Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Wub_Uppsala
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2022 12:11

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Wub_Uppsala »

:shock: citat ur rapporten: De testrapporter som skickats in av Easee visar på fler brister än vad Elsäkerhetsverkets provning visat. :roll:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av TiborBlomhall »

andersd skrev: 15 mar 2023 14:10
Elsäkerhetsverkets beslut verkar finnas här: https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf
Toppen!

Elsäkerhetsverket har lagt vite på sammanlagt 400 000 kronor. Billigare för Easee att betala än att följa beslutet?
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Bengt-re »

TiborBlomhall skrev: 15 mar 2023 16:29
andersd skrev: 15 mar 2023 14:10
Elsäkerhetsverkets beslut verkar finnas här: https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf
Toppen!

Elsäkerhetsverket har lagt vite på sammanlagt 400 000 kronor. Billigare för Easee att betala än att följa beslutet?
Ja, det är en skräpbox och ett osunt företag. Man slarvar inte på det där viset och att släppa en produkt på marknaden med många kända brister är ju hål i huvudet. Man gör rätt om man konstruerar, testar och tillverkar potentiella farliga apparater - och aldrig någonsin sätter man en produkt i produktion som inte lever upp till kraven. Det är bara så självklart. Eller förlåt - borde vara självklart.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av frippe »

TiborBlomhall skrev: 15 mar 2023 16:29
andersd skrev: 15 mar 2023 14:10
Elsäkerhetsverkets beslut verkar finnas här: https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf
Toppen!

Elsäkerhetsverket har lagt vite på sammanlagt 400 000 kronor. Billigare för Easee att betala än att följa beslutet?
Vad händer om de betalar sina 400tkr och sedan inte gör något mer?

Kommer det fler krav från elsäkerhetsverket efteråt?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

De lär ju fortfarande ha försäljningsstoppet att lösa.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev: 15 mar 2023 18:29
TiborBlomhall skrev: 15 mar 2023 16:29
andersd skrev: 15 mar 2023 14:10
Elsäkerhetsverkets beslut verkar finnas här: https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf
Toppen!

Elsäkerhetsverket har lagt vite på sammanlagt 400 000 kronor. Billigare för Easee att betala än att följa beslutet?
Vad händer om de betalar sina 400tkr och sedan inte gör något mer?

Kommer det fler krav från elsäkerhetsverket efteråt?
Att betala innebär ju inte att ansvaret försvinner. Det kan ju bli mycket dyrt om något händer.
Användarvisningsbild
Littlefeat
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 jan 2020 17:09

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Littlefeat »

Vilken soppa. Man hade hoppats lite att det var nån lätt autistisk tjänsteman på Elsäkerhetsverket som inte förstod det geniala i Easee-boxen. Fast det verkar ju inte TÜV gjort heller. Helst sanslöst att man släpper ut den med "FAIL" och "Not Passed" i testrapporter från externt testföretag. Inget seriöst företag skulle gjort det. Frägan är vad man skall ha för box nu? Vågar man använda Garo me tanke på de problem som varit med Tesla?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Lerumsexpressen »

Det jag fastnade för var att det handlar om brott mot Radioutrustningslagen.
Trodde i min enfald att endast lågpänningsdirektivet var applicerbart för laddboxar.
Man lär sig varje dag.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av flamman »

Alltså borde inte Tesla WC gen 3 ha liknande ”problem” som Easee om den testades av elsäkerhetsverket?
Tesla skriver själva i installationsmanualen att JFB typ B inte behövs eftersom det finns inbyggt i boxen (på samma/liknande sätt som Easee rimligtvis?).

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... wedish.pdf

Relevant text här:
63A18E8B-76F7-4FF1-9C72-CB58C6409A31.jpeg
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Nect »

flamman skrev: 15 mar 2023 23:13
Alltså borde inte Tesla WC gen 3 ha liknande ”problem” som Easee om den testades av elsäkerhetsverket?
Tesla skriver själva i installationsmanualen att JFB typ B inte behövs eftersom det finns inbyggt i boxen (på samma/liknande sätt som Easee rimligtvis?).

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... wedish.pdf

Relevant text här:
63A18E8B-76F7-4FF1-9C72-CB58C6409A31.jpeg
Beror väl på? Är det verkligen krav på separat jordfelsbrytare (tillboxen) om boxen har inbyggt temperaturskydd och likströmsövervakning? (Så länge man inte hänvisar till en standard som kräver jordfelsbrytare)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av HenrikC »

Nect skrev: 15 mar 2023 23:50

Beror väl på? Är det verkligen krav på jordfelsbrytare typ B om boxen har inbyggt temperaturskydd och likströmsövervakning? (Så länge man inte hänvisar till en standard som kräver jordfelsbrytare)
Nej, det är OK i så fall med vanlig typ A. Det som skiljer Teslas från Easee är att Tesla har kompetenta konstruktörer. Den Tesla wallbox jag har hemma har en riktig kontaktor i sig som bryter alla polerna samtidigt, inga kretskortsrelän med tveksam funktion.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av flamman »

HenrikC skrev: 16 mar 2023 00:00
Nect skrev: 15 mar 2023 23:50

Beror väl på? Är det verkligen krav på jordfelsbrytare typ B om boxen har inbyggt temperaturskydd och likströmsövervakning? (Så länge man inte hänvisar till en standard som kräver jordfelsbrytare)
Nej, det är OK i så fall med vanlig typ A. Det som skiljer Teslas från Easee är att Tesla har kompetenta konstruktörer. Den Tesla wallbox jag har hemma har en riktig kontaktor i sig som bryter alla polerna samtidigt, inga kretskortsrelän med tveksam funktion.
Ok, bra att veta. Har du gen 3 (med wifi)?
Ska det vara separat typ A för WC’n eller räcker det med att finns en för hela centralen/huset?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av HenrikC »

Jag har den äldre utan Wifi.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mati »

Vad glad jag är att jag avbeställde de två easee-boxarna jag hade tänkt installera ifjol.
Nu är visserligen min gamla WC och Clever-boxen helt utan JFB, dvs mycket sämre ur den synpunkten. Men jag slapp i alla fall lägga över 20-tusen på nånting som inte längre får säljas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av chaffis75 »

Jag tror de här löser sig, låter som de handlar mer om dukumenation än tekniken i sig, ja klantigt men lösbart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Holve »

flamman skrev: 15 mar 2023 23:13
Alltså borde inte Tesla WC gen 3 ha liknande ”problem” som Easee om den testades av elsäkerhetsverket?
Tesla skriver själva i installationsmanualen att JFB typ B inte behövs eftersom det finns inbyggt i boxen (på samma/liknande sätt som Easee rimligtvis?).

Relevant text här:
63A18E8B-76F7-4FF1-9C72-CB58C6409A31.jpeg
De skriver ju att man skall läsa de lokala föreskrifterna vilken brytare som behövs. Det borde den som installerar gjort.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Holve »

Holve skrev: 16 mar 2023 08:25
flamman skrev: 15 mar 2023 23:13
Alltså borde inte Tesla WC gen 3 ha liknande ”problem” som Easee om den testades av elsäkerhetsverket?
Tesla skriver själva i installationsmanualen att JFB typ B inte behövs eftersom det finns inbyggt i boxen (på samma/liknande sätt som Easee rimligtvis?).

Relevant text här:
63A18E8B-76F7-4FF1-9C72-CB58C6409A31.jpeg

De skriver ju att man skall läsa de lokala föreskrifterna vilken brytare som behövs. Det borde den som installerar gjort.


Littlefeat skrev: 15 mar 2023 21:37
Vilken soppa. Man hade hoppats lite att det var nån lätt autistisk tjänsteman på Elsäkerhetsverket som inte förstod det geniala i Easee-boxen. Fast det verkar ju inte TÜV gjort heller. Helst sanslöst att man släpper ut den med "FAIL" och "Not Passed" i testrapporter från externt testföretag. Inget seriöst företag skulle gjort det. Frägan är vad man skall ha för box nu? Vågar man använda Garo me tanke på de problem som varit med Tesla?
Finns det någon mer fördel med Garo boxen mer än att elektrikern kan köpa den på Ahlsell och få 70% rabatt?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av andersd »

flamman skrev: 16 mar 2023 00:04
Ska det vara separat typ A för WC’n eller räcker det med att finns en för hela centralen/huset?
Både laddstandard och elinstallationsreglerna säger att varje inkopplingspunkt (för elbilsladdning) ska vara individuellt skyddade, mao en JFB per ladduttag.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av andersd »

Wub_Uppsala skrev: 15 mar 2023 15:45
:shock: citat ur rapporten: De testrapporter som skickats in av Easee visar på fler brister än vad Elsäkerhetsverkets provning visat. :roll:
Ja, man funderar onekligen på hur de har tänkt... Inte minst när de släpper produkten efter att testhuset sätter stämpeln "Fail" på ett antal tester.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av flamman »

andersd skrev: 16 mar 2023 08:30
flamman skrev: 16 mar 2023 00:04
Ska det vara separat typ A för WC’n eller räcker det med att finns en för hela centralen/huset?
Både laddstandard och elinstallationsreglerna säger att varje inkopplingspunkt (för elbilsladdning) ska vara individuellt skyddade, mao en JFB per ladduttag.
.. ok men räcker det med en intern JFB i boxen? (Givet att den klarar kraven, vilket easee inte verkar göra)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av andersd »

flamman skrev: 16 mar 2023 09:05

.. ok men räcker det med en intern JFB i boxen? (Givet att den klarar kraven, vilket easee inte verkar göra)
Det ska räcka, givet att boxen är korrekt konstruerad.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev: 16 mar 2023 08:15
Jag tror de här löser sig, låter som de handlar mer om dukumenation än tekniken i sig, ja klantigt men lösbart.
Fast, ett betydande problem är för att det ska lösa sig är avståndet i brytaren. Som jag förstod kraven ska avståndet mellan poler i brytaren vara minst 3mm, i Easee är det bara 2,4mm. Det kräver väl som jag förstår det en utbytt brytare för att kunna möta kraven.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev: 16 mar 2023 07:17
Vad glad jag är att jag avbeställde de två easee-boxarna jag hade tänkt installera ifjol.
Nu är visserligen min gamla WC och Clever-boxen helt utan JFB, dvs mycket sämre ur den synpunkten. Men jag slapp i alla fall lägga över 20-tusen på nånting som inte längre får säljas.
Är lite så, va? Folk sa, du måste skaffa laddbox, men på den tiden fanns typ bara Teslas egna. Och vad för fördel gav den emot 3-fas EVSEn som Tesla skickade med bilen? Ingen alls! Till och med en nackdel med laddbox där eftersom den inte gick att koppla bort ifall åskan närmade sig. Så det blev ingen där. Den hänger kvar där än idag, 6 år senare, kopplad till en trefashandske. Visst, vi fick lägga trefaskabel till garaget, men det hade vi ju gjort ändå. Knappast någon brådska att byta bort laddkabeln där den hänger tort och skyddat från UV ljus i garaget som det ser ut nu.

Till min egna Ioniq hade jag kanske saknat någon box däremot, den saknar ju helt någon app så det är rätt otympligt att programera laddning mot timpriset, eller ens se att bilen verkligen börjat ladda när den ska.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Pontus »

frippe skrev: 16 mar 2023 11:36
chaffis75 skrev: 16 mar 2023 08:15
Jag tror de här löser sig, låter som de handlar mer om dukumenation än tekniken i sig, ja klantigt men lösbart.
Fast, ett betydande problem är för att det ska lösa sig är avståndet i brytaren. Som jag förstod kraven ska avståndet mellan poler i brytaren vara minst 3mm, i Easee är det bara 2,4mm. Det kräver väl som jag förstår det en utbytt brytare för att kunna möta kraven.
Dom har ju godkänt en annan box som har relän med ett gap på 1,8mm så detta är ju lite konstigt. Det ska vara 3mm om relät klassas som ett med "Inhomogeneous field" och det räcker med 1,2mm om det klassas som ett med "Homogeneous field" och vad jag förstått så är inte gränsen där i mellan svart eller vit så man får väl lite på tillverkaren av de relä man använder. Kan dom bevisa att reläet klarar 4 kV eller mer borde det vara gällande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev: 16 mar 2023 11:36
chaffis75 skrev: 16 mar 2023 08:15
Jag tror de här löser sig, låter som de handlar mer om dukumenation än tekniken i sig, ja klantigt men lösbart.
Fast, ett betydande problem är för att det ska lösa sig är avståndet i brytaren. Som jag förstod kraven ska avståndet mellan poler i brytaren vara minst 3mm, i Easee är det bara 2,4mm. Det kräver väl som jag förstår det en utbytt brytare för att kunna möta kraven.
Ok, i sådana fall har jag missat de, jag fattade de som att de slutgiltiga beslutet bara handlande om jordfelsbrytare, men som sagt jag kan ha missat något..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar