Sida 1 av 2

Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 09 mar 2023 12:48
av jimhalpert
Nyfiken på hur det har gått för er som varit ute på vägarna i dagarna? Jag har själv en Model Y RWD men inte hunnit testa väglaget än.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 09 mar 2023 13:00
av Thed75
Har provkört en i 10-15 cm snö. Kändes stabilt trots att den provocerades en del. Plattväg och ingen is eller branta backar vid test

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 09 mar 2023 15:02
av kaffekoko
Har dubbfria däck. Går bra och så men 255 är inte optimalt i djup snö (flyter uppe på snön). Skulle behövas betydligt smalare däck för att få bra markkontakt.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 09 mar 2023 15:11
av Lerumsexpressen
Gått utmärkt på alla typer av väglag.
Korrigerar sladdar på ett utmärkt sätt.
Binära förare (full gas eller inget) kan uppleva att bilen blir sladdrig i bakändan vid halt väglag.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 09 mar 2023 15:39
av Off Grid Byggaren
Frugan körde sin iD4 RWD till jobbet som ligger några mil utanför Stockholm i gårdagens snöoväder.

Hon tyckte den gick som i ett längdskidspår!

Väglaget var nämligen just som detta.

Däremot körde hon fast utanför jobbet, då parkeringen var oplogad, 35 cm snö och en plogvall.

Men det gick bra att backa tillbaka i samma hjulspår, så hon åkte till en plogad parkering istället.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 09 mar 2023 17:32
av Thed75
kaffekoko skrev: 09 mar 2023 15:02
Har dubbfria däck. Går bra och så men 255 är inte optimalt i djup snö (flyter uppe på snön). Skulle behövas betydligt smalare däck för att få bra markkontakt.
Exakt. Modet med feta vinter/dubbdäck kan vara farligt. Fler än en som snurrat på e4an pga feta däck på snö
2ton bil i 110 på 20cm snö så vill man ha så smala dubbdäck som möjligt

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 09 mar 2023 17:36
av Spid3r
Thed75 skrev: 09 mar 2023 17:32
kaffekoko skrev: 09 mar 2023 15:02
Har dubbfria däck. Går bra och så men 255 är inte optimalt i djup snö (flyter uppe på snön). Skulle behövas betydligt smalare däck för att få bra markkontakt.
Exakt. Modet med feta vinter/dubbdäck kan vara farligt. Fler än en som snurrat på e4an pga feta däck på snö
2ton bil i 110 på 20cm snö så vill man ha så smala dubbdäck som möjligt
Sedan är frågan om 235-or gör en dramatisk skillnad...

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 10 mar 2023 16:55
av Johan_YJ7
Thed75 skrev: 09 mar 2023 17:32
kaffekoko skrev: 09 mar 2023 15:02
Har dubbfria däck. Går bra och så men 255 är inte optimalt i djup snö (flyter uppe på snön). Skulle behövas betydligt smalare däck för att få bra markkontakt.
Exakt. Modet med feta vinter/dubbdäck kan vara farligt. Fler än en som snurrat på e4an pga feta däck på snö
2ton bil i 110 på 20cm snö så vill man ha så smala dubbdäck som möjligt
110 på 20cm snö på e4an är i alla fall inte standardscenariot i Stockholmsområdet jag väljer däck och bil utifrån, så mycket kan jag säga. Men jag har kört (LR) på 5cm nysnö på landsväg med europadäck och det kändes inte på något sätt otryggt. Gick bra att köra relativt provocerat för att ta reda på gränserna också.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 12 mar 2023 21:00
av Berguv
Vinterdäck är vad jag förstått konstruerade för att hålla fast snö som sedan agerar som fäste mot snö - samma mot samma - ser inte riktigt att du skulle lösa så mycket med smala vinterdäck på 20 cm snö - du borde få bättre grepp med bredare (mer snö som greppar snön).

Annan femma om det är 5cm med is under, då gissar jag att man vill ner med dubb i isen.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 12 mar 2023 21:26
av Off Grid Byggaren
Jag kör med 255 breda dubbfria vinterdäck.

Nu är det visserligen AWD, men det driver på bra i lössnön.

Fast med riktigt smala däck kan de komma ner på fastare underlag förstås.
.
Vinterdack.jpg

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 12 mar 2023 21:55
av jalfa
Berguv skrev: 12 mar 2023 21:00
Vinterdäck är vad jag förstått konstruerade för att hålla fast snö som sedan agerar som fäste mot snö - samma mot samma - ser inte riktigt att du skulle lösa så mycket med smala vinterdäck på 20 cm snö - du borde få bättre grepp med bredare (mer snö som greppar snön).

Annan femma om det är 5cm med is under, då gissar jag att man vill ner med dubb i isen.
Nja, helt fel! bor man i Norrland med 4-5 månader vinter och snö så är smalare vinterdäck att föredra. Det finns en anledning att vinterrallybilar har smala däck.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 13 mar 2023 03:34
av taliz
jalfa skrev: 12 mar 2023 21:55
Berguv skrev: 12 mar 2023 21:00
Vinterdäck är vad jag förstått konstruerade för att hålla fast snö som sedan agerar som fäste mot snö - samma mot samma - ser inte riktigt att du skulle lösa så mycket med smala vinterdäck på 20 cm snö - du borde få bättre grepp med bredare (mer snö som greppar snön).

Annan femma om det är 5cm med is under, då gissar jag att man vill ner med dubb i isen.
Det finns en anledning att vinterrallybilar har smala däck.
Anledningen var väl den han skrev? Dvs att få ner dubbarna i isen.
Hur smala däck man än har så kommer man ju inte ner på barmark.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 13 mar 2023 17:25
av kaffekoko
taliz skrev: 13 mar 2023 03:34
jalfa skrev: 12 mar 2023 21:55
Berguv skrev: 12 mar 2023 21:00
Vinterdäck är vad jag förstått konstruerade för att hålla fast snö som sedan agerar som fäste mot snö - samma mot samma - ser inte riktigt att du skulle lösa så mycket med smala vinterdäck på 20 cm snö - du borde få bättre grepp med bredare (mer snö som greppar snön).

Annan femma om det är 5cm med is under, då gissar jag att man vill ner med dubb i isen.
Det finns en anledning att vinterrallybilar har smala däck.
Anledningen var väl den han skrev? Dvs att få ner dubbarna i isen.
Hur smala däck man än har så kommer man ju inte ner på barmark.
Handlar om marktryck också. Smalare däck = högre marktryck. Breda däck packar inte djup snö tillräckligt hårt för att få grepp. Extremfallet är t.ex. porsche 911 som är relativt lätt och fyrhjulsdrift men har 305-däck bak. Värdelös i snö. Man behöver inte ner på barmark för att få grepp .. räcker med hårt packad snö. 255 på model y är för brett om man ofta kör i nysnö.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 13 mar 2023 18:57
av SwedishAdvocate
kaffekoko skrev: 13 mar 2023 17:25
taliz skrev: 13 mar 2023 03:34
jalfa skrev: 12 mar 2023 21:55
Berguv skrev: 12 mar 2023 21:00
Vinterdäck är vad jag förstått konstruerade för att hålla fast snö som sedan agerar som fäste mot snö - samma mot samma - ser inte riktigt att du skulle lösa så mycket med smala vinterdäck på 20 cm snö - du borde få bättre grepp med bredare (mer snö som greppar snön).

Annan femma om det är 5cm med is under, då gissar jag att man vill ner med dubb i isen.
Det finns en anledning att vinterrallybilar har smala däck.
Anledningen var väl den han skrev? Dvs att få ner dubbarna i isen.
Hur smala däck man än har så kommer man ju inte ner på barmark.
Handlar om marktryck också. Smalare däck = högre marktryck. Breda däck packar inte djup snö tillräckligt hårt för att få grepp. Extremfallet är t.ex. porsche 911 som är relativt lätt och fyrhjulsdrift men har 305-däck bak. Värdelös i snö. Man behöver inte ner på barmark för att få grepp .. räcker med hårt packad snö. 255 på model y är för brett om man ofta kör i nysnö.
Precis. Det handlar väl bara om marktryck, det material däcken är gjorda av, däckens mönster, samt även om dubbarna ifall däcken har dubbar. Det som sen greppar i underlaget är ytfriktion, däckmönster och eventuella dubbar. Att det skulle handla om snö eller is som fastnat i däckens mönster har jag aldrig läst ett ord om innan. Finns det ngn källa på det?

Således kan man väl sammanfatta med att bästa vinterdäcket för Model Y när det är is eller snö på marken är det smalaste som Tesla har godkänt för bilen. Vilken dimension det är kan jag dock inte utantill. Och det är inte på något sätt ngn fördel att ha bredare däck bak än fram. Det ovanstående gäller även i väta (då det ju kan finnas risk för vattenplaning). Om det däremot är torr barmark finns det sannolikt fördelar med bredare däck, men det är ju inte för den sortens väglag som man byter till vinterdäck på bilen...

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 13 mar 2023 22:38
av Berguv
Jag refererar till att köra på snö, inte is. Det var primärt det som togs upp. Källa: t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_tire

Det där med rallydäck som alltid tas upp…

Vi känner alltså att 235 gör hela skillnaden mot 255? Detta är rallydäck, 165 typ?
https://www.dreamstime.com/group-studde ... e141130794

Ca 50% smalare, bilen går alltid på fyhjulsställ med rejält gaspådrag och gräver konstant upp den kompakterade snön den åker på. Helt annan princip, lite som som att säga ”a men larvfötternas ju bra grepp” och tycka det är en relevant jämförelse… Varför har förresten larvfötter det? Stor kontaktyta..

Glöm inte heller att en BEV väger perkele = mer bredd ger mer kontakt ger mer friktion. Räkneexempel: 33% lättare bil på 33% smalare däck = samma tryck.

Vräkte ner snö i veckan, 30 cm på två timmar. Körde i oplogad omkörningsfil i 100, perfekt grepp efter förutsättningarna med dubbfria 255 haka r3. I högerfil sladdrigt som den.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 13 mar 2023 23:16
av SwedishAdvocate
Berguv skrev: 13 mar 2023 22:38
Jag refererar till att köra på snö, inte is. Det var primärt det som togs upp. Källa: t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_tire

[...
Var står det något om att snö som fastnat i däckens mönster skulle förbättra greppet för vinterdäck när man kör på snö där? Jag ser inte att det står någonting.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 13 mar 2023 23:20
av SwedishAdvocate
Berguv skrev: 13 mar 2023 22:38
...] Glöm inte heller att en BEV väger perkele = mer bredd ger mer kontakt ger mer friktion. Räkneexempel: 33% lättare bil på 33% smalare däck = samma tryck. [...
Att elbilar väger mer än en jämförbar fossildriven bil är ju till rätt stor del en myt. Och oavsett om en elbil väger mer eller inte... Smalare däck ger fortfarande högre tryck per ytenhet – vilket i sin tur ger större friktion – vilket ger bättre grepp oavsett om det är snö eller is.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 14 mar 2023 07:38
av Nect
Tycker den här sammanfattar smala vs breda däck ganska bra.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... dack-30827

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 14 mar 2023 08:12
av Svejsare
Jag plockade precis ut en AWD, förlåt för off topic, men jämfört med min framhjulsdrivna och dubbfria Octavia med 115hk går Teslan som ett jävla lok på snö och is :D Backar jag knappt kom upp för tidigare kanske jag stämpla gasen och acca rejält, trots modd och is :D

Fantastiskt!

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 14 mar 2023 13:18
av jalfa
Berguv skrev: 13 mar 2023 22:38
Jag refererar till att köra på snö, inte is. Det var primärt det som togs upp. Källa: t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Snow_tire

Det där med rallydäck som alltid tas upp…

Vi känner alltså att 235 gör hela skillnaden mot 255? Detta är rallydäck, 165 typ?
https://www.dreamstime.com/group-studde ... e141130794

Ca 50% smalare, bilen går alltid på fyhjulsställ med rejält gaspådrag och gräver konstant upp den kompakterade snön den åker på. Helt annan princip, lite som som att säga ”a men larvfötternas ju bra grepp” och tycka det är en relevant jämförelse… Varför har förresten larvfötter det? Stor kontaktyta..

Glöm inte heller att en BEV väger perkele = mer bredd ger mer kontakt ger mer friktion. Räkneexempel: 33% lättare bil på 33% smalare däck = samma tryck.

Vräkte ner snö i veckan, 30 cm på två timmar. Körde i oplogad omkörningsfil i 100, perfekt grepp efter förutsättningarna med dubbfria 255 haka r3. I högerfil sladdrigt som den.
En del kan uppenbarligen inte acceptera att man har fel. :D

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 14 mar 2023 22:02
av Berguv
Någon missförstår vad jag skriver, vilket kan ha varit otydligt.

Wikipedia:

At the same time, the bottom of the tire treads compress the snow on which they are bearing, also creating friction. The process of compacting snow within the treads requires it to be expelled in time for the tread to compact snow anew on the next rotation.


Det står ju explicit att snö kompakteras och hålls fast av däcken, skapar friktion, släpper sedan och cykeln repeteras. Eller missförstår jag?

Köper fortfarande inte rallydäcksliknelsen. Helt annat fenomen at play än när svenne banan är ute och kör på E4.

Den där andra länken sa ju bara precis som det är, ”det beror på”. Idag var det blixthalka. Katastrofdåligt grepp, alla med gissningsvis dubb klrde åttor runt mig. Det beror på. Min poäng är att det är inte gummit som ger grepp i snö, det är snön som sitter i däcket. Vid is är det en annan sak. Varje gång jag varit ute i snö med 255 dubbfritt och kört omkörningsfil med liggande snö har det gått hur bra som helst. Högerfil halvuppkört = kass med samma däck. Kund som är däckgrosse säger precis samma sak - när det snöar kör där det inte är plogat, då har du grepp.

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 14 mar 2023 22:12
av Berguv
Kan ju slänga in den här också

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 14 mar 2023 22:19
av Berguv
Ååååå den här från Continental som explicit säger att vinterdäck inte flyttar på snön, de använder snö mot snö.


Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 15 mar 2023 10:16
av jalfa
från nokian tyres och dom borde ju veta;
https://www.nokiantyres.com/company/new ... t-driving/

From a safety point of view, both types have their good sides: On a dry road, wider tires will offer more grip than narrow ones, but the risk of aquaplaning will be higher with wide tires.

– In the winter, narrow tires are better under extreme conditions as they provide higher surface pressure against the road. Narrow tires also work better than wider ones in loose snow and slush. Wider tires, for their part, will offer more grip on hard surfaces, Martin Dražík says.

det finns hur mkt som helst skrivet om detta - och nu avslutar jag den här "fäktningen"

Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?

Postat: 15 mar 2023 13:50
av kaffekoko
Berguv skrev: 14 mar 2023 22:02
Någon missförstår vad jag skriver, vilket kan ha varit otydligt.

Wikipedia:

At the same time, the bottom of the tire treads compress the snow on which they are bearing, also creating friction. The process of compacting snow within the treads requires it to be expelled in time for the tread to compact snow anew on the next rotation.


Det står ju explicit att snö kompakteras och hålls fast av däcken, skapar friktion, släpper sedan och cykeln repeteras. Eller missförstår jag?

Köper fortfarande inte rallydäcksliknelsen. Helt annat fenomen at play än när svenne banan är ute och kör på E4.

Den där andra länken sa ju bara precis som det är, ”det beror på”. Idag var det blixthalka. Katastrofdåligt grepp, alla med gissningsvis dubb klrde åttor runt mig. Det beror på. Min poäng är att det är inte gummit som ger grepp i snö, det är snön som sitter i däcket. Vid is är det en annan sak. Varje gång jag varit ute i snö med 255 dubbfritt och kört omkörningsfil med liggande snö har det gått hur bra som helst. Högerfil halvuppkört = kass med samma däck. Kund som är däckgrosse säger precis samma sak - när det snöar kör där det inte är plogat, då har du grepp.
Och av det här drar du slutsatsen att bredare däck är bättre på snö? Ja, det är snön som ger greppet. Men felaktig slutsats att mer snö i däcket ger mer grepp. Smalare däck packar snön hårdare och ger bättre grepp pga. högre marktryck.