Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Funderar på hur bästa sättet är att optimera solelproduktion och elbilsladdning

Jag exporterade 14 kWh av 24 kWh som producerades idag. Men elbilen var ju inte hemma på arbetsdagen, förutom en kort lunch.

Som det ser ut just nu är det ju bättre affär att sälja allt överskott på dagen, och ladda elbilen på natten.

Hur tror ni det kommer se ut i framtiden?

Kommer ersättning för såld solel bli väldigt låg sommartid?

Blir det bättre att fylla elbilsbatteriet till 100% SoC med solel på helger, för senare användning i veckan, eller blir slitaget på elbilsbatteriet då för högt?

Det börjar ju komma laddboxar som kan integreras med växelriktare för solel. Då laddas elbilen endast med överskottet.

Men hur mycket överskott krävs för att laddning ska kunna starta?

Så här såg det ut hos oss idag:
Bild1.PNG
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Hammar »

Krävs 6A enfas för att laddningen ska starta enligt standarden har jag för mig. Tror att Teslan eventuellt kan starta laddningen redan vid 5A
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av CrazyGang »

Jag resonerar att solelsproduktionen och elbilsladdningen är två separata aktiviteter som egentligen är oberoende av varandra.

Det ger att jag laddar bilen när elen är billig (normalt på natten) och säljer överskott från produktionen om jag inte behöver den.

Vi har ju batteri på anläggningen och det är inställt för nattladdning så vi kan köpa el billigare och använda när priserna går upp på morgonen.

Solcellskollen hade en artikel som kom fram till samma slutsats:

https://www.solcellskollen.se/blogg/eko ... tt-batteri
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mattiasclaesson
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 maj 2019 19:51
Ort: Bräkne-Hoby Blekinge

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av mattiasclaesson »

Hammar skrev: 02 mar 2023 23:30
Krävs 6A enfas för att laddningen ska starta enligt standarden har jag för mig. Tror att Teslan eventuellt kan starta laddningen redan vid 5A
Laddförlusterna vid lägre ström verkar vara högre än tex vid 16A.

Undrar om inte t.o.m. enfas 32A var ännu bättre. Gjorde inte tesla Björn en test på det?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av bjelkeman »

Var får man tag på dessa batterier på 10 kW för 30-50-tusen efter bidra som nämns i den länkade artikeln på Solcellskolleng? Svea Solar ville ha 95 000 efter bidrag.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mattiasclaesson
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 maj 2019 19:51
Ort: Bräkne-Hoby Blekinge

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av mattiasclaesson »

CrazyGang skrev: 03 mar 2023 07:44
Jag resonerar att solelsproduktionen och elbilsladdningen är två separata aktiviteter som egentligen är oberoende av varandra.

Det ger att jag laddar bilen när elen är billig (normalt på natten) och säljer överskott från produktionen om jag inte behöver den.
Så tänker jag också. Dessutom får man ju 60 öre i skatteavdrag på allt man säljer (som man också köper).

Med att batteri och bil som laddas på natten ökar möjligheten att få mer avdrag om man nu sitter på en anläggning med stor produktion.

Så länge priserna är höga på dagen så ska man inte ladda bilen då. Dessutom är bilen inte hemma.
Användarvisningsbild
mattiasclaesson
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 maj 2019 19:51
Ort: Bräkne-Hoby Blekinge

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av mattiasclaesson »

bjelkeman skrev: 03 mar 2023 08:07
Var får man tag på dessa batterier på 10 kW för 30-50-tusen so nämns i den länkade artikeln efter bidrag? Svea Solar ville ha 95 000 efter bidrag.
Det var dom gamla reglerna och framförallt prissättningen.

Inte nog med att det var prisvärt, man kunde söka bidraget flera gånger, smidigt med modulära batteri system. Så man köpte saker för 83k och det kostade 33k.

Har några offerter som är några år gamla där det är prisbilden. Råkade dock ut för lite tidsnöd till när utrustningen skulle vara i drift, så det blev ingen affär.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av JoeMad »

Vi har solel och elbil sedan två år och svaret ligger nog i din fråga. Sälj på dagen och ladda på natten. precis som CrazyGang säger.
Att kunna ladda fullt på helgerna för att nyttja under veckan funkar enstaka gånger under sommarhalvåret och inte alls resten av året.

Jag vill inte lägga för mycket energi (no pun intended) på effektiviseringen och kan inget om programmering så för att göra det enkelt försöker jag sälja dagtid och laddar på natten när vi har lägre överföringskostnad.

Vet inte om förra sommaren var ett undantag, men vi fick bra betalt.
Våra solpaneler är vridna något åt sydost vilket ger bäst på förmiddag fram till lunch då spotpriset oftast är ganska högt (se sportpris idag).

Bild
elförbrukning2022.jpg
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tycker CrazyGang tankesätt att solelsproduktionen och elbilsladdningen är två separata aktiviteter, som egentligen är oberoende av varandra, var bra.

Det är väl egentligen mest säljsnack från leverantörer detta med att styra elbilsladdning från solelanläggningen.

Åtminstone som det ser ut på elmarknaden just nu.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det fick bli en tredje laddbox, som nu styrs från Ferroamp växelriktaren. Charge Amps Halo med OCCP.

Tror inte jag kommer tjäna in den, men då vi har effektavgift kan jag nu ladda även dagtid om det finns överskott.

Placerade den mitt emellan så vi kan ladda båda två elbilarna från den.

Och med de låga spotpriserna dagtid för såld solel så känns det bättre att öka egenförbrukningen mitt på dagen.

Så här funkar det, är dock inte helt färdigutvecklat ännu.
.
20230512_222808.png
.
20230512_135909.jpg
.
Screenshot_20230507-100111_Chrome.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Dafro »

Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev: 13 maj 2023 05:44
Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..

De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Dafro »

chaffis75 skrev: 13 maj 2023 06:59
Dafro skrev: 13 maj 2023 05:44
Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..

De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…

Ingen krona i skillnad.

Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen. :D

Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev: 13 maj 2023 07:25
chaffis75 skrev: 13 maj 2023 06:59
Dafro skrev: 13 maj 2023 05:44
Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..

De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…

Ingen krona i skillnad.

Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen. :D

Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
Tack för sammanställningen..

Hur är de med momsen.. påverkar de en? Köpet och säljer jag inklusive moms alltid eller hur fungerar de för en privat person som inte är moms registrerad?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Dafro »

chaffis75 skrev: 13 maj 2023 09:18
Dafro skrev: 13 maj 2023 07:25
chaffis75 skrev: 13 maj 2023 06:59
Dafro skrev: 13 maj 2023 05:44
Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..

De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…

Ingen krona i skillnad.

Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen. :D

Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
Tack för sammanställningen..

Hur är de med momsen.. påverkar de en? Köpet och säljer jag inklusive moms alltid eller hur fungerar de för en privat person som inte är moms registrerad?
Som jag har förstått det så som privatperson och säljer för mindre än 80 000 om året så säljer man utan moms och köper med moms.

Nedan förklarar det.
https://hemsol.se/solceller/moms/
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev: 13 maj 2023 07:25
chaffis75 skrev: 13 maj 2023 06:59
Dafro skrev: 13 maj 2023 05:44
Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..

De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…

Ingen krona i skillnad.

Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen. :D

Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
Det blir inte så mycket besparing, för min del tar det minst 14 år att spara in en tredje laddbox för solenergi.

Men det är i utbildningsyfte, så då får jag ta kostnaden.

Men ska man köpa sig en ny laddbox och har solpaneler kan det ju vara intressant att välja en laddbox med denna funktion.

Fler tillverkare erbjuder egna molntjänster med denna typ av styrning.

Just min laddbox kommunicerar OCCP 1.6 direkt med IP på interna LAN-nätet till Ferroamp Energy Hubb växelriktaren.

Men det är inte nödvändigt att integrera så, och det var rätt omständigt att få igång.

60 öringen gäller för max 30 000 kWh såld solel, och du måste köpa in lika mycket. Och det är en skattereduktion, så du måste även ha betalt motsvarande inkomstskatt.

Försäljningen är momsfri för privatpersoner som är mikroproducent upp till 80 000:-

Och skattefritt upp till 40 000:- om du inte har andra intäkter på din privatfastighet.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev: 13 maj 2023 09:59
Dafro skrev: 13 maj 2023 07:25
chaffis75 skrev: 13 maj 2023 06:59
Dafro skrev: 13 maj 2023 05:44
Verkar vettigt, har också tänkt att när elpriset ör under ca 60 öre dagtid som det varit de senaste dagarna ett par timmar mitt på dagen så är det ju bättre att försöka ladda bilen då men problemet för mig är att man är på jobbet men de dagar någon bil står hemma så gör jag så. Med tanke på den numer höga överföringsavgiften som man också slipper så ligger ju gränsen för när det är lönsamt över 1 krona i prisskillnad mellan dag och natt.
Har du siffor på hur de skiljer 1 kr? Jag har alltid undrat ur man ska räkna ut när de är lönsamt att använda ens egna solel jämfört med att ladda på natten då de åtminstone historiskt varit billigare el..

De är svårt med alla avgifter och skatter att förstå vad man verkligen betalar respektive får betalt för elen.
Tack för frågan för då fick jag tänka efter en gång till och ibland blir det fel när man tänker…

Ingen krona i skillnad.

Om man tar bort månadskostnaden vilken jag har ändå så blir det för mig 29.3 öre i överföring plus 49 i skatt så 78 öre. När säljer så får man utöver spot 60 öre från staten och 7 öre för nätnytta april-oktober, högre nov-mars mån-fredag. Om vi tänker att spotpriset är noll så ger jag ändå ca 12 öre till Tibber. Så betala 90 öre om man laddar på natten och får 67 för det man säljer dagtid. Så man sparar då 23 öre per kWh genom att ladda dagtid men sol så nej ingen mening att hålla på, inte ens för mig som har 106 kWh batteri i bilen. :D

Men i mitt fall så blir brytpunkten vid 20 öres skillnad men när 60 öringen från staten försvinner vilket jag räknar med att dom gör, så blir det ju 80 öre.
Det blir inte så mycket besparing, för min del tar det minst 14 år att spara in en tredje laddbox för solenergi.

Men det är i utbildningsyfte, så då får jag ta kostnaden.

Men ska man köpa sig en ny laddbox och har solpaneler kan det ju vara intressant att välja en laddbox med denna funktion.

Fler tillverkare erbjuder egna molntjänster med denna typ av styrning.

Just min laddbox kommunicerar OCCP 1.6 direkt med IP på interna LAN-nätet till Ferroamp Energy Hubb växelriktaren.

Men det är inte nödvändigt att integrera så, och det var rätt omständigt att få igång.

60 öringen gäller för max 30 000 kWh såld solel, och du måste köpa in lika mycket. Och det är en skattereduktion, så du måste även ha betalt motsvarande inkomstskatt.

Försäljningen är momsfri för privatpersoner som är mikroproducent upp till 80 000:-

Och skattefritt upp till 40 000:- om du inte har andra intäkter på din privatfastighet.
Tack för tilläggs info, jag kommer producera mer Elmander jag förbrukar nör jag fått min utökning, sista budet är på måndag. I år kommer jag nog klara mig men sen får jag nog nyttja lite mer solel, laddar bilen nu och kör alla 4 ac inne, sen ska väl poolen igång i år och där kan man ju bränna kWh om man vill.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev: 14 maj 2023 12:40
Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
2 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Icerman »

Dafro skrev: 14 maj 2023 16:56
Off Grid Byggaren skrev: 14 maj 2023 12:40
Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
2 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?
Utan skatter och avgifter????
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Icerman skrev: 14 maj 2023 18:08
Dafro skrev: 14 maj 2023 16:56
Off Grid Byggaren skrev: 14 maj 2023 12:40
Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
2 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?
Utan skatter och avgifter????
Jag har E.on och spotpriset är utan skatter och avgifter.

Gällande försäljning får jag då 2 öre + nätnytta 13 öre och skattereduktion 60 öre. Så sålt överskott gav ändå 75 öre mellan 13.00-14.00 idag.

Inköp inklusive alla skatter och avgifter 1,54 kr. då jag har fastprisavtal på förbrukningen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Dafro »

Icerman skrev: 14 maj 2023 18:08
Dafro skrev: 14 maj 2023 16:56
Off Grid Byggaren skrev: 14 maj 2023 12:40
Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
2 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?
Utan skatter och avgifter????
Såklart! :D
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev: 14 maj 2023 19:31
Icerman skrev: 14 maj 2023 18:08
Dafro skrev: 14 maj 2023 16:56
Off Grid Byggaren skrev: 14 maj 2023 12:40
Nu närmar sig spotpriset 2 öre i SE3 och jag har lyckats trimma in anläggningen hyfsatt inför eftermiddagen.
.
Screenshot_20230514-123636_Chrome.jpg
2 öre, du har inte Tibber då antar jag. Vilken leverantör?
Utan skatter och avgifter????
Jag har E.on och spotpriset är utan skatter och avgifter.

Gällande försäljning får jag då 2 öre + nätnytta 13 öre och skattereduktion 60 öre. Så sålt överskott gav ändå 75 öre mellan 13.00-14.00 idag.

Inköp inklusive alla skatter och avgifter 1,54 kr. då jag har fastprisavtal på förbrukningen.
Jo det blir en del ändå, för att göra inget. Laddade bilarna då, vilket går bra på helgen och oftast då det är lågt pris.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av Icerman »

Någon som har koll på eller kollat upp checkwatt i samband med batteri till solanläggningen.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Hur optimera solelproduktionen och elbilsladdning?

Inlägg av renes »

Icerman skrev: 16 maj 2023 11:04
Någon som har koll på eller kollat upp checkwatt i samband med batteri till solanläggningen.
Kollade just deras website. Enligt den skulle jag tjäna 26.000 om året på mitt 15 kWh batteri. Låter lite för bra för att vara sant. Eller?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar