Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 24 feb 2022 12:11
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
citat ur rapporten: De testrapporter som skickats in av Easee visar på fler brister än vad Elsäkerhetsverkets provning visat.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Toppen!andersd skrev: ↑15 mar 2023 14:10Elsäkerhetsverkets beslut verkar finnas här: https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf
Elsäkerhetsverket har lagt vite på sammanlagt 400 000 kronor. Billigare för Easee att betala än att följa beslutet?
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Ja, det är en skräpbox och ett osunt företag. Man slarvar inte på det där viset och att släppa en produkt på marknaden med många kända brister är ju hål i huvudet. Man gör rätt om man konstruerar, testar och tillverkar potentiella farliga apparater - och aldrig någonsin sätter man en produkt i produktion som inte lever upp till kraven. Det är bara så självklart. Eller förlåt - borde vara självklart.TiborBlomhall skrev: ↑15 mar 2023 16:29Toppen!andersd skrev: ↑15 mar 2023 14:10Elsäkerhetsverkets beslut verkar finnas här: https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf
Elsäkerhetsverket har lagt vite på sammanlagt 400 000 kronor. Billigare för Easee att betala än att följa beslutet?
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Vad händer om de betalar sina 400tkr och sedan inte gör något mer?TiborBlomhall skrev: ↑15 mar 2023 16:29Toppen!andersd skrev: ↑15 mar 2023 14:10Elsäkerhetsverkets beslut verkar finnas här: https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf
Elsäkerhetsverket har lagt vite på sammanlagt 400 000 kronor. Billigare för Easee att betala än att följa beslutet?
Kommer det fler krav från elsäkerhetsverket efteråt?
Model Y LR.
Model S70D
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
De lär ju fortfarande ha försäljningsstoppet att lösa.
Model Y LR AWD 2022
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Att betala innebär ju inte att ansvaret försvinner. Det kan ju bli mycket dyrt om något händer.frippe skrev: ↑15 mar 2023 18:29Vad händer om de betalar sina 400tkr och sedan inte gör något mer?TiborBlomhall skrev: ↑15 mar 2023 16:29Toppen!andersd skrev: ↑15 mar 2023 14:10Elsäkerhetsverkets beslut verkar finnas här: https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf
Elsäkerhetsverket har lagt vite på sammanlagt 400 000 kronor. Billigare för Easee att betala än att följa beslutet?
Kommer det fler krav från elsäkerhetsverket efteråt?
- Littlefeat
- Teslaägare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 28 jan 2020 17:09
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Vilken soppa. Man hade hoppats lite att det var nån lätt autistisk tjänsteman på Elsäkerhetsverket som inte förstod det geniala i Easee-boxen. Fast det verkar ju inte TÜV gjort heller. Helst sanslöst att man släpper ut den med "FAIL" och "Not Passed" i testrapporter från externt testföretag. Inget seriöst företag skulle gjort det. Frägan är vad man skall ha för box nu? Vågar man använda Garo me tanke på de problem som varit med Tesla?
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 747
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Det jag fastnade för var att det handlar om brott mot Radioutrustningslagen.
Trodde i min enfald att endast lågpänningsdirektivet var applicerbart för laddboxar.
Man lär sig varje dag.
Trodde i min enfald att endast lågpänningsdirektivet var applicerbart för laddboxar.
Man lär sig varje dag.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Alltså borde inte Tesla WC gen 3 ha liknande ”problem” som Easee om den testades av elsäkerhetsverket?
Tesla skriver själva i installationsmanualen att JFB typ B inte behövs eftersom det finns inbyggt i boxen (på samma/liknande sätt som Easee rimligtvis?).
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... wedish.pdf
Relevant text här:
Tesla skriver själva i installationsmanualen att JFB typ B inte behövs eftersom det finns inbyggt i boxen (på samma/liknande sätt som Easee rimligtvis?).
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... wedish.pdf
Relevant text här:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Beror väl på? Är det verkligen krav på separat jordfelsbrytare (tillboxen) om boxen har inbyggt temperaturskydd och likströmsövervakning? (Så länge man inte hänvisar till en standard som kräver jordfelsbrytare)flamman skrev: ↑15 mar 2023 23:13Alltså borde inte Tesla WC gen 3 ha liknande ”problem” som Easee om den testades av elsäkerhetsverket?
Tesla skriver själva i installationsmanualen att JFB typ B inte behövs eftersom det finns inbyggt i boxen (på samma/liknande sätt som Easee rimligtvis?).
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... wedish.pdf
Relevant text här:
63A18E8B-76F7-4FF1-9C72-CB58C6409A31.jpeg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Nej, det är OK i så fall med vanlig typ A. Det som skiljer Teslas från Easee är att Tesla har kompetenta konstruktörer. Den Tesla wallbox jag har hemma har en riktig kontaktor i sig som bryter alla polerna samtidigt, inga kretskortsrelän med tveksam funktion.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Ok, bra att veta. Har du gen 3 (med wifi)?
Ska det vara separat typ A för WC’n eller räcker det med att finns en för hela centralen/huset?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Vad glad jag är att jag avbeställde de två easee-boxarna jag hade tänkt installera ifjol.
Nu är visserligen min gamla WC och Clever-boxen helt utan JFB, dvs mycket sämre ur den synpunkten. Men jag slapp i alla fall lägga över 20-tusen på nånting som inte längre får säljas.
Nu är visserligen min gamla WC och Clever-boxen helt utan JFB, dvs mycket sämre ur den synpunkten. Men jag slapp i alla fall lägga över 20-tusen på nånting som inte längre får säljas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jag tror de här löser sig, låter som de handlar mer om dukumenation än tekniken i sig, ja klantigt men lösbart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
De skriver ju att man skall läsa de lokala föreskrifterna vilken brytare som behövs. Det borde den som installerar gjort.flamman skrev: ↑15 mar 2023 23:13Alltså borde inte Tesla WC gen 3 ha liknande ”problem” som Easee om den testades av elsäkerhetsverket?
Tesla skriver själva i installationsmanualen att JFB typ B inte behövs eftersom det finns inbyggt i boxen (på samma/liknande sätt som Easee rimligtvis?).
Relevant text här:
63A18E8B-76F7-4FF1-9C72-CB58C6409A31.jpeg
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Holve skrev: ↑16 mar 2023 08:25flamman skrev: ↑15 mar 2023 23:13Alltså borde inte Tesla WC gen 3 ha liknande ”problem” som Easee om den testades av elsäkerhetsverket?
Tesla skriver själva i installationsmanualen att JFB typ B inte behövs eftersom det finns inbyggt i boxen (på samma/liknande sätt som Easee rimligtvis?).
Relevant text här:
63A18E8B-76F7-4FF1-9C72-CB58C6409A31.jpeg
De skriver ju att man skall läsa de lokala föreskrifterna vilken brytare som behövs. Det borde den som installerar gjort.
Finns det någon mer fördel med Garo boxen mer än att elektrikern kan köpa den på Ahlsell och få 70% rabatt?Littlefeat skrev: ↑15 mar 2023 21:37Vilken soppa. Man hade hoppats lite att det var nån lätt autistisk tjänsteman på Elsäkerhetsverket som inte förstod det geniala i Easee-boxen. Fast det verkar ju inte TÜV gjort heller. Helst sanslöst att man släpper ut den med "FAIL" och "Not Passed" i testrapporter från externt testföretag. Inget seriöst företag skulle gjort det. Frägan är vad man skall ha för box nu? Vågar man använda Garo me tanke på de problem som varit med Tesla?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Både laddstandard och elinstallationsreglerna säger att varje inkopplingspunkt (för elbilsladdning) ska vara individuellt skyddade, mao en JFB per ladduttag.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Ja, man funderar onekligen på hur de har tänkt... Inte minst när de släpper produkten efter att testhuset sätter stämpeln "Fail" på ett antal tester.Wub_Uppsala skrev: ↑15 mar 2023 15:45citat ur rapporten: De testrapporter som skickats in av Easee visar på fler brister än vad Elsäkerhetsverkets provning visat.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
.. ok men räcker det med en intern JFB i boxen? (Givet att den klarar kraven, vilket easee inte verkar göra)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Fast, ett betydande problem är för att det ska lösa sig är avståndet i brytaren. Som jag förstod kraven ska avståndet mellan poler i brytaren vara minst 3mm, i Easee är det bara 2,4mm. Det kräver väl som jag förstår det en utbytt brytare för att kunna möta kraven.
Model Y LR.
Model S70D
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Är lite så, va? Folk sa, du måste skaffa laddbox, men på den tiden fanns typ bara Teslas egna. Och vad för fördel gav den emot 3-fas EVSEn som Tesla skickade med bilen? Ingen alls! Till och med en nackdel med laddbox där eftersom den inte gick att koppla bort ifall åskan närmade sig. Så det blev ingen där. Den hänger kvar där än idag, 6 år senare, kopplad till en trefashandske. Visst, vi fick lägga trefaskabel till garaget, men det hade vi ju gjort ändå. Knappast någon brådska att byta bort laddkabeln där den hänger tort och skyddat från UV ljus i garaget som det ser ut nu.mati skrev: ↑16 mar 2023 07:17Vad glad jag är att jag avbeställde de två easee-boxarna jag hade tänkt installera ifjol.
Nu är visserligen min gamla WC och Clever-boxen helt utan JFB, dvs mycket sämre ur den synpunkten. Men jag slapp i alla fall lägga över 20-tusen på nånting som inte längre får säljas.
Till min egna Ioniq hade jag kanske saknat någon box däremot, den saknar ju helt någon app så det är rätt otympligt att programera laddning mot timpriset, eller ens se att bilen verkligen börjat ladda när den ska.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Dom har ju godkänt en annan box som har relän med ett gap på 1,8mm så detta är ju lite konstigt. Det ska vara 3mm om relät klassas som ett med "Inhomogeneous field" och det räcker med 1,2mm om det klassas som ett med "Homogeneous field" och vad jag förstått så är inte gränsen där i mellan svart eller vit så man får väl lite på tillverkaren av de relä man använder. Kan dom bevisa att reläet klarar 4 kV eller mer borde det vara gällande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Ok, i sådana fall har jag missat de, jag fattade de som att de slutgiltiga beslutet bara handlande om jordfelsbrytare, men som sagt jag kan ha missat något..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19