Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 26 mar 2023 11:43
Det är ju Teslan i det här fallet som är som en gammal nokia utan appstore.
Håller med. Båda våra bilar har stöd för Android Auto och Äpple Car Play, så som sig bör för en modern bil. Jag kan titta på både Youtube och Netflix i bägge bilar. Behöver inte ens betala för nån premium connectivity eller vad det nu heter.
Jag skulle inte heller vilja välja mellan Model Y och nån Volvo, men det som talar för Volvon är att den har fungerande förarstödsystem, radar, ultraljudssensorer osv. Dessutom ligger verkstaden en stenkast bort. Jag skulle inte vilja ha en dieselbil, men om jag hade varit tvungen att välja mellan Model Y och nån Volvo laddhybrid så hade jag troligen valt Volvo. Med ont i magen iofs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mickeisol »

apropå klimatet,
Är det någon som protesterar mot tysklands ökning av förbränning av kol?
Eventuellt även kinas kolförbränning?
Är sverige en så klart och lysande dominerande ledstjärna som kan vara ett gott exempel på hur man ska minska fossilberoendet?
Vi vet ju i och för sig att sverige förmodligen är världsledande på dom flesta områdena inom klimat.

Vi har ju en hel del knepiga konfliktområden inom miljötänket, med tanke på biobränslen som inblandning i exvis diesel och avverkningar.
Ävenså betonganvändning till fundament till vindkraft, samt även kontroverser med urbefolkning angående vindkraft.
Och att inte förglömma all avverkning som behövs för vindkraftsparker, vägar etc.

Mycket intressant är det i allafall.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mickeisol skrev: 26 mar 2023 13:03
apropå klimatet,
Är det någon som protesterar mot tysklands ökning av förbränning av kol?
Eventuellt även kinas kolförbränning?
Är sverige en så klart och lysande dominerande ledstjärna som kan vara ett gott exempel på hur man ska minska fossilberoendet?
Vi vet ju i och för sig att sverige förmodligen är världsledande på dom flesta områdena inom klimat.

Vi har ju en hel del knepiga konfliktområden inom miljötänket, med tanke på biobränslen som inblandning i exvis diesel och avverkningar.
Ävenså betonganvändning till fundament till vindkraft, samt även kontroverser med urbefolkning angående vindkraft.
Och att inte förglömma all avverkning som behövs för vindkraftsparker, vägar etc.

Mycket intressant är det i allafall.
Och fortfarande är CO2-halten i atmosfären 420 PPM. Och de måste fortfarande ner under 350 PPM för att undvika en havnivåhöjning på 3 meter eller. Och även om Sverige skulle vara "ledande" som du skriver så är det inte tillräckligt. Men de åtgärder som behöver vidtas måste naturligtvis även ske GLOBALT.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 13:08
mickeisol skrev: 26 mar 2023 13:03
apropå klimatet,
Är det någon som protesterar mot tysklands ökning av förbränning av kol?
Eventuellt även kinas kolförbränning?
Är sverige en så klart och lysande dominerande ledstjärna som kan vara ett gott exempel på hur man ska minska fossilberoendet?
Vi vet ju i och för sig att sverige förmodligen är världsledande på dom flesta områdena inom klimat.

Vi har ju en hel del knepiga konfliktområden inom miljötänket, med tanke på biobränslen som inblandning i exvis diesel och avverkningar.
Ävenså betonganvändning till fundament till vindkraft, samt även kontroverser med urbefolkning angående vindkraft.
Och att inte förglömma all avverkning som behövs för vindkraftsparker, vägar etc.

Mycket intressant är det i allafall.
Och fortfarande är CO2-halten i atmosfären 420 PPM. Och de måste fortfarande ner under 350 PPM för att undvika en havnivåhöjning på 3 meter eller. Och även om Sverige skulle vara "ledande" som du skriver så är det inte tillräckligt. Men de åtgärder som behöver vidtas måste naturligtvis även ske GLOBALT.
Mycket måsten.. kommer inte hända. Utsläppen ökar och det finns många miljarder människor som inte vill annat än att komma upp till din levnadsstandard (med tillhörande utsläpp).

Det positiva är att fattigdomen minskar stadigt i världen då ökade utsläpp = välfärd.

BC12797C-2F53-40B6-B441-0585CA9BBBF5.jpeg
https://www.macrotrends.net/countries/W ... verty-rate
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av B99 »

En havsnivåhöjning på 3m utspridd över flera hundra år är ju inget som gör att jorden går under. Se bara i Sverige hur samhället har anpassat sig till en havsnivåsänkning på nära 1m per 100 år som vi har haft länge. En del människor kommer att behöva flytta men det är inget märkvärdigt med tanke på att förändringarna går så sakta.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:23
Lerumsexpressen skrev: 26 mar 2023 10:09
Bara så jag förstår, för dig är målet att sänka ett CO2 PPM tal, när det är uppfyllt så du nöjd?
Och att det ointressant/oväsentligt med att förstå om hur människan hanterar och har hanterat kriser och klimatförändringarna?
Målet är att undvika en havsnivåhöjning på 3 meter eller mer. En sådan havsnivåhöjning kommer dränka gigantiska ytor av vad som idag är statsmiljö. Den kommer även dränka massvis av annan bebodd landyta.

Var har jag skrivit att det är 'ointressant/oväsentligt att förstå hur människan hanterar och har hanterat kriser och klimatförändringarna'?

Men: På vilket sätt menar du att mänskligheten har hanterat klimatförändringarna? Det menar jag att vi inte har.
Tack för svaren.
Glad att du försöker att hindra en kommande katastrof som sannolikt kommer att hända ändå.
Få om inga politiker kommer att ta dom besluten du önskar. För de kommer vilja bli omvalda och vi har mänskliga rättigheter att följa. Att medicinen får inte vara värre än ”sjukdomen”, patienten” får själv välja behandling eller inte, man får jobba, man får resa, man får bo där man vill och staten ska inte lägga sig i marknader som fungerar och vad vi gör inom husets väggar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag tycker det här forumet är 'rätt intressant'...

Jag är i princip den enda här som argumenterar för att undvika en havsnivåhöjning på 3 meter eller mer.

Men nu får det räcka. Är det ingen annan som pallar engagera sig så skiter jag också i det. Finns trots allt roligare saker att göra...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Mickep »

Men vi i Sverige har landhöjning. så det kanske slår ut höjningen. så det blir +-0.
Värre är det förstås ö-nationer som riskerar försvinna. Så om det är klis är hur egoistiskt man ser det.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 14:01
Jag tycker det här forumet är 'rätt intressant'...

Jag är i princip den enda här som argumenterar för att undvika en havsnivåhöjning på 3 meter eller mer.

Men nu får det räcka. Är det ingen annan som pallar engagera sig så skiter jag också i det. Finns trots allt roligare saker att göra...
Jag skiter inte i något. Jag föreslår till och med en lösning på problemet! Allt handlar ju om tillgången på energi då energi = välfärd (så länge det är demokrati iaf.).

Vad kan det finnas för känd teknik som skulle kunna konkurrera ut fossila bränslen helt och som skulle fungera globalt dygnet runt, året runt?

Synd bara att de som säger sig bry sig om klimatförändringarna är ointresserade av denna lösning. Till och med fanatiskt emot den.

Äta kakan och ha den kvar…
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 14:01
Jag tycker det här forumet är 'rätt intressant'...

Jag är i princip den enda här som argumenterar för att undvika en havsnivåhöjning på 3 meter eller mer.

Men nu får det räcka. Är det ingen annan som pallar engagera sig så skiter jag också i det. Finns trots allt roligare saker att göra...
Det är precis därför ingen engagerar sig. Du har ju framfört dina argument, och så får det vara. Jag har aldrig varit med om att man kan "vända om" en person i en diskussion. Framförallt inte när det handlar om ämnen som klimat och miljö. Det slutar alltid i ett dödläge där en av parterna inte längre orkar och ger upp. I det här fallet är det du. Själv har jag gett upp för länge sedan. Men det betyder inte att man har bytt uppfattning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 26 mar 2023 14:13
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 14:01
Jag tycker det här forumet är 'rätt intressant'...

Jag är i princip den enda här som argumenterar för att undvika en havsnivåhöjning på 3 meter eller mer.

Men nu får det räcka. Är det ingen annan som pallar engagera sig så skiter jag också i det. Finns trots allt roligare saker att göra...
Det är precis därför ingen engagerar sig. Du har ju framfört dina argument, och så får det vara. Jag har aldrig varit med om att man kan "vända om" en person i en diskussion. Framförallt inte när det handlar om ämnen som klimat och miljö. Det slutar alltid i ett dödläge där en av parterna inte längre orkar och ger upp. I det här fallet är det du. Själv har jag gett upp för länge sedan. Men det betyder inte att man har bytt uppfattning.
Man kan ju även kosta på sig att vara lite positv då mänskligheten aldrig haft det så här bra, trots några krig och elände här och där.

Vissa har det till och med så bra att vi kan spendera en söndag med att diskutera problem vi tror kommer uppstå långt in i framtiden när vi är döda hela bunten.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Dafro »

LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Tellus skrev: 26 mar 2023 09:17
mati skrev: 26 mar 2023 09:02
Honkan skrev: 26 mar 2023 06:56
Räknar man med möjligheten att kunna ladda hemma på timpris samt minimal skatt och service kostnader så är elbil helt klart billigare. 8-)
Nej, det tror jag inte. Det tar mycket lång tid att tjäna in det mycket högre inköpspriset. En elbil är trots allt fortfarande ungefär dubbelt så dyr som en bensinbil i inköpspris.
Vår e-Golf till exempel kostade 420-tusen. En bensindriven snikutrustad Golf hade legat på drygt 200-tusen. Visst är e-Golfen nästan maxutrustad, men jag kunde ju inte välja bort utrustningen. Hade vi köpt en bensinbil hade vi såklart inte valt den dyraste varianten utan snarare en ganska enkel utrustningsnivå. Eller ingen Golf alls, e-Golfen ersatte faktiskt en Mazda som låg på en helt annan prisnivå. Minst 200-tusen i prisskillnad tjänar man inte in så lätt. Oavsett hur billig elen är och vad servicen kostar. Enda sättet att få kalkylen ihop är att ha den på företaget då förmånsskatten är lägre än för en bensinbil.
Samma sak gäller för min Ioniq 5. Aldrig i livet hade jag köpt en bensinbil för över en halv miljon. Då hade jag valt en kombi av en koreansk eller japansk tillverkare för max 300-tusen. Det är omöjligt att tjäna in den skillnaden via billigare driftskostnader. Och samma här, hade jag inte haft möjlighet att ta den på mitt företag så hade jag inte köpt den.
Detta med företagsleasing är faktiskt nästan enda anledningen till att jag fortfarande hackar mig fram som egenföretagare. Det hade varit mycket tryggare för mig om jag hade fått en anställning nånstans. Men då måste vi överge våra elbilar, åtminstone en av dem, och det vill jag inte.
Du måste jämföra bilar i samma lyxighetsklass. En Svensson Volvo kostar lika mycket som en ny model Y. Teslan blir garanterat billigare att äga och är så mycket modernare och bättre på många punkter.
Jag fattar inte att man kan köpa en diesel volvo, som t.ex. denna när man får en ny Y till samma pris

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /107171875

Vissa andra elbilar är dock dyra i förhållande till liknande fossil, men totalkostnaden brukar ändå bli till elbilens favör och man får då en platt tv för samma pris som en tjock tv.
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Tack för inlägget så behövde inte jag. Absolut den Volvon alla dagar i veckan istället för en my, håller med din fru till fullo, ful som stryk.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av taliz »

LarsOJ skrev: 26 mar 2023 14:19
mati skrev: 26 mar 2023 14:13
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 14:01
Jag tycker det här forumet är 'rätt intressant'...

Jag är i princip den enda här som argumenterar för att undvika en havsnivåhöjning på 3 meter eller mer.

Men nu får det räcka. Är det ingen annan som pallar engagera sig så skiter jag också i det. Finns trots allt roligare saker att göra...
Det är precis därför ingen engagerar sig. Du har ju framfört dina argument, och så får det vara. Jag har aldrig varit med om att man kan "vända om" en person i en diskussion. Framförallt inte när det handlar om ämnen som klimat och miljö. Det slutar alltid i ett dödläge där en av parterna inte längre orkar och ger upp. I det här fallet är det du. Själv har jag gett upp för länge sedan. Men det betyder inte att man har bytt uppfattning.
Man kan ju även kosta på sig att vara lite positv då mänskligheten aldrig haft det så här bra, trots några krig och elände här och där.

Vissa har det till och med så bra att vi kan spendera en söndag med att diskutera problem vi tror kommer uppstå långt in i framtiden när vi är döda hela bunten.
När man lever på kredit och inte behöver betala sin skuld är det lätt att skaffa sig god livsstandard.
Problemet uppstår när skulden väl måste betalas...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

taliz skrev: 27 mar 2023 04:43
När man lever på kredit och inte behöver betala sin skuld är det lätt att skaffa sig god livsstandard.
Problemet uppstår när skulden väl måste betalas...
Inte ens på kredit. Man lever på ändliga tillgångar som både tar slut och som förstör för kommande generationer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Piggelin skrev: 25 mar 2023 13:14
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.
Verkligheten är inte så enkel som du verkar tro. Sverige är ett land med stora avstånd. Det går inte att åka buss överallt. Det finns dessutom jobb som kräver att man reser mycket. Hur tror du att t.ex. en säljare ska "flytta närmare jobbet"? Själv jobbar jag som systemutvecklare och jobbar hemifrån så mycket det går. Men jag har inget fast jobb, jag har småjobb på olika orter. Det går inte att flytta närmare, även om jag hade velat. Det blir inte många mil just nu, men det kan lätt bli det igen. Hur ska jag undvika det enligt dig? Jag är öppen för förslag, jag gillar nämligen inte att resa, men ibland har man inget val. Elbilen i kombination med egen solel ser jag som bästa alternativet för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av HenrikC »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 14:01
Jag tycker det här forumet är 'rätt intressant'...

Jag är i princip den enda här som argumenterar för att undvika en havsnivåhöjning på 3 meter eller mer.

Men nu får det räcka. Är det ingen annan som pallar engagera sig så skiter jag också i det. Finns trots allt roligare saker att göra...
3 meter? IPCC AR6 har ett "Likely range" på 28 cm - 101 cm till år 2100, vilket inkluderar utsläppsfall som aldrig kan inträffa både på den höga och låga sidan. Om man inte klarar att hantera ett 65 cm högre vattenstånd ska man nog allvarligt fundera på var man bygger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Tellus »

Sveriges snyggaste familjebil, stjärnstopp!
55F3829F-B451-4946-AC35-54A9D3BC84F8.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av tesla newbie »

Tellus skrev: 26 mar 2023 11:15

Hur man tycker en bil ser ut är givetvis olika. Men med tanke på hur bra Y säljer så tror jag inte många tycker den är ful. Jag tycker tillexempel Y är snyggare än XC60.

Väljer du Volvon före Y så får man lida rejält, som att ta fram VHS bandspelaren vs Netflix, finns iof. entusiaster 😊 Men synd att det tar så länge för Svensson att förstå fördelarna med Y vs Volvo dieseln.

- billigare drivmedel
- mycket billigare service
- noll gasrespons i Volvon
- Volvon saknar youtube, netflix, spotify, vaktläge, dashcam, bra navigation, stor skärm, trådlösa uppdateringar
- istället får man cancerogena avgaser, oljebyten, partikelfilter, återförsäljare, tvångs service för att garantin ska gälla, åkta till sunkig mack och få olja på händerna.
Och så vidare.

Men tur att vi tycker olika, annars skulle fossiltillverkarna snabbt gå i konkurs
Skulle heller inte välja Volvon. Visserligen har den säkert Netflix via Carplay, men man måste ju sitta och frysa i bilen medan man tittar på video :-) och så drar man ur 12-volts batteriet. Fördelen med Volvon jämfört med Tesla är väl ljudnivå i kupén. Köregenskapsmässigt så lär Volvon kännas ordentligt vinglig jämfört med Model Y.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av BigEasy »

Tellus skrev: 27 mar 2023 09:22
Sveriges snyggaste familjebil, stjärnstopp!
Det är inget fel på utseendet på Model Y. Lite annat formspråk än hos andra tillverkare kanske?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av TiborBlomhall »

Klimatkatastrofen bleknar i jämförelse med den pajkastning som pågått i den här tråden.
Tre personer har blivit tillfälligt bannlysta från forumet, resten bör seriöst tänka igenom sin debattstil.
Personpåhopp tolereras inte på detta forum.

När man fastnar i "du skrev", "nej det gjorde jag inte" har diskussion övergått till pajkastning.
Är det någon som skriver något surt om dig anmäl inlägget istället för att skriva något surt tillbaka!
Ser ni två eller flera som fastnat i pajkastning och personpåhopp, anmäl det på en gång!
/Moderatorn
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

Jag kommer att få seriösa problem i höst när privatleasingen på min 3:a går ut efter 4 år. Jag vet inte hur jag ska kunna lösa det om jag vill fortsätta att köra elbil som har en dragkrok. Att privatleasa en Tesla var dyrt från början, fast överkomligt, men nu kommer det alternativet att bli tokdyrt. Att köpa en ny elbil på avbetalning är inte heller ett alternativ för mig. Jag hoppades att den här perioden med en Tesla 3 skulle vara en ekonomisk parentes i mitt liv. Jag har aldrig tidigare lagt så mycket pengar på en bil och det är verkligen inte nåt jag vill fortsätta med.

Så visst är det ett problem att bonusen försvann. Det kommer att dröja innan det kommer mycket billigare elbilar eller de stora begagnade med dragkrok blir tillräckligt billiga.

Att gå tillbaka till en fossilbrännare är verkligen inget jag vill göra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 27 mar 2023 07:26
Piggelin skrev: 25 mar 2023 13:14
Jag tror inte ni förstår hur mycket vi måste förändra vår vardag om världen ska klara sig. Det är inte rimligt att tro att ni ska kunna köra så mycket ensam i en bil och äga fler bilar. Det måste göras mycket mycket dyrare. Ni får åka buss eller flytta närmare jobbet.
Verkligheten är inte så enkel som du verkar tro. Sverige är ett land med stora avstånd. Det går inte att åka buss överallt. Det finns dessutom jobb som kräver att man reser mycket. Hur tror du att t.ex. en säljare ska "flytta närmare jobbet"? Själv jobbar jag som systemutvecklare och jobbar hemifrån så mycket det går. Men jag har inget fast jobb, jag har småjobb på olika orter. Det går inte att flytta närmare, även om jag hade velat. Det blir inte många mil just nu, men det kan lätt bli det igen. Hur ska jag undvika det enligt dig? Jag är öppen för förslag, jag gillar nämligen inte att resa, men ibland har man inget val. Elbilen i kombination med egen solel ser jag som bästa alternativet för mig.
Ja, argumentet "åka buss" är ett navelskådande storstadsperspektiv. Och alla jobb kan inte finnas i stadsmiljö. Att det finns en fungerande landsbygd är av allra största intresse för stadsborna. Utan en sådan kan inte städer kunna existera. Så det är bara för er att acceptera att det finns människor som bor och lever på landet och måste ha tillgång till bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 27 mar 2023 10:36
Ja, argumentet "åka buss" är ett navelskådande storstadsperspektiv. Och alla jobb kan inte finnas i stadsmiljö. Att det finns en fungerande landsbygd är av allra största intresse för stadsborna. Utan en sådan kan inte städer kunna existera. Så det är bara för er att acceptera att det finns människor som bor och lever på landet och måste ha tillgång till bil.
Ja exakt. Och det där med jobb på landsbygden är ju inte heller så enkelt som en del stadsbor tror. Man kan inte bara byta jobb lite spontant för att slippa pendla. Den lyxen har man inte. Så många jobb finns inte. Man får ta det som finns, och råkar det vara ett antal mil bort så är det bara acceptera. Jag har pendlat allt mellan 3 och 13 mil för att komma till jobbet. Och jag flyttar inte för ett jobb som troligen är ytterst tillfälligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 27 mar 2023 10:32
Jag kommer att få seriösa problem i höst när privatleasingen på min 3:a går ut efter 4 år. Jag vet inte hur jag ska kunna lösa det om jag vill fortsätta att köra elbil som har en dragkrok. Att privatleasa en Tesla var dyrt från början, fast överkomligt, men nu kommer det alternativet att bli tokdyrt. Att köpa en ny elbil på avbetalning är inte heller ett alternativ för mig. Jag hoppades att den här perioden med en Tesla 3 skulle vara en ekonomisk parentes i mitt liv. Jag har aldrig tidigare lagt så mycket pengar på en bil och det är verkligen inte nåt jag vill fortsätta med.

Så visst är det ett problem att bonusen försvann. Det kommer att dröja innan det kommer mycket billigare elbilar eller de stora begagnade med dragkrok blir tillräckligt billiga.

Att gå tillbaka till en fossilbrännare är verkligen inget jag vill göra.
Ja, det är ett rejält problem. Jag har verkligen haft tur denna gången att jag dels har en bil som uppfyller mina behov, och att jag dessutom fick den någorlunda billigt med bonus och introduktionspris. Om jag fortsätter mitt liv som egenföretagare kan jag bara förlänga leasingen och fortsätta som idag. Men som anställd och utan möjlighet till tjänstebil skulle jag kanske bli så illa tvungen att skaffa en fossilbrännare igen. Jag vet inte hur jag annars skulle finansiera två elbilar. e-Golfen är ju rätt gammal, den skulle man kanske kunna behålla, men jag tror inte att sambon kan och vill köpa ut den från mitt företag om det skulle bli aktuellt. Hennes lön räcker inte för att köpa en så pass dyr bil, även om den är 5 år gammal. Och för mig själv vet jag inte alls. Att köpa ut Ioniqen privat är inte aktuellt överhuvudtaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 27 mar 2023 12:34
Ja, det är ett rejält problem. Jag har verkligen haft tur denna gången att jag dels har en bil som uppfyller mina behov, och att jag dessutom fick den någorlunda billigt med bonus och introduktionspris. Om jag fortsätter mitt liv som egenföretagare kan jag bara förlänga leasingen och fortsätta som idag. Men som anställd och utan möjlighet till tjänstebil skulle jag kanske bli så illa tvungen att skaffa en fossilbrännare igen. Jag vet inte hur jag annars skulle finansiera två elbilar. e-Golfen är ju rätt gammal, den skulle man kanske kunna behålla, men jag tror inte att sambon kan och vill köpa ut den från mitt företag om det skulle bli aktuellt. Hennes lön räcker inte för att köpa en så pass dyr bil, även om den är 5 år gammal. Och för mig själv vet jag inte alls. Att köpa ut Ioniqen privat är inte aktuellt överhuvudtaget.
Sambon gjorde ett klipp i precis rätt tid. Hon köpte en e-Golf, sista årsmodellen, som gått som personalbil ett år hos ÅF. Det var precis när VW vräkt ut en massa ID.3 och ID.4 på marknaden och alla e-Golf ägare bytt in sin och plötsligt var e-Golfarna osäljbara. Efter några månader började folk fatta att e-Golfen är en bra bil och efterfrågan drev upp priserna. Hon köpte den för 220000 och fortfarande, efter snart 2 år och flera tusen mil körda, står den i samma pris, minst. För bara ett år sedan såldes e-Golfar motsvarande hennes för strax under 300000.
Skriv svar