Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av kungjohan »

Elsäkerhetsverket kritiserar den storsäljande laddboxen Easee Home. Den saknar jordfelsbrytare och AC-skydd trots att det står i bruksanvisningen.

https://carup.se/popular-laddbox-kritis ... a-brister/
samt
https://easee.com/se/artiklar/uttalande ... etsverket/

Ni som har en Easee home installerad är den installerad med en separat jordfelsbrytare? Min är det inte.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av p1457 »

Jag har två, ingen separat jordfelsbrytare.
Det var ett av argumenten som gjorde att jag valde easee.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

Den har jordfelsbrytare men inget manuellt testförfarande. Det är samma konstruktion på flera andra billigare boxar.

Det går att tolka reglerna som att det ska finnas en fysisk knapp för att testa men det är inte helt solklart tycker jag. Sen fanns det ju ett antal andra synpunkter också.

Kan inte påstå att jag är väldigt påläst men jag har jobbat med en del större elinstallationer på jobbet som har besiktats och fått en del anmärkningar, det har alltid löst sig. Oftast med dokumentation och kommunikation, i något fall med en komplettering i installationen.

Det kan potentiellt bli jobbigt annars. Vi har Easee Charge i BRF och har köpt installationen av hela anläggningen av en återförsäljare till Skårebo, och det blir ju också den återförsäljaren som vi kan ställa krav mot om det blir något av detta. Bakom dem Skårebo och sedan Easee som väl inte har någon annan svensk representation.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Bengt-re »

Ja, den är en dålig konstruktion. Kritiken är 100% berättigad - min (oftast kloka och duktiga) elektriker försökte lura på mig en sådan för de är ju billiga, men som sagt billiga av en anledning....

Min Elinta box innehåller en riktig din monterad JFB typ B, riktiga dvärgbrytare och en riktig kontaktor. Klassisk riktig central fylld med kvallitetskomponenter. Dyrare och fulare - yepp. Säkrare och med längre livslängd samt möjlig att reparera? Yepp.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mikaELbil »

Det är DC-skydd som saknas. Inte AC-skydd.
DC läckage gör att vanliga jordfelsbrytare blir "blinda", dvs. dom löser inte ut vid jordfel.
Jag har två vanliga jordfelsbrytare innan min Easee box. Dessa borde då troligen inte lösa ut vid DC läckage från bilen.
Låter mycket allvarligt, därav väntar ett förmodat säljförbud.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Bengt-re »

jonasl skrev: 07 feb 2023 19:04
Den har jordfelsbrytare men inget manuellt testförfarande. Det är samma konstruktion på flera andra billigare boxar.

Det går att tolka reglerna som att det ska finnas en fysisk knapp för att testa men det är inte helt solklart tycker jag. Sen fanns det ju ett antal andra synpunkter också.

Kan inte påstå att jag är väldigt påläst men jag har jobbat med en del större elinstallationer på jobbet som har besiktats och fått en del anmärkningar, det har alltid löst sig. Oftast med dokumentation och kommunikation, i något fall med en komplettering i installationen.

Det kan potentiellt bli jobbigt annars. Vi har Easee Charge i BRF och har köpt installationen av hela anläggningen av en återförsäljare till Skårebo, och det blir ju också den återförsäljaren som vi kan ställa krav mot om det blir något av detta. Bakom dem Skårebo och sedan Easee som väl inte har någon annan svensk representation.
Problemet är att den är dålig. Klarar inte överspänning, jfb går inte testa och löste inte ut i testet. Det finns flera boxar som har haft spänningen kvar på uttaget fastän ingen bil varit kopplad....

Dåligt konstruerad box av låg kvallite.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Bengt-re »

mikaELbil skrev: 07 feb 2023 19:09
Det är DC-skydd som saknas. Inte AC-skydd.
DC läckage gör att vanliga jordfelsbrytare blir "blinda", dvs. dom löser inte ut vid jordfel.
Jag har två vanliga jordfelsbrytare innan min Easee box. Dessa borde då troligen inte lösa ut vid DC läckage från bilen.
Låter mycket allvarligt, därav väntar ett förmodat säljförbud.
Det ser inte ut så överallt. Jag har kopplat min box till mätarskåpet för att inte fel i boxen skall lösa husets matning. Då MÅSTE boxen ha jfb för annars är det farligt, dåligt och otillåtet.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mikaELbil »

Bengt-re skrev: 07 feb 2023 19:12
mikaELbil skrev: 07 feb 2023 19:09
Det är DC-skydd som saknas. Inte AC-skydd.
DC läckage gör att vanliga jordfelsbrytare blir "blinda", dvs. dom löser inte ut vid jordfel.
Jag har två vanliga jordfelsbrytare innan min Easee box. Dessa borde då troligen inte lösa ut vid DC läckage från bilen.
Låter mycket allvarligt, därav väntar ett förmodat säljförbud.
Det ser inte ut så överallt. Jag har kopplat min box till mätarskåpet för att inte fel i boxen skall lösa husets matning. Då MÅSTE boxen ha jfb för annars är det farligt, dåligt och otillåtet.
Easee boxen ska inte behöva någon jordfelsbrytare innan boxen, enligt dom själva. Boxen innehåller en och det är där diskussionen med Elsäkerhetsverket pågår.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Daven »

Ska bli intressant att se vart detta tar vägen. Jag har två och en av anledningarna var just att de innehöll DC övervakning vilken gjorde att man slapp en separat dyr jordfelsbrytare med DC övervakning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

Jag ser det som självklart att de inte helt struntat i funktionalitet motsvarande jfb typ b och övriga krav som ska uppfyllas. Det gäller bara för dem att komma överens med elsäkerhetsverket om att de faktiskt uppfyller kraven. Vi får väl ser hur det går.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Erxon »

Jisses vad det nu börjat ”go bananas” i diverse fb-grupper om detta.
Enklast är att sitta still i båten och invänta resultatet, och sen agera.
Är själv inte ett dugg orolig
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Nect »

Sen är det lite fascinerande att man själv uppger flertalet standarder uppfylls/följs när de bara plockat delar av olika standarder.

Men väldigt bra med granskningen, produkter som säljs ska uppfylla gällande regler och krav.

Men jag hänger inte riktigt med, enligt elsäkerhetsverket så saknar laddboxen en jordfelsbrytare typ B helt och hållet inkl. DC övervakning? I så fall vore det vara falskmarknadsföring.

Edit: Easee skriver faktiskt inte att boxen har en jordfelsbrytare typ B… De har ett integrerat jordfelsskydd som enligt elsäkerhetsverket inte är tillräckligt för ändamålet.

”Integrerat jordfelsskydd enligt NEK 400 (2018) och IEC 26955”

Börjar förstå varför Garoboxarna är så dyra…
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mikaELbil »

En jordfelsbrytare får inte ha automatisk återställning, vilket denna har. Kan vara därför som Elsäkerhetsverket anser att det inte finns någon. Angående DC skyddet så kan det vara så att den även här återställer sig automatiskt, vilket den inte får.

Högspänning och signalkablar klarar inte överslagstestet. Detta kan vid överslag förstöra elbilen. Inte heller bra.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av jonasl »

Någon slags RCD finns i alla fall.

Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Dafro »

Nect skrev: 07 feb 2023 21:06
Sen är det lite fascinerande att man själv uppger flertalet standarder uppfylls/följs när de bara plockat delar av olika standarder.

Men väldigt bra med granskningen, produkter som säljs ska uppfylla gällande regler och krav.

Men jag hänger inte riktigt med, enligt elsäkerhetsverket så saknar laddboxen en jordfelsbrytare typ B helt och hållet inkl. DC övervakning? I så fall vore det vara falskmarknadsföring.

Edit: Easee skriver faktiskt inte att boxen har en jordfelsbrytare typ B… De har ett integrerat jordfelsskydd som enligt elsäkerhetsverket inte är tillräckligt för ändamålet.

”Integrerat jordfelsskydd enligt NEK 400 (2018) och IEC 26955”

Börjar förstå varför Garoboxarna är så dyra…
Jo tyckte GARO var lite av de dyrare men förstår nu varför min elektriker bara installera det.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av mati »

Lite spännande att vår lokala elförening, som är nätägare här i trakten, försökte pracka på mig två stycken easee-boxar. Men jag tyckte att de var för dyra och så behöll jag min gamla KEBA-box och Tesla WC. Båda förvisso helt utan jfb eller liknande. Men det hade ju varit lite jobbigt om jag hade bytt ut hela köret för typ 30000 kronor med nånting som sedan visar sig inte alls är så bra som man trodde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Arctic Drifter »

Jag har en Easee Home och min elektriker sa att den inbyggda jordfelsbrytaren kunde de inte stå för, de krävde att få sätta en separat för att installera boxen. Så så blev det, trodde jag blev lurad men känns bra nu så här i efterhand.

Det blev dock inte billigt!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av frippe »

Själv gillar jag inte att allt är inbyggt i en och samma apparat, så välde att ha en separat jordfelsbrytare till laddaren. Ja en helt egen liten central parallellt kopplad med husets egna.

Så då bör min installation vara ok gissar jag.

Men, vid installation av boxen tyckte jag nog den kändes lite väl enkel och plastig. Sättet som hela framstycket med uttaget kopplas på bakstycket kändes lite klen och inte fullt ut dubbelsäker.
Model Y LR.
Model S70D
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av kaffekoko »

Easee-boxen är absolut inte billig. Sju tusen. En billig laddbox kommer från aliexpress.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av ippii »

Om man har en Easee med extra jordfelsbrytare, slipper man de eventuella problemen ESV pekar på då? Eller har man kvar bristen på DC-övervakningen?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Arctic Drifter »

ippii skrev: 08 feb 2023 08:56
Om man har en Easee med extra jordfelsbrytare, slipper man de eventuella problemen ESV pekar på då? Eller har man kvar bristen på DC-övervakningen?
Jag tolkar det som att det beror på om du har rätt extra jordfelsbrytare eller inte. Jag vet dock inte vad som är rätt, någon som vet mer får gärna bekräfta/dementera detta. Gärna med referens...
Tesla Model Y Performance
larkar
elbilist
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av larkar »

Elektronikforumet har en tråd om detta där de första sidorna ur elsäkerhetsverkets underrättelse hittats.
Klistrar in de här så att vi vet vad vi diskuterar.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... p?t=107098

Att det inte finns DC-skydd, misslyckat överspänningsprov, avsaknad av mekanisk koppling för reläer och jordfelsbrytare som åtminstone inte är av en godkänd typ gör att felen är betydligt värre än att dokumentationen eller märkningen är felaktigt utförd. Det är hårdvarufel på alla boxar som antagligen måste åtgärdas?

ee1.jpg
ee2.jpg
ee3.jpg
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av CrazyGang »

Låter inte alls bra. Som lekman är det svårt att utläsa exakt vad Easee gjort men det ser ju ut som att de tagit rejäla genvägar och hoppats att inte tillsynsmyndigheten skulle upptäcka det.

Om det skulle sluta i komplett återkallelse och säljförbud känns det inte omöjligt om de kursar.

Vi som har två boxar… :?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av Dafro »

CrazyGang skrev: 08 feb 2023 10:22
Låter inte alls bra. Som lekman är det svårt att utläsa exakt vad Easee gjort men det ser ju ut som att de tagit rejäla genvägar och hoppats att inte tillsynsmyndigheten skulle upptäcka det.

Om det skulle sluta i komplett återkallelse och säljförbud känns det inte omöjligt om de kursar.

Vi som har två boxar… :?
Vad är det man säger om något verkar för billigt så…

Fast borde väl räcka med extra jordfelsbrytare får man hoppas.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket

Inlägg av thebishop »

Glad man tog tesla wc med extern JFB (som kostade skjortan). Verkligen trist för de drabbade.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar