Sida 1 av 1
Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 15:13
av Curik
Jag blev uppringd av min däckfirma (som har mina hjul på lagring) som berättade att mina sommardäck inte mådde så bra. Dessa har använts två säsonger, c.a. 2000-2500 mil. Såhär ser dom ut:
Bestämde mig för att göra en hjulinställning och detta är resultatet:
Men jag kan inte påstå att jag förstår mycket alls.
* Varför har vänster och höger olika camber, enligt manualen ska det inte vara någon skillnad?
* Vad betyder N och P? Är det negativ och positiv?
* Vad jag förstår har man inte korrigerat cambern då den har samma värden före och efter. Men ifall ett slitage som syns på bilden ovan ska korrigeras så måste man ju justera cambern, eller? Är problemet kvar? Jag tänker på denna "lathund":
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 15:24
av Teslared
Är det bakdäcken i bilden? Markerade området insida? Camber bak går inte att justera med oem-länkarna.
Finns ställbara att köpa/installera.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 15:25
av Curik
Teslared skrev: ↑16 feb 2023 15:24
Är det bakdäcken i bilden? Markerade området insida? Camber bak går inte att justera med oem-länkarna.
Finns ställbara att köpa/installera.
Det är framdäcken men bakdäcken såg likadana ut. Däckfirman menar att dom suttit bak förra säsongen och att det kan vara förklaringen.
Jag minns tyvärr inte om rödmarkerade området var insida eller utsida. Tror det var insida.
Så cambern är fixerad bak? Då är ju hjulinställningen helt verkningslös ju?
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 15:32
av Teslared
Toe-in går att justera men tyvärr inte camber. Man får dras med kraftigt däckslitage eller sätta dit justerbara länkarmar. Det är mer accentuerat på MX än MS.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 15:36
av Curik
Teslared skrev: ↑16 feb 2023 15:32
Toe-in går att justera men tyvärr inte camber. Man får dras med kraftigt däckslitage eller sätta dit justerbara länkarmar. Det är mer accentuerat på MX än MS.
Usch vad tråkigt att höra. Får väl vänta på att garantin tar slut då. Stort tack för svar Teslared!
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 15:40
av taliz
Om de slits på insidan borde du kunna höja fjädringen för att kompensera.
Många får ju dessa problem när de kör på low.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 15:47
av Curik
taliz skrev: ↑16 feb 2023 15:40
Om de slits på insidan borde du kunna höja fjädringen för att kompensera.
Många får ju dessa problem när de kör på low.
Jag tänkte på det också men kör endast low på motorväg. Kanske får ställa upp den också men enligt däckfirman sker slitaget oftast inte på motorväg ändå.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 15:52
av Teslared
Se till att du har skapligt med lufttryck i däcken också!
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 16:40
av taliz
Curik skrev: ↑16 feb 2023 15:47
taliz skrev: ↑16 feb 2023 15:40
Om de slits på insidan borde du kunna höja fjädringen för att kompensera.
Många får ju dessa problem när de kör på low.
Jag tänkte på det också men kör endast low på motorväg. Kanske får ställa upp den också men enligt däckfirman sker slitaget oftast inte på motorväg ändå.
AFAIK är det just motorvägskörning som sliter mest.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 19:14
av Bjelke
taliz skrev: ↑16 feb 2023 16:40
Curik skrev: ↑16 feb 2023 15:47
taliz skrev: ↑16 feb 2023 15:40
Om de slits på insidan borde du kunna höja fjädringen för att kompensera.
Många får ju dessa problem när de kör på low.
Jag tänkte på det också men kör endast low på motorväg. Kanske får ställa upp den också men enligt däckfirman sker slitaget oftast inte på motorväg ändå.
AFAIK är det just motorvägskörning som sliter mest.
Ja och jag har i princip slutat köra på low (man kan ju justera för läget low i fram osv) vilket
jag nästan enbart gjorde på motorväg… jag fick exakt lika i fram förut…
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 21:02
av Curik
Bjelke skrev: ↑16 feb 2023 19:14
taliz skrev: ↑16 feb 2023 16:40
Curik skrev: ↑16 feb 2023 15:47
taliz skrev: ↑16 feb 2023 15:40
Om de slits på insidan borde du kunna höja fjädringen för att kompensera.
Många får ju dessa problem när de kör på low.
Jag tänkte på det också men kör endast low på motorväg. Kanske får ställa upp den också men enligt däckfirman sker slitaget oftast inte på motorväg ändå.
AFAIK är det just motorvägskörning som sliter mest.
Ja och jag har i princip slutat köra på low (man kan ju justera för läget low i fram osv) vilket
jag nästan enbart gjorde på motorväg… jag fick exakt lika i fram förut…
Jasså, kan man justera bara på ena hjulparet? Du har en nyare S gissar jag? Tror inte det finns på min iaf. Fast idag hittade jag iofs inte ens "sänk i hög hastighet" som jag vet funnits förut så är säkert bara trött och sur. Var inte billigt med nya däck.

Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 21:14
av Bjelke
Kanske skrev allt för kort
Camber går att justera i fram men inte i bak, så fram skulle man då kunna justera för att bli
bra i läget low (men lite sämre i normalläget på fjädringen istället såklart).
Kör man inte på low så kan man få det bra till vardags men i bak går det ju fortfarande inte
att justera utan att byta till 3:e-part-delar…
Mina är 2018 och 2019 och det var på den nyare som jag hade slitage (körde ganska ofta på
low då när jag hade 21”:are på, slutat med både och numera).
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 16 feb 2023 21:22
av ml42
Jag har gjort många hjulinställningar, både hos Tesla och hos däcksfirma. Nu har jag gett upp. Jag kör tills det blir nästan kris på insidan och sen lämnar jag in däcken hos en däcksfirma som snor dom. Då kan jag slita på andra sidan i typ 1500 mil till. Från början fick jag hålla på och diskutera om huruvida det var lämpligt att köra med omvänd rotation men nu verkar det vara så många som gör likadant så ingen tycker att jag är tokig längre. Min har gått 34000 mil.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 19 feb 2023 20:03
av Chrille
Min S 75D har rullat sammanlagt ca 3000 sommarmil på originaldäcken.
Däcken är väldigt jämnt slitna och har 5mm kvar av ursprungliga 7mm. Räknar med att få ut ca 5000 mil av dom.
Michelin Pilot Sport 3.
Jag kör normalt på normalhöjd. Sänker bara till Low när jag ska visa upp bilen i låg fart eller parkerad

Slitage på insidan av bakdäcken måste bero på körning på Low och i hög fart många mil, vilket troligen inte sparar lika mycket elkostnad som det kostar att köpa nya däck.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 19 feb 2023 21:36
av Curik
Chrille skrev: ↑19 feb 2023 20:03
Min S 75D har rullat sammanlagt ca 3000 sommarmil på originaldäcken.
Däcken är väldigt jämnt slitna och har 5mm kvar av ursprungliga 7mm. Räknar med att få ut ca 5000 mil av dom.
Michelin Pilot Sport 3.
Jag kör normalt på normalhöjd. Sänker bara till Low när jag ska visa upp bilen i låg fart eller parkerad

Slitage på insidan av bakdäcken måste bero på körning på Low och i hög fart många mil, vilket troligen inte sparar lika mycket elkostnad som det kostar att köpa nya däck.
Fast nej, jag kör varken i low eller i hög fart många mil.
Bjelke skrev: ↑16 feb 2023 21:14
Kanske skrev allt för kort
Camber går att justera i fram men inte i bak, så fram skulle man då kunna justera för att bli
bra i läget low (men lite sämre i normalläget på fjädringen istället såklart).
Kör man inte på low så kan man få det bra till vardags men i bak går det ju fortfarande inte
att justera utan att byta till 3:e-part-delar…
Mina är 2018 och 2019 och det var på den nyare som jag hade slitage (körde ganska ofta på
low då när jag hade 21”:are på, slutat med både och numera).
Jag är med. Jag skulle ju helst vilja köra i Normal jämt. Förut fanns det en kryssruta för att sänka bilen i motorvägsfart men jag hittar den verkligen inte längre. Antar att den tagits bort i mjukvaruversionen jag har. Lotteri att uppdatera men kanske får testa.
ml42 skrev: ↑16 feb 2023 21:22
Jag har gjort många hjulinställningar, både hos Tesla och hos däcksfirma. Nu har jag gett upp. Jag kör tills det blir nästan kris på insidan och sen lämnar jag in däcken hos en däcksfirma som snor dom. Då kan jag slita på andra sidan i typ 1500 mil till. Från början fick jag hålla på och diskutera om huruvida det var lämpligt att köra med omvänd rotation men nu verkar det vara så många som gör likadant så ingen tycker att jag är tokig längre. Min har gått 34000 mil.
"Snor"?

Provade Googla men hittade bara tjuverier. Betyder det att man tar av däcket från hjulet och vänder på det?
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 19 feb 2023 21:40
av DanneB
ml42 skrev: ↑16 feb 2023 21:22
Jag har gjort många hjulinställningar, både hos Tesla och hos däcksfirma. Nu har jag gett upp. Jag kör tills det blir nästan kris på insidan och sen lämnar jag in däcken hos en däcksfirma som snor dom. Då kan jag slita på andra sidan i typ 1500 mil till. Från början fick jag hålla på och diskutera om huruvida det var lämpligt att köra med omvänd rotation men nu verkar det vara så många som gör likadant så ingen tycker att jag är tokig längre. Min har gått 34000 mil.
Kan väl på rak arm lite snabbt säga tre saker som gör att jag inte skulle göra så.
1. Beroende på däckmönster, så kommer du få problem med grepp i regn/blöta vägbanor.
2. Med däckmönstret åt fel håll, borde det bli högre rullmotstånd och därav högre förbrukning.
3. Ett däck med en utsliten yta, är mer känsligt för punktering, t.ex. om du kör över någon sten eller något.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 19 feb 2023 22:50
av BigEasy
ml42 skrev: ↑16 feb 2023 21:22
Jag har gjort många hjulinställningar, både hos Tesla och hos däcksfirma. Nu har jag gett upp. Jag kör tills det blir nästan kris på insidan och sen lämnar jag in däcken hos en däcksfirma som snor dom. Då kan jag slita på andra sidan i typ 1500 mil till. Från början fick jag hålla på och diskutera om huruvida det var lämpligt att köra med omvänd rotation men nu verkar det vara så många som gör likadant så ingen tycker att jag är tokig längre. Min har gått 34000 mil.
Sommardäck har väl i regel ingen specifik rotationsriktning?
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 19 feb 2023 23:09
av DanneB
BigEasy skrev: ↑19 feb 2023 22:50
ml42 skrev: ↑16 feb 2023 21:22
Jag har gjort många hjulinställningar, både hos Tesla och hos däcksfirma. Nu har jag gett upp. Jag kör tills det blir nästan kris på insidan och sen lämnar jag in däcken hos en däcksfirma som snor dom. Då kan jag slita på andra sidan i typ 1500 mil till. Från början fick jag hålla på och diskutera om huruvida det var lämpligt att köra med omvänd rotation men nu verkar det vara så många som gör likadant så ingen tycker att jag är tokig längre. Min har gått 34000 mil.
Sommardäck har väl i regel ingen specifik rotationsriktning?
Ganska vanligt nu för tiden. Många däcktillverkare har däck med speciella mönster, som är gjorda att rulla åt ett vist håll.
Är mönstret gjort för att pressa ut vattnet effektivt åt ena hållet, så pressas vattnet innåt åt andra hållet..
Vissa mönster är gjorda för att få bättre grepp på utsidan och bättre bromsegenskaper på insidan, vilket inte heller blir bra att vända på.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 20 feb 2023 06:37
av Dafro
DanneB skrev: ↑19 feb 2023 23:09
BigEasy skrev: ↑19 feb 2023 22:50
ml42 skrev: ↑16 feb 2023 21:22
Jag har gjort många hjulinställningar, både hos Tesla och hos däcksfirma. Nu har jag gett upp. Jag kör tills det blir nästan kris på insidan och sen lämnar jag in däcken hos en däcksfirma som snor dom. Då kan jag slita på andra sidan i typ 1500 mil till. Från början fick jag hålla på och diskutera om huruvida det var lämpligt att köra med omvänd rotation men nu verkar det vara så många som gör likadant så ingen tycker att jag är tokig längre. Min har gått 34000 mil.
Sommardäck har väl i regel ingen specifik rotationsriktning?
Ganska vanligt nu för tiden. Många däcktillverkare har däck med speciella mönster, som är gjorda att rulla åt ett vist håll.
Är mönstret gjort för att pressa ut vattnet effektivt åt ena hållet, så pressas vattnet innåt åt andra hållet..
Vissa mönster är gjorda för att få bättre grepp på utsidan och bättre bromsegenskaper på insidan, vilket inte heller blir bra att vända på.
Så vanligt tror jag inte att det är för sommardäck och visst har du tydliga V-mönster som ska hjälpa till med att få ut vatten så kanske men om det är mer symmetri i mönstren så skulle jag inte var orolig, de flesta har väl främst längsgående spår som ”sväljer” vattnet.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 20 feb 2023 08:06
av DanneB
Dafro skrev: ↑20 feb 2023 06:37
DanneB skrev: ↑19 feb 2023 23:09
BigEasy skrev: ↑19 feb 2023 22:50
ml42 skrev: ↑16 feb 2023 21:22
Jag har gjort många hjulinställningar, både hos Tesla och hos däcksfirma. Nu har jag gett upp. Jag kör tills det blir nästan kris på insidan och sen lämnar jag in däcken hos en däcksfirma som snor dom. Då kan jag slita på andra sidan i typ 1500 mil till. Från början fick jag hålla på och diskutera om huruvida det var lämpligt att köra med omvänd rotation men nu verkar det vara så många som gör likadant så ingen tycker att jag är tokig längre. Min har gått 34000 mil.
Sommardäck har väl i regel ingen specifik rotationsriktning?
Ganska vanligt nu för tiden. Många däcktillverkare har däck med speciella mönster, som är gjorda att rulla åt ett vist håll.
Är mönstret gjort för att pressa ut vattnet effektivt åt ena hållet, så pressas vattnet innåt åt andra hållet..
Vissa mönster är gjorda för att få bättre grepp på utsidan och bättre bromsegenskaper på insidan, vilket inte heller blir bra att vända på.
Så vanligt tror jag inte att det är för sommardäck och visst har du tydliga V-mönster som ska hjälpa till med att få ut vatten så kanske men om det är mer symmetri i mönstren så skulle jag inte var orolig, de flesta har väl främst längsgående spår som ”sväljer” vattnet.
Skulle säga att det beror nog på. Har haft rotationsriktning på alla bilar/däck jag haft åtminstone sedan 2016, förutom på den SUV vi har. Har en känsla av att det handlar om vilken prestanda bilen har eller inte..
Även om du har ett däck med längsgående spår, så har du sidospår som pressar ut vattnet. Är däcket gjort för att rulla åt ett visst håll, så finns det ju en anledning?
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 20 feb 2023 08:22
av Dafro
DanneB skrev: ↑20 feb 2023 08:06
Dafro skrev: ↑20 feb 2023 06:37
DanneB skrev: ↑19 feb 2023 23:09
BigEasy skrev: ↑19 feb 2023 22:50
ml42 skrev: ↑16 feb 2023 21:22
Jag har gjort många hjulinställningar, både hos Tesla och hos däcksfirma. Nu har jag gett upp. Jag kör tills det blir nästan kris på insidan och sen lämnar jag in däcken hos en däcksfirma som snor dom. Då kan jag slita på andra sidan i typ 1500 mil till. Från början fick jag hålla på och diskutera om huruvida det var lämpligt att köra med omvänd rotation men nu verkar det vara så många som gör likadant så ingen tycker att jag är tokig längre. Min har gått 34000 mil.
Sommardäck har väl i regel ingen specifik rotationsriktning?
Ganska vanligt nu för tiden. Många däcktillverkare har däck med speciella mönster, som är gjorda att rulla åt ett vist håll.
Är mönstret gjort för att pressa ut vattnet effektivt åt ena hållet, så pressas vattnet innåt åt andra hållet..
Vissa mönster är gjorda för att få bättre grepp på utsidan och bättre bromsegenskaper på insidan, vilket inte heller blir bra att vända på.
Så vanligt tror jag inte att det är för sommardäck och visst har du tydliga V-mönster som ska hjälpa till med att få ut vatten så kanske men om det är mer symmetri i mönstren så skulle jag inte var orolig, de flesta har väl främst längsgående spår som ”sväljer” vattnet.
Skulle säga att det beror nog på. Har haft rotationsriktning på alla bilar/däck jag haft åtminstone sedan 2016, förutom på den SUV vi har. Har en känsla av att det handlar om vilken prestanda bilen har eller inte..
Även om du har ett däck med längsgående spår, så har du sidospår som pressar ut vattnet. Är däcket gjort för att rulla åt ett visst håll, så finns det ju en anledning?
Ingen större skillnad, tv har gjort tester och det enda som skiljde var något högre ljud och ibland något sämre vid vattenplaning men ändå bättre än de sämsta däcken, har inte letat fram testet men borde gå hitta med Google. Jag har ju ingen prestanda utan en suv med goodyear f1 och dessa har ingen riktning och man får väl montera däck utan riktning om man vill sippa lite oljud. Skulle säga att det mer ör en teori hos tillverkaren än märkbar skillnad.
Mycket viktigare att anpassa hastigheten efter väglaget, men det är det väl inte så många som gör.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 20 feb 2023 22:31
av jpetters
På de däck jag haft senaste åren så har vinterdäcken konsekvent haft specifik rotationsriktning och sommardäcken inte.
Re: Onormalt slitage sommardäck Model S
Postat: 23 feb 2023 08:08
av ml42
DanneB skrev: ↑19 feb 2023 21:40
ml42 skrev: ↑16 feb 2023 21:22
Jag har gjort många hjulinställningar, både hos Tesla och hos däcksfirma. Nu har jag gett upp. Jag kör tills det blir nästan kris på insidan och sen lämnar jag in däcken hos en däcksfirma som snor dom. Då kan jag slita på andra sidan i typ 1500 mil till. Från början fick jag hålla på och diskutera om huruvida det var lämpligt att köra med omvänd rotation men nu verkar det vara så många som gör likadant så ingen tycker att jag är tokig längre. Min har gått 34000 mil.
Kan väl på rak arm lite snabbt säga tre saker som gör att jag inte skulle göra så.
1. Beroende på däckmönster, så kommer du få problem med grepp i regn/blöta vägbanor.
2. Med däckmönstret åt fel håll, borde det bli högre rullmotstånd och därav högre förbrukning.
3. Ett däck med en utsliten yta, är mer känsligt för punktering, t.ex. om du kör över någon sten eller något.
1. Jag har inte haft några problem men jag anpassar naturligtvis körningen efter förutsättningarna.
2. Jag har inte märkt någon skillnad.
3. Så är det naturligtvis men jag byter iaf inte i onödan pga detta. Ibland har jag med ett reservhjul.