LADDNINGSRAPPORT FRÅN BALKAN
Postat: 22 feb 2023 22:54
Tänkte jag skulle rapportera om den roadtrip Stockholm-Grekland ToR som jag gjorde i höstas med min M3 -21. Framför allt avseende laddning. Tänkte att inlägget passar bäst här då det delvis handlar om SuC.
Färden gick Stockholm > Karlskrona > färjan till Gdynia > Warszawa > Katowice > Brno > Bratislava > Budapest > Belgrad > Skopje > Aten.
I Aten plockade jag upp hustrun som varit där på jobb ett par månader. Tillsammans körde vi runt några veckor på Peloponnesos och gjorde det klassiska Grekland med Epidaurus, Olympia, Sparta, Delphi m.m. Därefter bodde vi en vecka i Aten (underbar och intressant stad!) och körde sedan hem över Tessaloniki > Sofia > Belgrad > Zagreb > Maribor > Wien > Prag > Berlin > Rostock > färjan till Gedser > Köpenhamn > Malmö > Stockholm.
Om vi för en stund bortser från Grekland med sina endast 3 st SuC så var det under hela denna resa aldrig några som helst problem med laddningen. Jag behövde aldrig tanka ström någon annanstans än på Teslas egna SuC, utom i Nordmakedonien. Det är förvisso inte lika tätt mellan SuC:arna på Balkan och i Centraleuropa som i Västeuropa – men det är tillräckligt tätt. Jag var aldrig i närheten av räckviddsångest – utom den gången då jag efter en mentalt tung heldag i koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau anlände till Katowice i södra Polen på kvällen och dom byggde om halva stan och inga kartor stämde och det blev långa omvägar och jag till slut kom fram till SuC:en med mindre än 10 km kvar på mätaren. Det blev ett bottenrekord som jag inte tänker försöka slå...
Då jag på nedvägen kom till Skopje i Nordmakedonien fick jag problem. Jag hade i förväg tagit reda på var det fanns laddning, skaffat rätt app och allting – men tankstället gick inte att hitta. Jag fick till och med poliseskort genom hela staden för att hitta laddning, men icke. Jag hade 10 mil kvar så det var ingen panik, men jag vågade inte lämna Skopja utan att ladda. Till slut satte jag mig och ringde runt till hotellen i stan för att höra om det fanns laddning + rum. Rum fanns alltid, men inget hotell kunde erbjuda laddning – tills jag ringde till Hilton. Det blev en rätt dyr natt – men bilen var i alla fall fulladdad på morgonen och strömmen bjöd dom på.
Bosnien och Hercegovina, Montenegro, Albanien och Nordmakedonien är länderna du ska undvika – i alla fall om du vill ladda SuC och slippa krångla. I övrigt inga problem på hela Balkan. Dessutom tankade jag gratis i flera länder som Ungern, Serbien och och något till land. Vet inte varför, kanske subventioneras elbilsladdning för att uppmuntra till en snabbare övergång.
I stora delar av Serbien hade bilen ingen uppkoppling. Jag felanmälde via appen och blev uppringd av Tesla som inte kunde förklara varför. Tesla finns ju i Serbien så det var konstigt. Uppkopplingen funkade inte heller i Nordmakedonien vilket var mindre förvånande. I samma minut som jag passerade gränsen mellan Nordmakedonien och Grekland kom uppkopplingen tillbaks.
Så till Grekland. Där gick det sisådär att ladda. Jag hade skaffat flera olika appar och lagt in mina kortuppgifter, men lik förbannat så strulade det för det mesta. Kan ju delvis bero på orutin från min sida - men hur svårt kan det vara? På alla större orter i Grekland fanns flera olika långsamma laddare, mellan 22 och 50 kW. Ofta fick vi prova 2-3 olika ställen innan det funkade. Jäkligt irriterande. Det var SÅ skönt när vi lämnade Grekland och jag visste att nu är det bara SuC som gäller hela vägen hem. Och jag var SÅ glad hela vägen hem för att jag skaffade en Tesla och inte en Mustang Mach E som jag ett tag var inne på. Älskar SuC!
Nedvägen till Aten tog en vecka. Jag såg till att komma i väg tidigt på dagarna för att kunna se något av nästa plats jag kom till. Bodde på mellanklasshotell med privat parkering eller garage. Bokade dag för dag via booking.com. Ringde först för att säkerställa parkering, sen bokade jag med appen. Funkade bra. Samma förfarande på återresan, men då var vi två personer och tog 2,5 veckor på oss från Aten och hem till Stockholm. Stannade 2-3 dagar i städer som Sofia, Belgrad, Zagreb, Prag, Wien, Berlin, Köpenhamn. Valde bort motorväg vissa sträckor för att få se lite av landet vi var i också.
Det blev nästan 1000 mil genom 14 länder (inkl. Sverige). Härlig resa - kan rekommenderas!
Färden gick Stockholm > Karlskrona > färjan till Gdynia > Warszawa > Katowice > Brno > Bratislava > Budapest > Belgrad > Skopje > Aten.
I Aten plockade jag upp hustrun som varit där på jobb ett par månader. Tillsammans körde vi runt några veckor på Peloponnesos och gjorde det klassiska Grekland med Epidaurus, Olympia, Sparta, Delphi m.m. Därefter bodde vi en vecka i Aten (underbar och intressant stad!) och körde sedan hem över Tessaloniki > Sofia > Belgrad > Zagreb > Maribor > Wien > Prag > Berlin > Rostock > färjan till Gedser > Köpenhamn > Malmö > Stockholm.
Om vi för en stund bortser från Grekland med sina endast 3 st SuC så var det under hela denna resa aldrig några som helst problem med laddningen. Jag behövde aldrig tanka ström någon annanstans än på Teslas egna SuC, utom i Nordmakedonien. Det är förvisso inte lika tätt mellan SuC:arna på Balkan och i Centraleuropa som i Västeuropa – men det är tillräckligt tätt. Jag var aldrig i närheten av räckviddsångest – utom den gången då jag efter en mentalt tung heldag i koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau anlände till Katowice i södra Polen på kvällen och dom byggde om halva stan och inga kartor stämde och det blev långa omvägar och jag till slut kom fram till SuC:en med mindre än 10 km kvar på mätaren. Det blev ett bottenrekord som jag inte tänker försöka slå...
Då jag på nedvägen kom till Skopje i Nordmakedonien fick jag problem. Jag hade i förväg tagit reda på var det fanns laddning, skaffat rätt app och allting – men tankstället gick inte att hitta. Jag fick till och med poliseskort genom hela staden för att hitta laddning, men icke. Jag hade 10 mil kvar så det var ingen panik, men jag vågade inte lämna Skopja utan att ladda. Till slut satte jag mig och ringde runt till hotellen i stan för att höra om det fanns laddning + rum. Rum fanns alltid, men inget hotell kunde erbjuda laddning – tills jag ringde till Hilton. Det blev en rätt dyr natt – men bilen var i alla fall fulladdad på morgonen och strömmen bjöd dom på.
Bosnien och Hercegovina, Montenegro, Albanien och Nordmakedonien är länderna du ska undvika – i alla fall om du vill ladda SuC och slippa krångla. I övrigt inga problem på hela Balkan. Dessutom tankade jag gratis i flera länder som Ungern, Serbien och och något till land. Vet inte varför, kanske subventioneras elbilsladdning för att uppmuntra till en snabbare övergång.
I stora delar av Serbien hade bilen ingen uppkoppling. Jag felanmälde via appen och blev uppringd av Tesla som inte kunde förklara varför. Tesla finns ju i Serbien så det var konstigt. Uppkopplingen funkade inte heller i Nordmakedonien vilket var mindre förvånande. I samma minut som jag passerade gränsen mellan Nordmakedonien och Grekland kom uppkopplingen tillbaks.
Så till Grekland. Där gick det sisådär att ladda. Jag hade skaffat flera olika appar och lagt in mina kortuppgifter, men lik förbannat så strulade det för det mesta. Kan ju delvis bero på orutin från min sida - men hur svårt kan det vara? På alla större orter i Grekland fanns flera olika långsamma laddare, mellan 22 och 50 kW. Ofta fick vi prova 2-3 olika ställen innan det funkade. Jäkligt irriterande. Det var SÅ skönt när vi lämnade Grekland och jag visste att nu är det bara SuC som gäller hela vägen hem. Och jag var SÅ glad hela vägen hem för att jag skaffade en Tesla och inte en Mustang Mach E som jag ett tag var inne på. Älskar SuC!
Nedvägen till Aten tog en vecka. Jag såg till att komma i väg tidigt på dagarna för att kunna se något av nästa plats jag kom till. Bodde på mellanklasshotell med privat parkering eller garage. Bokade dag för dag via booking.com. Ringde först för att säkerställa parkering, sen bokade jag med appen. Funkade bra. Samma förfarande på återresan, men då var vi två personer och tog 2,5 veckor på oss från Aten och hem till Stockholm. Stannade 2-3 dagar i städer som Sofia, Belgrad, Zagreb, Prag, Wien, Berlin, Köpenhamn. Valde bort motorväg vissa sträckor för att få se lite av landet vi var i också.
Det blev nästan 1000 mil genom 14 länder (inkl. Sverige). Härlig resa - kan rekommenderas!