Sida 1 av 2

Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 07:42
av Smarve
Hejsan, jag hade fundering på att plocka ut en Tesla som personalbil, men nu har tyvärr företaget jag arbetar på bestämt sig för att stryka det märket. Kvar är

VAG (Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, Cupra)
Mercedes/Smart
BMW/Mini Cooper
Renault/Nissan/Dacia
Stellantis (Peugeot, Citroen, DS, Opel, Fiat, Jeep)
Volvo Cars (Volvo, Polestar)

Är det någon av de här märkena ni skulle rekommendera istället, om man allra helst egentligen skulle vilja välja en Tesla modell Y?

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 08:15
av mattiasclaesson
Byta jobb? ;-)

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 08:22
av mattiasclaesson
Provkör är mitt råd.

Model y är väldigt rymlig och har bra teknik.

Ev6 är nästan lika snabb på resor men krångligare navigering. Sämre baksäte/insteg och lastutrymme.

Vag bilarna som är större upplever jag som lite slöa. Kommer inte ihåg last utrymmet.

Id3 viskas det om en facelift. Seat är samma men lite sportigare om man kan leva med en mindre bil.

Mg zs där har vi budget alternativet, en mg 4 om man inte vill ha suv. Inget man helst kör långt med.

Nissan har väl en ny suv?

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 09:16
av Donk
Jag skulle utan tvekan gått på uppdaterade PS2 med bakhjulsdrift för 609’. Med både plus- och pilotpaketet landar den på 694’. Betydligt mer än en MY RWD, men man får iaf längre räckvidd.

IMO fortfarande en riktigt snygg bil!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 09:33
av Jaegaern
Smarve skrev: 03 mar 2023 07:42
Hejsan, jag hade fundering på att plocka ut en Tesla som personalbil, men nu har tyvärr företaget jag arbetar på bestämt sig för att stryka det märket. Kvar är

VAG (Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, Cupra)
Mercedes/Smart
BMW/Mini Cooper
Renault/Nissan/Dacia
Stellantis (Peugeot, Citroen, DS, Opel, Fiat, Jeep)
Volvo Cars (Volvo, Polestar)

Är det någon av de här märkena ni skulle rekommendera istället, om man allra helst egentligen skulle vilja välja en Tesla modell Y?
Intressant att höra motiveringen bakom då Teslas alternativ är både billigare i inköp och ingen servicekostnad...? Är det jante som rör sig bakom kulisserna? Det borde direkt eller indirekt strida mot uppdraget ledningen har, tjäna pengar åt företaget.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 09:41
av BigEasy
Model Y är ett bra alternativ då den är ganska allround vad gäller snabbladdning, räckvidd, prestanda, utrymmen osv. Vilka alternativ som är mest intressanta för dig beror då på vilka av ovanstående egenskaper som är viktigast för just dig.

Beroende på vad du värderar högst så kan svaren vara allt från Polestar 2 till VW ID.4 eller någon av koreanerna.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 09:43
av BigEasy
Jaegaern skrev: 03 mar 2023 09:33
Smarve skrev: 03 mar 2023 07:42
Hejsan, jag hade fundering på att plocka ut en Tesla som personalbil, men nu har tyvärr företaget jag arbetar på bestämt sig för att stryka det märket. Kvar är

VAG (Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, Cupra)
Mercedes/Smart
BMW/Mini Cooper
Renault/Nissan/Dacia
Stellantis (Peugeot, Citroen, DS, Opel, Fiat, Jeep)
Volvo Cars (Volvo, Polestar)

Är det någon av de här märkena ni skulle rekommendera istället, om man allra helst egentligen skulle vilja välja en Tesla modell Y?
Intressant att höra motiveringen bakom då Teslas alternativ är både billigare i inköp och ingen servicekostnad...? Är det jante som rör sig bakom kulisserna? Det borde direkt eller indirekt strida mot uppdraget ledningen har, tjäna pengar åt företaget.
Jag tror större organisationer väljer bort Tesla då de inte erbjuder traditionella ramavtal. Det är dock mest en gissning från min sida.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 09:49
av Jaegaern
BigEasy skrev: 03 mar 2023 09:43
Jaegaern skrev: 03 mar 2023 09:33
Smarve skrev: 03 mar 2023 07:42
Hejsan, jag hade fundering på att plocka ut en Tesla som personalbil, men nu har tyvärr företaget jag arbetar på bestämt sig för att stryka det märket. Kvar är

VAG (Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, Cupra)
Mercedes/Smart
BMW/Mini Cooper
Renault/Nissan/Dacia
Stellantis (Peugeot, Citroen, DS, Opel, Fiat, Jeep)
Volvo Cars (Volvo, Polestar)

Är det någon av de här märkena ni skulle rekommendera istället, om man allra helst egentligen skulle vilja välja en Tesla modell Y?
Intressant att höra motiveringen bakom då Teslas alternativ är både billigare i inköp och ingen servicekostnad...? Är det jante som rör sig bakom kulisserna? Det borde direkt eller indirekt strida mot uppdraget ledningen har, tjäna pengar åt företaget.
Jag tror större organisationer väljer bort Tesla då de inte erbjuder traditionella ramavtal. Det är dock mest en gissning från min sida.
Mm möjligt. Diskussionen om ett ramavtal behövs är kanske en helt annan 😅

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 09:55
av Smarve
Tack för bra tips!
Anledningen till att Tesla är struken är
"<bolaget> tog ett beslut för hela koncernen att vi bara skall använda bilar från bolag som vi har affärer med och det har vi inte med Tesla".

Men som många har nämnt: Det är dags att provköra och bilda sig en egen uppfattning.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 10:00
av Dafro
Jaegaern skrev: 03 mar 2023 09:49
BigEasy skrev: 03 mar 2023 09:43
Jaegaern skrev: 03 mar 2023 09:33
Smarve skrev: 03 mar 2023 07:42
Hejsan, jag hade fundering på att plocka ut en Tesla som personalbil, men nu har tyvärr företaget jag arbetar på bestämt sig för att stryka det märket. Kvar är

VAG (Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, Cupra)
Mercedes/Smart
BMW/Mini Cooper
Renault/Nissan/Dacia
Stellantis (Peugeot, Citroen, DS, Opel, Fiat, Jeep)
Volvo Cars (Volvo, Polestar)

Är det någon av de här märkena ni skulle rekommendera istället, om man allra helst egentligen skulle vilja välja en Tesla modell Y?
Intressant att höra motiveringen bakom då Teslas alternativ är både billigare i inköp och ingen servicekostnad...? Är det jante som rör sig bakom kulisserna? Det borde direkt eller indirekt strida mot uppdraget ledningen har, tjäna pengar åt företaget.
Jag tror större organisationer väljer bort Tesla då de inte erbjuder traditionella ramavtal. Det är dock mest en gissning från min sida.
Mm möjligt. Diskussionen om ett ramavtal behövs är kanske en helt annan 😅
Jobbar i en större org och vi kan välja tesla, vem som nu gör det när man kan få 18% eller vad det är på en Polestar eller en Audi. Vi har olika tycken. Nissanr väl en kandidat att titta på, någon nämnde Nissan suv tidigare. Har skaplig räckvidd men ör ingen höjdare att snabbladda så om djurhållning många sådana körningar så nja. Du säger inte vad ditt behov är men om p2 räcker till vad gäller bagage så är det väl en bra bil. Även BMW I4 verkar många vara nöjda med.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 10:07
av taliz
Varför inte köpa privat istället?
Personalbil är ju att betrakta som hyrbil, sällan det lönar sig rent ekonomiskt.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 10:13
av Dafro
Håller med till viss del nu när förmånsvärdens har gått upp men med en bra rabatt så kan det vara Enoksson deal.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 12:05
av macky
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.

Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 12:43
av Oscar11
På mitt jobb ratar man tesla dels pga att de inte ger några rabatter dels pga att ”det inte skulle se bra ut” om vi kommer till kunder in lyxbilar. Kul när man svänger upp på kundens parkering och tre andra leverantörer kör m3p, polestar, id4 gtx…snacka om fördomar…

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 12:57
av macky
Oscar11 skrev: 03 mar 2023 12:43
På mitt jobb ratar man tesla dels pga att de inte ger några rabatter dels pga att ”det inte skulle se bra ut” om vi kommer till kunder in lyxbilar. Kul när man svänger upp på kundens parkering och tre andra leverantörer kör m3p, polestar, id4 gtx…snacka om fördomar…
Ja den gamla synen känner jag igen från en av våra större banker som jag jobbat för. Där var Tesla bannlysta av ”lyxskälet”. Var iofs innan M3 kom så kanske låg ngt i det. Men inget problem att plocka ut vad man ville i övrigt så länge man kunde betala. Alla andra tyska premiummärken tex. Ser förhoppningsvis annorlunda ut nu.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 13:13
av Dafro
macky skrev: 03 mar 2023 12:57
Oscar11 skrev: 03 mar 2023 12:43
På mitt jobb ratar man tesla dels pga att de inte ger några rabatter dels pga att ”det inte skulle se bra ut” om vi kommer till kunder in lyxbilar. Kul när man svänger upp på kundens parkering och tre andra leverantörer kör m3p, polestar, id4 gtx…snacka om fördomar…
Ja den gamla synen känner jag igen från en av våra större banker som jag jobbat för. Där var Tesla bannlysta av ”lyxskälet”. Var iofs innan M3 kom så kanske låg ngt i det. Men inget problem att plocka ut vad man ville i övrigt så länge man kunde betala. Alla andra tyska premiummärken tex. Ser förhoppningsvis annorlunda ut nu.
Jo ang s och x kan man väl förstå tanken men y har ju blivit nya v70, svenssonbilen.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 13:20
av Dafro
macky skrev: 03 mar 2023 12:05
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.

Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.
Håller helt med om E-tron, helnöjd förutom lite räckvidd och fördelen jag ser med faceliftr att det inte borde komma så många nya barnsjukdomar.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 13:23
av Smarve
Jag kan tillägga att maxpriset är 14 PBB ~750000, så då går tyvärr Audi bort utom snikmodellerna (såvida inte företaget / leasetagaren som är Autoplan har bra rabatter).

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 14:38
av taliz
macky skrev: 03 mar 2023 12:05
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.

Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.
Tar man det på bruttolönen så påverkar det tjänstepensionen. Sist jag räknade på det så skulle det kosta mig ett par tusenlappar i månaden i minskad pension. Tror många missar den "lilla" detaljen.

Skatteverket har ju satt förmånsvärde etc av en anledning, det skall inte vara billigare att plocka ut en firmabil vs privat. Tror många har fått för sig att det alltid är lönsamt att plocka ut en personal/firmabil och inte undersöker allt det påverkar och hur mkt det faktiskt kostar i slutänden.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 15:00
av maik
BMW IX3 är fin och har bra premium känsla invändigt. Bra komfort och väldigt tyst vid motorvägskörning. Kommer som standard med M-sportpaket.
Lite trist dock att den är baserad på X3 plattformen vilket märks främst i baksätet. Kanske inte heller den snabbaste laddningen med maxhastighet på 150 kW om jag minns rätt.

Värd en provkörning!

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 15:01
av Maw
taliz skrev: 03 mar 2023 14:38
macky skrev: 03 mar 2023 12:05
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.

Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.
Tar man det på bruttolönen så påverkar det tjänstepensionen. Sist jag räknade på det så skulle det kosta mig ett par tusenlappar i månaden i minskad pension. Tror många missar den "lilla" detaljen.

Skatteverket har ju satt förmånsvärde etc av en anledning, det skall inte vara billigare att plocka ut en firmabil vs privat. Tror många har fått för sig att det alltid är lönsamt att plocka ut en personal/firmabil och inte undersöker allt det påverkar och hur mkt det faktiskt kostar i slutänden.
Den statliga pensionen påverkas dock bara om lönen hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Så länge man ligger kvar över gränsen händer inget med pensionen.

Tjänstepensionen betalas åtminstone av min arbetsgivare in baserat på lönen före ev avdrag så den påverkas inte av personalbil.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 15:49
av Fredrik j
Maw skrev: 03 mar 2023 15:01

Tjänstepensionen betalas åtminstone av min arbetsgivare in baserat på lönen före ev avdrag så den påverkas inte av personalbil.
Precis. Tjänstepensionsinbetalningen ska inte påverkas om personalbilen ska vara kostnadsneutral.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 15:59
av mikebike
Maw skrev: 03 mar 2023 15:01
taliz skrev: 03 mar 2023 14:38
macky skrev: 03 mar 2023 12:05
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.

Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.
Tar man det på bruttolönen så påverkar det tjänstepensionen. Sist jag räknade på det så skulle det kosta mig ett par tusenlappar i månaden i minskad pension. Tror många missar den "lilla" detaljen.

Skatteverket har ju satt förmånsvärde etc av en anledning, det skall inte vara billigare att plocka ut en firmabil vs privat. Tror många har fått för sig att det alltid är lönsamt att plocka ut en personal/firmabil och inte undersöker allt det påverkar och hur mkt det faktiskt kostar i slutänden.
Den statliga pensionen påverkas dock bara om lönen hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Så länge man ligger kvar över gränsen händer inget med pensionen.
"bara"
Jag har aldrig legat över brytpunkten och kommer aldrig att göra det, inte hustrun heller.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 16:05
av Dafro
mikebike skrev: 03 mar 2023 15:59
Maw skrev: 03 mar 2023 15:01
taliz skrev: 03 mar 2023 14:38
macky skrev: 03 mar 2023 12:05
Vad menar man med personalbil? Är det en operativ leasing så är det ju ren hyra. Vi har finansiell leasing och då tar man ju upp (och nedsida) när leasingperioden är slut. Kostnadsneutralt för företaget. Övervärde kan tas ut och skattas på eller skjutas in som första delbetalning på nästa bil. Eftersom förmånsvärdet fortfarande är rabatterat så skulle jag säga att upplägget är bättre än privatköp iom att avbetalning tas på bruttolön (minskar även arb giv avgifter) samt att halva momsen kan dras av. Under förutsättning att marknadsvärdena upprätthålls på elbilar förstås. Men det gäller jo oavsett om man köper eller kör finansiell leasing.

Q8 e-tron 50 kan väl vara ngt om det finns bra avtal på den. Den verkar ju kunna levereras också. Är inne på fjärde året på min 55:a och jag saknar inte ngt egentligen även om jag är sugen på nytt.
Tar man det på bruttolönen så påverkar det tjänstepensionen. Sist jag räknade på det så skulle det kosta mig ett par tusenlappar i månaden i minskad pension. Tror många missar den "lilla" detaljen.

Skatteverket har ju satt förmånsvärde etc av en anledning, det skall inte vara billigare att plocka ut en firmabil vs privat. Tror många har fått för sig att det alltid är lönsamt att plocka ut en personal/firmabil och inte undersöker allt det påverkar och hur mkt det faktiskt kostar i slutänden.
Den statliga pensionen påverkas dock bara om lönen hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Så länge man ligger kvar över gränsen händer inget med pensionen.
"bara"
Jag har aldrig legat över brytpunkten och kommer aldrig att göra det, inte hustrun heller.
Förstår din reaktion men det är nog så man utrycker sig men det kan ju uppfattas provocerande om man ligger under. Men som det känns hör så är det många som tjänar mycket, läs Plaid mm. Själv ligger jag över men med de höjningar av gränsen som sker så ör det väl inte så länge till. Frun ligger låååångt under dock.

Re: Personalbil, ej Tesla

Postat: 03 mar 2023 16:20
av Fredrik j
Dafro skrev: 03 mar 2023 16:05
mikebike skrev: 03 mar 2023 15:59
Maw skrev: 03 mar 2023 15:01

Den statliga pensionen påverkas dock bara om lönen hamnar under brytpunkten för statlig skatt. Så länge man ligger kvar över gränsen händer inget med pensionen.
"bara"
Jag har aldrig legat över brytpunkten och kommer aldrig att göra det, inte hustrun heller.
Förstår din reaktion men det är nog så man utrycker sig men det kan ju uppfattas provocerande om man ligger under. Men som det känns hör så är det många som tjänar mycket, läs Plaid mm. Själv ligger jag över men med de höjningar av gränsen som sker så ör det väl inte så länge till. Frun ligger låååångt under dock.
Tjänar man under brytpunkten ska man ju vara försiktig med att betala saker med bruttolönsavdrag när det gäller statliga pensionen. Tjänar man över brytpunkten saknar det betydelse.
Det är ju mycket viktig information om man tjänar under. Jag vet att visa företag inte ens erbjuder personalbil till anställda som tjänar under brytgränsen eftersom det blir så ofördelaktigt.