Laddförluster

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Laddförluster

Inlägg av Teslared »

Ok tack för det!
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddförluster

Inlägg av Arn »

Har noterat att laddning från 60 % till 90 % ger betydande energiförluster på upp till 7kwh.

Testade igår att ladda från 50 % till 90 % och detta blev 29 kwh. Hade då kört 16,2 mil vilket enligt färddatorn hade dragit 24 kwh eller 149wh/km.

Verklig förbrukning blev då 29/16,2= 179wh/km eller en ladd förlust på 20%. Använd förvärmning av bilen 5 minuter en dag vilket inte visas på färddatorn så den verkliga förlusten kanske blev 17%. Betydligt lägre än de dryga 40% jag redovisade i första inlägget. Sannolikt kan man få ner laddförlusterna ytterligare ju fler procent man laddar men som sagt inte optimalt för batteriet. Har man timpris som i mitt fall bör man nog ändå avstå att ladda om bilen har 70 % laddning kvar även om elpriserna råkar vara låga den natten.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3770
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddförluster

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 23 feb 2023 10:22
Har noterat att laddning från 60 % till 90 % ger betydande energiförluster på upp till 7kwh.

Testade igår att ladda från 50 % till 90 % och detta blev 29 kwh. Hade då kört 16,2 mil vilket enligt färddatorn hade dragit 24 kwh eller 149wh/km.

Verklig förbrukning blev då 29/16,2= 179wh/km eller en ladd förlust på 20%. Använd förvärmning av bilen 5 minuter en dag vilket inte visas på färddatorn så den verkliga förlusten kanske blev 17%. Betydligt lägre än de dryga 40% jag redovisade i första inlägget. Sannolikt kan man få ner laddförlusterna ytterligare ju fler procent man laddar men som sagt inte optimalt för batteriet. Har man timpris som i mitt fall bör man nog ändå avstå att ladda om bilen har 70 % laddning kvar även om elpriserna råkar vara låga den natten.
Om du hade kall bil kan batteriet förvärmts med. Det kan ske med 6kW plus att förvärmningen kan dra 6kW så upp till 12kW förbrukning, 5 minuter ger 1kW förbrukning plus lite ökade förluster av att batteriet är kallt.


Var har du läst av 29 kWh?
Läser du av på ”laddat” på skärmen är det 4.5% överdrivet mot vad batteriet får i sigz

Är batteriet kallt behöver det värmas inför laddning och under laddning om bilen står ute.
Ju långsammare man laddar desto mer förluster, det gäller särskilt ute iom behovet av värmning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3770
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddförluster

Inlägg av AAKEE »

Jag har gjort en ny liten laddning för att visa här. Har gjort det förut med större laddningar men att hitta igen rätt bilder…

Jag har en elmätare monterad samtidigt med laddaren (sitter före Tesla WC och inget annat bakom den). Den är godkänd för debitering av elström, så den bör kunna anses som tillräckligt noggrann.

Omedelbart före laddning till omedelbart efter: 21.35 kWh till 26.43kWh (utelämnat hundra- och tusental från mätaren). Det gick 4.08 kWh från elnätet.

Batteriet var 11.75C före laddning och 14.25 grader efter laddning. Ingen batterivärmning behövdes eller genomfördes (finns loggat att den inte värmde batteriet i teslalogger).

Nominal remaining, kollat med scan my Tesla var 42.4 kWh före laddning och 46.0kWh efter laddning. Påfyllt med 3.6kWh således.

Bilens räckvidd ändrades från 252-277km, således påfyllt 24km. Laddkonstanten är 159.2kWh/km och det är det bilen visar på skärmen( +4kWh), det är såklart avrundat och kommer från 159.2 x 24 km = 3.82kWh.

Den verkliga påfyllningen av ström är 95.5% av det, då buffern är 4.5%. Det blir 3.6 kWh, vilket stämmer med BMS förändring av nominal remaining.

3.6/4.08 = 0.882, dvs det blev 11.8% förluster från elnät till batteri.

Laddar man långsammare ökar förlusterna, bland annat eftersom bilen är vaken och drar runt 200W då. Laddar man ute i kyla och batteriet behöver värmas ökar förlusterna.

Jag har självklart tagit foto på elmätare, bilens skärm och scan my tesla omedelbart före och efter laddning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Laddförluster

Inlägg av Teslared »

Tack för "laddningsbeskrivningen"!

En liten undring dock: Vilken strömstyrka laddade du med, kan inte se det någonstans?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3770
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddförluster

Inlägg av AAKEE »

Teslared skrev: 24 feb 2023 12:19
Tack för "laddningsbeskrivningen"!

En liten undring dock: Vilken strömstyrka laddade du med, kan inte se det någonstans?
11kW / 16A
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddförluster

Inlägg av Arn »

Laddar alltid trefas 16A ( 11kw)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddförluster

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Med min Audi e-tron upplever jag det att ned till 5,5 kW med 3x8A verkar det vara ganska effektiv laddning.

Med lägre effekt verkar förlusterna öka, särskilt i kyla.
Användarvisningsbild
Pingu
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 feb 2022 16:39

Re: Laddförluster

Inlägg av Pingu »

När jag jämför vad bilen (Tesla M3 LR, 2021) säger att den drar per km och vad jag loggat att jag har laddat, så har jag laddat ungefär 19% mer. Jag har inte rört tripmätaren sen jag köpte bilen så det är den siffran (Wh/km) jag referera till. Det är alltså inte bara laddförluster utan all energi som bilen har dragit extra, så lite ”off topic”.

Jag har inte försökt optimera laddning, jag har bilen i ett kallgarage och laddar på natten (kallt batteri) med 3 fas, 10A. Laddar normal 20-30% per natt, upp till 55%. Har laddat cirka en tiondel på SuC och resten hemmaladdning. Så, om jag laddar direkt när jag kommer hem med varmt batteri och drar om lite ledningar så jag kan öka till 16A så skulle jag säkert förbättra det lite. Ja, och sen tvekar jag inte att förvärma kupén eller att låta värmen stå på i kupén när jag gör ärenden, det gör nog lite också.

/P
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddförluster

Inlägg av Arn »

Nytt test idag laddade från 40 till 90 %. Enligt färddatorn hade jag då kört 190 km med snittförbrukning 148wh och totalförbrukning 28kwh.

Laddningen trefas 16 ampere tog exakt 3,5 timmar vilket borde innebära 38 kwh ( 11x3,5). När jag loggade in i Tesla appen för att se hur mycket som hade tankats i batteriet stod det dock bara 30kwh. Frågan återstår således hur mycket el som dragits från elnätet och således svårt att beräkna verklig energiförbrukning. När jag laddar bilen med full fart skriver appen att jag laddar med 10 Kw fast det borde vara 11 kw.

Så i bästa fall bara 2kw energiförlust vilket vore väldigt lågt procentuellt ( ca 7%) och i sämsta fall har den tappat 10kw vilket innebär ca 30%
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Laddförluster

Inlägg av Bengt-re »

Jag har slutat mäta - nöjer mig med vetskapen att ladda i kyla och ladda med låg effekt ger större förluster. Ladda med låg effekt i rejäl kyla ger hemska förluster och bör undvikas
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3770
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddförluster

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 26 feb 2023 14:47
Nytt test idag laddade från 40 till 90 %. Enligt färddatorn hade jag då kört 190 km med snittförbrukning 148wh och totalförbrukning 28kwh.

Laddningen trefas 16 ampere tog exakt 3,5 timmar vilket borde innebära 38 kwh ( 11x3,5). När jag loggade in i Tesla appen för att se hur mycket som hade tankats i batteriet stod det dock bara 30kwh. Frågan återstår således hur mycket el som dragits från elnätet och således svårt att beräkna verklig energiförbrukning. När jag laddar bilen med full fart skriver appen att jag laddar med 10 Kw fast det borde vara 11 kw.

Så i bästa fall bara 2kw energiförlust vilket vore väldigt lågt procentuellt ( ca 7%) och i sämsta fall har den tappat 10kw vilket innebär ca 30%
Stod bilen ute?

Bilen räknar effekten efter spänning x ström, så om spänningen droopar under 230V får du inte ut 11kW.

Om batteriet är kallt och värms visas bara den del som går till batteriet som laddeffekt på skärmen.

Du skulle behöva en elmätare framför laddboxen precis som jag har eftersom du just nu bara gissar och använder fel värden ibland.

Det bilen skriver som tankat i batteriet är överdrivet med 4.5%. (Eg. Ca 4.7).

Det du får in i batteriet är 0.955 x det som står som tankat/påfyllt i batteriet.

Jag har gjort ganska många koller precis som mitt tidigare inlägg och det ligger nästan alltid mellan 10-12% förluster.

Du kan enklast räkna med det, så laddning och körning utan förvärmning kostar ca 11-12% förluster.

Med förvärmning och AC på varma sommardagar om man nyttjar det som en norrlänning så är totala förlusten ca 15-20%.
Inte mer.

Det är inte sannolikt att din bil har du bel föröust mot min…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Laddförluster

Inlägg av Arn »

Ja bilen står alltid ute.

Har ofta sett 227-228v.
Betyder detta att bilen laddar exempelvis 10 KW och att det är detta som dras från elnätet?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3770
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddförluster

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 26 feb 2023 22:38
Ja bilen står alltid ute.

Har ofta sett 227-228v.
Betyder detta att bilen laddar exempelvis 10 KW och att det är detta som dras från elnätet?


227 x 16 x 3 = 10.9kW

Ja, det du ser där lär vara det som dras från elnätet (förutom de små förluster du har i kablaget fram till bilen/laddaren).

Står bilen ute och batteriet kyls ned (teslor med värmepump har överlag inte speciellt varmt batteri) så efter en natt eller så med kallare än +10 kommer batterivärme behövas.

Står bilen ute har du med största sannolikhet en del batterivärme som ökar din energiåtgång.

Laddar man sent (så att laddningen är klar strax före avfärd) får du något tillbaka för den batteriuppvärmningen och du får även tillbaka en del av laddförlusten iom att värmepumpen kan nyttja batterivärmen till att värma kupen.

Bilen värmer batteriet om det är kallare än runt +10C om man laddar med 11kW/16A.
Jag har datat men kommer inte ihåg exakt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Laddförluster

Inlägg av Teslared »

Jag roade mig och mäta vid 16 A enligt Tesla appen och 230 V och fick 10.20 kW effekt ut till bilen.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Laddförluster

Inlägg av Knix »

När det gäller effekt tror jag inte bara att det är ström och spänning som spelar roll. Vid låga strömmar laddar vår Zoe och vår Tesla med olika effekt på samma ström. Zoen laddar t ex 4,8 kW vid 8,8 A trefas medan Teslan laddar 5,4 kW vid 8,0 A trefas (enligt laddboxen). Det enda jag kan tänka mig som ger detta beteende är att Zoen drar ström fasförskjutet mot spänningen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddförluster

Inlägg av mikebike »

Knix skrev: 28 feb 2023 08:20
När det gäller effekt tror jag inte bara att det är ström och spänning som spelar roll. Vid låga strömmar laddar vår Zoe och vår Tesla med olika effekt på samma ström. Zoen laddar t ex 4,8 kW vid 8,8 A trefas medan Teslan laddar 5,4 kW vid 8,0 A trefas (enligt laddboxen). Det enda jag kan tänka mig som ger detta beteende är att Zoen drar ström fasförskjutet mot spänningen.
Effekt som ström gånger spänning förutsätter inte bara att de är i fas, utan även att strömmen är sinusformad.
Jag har inte mätt med oscilloskåp, men strömmen är knappast en ideal sinus vid laddning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Laddförluster

Inlägg av Bengt-re »

Knix skrev: 28 feb 2023 08:20
När det gäller effekt tror jag inte bara att det är ström och spänning som spelar roll. Vid låga strömmar laddar vår Zoe och vår Tesla med olika effekt på samma ström. Zoen laddar t ex 4,8 kW vid 8,8 A trefas medan Teslan laddar 5,4 kW vid 8,0 A trefas (enligt laddboxen). Det enda jag kan tänka mig som ger detta beteende är att Zoen drar ström fasförskjutet mot spänningen.
IxU=S (skenbar effekt och anges i kVA)
SxCos fi (effektfaktor)=P (aktiv effekt anges i kW och är det du betalar för)

Efftektfaktorn måste vara minst 0,9 för nätaggregat över 75W så bilen skall rimligen inte kunna ha en lägre effekfaktor än så för att vara tillåten enligt gällande normer.
Skillnaderna du indikerat är därmed större än vad som om rimligt så antigen fungerar något på ett otillåtet sätt eller så är nogrannheten i mätningsrna för låg.

https://www.digikey.se/sv/articles/desi ... al-control
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Laddförluster

Inlägg av Teslared »

Jag gjorde min mätning med en 3-fasmätare godkänd för debitering.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Laddförluster

Inlägg av Bengt-re »

Teslared skrev: 28 feb 2023 10:07
Jag gjorde min mätning med en 3-fasmätare godkänd för debitering.
Hur mätte du strömmen och spänningen?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Laddförluster

Inlägg av Teslared »

Jag mätte inte spänning eller ström då det var relativt ointressant. Uppgifterna tog jag från appen. Det var bara ett exempel på hur det kan se ut med de värdena från appen resulterande i uppmätt effekt från elnätet ut till bilen.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Laddförluster

Inlägg av Bengt-re »

Teslared skrev: 28 feb 2023 10:25
Jag mätte inte spänning eller ström då det var relativt ointressant. Uppgifterna tog jag från appen. Det var bara ett exempel på hur det kan se ut med de värdena från appen resulterande i uppmätt effekt från elnätet ut till bilen.
Om du inte mäter hur kan du då ens fundera som du gör?! Det är okej att inte bry sig, men när man mäter så mäter man rejält!
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Laddförluster

Inlägg av Teslared »

Jag ville ju bara se hur tesla appen indikerar resulterande effekt ut från nätet ut till bilen!
För det behöver man inte mäta spänning och ström eller ens cos fi!
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Laddförluster

Inlägg av Bengt-re »

Teslared skrev: 02 mar 2023 10:27
Jag ville ju bara se hur tesla appen indikerar resulterande effekt ut från nätet ut till bilen!
För det behöver man inte mäta spänning och ström eller ens cos fi!
Åki, men då är det väl bara att jämnföra mätarna. Dock tror jag bilens mätare är tämligen oexakt och möjligen att den mätet på sekundärsidan vilket blir på andra sidan en förlustkälla.

Det är inte helt lätt att få det rätt och i slutändan är det kanske inte jetteintressant heller?
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Laddförluster

Inlägg av Bo99 »

Jag märkte laddförlusterna av en tillfällighet. Jag har en dongel till APRP. Visar AC-laddboxen att den skickar 7,4 kw kan jag starta APRP i telefon bredvid bilen och den kopplar upp till dongeln. Då kan jag se i appen att den visar 6,3 kW i laddning. Antar att dongeln läser av efter växelriktaren och vad som verkligen går in i batteriet. Skillnaden är 17%.

Jag har gjort samma sak när jag DC-laddat och då kan jag knappt se någon förlust alls. Visar laddstationen 25 kw in i bilen så visar APRP typ 24,8 kw.
Skriv svar