GM EV1 vs. Nissan Leaf
Postat: 03 jan 2016 15:14
Kom in på Wikipedias sida om General Motors bil EV1. Jämförde lite med en modern Nissan Leaf, en modern elbil måste ju vara väldigt mycket bättre trodde jag.
EV1 har en hjulbas på 2512 mm, totallängd 4310 mm och väger 1400 kg med blybatteri 1319 kg med NiMH.
Leaf har en hjulbas på 2700 mm, totallängd 4445 mm och väger ca. 1500 kg.
EV1 2.a gen 1999-2003 hade blybatteri på 18,7 kWh eller NiMH på 26,4 kWh.
Leaf har ett 24 kWh batteri, från 2016 finns det ett 30 kWh batteri.
EV1 kom 80-100 miles på blybatteri och 100-140 miles på NiMH batteriet.
Leaf kommer 80-120 miles, varierar lite mellan åren.
EV1 var på 102 kW och hade 149 Nm.
Leaf har 80 kW och 280 Nm.
EV1 gjorde 0-100 km/h på 8 sek.
Leaf gör det på 9,9 sek.
EV1 kunde laddas med 6,6 kW.
Leaf kan laddas med 44 kW.
Bilarna är ganska lika om man jämför längd, vikt och batterikapacitet. Leaf har större utrymme med ett baksäte och den går att snabbladda men annars så är det samma prestanda. Anskrämligt dålig utveckling med tanke på att det är 15 år mellan bilmodellerna. Begriper inte var Leaf gör av sina 280 Nm, den borde göra 0-100 på 7 sek.
Räckvidden har inte ökat nämnvärt men man kanske mäter på ett annat sätt i dagsläget.
Märkligt att alla gnäller över räckvidden för elbilar och batterikapaciteten fortfarande är samma som den var för 15 år sen. Tesla trycker in mer kWh i sina batterier allteftersom. 40 kWh som erbjöds i början finns inte kvar, nu är 70 kWh minsta batterikapaciteten. Men alla andra biltillverkare ligger på samma nivå som EV1 i slutet på 90-talet.
e-Golf har ett batteripack på 26,8 kWh EV1 hade 26,4 kWh, 0,4 kWh skillnad och 15 år mellan bilmodellerna.
GM behöver inte ta fram nån ny bilmodell när de gör en elbil det fungerar lika bra med EV1, den står sig bra i konkurrensen med dagens moderna elbilar.
EV1 har en hjulbas på 2512 mm, totallängd 4310 mm och väger 1400 kg med blybatteri 1319 kg med NiMH.
Leaf har en hjulbas på 2700 mm, totallängd 4445 mm och väger ca. 1500 kg.
EV1 2.a gen 1999-2003 hade blybatteri på 18,7 kWh eller NiMH på 26,4 kWh.
Leaf har ett 24 kWh batteri, från 2016 finns det ett 30 kWh batteri.
EV1 kom 80-100 miles på blybatteri och 100-140 miles på NiMH batteriet.
Leaf kommer 80-120 miles, varierar lite mellan åren.
EV1 var på 102 kW och hade 149 Nm.
Leaf har 80 kW och 280 Nm.
EV1 gjorde 0-100 km/h på 8 sek.
Leaf gör det på 9,9 sek.
EV1 kunde laddas med 6,6 kW.
Leaf kan laddas med 44 kW.
Bilarna är ganska lika om man jämför längd, vikt och batterikapacitet. Leaf har större utrymme med ett baksäte och den går att snabbladda men annars så är det samma prestanda. Anskrämligt dålig utveckling med tanke på att det är 15 år mellan bilmodellerna. Begriper inte var Leaf gör av sina 280 Nm, den borde göra 0-100 på 7 sek.
Räckvidden har inte ökat nämnvärt men man kanske mäter på ett annat sätt i dagsläget.
Märkligt att alla gnäller över räckvidden för elbilar och batterikapaciteten fortfarande är samma som den var för 15 år sen. Tesla trycker in mer kWh i sina batterier allteftersom. 40 kWh som erbjöds i början finns inte kvar, nu är 70 kWh minsta batterikapaciteten. Men alla andra biltillverkare ligger på samma nivå som EV1 i slutet på 90-talet.
e-Golf har ett batteripack på 26,8 kWh EV1 hade 26,4 kWh, 0,4 kWh skillnad och 15 år mellan bilmodellerna.
GM behöver inte ta fram nån ny bilmodell när de gör en elbil det fungerar lika bra med EV1, den står sig bra i konkurrensen med dagens moderna elbilar.