Sida 1 av 1

GM EV1 vs. Nissan Leaf

Postat: 03 jan 2016 15:14
av MagnusG
Kom in på Wikipedias sida om General Motors bil EV1. Jämförde lite med en modern Nissan Leaf, en modern elbil måste ju vara väldigt mycket bättre trodde jag.


EV1 har en hjulbas på 2512 mm, totallängd 4310 mm och väger 1400 kg med blybatteri 1319 kg med NiMH.
Leaf har en hjulbas på 2700 mm, totallängd 4445 mm och väger ca. 1500 kg.

EV1 2.a gen 1999-2003 hade blybatteri på 18,7 kWh eller NiMH på 26,4 kWh.
Leaf har ett 24 kWh batteri, från 2016 finns det ett 30 kWh batteri.

EV1 kom 80-100 miles på blybatteri och 100-140 miles på NiMH batteriet.
Leaf kommer 80-120 miles, varierar lite mellan åren.

EV1 var på 102 kW och hade 149 Nm.
Leaf har 80 kW och 280 Nm.

EV1 gjorde 0-100 km/h på 8 sek.
Leaf gör det på 9,9 sek.

EV1 kunde laddas med 6,6 kW.
Leaf kan laddas med 44 kW.


Bilarna är ganska lika om man jämför längd, vikt och batterikapacitet. Leaf har större utrymme med ett baksäte och den går att snabbladda men annars så är det samma prestanda. Anskrämligt dålig utveckling med tanke på att det är 15 år mellan bilmodellerna. Begriper inte var Leaf gör av sina 280 Nm, den borde göra 0-100 på 7 sek.
Räckvidden har inte ökat nämnvärt men man kanske mäter på ett annat sätt i dagsläget.

Märkligt att alla gnäller över räckvidden för elbilar och batterikapaciteten fortfarande är samma som den var för 15 år sen. Tesla trycker in mer kWh i sina batterier allteftersom. 40 kWh som erbjöds i början finns inte kvar, nu är 70 kWh minsta batterikapaciteten. Men alla andra biltillverkare ligger på samma nivå som EV1 i slutet på 90-talet.
e-Golf har ett batteripack på 26,8 kWh EV1 hade 26,4 kWh, 0,4 kWh skillnad och 15 år mellan bilmodellerna.
GM behöver inte ta fram nån ny bilmodell när de gör en elbil det fungerar lika bra med EV1, den står sig bra i konkurrensen med dagens moderna elbilar.

Re: GM EV1 vs. Nissan Leaf

Postat: 03 jan 2016 15:49
av TiborBlomhall
Skillnaden är nog att GM gick back på varje EV1 medan Nissan gör vinst på Leaf.

Sen är litium batterier trevligare att leva med än NiMH och definitivt blybatterier.

Re: GM EV1 vs. Nissan Leaf

Postat: 03 jan 2016 17:50
av Elbilisten
Intressant jämförelse!

GM EV1 hade MagneCharge som laddningssystem. Det var induktivt, fast inte med en platta som parkerar över. Det var en "paddle" med sladd som man stoppade i en springa i bilen. Det demonstrerades även snabbladdning, några Chevrolet S10 EV anpassades för denna standard. I 1998 hade man alltså bilar med snabbladdning ute i trafik, med samma effekt (50 kW) som i dagens snabbladdare... Tänk om inte det hela slutade så sorgligt och skandalöst som det gjorde. Då hade vi varit många många år längre fram i rEVolutionen. RIP EV1.

Nissan testade lite försiktigt med modellen Altra, även den med laddstandarden MagneCharge. Intressant att jämföra dens batteripack med dagens Leaf. Nu kan man ju välja mellan 24 och 30 kWh. På den tiden fanns endast en storlek på batteriet: 30,2 kWh... Så på 18 år har det gått bakåt 0,2 kWh. Senare följde Nissan Hypermini, även den med induktiv laddning.

http://www.eanet.com/ev1-club/archive/981017/981017.htm

Re: GM EV1 vs. Nissan Leaf

Postat: 03 jan 2016 21:53
av MagnusG
Jag trodde att det skulle skilja mer på två elbilar som är tillverkade med 15 års mellanrum men sätter man in ett modernt batteri i en EV1 så har den bilen bättre prestanda än många nytillverkade bilar.



EV1 är väl inte historiens snyggaste bil men det är inte Leaf heller. Med ett Cw-värde på 0,19 ligger EV1 långt före Leaf som har ett Cw på 0,28.
EV1 låg på 179 Wh/mile. Leaf drar 290 Wh/mile.

Ett nytt 40 kWh batteri i en EV1 och man skulle nog komma mer än 200 mile.

Re: GM EV1 vs. Nissan Leaf

Postat: 04 jan 2016 06:36
av Laban
TiborBlomhall skrev:
Skillnaden är nog att GM gick back på varje EV1 medan Nissan gör vinst på Leaf.

Sen är litium batterier trevligare att leva med än NiMH och definitivt blybatterier.
Här frågar sig kanske några exakt hur mycket trevligare. Denna artikel handlar om hur det kan se ut när man går från bly till Li-Ion batterier, samma kapacitet (användbar) i båda installationerna men där Li-Ion batterierna kräver betydligt mindre underhåll:

http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer ... stest.html

Bly:

Bild

Li-Ion:

Bild
Väger man in alla dessa fördelar så blir kontentan att ett 90Ah LiFe-batteri kan ersätta en batteribank på upp till 300Ah, plus startbatteri på 75Ah. 

Precis detta gjorde jag i min väns Omega 36 i början av denna säsong och den nya installationen blev 90 kg lättare. Därtill helt underhållsfri.

Tack vare litumbatteriets överlägsna livslängd var det sannolikt sista gången man behöver byta batteri i den båten.

Re: GM EV1 vs. Nissan Leaf

Postat: 04 jan 2016 09:10
av apkungen
Det som visar accelerationen är effekten från motorn, inte vridmomentet. Effekt är energi/tidsenhet och det som behövs är energi för att accelerera bilen. Nissan leaf kanske har lite bättre acc från noll än ev1 pga sitt vridmoment, men du är svårt att veta eftersom vi inte har någon Momentkurva.