Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jbark »

Vilken soppa, jag gillar easeeboxen men det här väcker en del frågetecken. Jag är inte speciellt orolig att något skulle bli fel vid laddning men frågan är vad försäkringsbolaget skulle säga kring det. Kommer försäkringsbolaget täcka 100% när de gått ut med att den fick nedslag hos elsäkerhetsverket?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

ESV själva tycker inte det är någon fara att använda en installerad box:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... ngsforbud/

"Kan jag fortsätta ladda min bil trots försäljningsförbud?
Elsäkerhetsverkets granskning har inte visat att bristerna leder till omedelbar personskada eller sakskada, på ett sådant sätt att ett försäljningsförbud med återkallelse från konsument är motiverat. Det enkla svaret är ja, men att du gör det med viss vaksamhet fram tills att produkten åtgärdats. Innebörden av beslutet är att Easee ska vidta lämpliga åtgärder för att se till att laddboxarna blir säkra att använda."
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jbark »

jonasl skrev: 16 mar 2023 15:32
ESV själva tycker inte det är någon fara att använda en installerad box:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... ngsforbud/

"Kan jag fortsätta ladda min bil trots försäljningsförbud?
Elsäkerhetsverkets granskning har inte visat att bristerna leder till omedelbar personskada eller sakskada, på ett sådant sätt att ett försäljningsförbud med återkallelse från konsument är motiverat. Det enkla svaret är ja, men att du gör det med viss vaksamhet fram tills att produkten åtgärdats. Innebörden av beslutet är att Easee ska vidta lämpliga åtgärder för att se till att laddboxarna blir säkra att använda."
Precis, men om det skulle hända något så kan frågan vara om man använt den varsam? Ok att ladda på natten?

Känner själv ingen oro kring det men det riskerar att bli en gråzon, de behöver ej återkalla men försäkringsbolagen kan peka på brister som gör att det inte täcks av villaförsäkring. Eller är jag fel ute i mitt resonemang?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av frippe »

Pontus skrev: 16 mar 2023 14:04
frippe skrev: 16 mar 2023 11:36
chaffis75 skrev: 16 mar 2023 08:15
Jag tror de här löser sig, låter som de handlar mer om dukumenation än tekniken i sig, ja klantigt men lösbart.
Fast, ett betydande problem är för att det ska lösa sig är avståndet i brytaren. Som jag förstod kraven ska avståndet mellan poler i brytaren vara minst 3mm, i Easee är det bara 2,4mm. Det kräver väl som jag förstår det en utbytt brytare för att kunna möta kraven.
Dom har ju godkänt en annan box som har relän med ett gap på 1,8mm så detta är ju lite konstigt. Det ska vara 3mm om relät klassas som ett med "Inhomogeneous field" och det räcker med 1,2mm om det klassas som ett med "Homogeneous field" och vad jag förstått så är inte gränsen där i mellan svart eller vit så man får väl lite på tillverkaren av de relä man använder. Kan dom bevisa att reläet klarar 4 kV eller mer borde det vara gällande.
Just att lita på tillverkaren känns i detta fallet lite suspekt. Med tanke på att deras testprotokoll från TUV visade att vissa test fallerade.

Min tolkning är att Easee varit lite väl självgoda i sitt hanterande av ESV granskning. Så, företaget känns lite oseriöst just nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av enoch85 »

Kanske redan postat, men Danska Säkerhetsstyrelsen testar Easee home:



Spoiler alert, den passerade testet.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av SwedishAdvocate »

enoch85 skrev: 16 mar 2023 18:48
Kanske redan postat, men Danska Säkerhetsstyrelsen testar Easee home:

[En video]

Spoiler alert, den passerade testet.
Bribes?... ;)

Men nä... Det här är för tekniskt komplicerat för mig...

Carry on...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av enoch85 »

Förstår inte ditt svar 100%, men jag tillhör kategorin som tänker att:

Om Easee home gör samma sak med inbyggd "RCD tripper" som en laddbox med separat JFB, så är det väl minst lika säkert?

Sen att Easee kanske varit spydiga, samt skött saken dåligt visst, men faktum kvarstår att nuvarande lösning ger samma funktion. Ny teknik VS 1900-tal...
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det var menat som ett skämt om att danskarna tagit emot mutor... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Erxon »

Undrar hur många som gågglat ”jordfelsbrytare typ B” senaste dagarna?
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av andersd »

enoch85 skrev:
Kanske redan postat, men Danska Säkerhetsstyrelsen testar Easee home:



Spoiler alert, den passerade testet.
Jo, det har nog ingen tvivlar på att den iaf i de flesta fall bör lösa ut (iaf när den är ny). Annars borde Easee aldrig vågar sätta den på marknaden.

Men vad händer när den åldrats?
Iom att reläerna inte sitter på samma axel (som standarderna säger), vilka nya felfall kan då dyka upp som standarden inte nämner (iom att tex den gemensamma axeln hanterar dem)? Ett enstaka svetsat relä?
Om brytavsråndet är mindre än vad standarden föreskriver, hur påverkar det risken för överslag, för svetsning osv?

Detta är exempel på saker som Easee skulle behöva ha utrett och dokumenterat innan de sätter produkten på marknaden, iom att de löser problemet på ett eget sätt.

Det är sådant här som gör att man blir väldigt fundersam när man läser rapporten. Det och hur Easee har svarat och hanterat ärendet. Och inte minst att de velat ha icke godkänt på ett antal tester som TUV gjort, utan att det sedan tydligt framgår att de åtgärdat och testat om… Det känns inte helt seriöst.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av andersd »

enoch85 skrev:
Förstår inte ditt svar 100%, men jag tillhör kategorin som tänker att:

Om Easee home gör samma sak med inbyggd "RCD tripper" som en laddbox med separat JFB, så är det väl minst lika säkert?

Sen att Easee kanske varit spydiga, samt skött saken dåligt visst, men faktum kvarstår att nuvarande lösning ger samma funktion. Ny teknik VS 1900-tal...
Men är det likvärdigt ut alla tänkbara felfall?

Vad har de tänkt på och vad har de inte tänkt på?

Hade de gjort och haft detta, så hade de antagligen haft betydligt lättare att både svara ESV och att övertyga dem om att lösningen både fungerar och är säker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev: 16 mar 2023 12:43
mati skrev: 16 mar 2023 07:17
Vad glad jag är att jag avbeställde de två easee-boxarna jag hade tänkt installera ifjol.
Nu är visserligen min gamla WC och Clever-boxen helt utan JFB, dvs mycket sämre ur den synpunkten. Men jag slapp i alla fall lägga över 20-tusen på nånting som inte längre får säljas.
Är lite så, va? Folk sa, du måste skaffa laddbox, men på den tiden fanns typ bara Teslas egna. Och vad för fördel gav den emot 3-fas EVSEn som Tesla skickade med bilen? Ingen alls! Till och med en nackdel med laddbox där eftersom den inte gick att koppla bort ifall åskan närmade sig. Så det blev ingen där. Den hänger kvar där än idag, 6 år senare, kopplad till en trefashandske. Visst, vi fick lägga trefaskabel till garaget, men det hade vi ju gjort ändå. Knappast någon brådska att byta bort laddkabeln där den hänger tort och skyddat från UV ljus i garaget som det ser ut nu.

Till min egna Ioniq hade jag kanske saknat någon box däremot, den saknar ju helt någon app så det är rätt otympligt att programera laddning mot timpriset, eller ens se att bilen verkligen börjat ladda när den ska.
Ja, WC:n är ju inget annat än en UMC på steroider. Jag skaffade den enbart eftersom UMC:n inte var särskilt tillförlitlig. Andra laddboxen fick jag när vi köpte e-Golfen 2018. Den funkar bra, men någon intern JFB har den inte heller. Och inte är den särskilt smart heller. Den gör sitt jobb.
Nu har jag precis fått ett litet uppdrag åt en svensk laddboxtillverkare. Även om jag bara bygger externa kommunikationen med omvärlden så är det inte helt otänkbart att jag framöver kan "ärva" en eller annan testhårdvara. Vi får se. Tur att jag inte köpte en dyr laddbox.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Bengt-re »

enoch85 skrev: 16 mar 2023 19:13
Förstår inte ditt svar 100%, men jag tillhör kategorin som tänker att:

Om Easee home gör samma sak med inbyggd "RCD tripper" som en laddbox med separat JFB, så är det väl minst lika säkert?

Sen att Easee kanske varit spydiga, samt skött saken dåligt visst, men faktum kvarstår att nuvarande lösning ger samma funktion. Ny teknik VS 1900-tal...
Ny? Nä, bara sämre. Reläer som inte har rätt isolationsavstånd, mjukvarustyrd triggning av jordfel och okopplade relätungor.... nej - det är bara dåligt gjort och dåligt gjort för att sänka produktionskostnaden.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Honkan »

Elsäkerhetsverket är väldigt konservativa och kan väl inte säga att de brukar vilja finna en lösning, men kruxet är väl att man inte kan testa om jordfelsbrytaren fungerar, annars är det nog Inge fel på den alls…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Airlift »

Honkan skrev: 16 mar 2023 21:55
Elsäkerhetsverket är väldigt konservativa och kan väl inte säga att de brukar vilja finna en lösning, men kruxet är väl att man inte kan testa om jordfelsbrytaren fungerar, annars är det nog Inge fel på den alls…
Fem av 6 testade märken fick inte försäljningsförbud.

Jag tror inte att ESV är mossiga, jag tror däremot att Easee är billiga kinakomponenter med flashigt skal.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av andersd »

Honkan skrev: 16 mar 2023 21:55
Elsäkerhetsverket är väldigt konservativa och kan väl inte säga att de brukar vilja finna en lösning, men kruxet är väl att man inte kan testa om jordfelsbrytaren fungerar, annars är det nog Inge fel på den alls…
Läst rapporten? Testknapp/-möjlighet vara bara en liten, liten del i det hela...
Hade det endast varit den som det hängde på, så hade Easee med all säkerhet fått fortsätta sälja, mot löfte att inom en rimlig tid ha en lösning i nyproduktion. (Mao, ingen åtgärd för installerade produkter, men allt som produceras efter en viss tid ska ha problemet löst).

Men iom att det som sagt var en hel del andra punkter de fick hård kritik på...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Gustafsson »

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

Svårt att se hur de tar sig helskinnade ur det här, ärligt talat.

Det tyvärr lite väl spännande att se hur befintliga installationer i Sverige kommer hanteras. Vi är lovade 5 års garanti på boxarna i vår BRF - om Easee försvinner och molntjänsten slutar fungera så kan knappast boxarna anses fungeras. Vi kan ställa krav på vår leverantör, de är ett stort företag och jag vet att de inte installerat jättemycket Easee så de bör klara av det. Frågan är vad som händer med Skårebo som är svensk distributör, misstänker att de ligger risigt till om de inte får stöttning från Easee öht.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av intrest3 »

Kursar Easee? Eller deras leverantörer?

Säg att om Easee behöver åtgärda boxarna och ponera att det kostar 1000kr att skicka ut en elektriker ink material och overheadkostnader. De har sålt 100 000st boxar i Sverige. Det blir 100 000 000kr.

Sannolikt är det mer eller möjligen i linje med deras nettomarginal.
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Bengt-re »

intrest3 skrev: 17 mar 2023 19:06
Kursar Easee? Eller deras leverantörer?

Säg att om Easee behöver åtgärda boxarna och ponera att det kostar 1000kr att skicka ut en elektriker ink material och overheadkostnader. De har sålt 100 000st boxar i Sverige. Det blir 100 000 000kr.

Sannolikt är det mer eller möjligen i linje med deras nettomarginal.
De hade väl knackig ekonomi redan innan detta.... så, jo - de ligger brunt till. Men de får bara skylla sig själv - produktutvecklar man och sätter prylar på marknaden på det där sättet är man nog rökt - det som händer nu är bara en konsekvens av dåliga beslut tagna av en girig ledning för ganska länge sedan.
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Piggelin »

Hur gör ni som har en Easee box? Vänder er till de som installerade den?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av chaffis75 »

Piggelin skrev: 17 mar 2023 19:24
Hur gör ni som har en Easee box? Vänder er till de som installerade den?
Ingenting just nu. Jag har inte sett någpn anledning att byta den än.. Vi får väl se vad som kommer fram mer.. Jag har en egen jordfelsbrytare till boxen dock trycker jag aldrig på test knappen som 99% av Sveriges befolkning
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jbark »

Piggelin skrev: 17 mar 2023 19:24
Hur gör ni som har en Easee box? Vänder er till de som installerade den?
Jag köpte min 2020 och är inom reklamationsperioden så jag mailade nyss Tibber och skrev att jag ville reklamera de fel som boxen hade enligt ESV och frågade hur de tänkte åtgärda de bristerna. I mitt fall kan ville jag säkerställa att den lagstadgade reklamationsrätten inte går ut innan jag anmäler det.

Angående Easee så ser det mörkt ut tycker jag, permitering baserat på 2022 års resultat och sen detta ovanpå det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av TiborBlomhall »

"Det är mycket mycket värre"



Easees svar på videon:

https://alltomelbil.se/video-varre-an-b ... -reder-ut/
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av MrRun »

Det jag är mest orolig för är att de konkar. Molntjänster, app osv slutar funka. Det kommer gå att ladda offline verkar det som och styra vissa saker via det dens lokala wifi men det blir ju en väldigt dum enhet.
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar