkar ha väldig dålig koll på läget.Piggelin skrev: ↑05 feb 2023 18:35Din plaid kommer kosta dig några hundra lax i alla fall... Hade varit billigare att köra fossilt när du väl säljer. Det är jag rätt säker på.Tellus skrev: ↑05 feb 2023 16:58Japp!
Man tycker nästan lite synd om dom som först upptäckt elbilen på senare dar.
Har kört helt på el sedan 2012. Otroligt låga kostnader mot tidigare bilar jag haft plus att elbilar lätt utklassar fossilbilar på de flesta områden.
Nästan alla Plaid ägarna har betalat 300-350 tusen under nuvarande nypris. Säljer dom idag går dom plus på bilen, 50-100 tusen plus är inga problem, trots världsläget.
Men jag är inte ute efter vinst, ska jag behåller den. När den säljs om 3-4år har den gissningsvis gått ner många hundra tusen, men det är det värt, bilen är unik och väldigt prisvärd.
Går aldrig tillbaka till tjock tv igen, även om en prius blir billigare vs plaid.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler