Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

Vi har 24 st i BRF + ett gäng Easee Ready. Hoppas situationen klarnar inom rimlig tid, då räknar jag med att företaget som installerade får ta smällen och installera något annat (de jobbar mest med andra typer av installationer så de sitter inte på massor med installationer som tur är).

Skårebo (svenska distributören) lär ju gå omkull om Easee sätts i konkurs och boxarna behöver bytas ut. Utan molnfunktionaliteten fungerar inte en lastbalanseringen eller några andra funktioner heller = reklamation.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Dinsdale »

jonasl skrev: 25 jul 2023 22:17
Vi har 24 st i BRF + ett gäng Easee Ready. Hoppas situationen klarnar inom rimlig tid, då räknar jag med att företaget som installerade får ta smällen och installera något annat (de jobbar mest med andra typer av installationer så de sitter inte på massor med installationer som tur är).

Skårebo (svenska distributören) lär ju gå omkull om Easee sätts i konkurs och boxarna behöver bytas ut. Utan molnfunktionaliteten fungerar inte en lastbalanseringen eller några andra funktioner heller = reklamation.
EU eller staten borde reglera det genom att kräva att programvaran utöver molntjänst även skall stödja lokal kommunikation för att vara berättigad till bidrag. Zaptec Go har samma problem, den går bara kommunicera med via molnet. Däremot Zaptec Pro går att kommunicera med lokalt (vilket var en tungt vägande faktor vid val av laddbox i vår brf), så det är enbart en mjukvarufråga.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Honkan »

Även om bolagets repar sig kommer man ju aldrig våga köpa en Easee box igen
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mikaELbil »

Jag gjorde en ”anmälan om reklamation” till min installatör i våras, innan min box ens var ett år gammal. Kommer nu att ta kontakt igen med min installatör och begära att få den utbytt. Det som oroar mig är just molntjänsten som, om den försvinner, inte längre kommer att kunna lastbalansera.

Håller på och installera solceller på taket just nu så jag får väl passa på och se vad som passar bäst med det. Finns det någon box som lämpar sig extra bra då?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av slugger75 »

mikaELbil skrev: 26 jul 2023 09:03
Jag gjorde en ”anmälan om reklamation” till min installatör i våras, innan min box ens var ett år gammal. Kommer nu att ta kontakt igen med min installatör och begära att få den utbytt. Det som oroar mig är just molntjänsten som, om den försvinner, inte längre kommer att kunna lastbalansera.

Håller på och installera solceller på taket just nu så jag får väl passa på och se vad som passar bäst med det. Finns det någon box som lämpar sig extra bra då?
När du nu ska ta kontakt med installatören och begära att få den utbytt, vad ska du då hänvisa till? Jag menar, vad är det som just idag inte fungerar så som du tänkt dig?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av andersd »

Dinsdale skrev:
EU eller staten borde reglera det genom att kräva att programvaran utöver molntjänst även skall stödja lokal kommunikation för att vara berättigad till bidrag. Zaptec Go har samma problem, den går bara kommunicera med via molnet. Däremot Zaptec Pro går att kommunicera med lokalt (vilket var en tungt vägande faktor vid val av laddbox i vår brf), så det är enbart en mjukvarufråga.
Lokal kommunikation skulle vara ett plus, ja.

Det viktigaste och som det borde varit krav på, är att stödja OCPP direkt i boxen. Då har kunden möjligheten att styra om boxen till en annan molntjänst eller en lokal tjänst.
Senast redigerad av andersd, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Choke »

jonasl skrev: 25 jul 2023 22:17
Vi har 24 st i BRF + ett gäng Easee Ready. Hoppas situationen klarnar inom rimlig tid, då räknar jag med att företaget som installerade får ta smällen och installera något annat (de jobbar mest med andra typer av installationer så de sitter inte på massor med installationer som tur är).

Skårebo (svenska distributören) lär ju gå omkull om Easee sätts i konkurs och boxarna behöver bytas ut. Utan molnfunktionaliteten fungerar inte en lastbalanseringen eller några andra funktioner heller = reklamation.
Vi har 10 st i vår Brf.
Vore intressant om vi kunde hålla kontakt och kanske agera gemensamt - lär väl finnas fler brf:er som köpt Easee.
Har ni köpt från Skårebo?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Dinsdale »

andersd skrev: 26 jul 2023 09:30
Dinsdale skrev:
EU eller staten borde reglera det genom att kräva att programvaran utöver molntjänst även skall stödja lokal kommunikation för att vara berättigad till bidrag. Zaptec Go har samma problem, den går bara kommunicera med via molnet. Däremot Zaptec Pro går att kommunicera med lokalt (vilket var en tungt vägande faktor vid val av laddbox i vår brf), så det är enbart en mjukvarufråga.
Lokal kommunikation skulle vara ett plus, ja.

Det viktigaste och som borde varit krav på, är att stödja OCPP direktion boxen. Då har kunden möjligheten att styra om boxen till en annan molntjänst eller en lokal tjänst.
Zaptec Pro stödjer ocpp (version 1.6 tror jag det var) via lokal kommunikation. Alla laddarna syns på nätverket, man kan prata med dem direkt osv.
Zaptec Go stödjer vissa delar av ocpp 1.6 via molnet, vilket får mig att förutsätta att molnet översätter ocpp till zaptecs egna protokoll som sen används för att kommunicera med boxen. Den typen av "stöd" går inte styra om ifall leverantören går i konkurs, eller om man helt enkelt bara bestämmer sig för att sluta stödja en viss version av boxmodeller för att tvinga folk att köpa nya.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av andersd »

Dinsdale skrev:
andersd skrev: 26 jul 2023 09:30
Dinsdale skrev:
Zaptec Pro stödjer ocpp (version 1.6 tror jag det var) via lokal kommunikation. Alla laddarna syns på nätverket, man kan prata med dem direkt osv.
Zaptec Go stödjer vissa delar av ocpp 1.6 via molnet, vilket får mig att förutsätta att molnet översätter ocpp till zaptecs egna protokoll som sen används för att kommunicera med boxen. Den typen av "stöd" går inte styra om ifall leverantören går i konkurs, eller om man helt enkelt bara bestämmer sig för att sluta stödja en viss version av boxmodeller för att tvinga folk att köpa nya.
Helt rätt, det är viktigt att OCPP hanteras direkt av boxen, inne visa någon molntjänst som översätter till ett eget protokoll.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Dinsdale »

Tydligen har man sänt in ny dokumentation för befintlig hårdvara men Elsäkerhetsverket godtar den inte eftersom den dels skickats in först efter att de blivit påkomna, och dels inte sägs visa att den elektroniska jordfelsbrytaren är lika säker som en mekanisk.
Easee hade tydligen tänkt lansera om exakt samma laddbox med annat modellnamn men med godkänd dokumentation på plats från början, men nu spekuleras det i huruvida de måste designa om hårdvaran (med mekanisk jfb får man anta) för att kunna lansera något nytt på marknaden.

https://www.tu.no/artikler/ny-easee-dok ... y=ShEokq8L
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av bjornnilsson »

Precis köpt en begagnad Easee på Blocket så nu har jag två. Den begagnade hamnar i mitt andra hus så jag slipper köra Bjälkemetoden. Bästa laddboxen enligt mig. Hoppas nu bara att de inte plötsligt slutar fungera tillsammans med övriga molntjänster (Tibber) om Easee kursar..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av nek0 »

Verkar som att easse kommer klara sig.
Tack Peter för en väldigt bra video.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av enoch85 »

nek0 skrev: 23 aug 2023 21:41
Verkar som att easse kommer klara sig.
Tack Peter för en väldigt bra video.
Gillar inte Peter personligen, men måste medge att detta var bra info!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av nek0 »

enoch85 skrev: 25 aug 2023 08:37
nek0 skrev: 23 aug 2023 21:41
Verkar som att easse kommer klara sig.
Tack Peter för en väldigt bra video.
Gillar inte Peter personligen, men måste medge att detta var bra info!
Hmm, hur kan man inte gilla Peter?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av frippe »

nek0 skrev: 23 aug 2023 21:41
Verkar som att easse kommer klara sig.
Tack Peter för en väldigt bra video.
Nu har jag inte sett videon, men om Easse klarar sig, klarar sig oss kunder som har boxen som säljstoppats?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av enoch85 »

nek0 skrev: 25 aug 2023 10:59
enoch85 skrev: 25 aug 2023 08:37
nek0 skrev: 23 aug 2023 21:41
Verkar som att easse kommer klara sig.
Tack Peter för en väldigt bra video.
Gillar inte Peter personligen, men måste medge att detta var bra info!
Hmm, hur kan man inte gilla Peter?
Tycker han är lite dryg i Elbilspodden, lite översittarstuket.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av bjornnilsson »

frippe skrev: 25 aug 2023 11:55
Nu har jag inte sett videon, men om Easse klarar sig, klarar sig oss kunder som har boxen som säljstoppats?
Hur menar du med ”klarar sig oss kunder som har boxen..”?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av frippe »

bjornnilsson skrev: 25 aug 2023 12:37
frippe skrev: 25 aug 2023 11:55
Nu har jag inte sett videon, men om Easse klarar sig, klarar sig oss kunder som har boxen som säljstoppats?
Hur menar du med ”klarar sig oss kunder som har boxen..”?
Jo, boxen har blivit säljstoppad av en anledning, är det löst eller kommer Easse lösa det nu om de klarar sig?
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev: 25 aug 2023 13:03
bjornnilsson skrev: 25 aug 2023 12:37
frippe skrev: 25 aug 2023 11:55
Nu har jag inte sett videon, men om Easse klarar sig, klarar sig oss kunder som har boxen som säljstoppats?
Hur menar du med ”klarar sig oss kunder som har boxen..”?
Jo, boxen har blivit säljstoppad av en anledning, är det löst eller kommer Easse lösa det nu om de klarar sig?
De kommer dröja, den biten är inte avgjord än.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av tslaqqq »

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... e-arendet/

Detta händer i Easee-ärendet
NYHET | Publicerad 2023-10-26
Sedan beslutet om försäljningsförbudet av Easee Charge och Home har det pågått kommunikation mellan Elsäkerhetsverket och Easee. Det som nu händer i ärendet kan delas upp i tre olika spår som omfattar åtgärdsplan, återtagande av laddboxar samt överklagandeprocessen i Förvaltningsrätten

Underrättelse om åtgärdsplan
Under sommaren och hösten har Easee kommunicerat med Elsäkerhetsverket om sin åtgärdsplan. Dokumentation rörande åtgärdsplanen kom in till Elsäkerhetsverket den 14 juni och den 9 augusti, även ett möte hölls den 10 augusti i Elsäkerhetsverkets lokaler.

- Den 15 september hölls ytterligare ett möte med syftet att gå genom provningsresultatet av Easees egna provningar. Vid mötestillfället var alla provningar inte färdiga vilket gjorde att dessa inte kunde presenteras, säger Morgan Wojcik, inspektör vid Elsäkerhetsverket.

I måndags skickades en underrättelse till Easee med syftet att ge dem vår syn på den åtgärdsplan som inkommit till Elsäkerhetsverket. Vi menar att Easee ännu inte kunnat visa att de uppfyller säkerhetskraven i radioutrustningsdirektivet.

Föreläggande om återtagande av laddboxar
Elsäkerhetsverket har igår, den 25 oktober 2023, skickat ett föreläggande till Easee om att de ska komma in med detaljerad information om hur återtaget av laddboxar från återförsäljare går. Hur många boxar har tagits tillbaka, hur har man hanterat dessa laddboxar samt sitt eget återstående lager är frågor som vi vill ha svar på. Elsäkerhetsverket vill också ta del av den plan för återtagande som de utlovat till sina återförsäljare i ett brev som gick ut till dem kort efter beslutet fattades.

Easee har tre veckor från mottagardatumet på sig att redovisa hur de genomfört återtaget.

Överklagande i förvaltningsrätten
Easee har skickat in ett yttrande till förvaltningsrätten som Elsäkerhetsverket har möjlighet att bemöta senast den 1 november. Vi jobbar i skrivande stund med detta och kommer att komma in med ett yttrande till förvaltningsrätten inom utsatt tid.
Radioutrustningsdirektivet...
Var det inte elsäkerhet som var frågan här?
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av andersd »

tslaqqq skrev: 01 nov 2023 15:10
Radioutrustningsdirektivet...
Var det inte elsäkerhet som var frågan här?
Jo, det är elsäkerhetsdelarna som ESV ifrågasätter (och hela tiden ifrågasatt).

Eftersom det finns en radiosändare (eller fler...) i enheten, så faller den under radioutrustningsdirektivet, som i sin tur innehåller referenser till elsäkerhet mm. När radioutrustningsdirektivet används, så kan man inte samtidigt följa lågspännings- och EMC-direktiven, utan radioutrustningsdirektivet täcker allt. (Detta var något som många av tillverkarna i testet fick backning på, då de ofta hänvisade till alla tre direktiven i sin dokumentation).
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Bengt-re »

andersd skrev: 01 nov 2023 16:21
tslaqqq skrev: 01 nov 2023 15:10
Radioutrustningsdirektivet...
Var det inte elsäkerhet som var frågan här?
Jo, det är elsäkerhetsdelarna som ESV ifrågasätter (och hela tiden ifrågasatt).

Eftersom det finns en radiosändare (eller fler...) i enheten, så faller den under radioutrustningsdirektivet, som i sin tur innehåller referenser till elsäkerhet mm. När radioutrustningsdirektivet används, så kan man inte samtidigt följa lågspännings- och EMC-direktiven, utan radioutrustningsdirektivet täcker allt. (Detta var något som många av tillverkarna i testet fick backning på, då de ofta hänvisade till alla tre direktiven i sin dokumentation).
Grundproblemet är att de inte ens läst in sig på hur standerna förhåller sig till varandra. Finns uppgifter på annat forum där en utvecklingsingengör påstod att han inte ens fick tillgång till standerna under utvecklings och cerifieringsarbetet.... De har helt enkelt dragit en rövare som misslyckats.
Erxon
elbilist
Inlägg: 405
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Erxon »

Bengt-re skrev: 01 nov 2023 17:51
andersd skrev: 01 nov 2023 16:21
tslaqqq skrev: 01 nov 2023 15:10
Radioutrustningsdirektivet...
Var det inte elsäkerhet som var frågan här?
Jo, det är elsäkerhetsdelarna som ESV ifrågasätter (och hela tiden ifrågasatt).

Eftersom det finns en radiosändare (eller fler...) i enheten, så faller den under radioutrustningsdirektivet, som i sin tur innehåller referenser till elsäkerhet mm. När radioutrustningsdirektivet används, så kan man inte samtidigt följa lågspännings- och EMC-direktiven, utan radioutrustningsdirektivet täcker allt. (Detta var något som många av tillverkarna i testet fick backning på, då de ofta hänvisade till alla tre direktiven i sin dokumentation).
Grundproblemet är att de inte ens läst in sig på hur standerna förhåller sig till varandra. Finns uppgifter på annat forum där en utvecklingsingengör påstod att han inte ens fick tillgång till standerna under utvecklings och cerifieringsarbetet.... De har helt enkelt dragit en rövare som misslyckats.
Och allt som står på ett forum är sant?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nu underkänner elsäkerhetsverket Easee's åtgärdsplan.

Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar