Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 08 apr 2023 12:33
Fredrik j skrev: 08 apr 2023 12:17
taliz skrev: 08 apr 2023 12:08
Fredrik j skrev: 08 apr 2023 11:52
LarsOJ skrev: 08 apr 2023 11:28
Brist på dragkapacitet är en av de största orsakerna till att vi inte har någon elbil privat ännu.
Jag tror också det är den enskilt största faktorn som bromsar elektrifieringen på svenska marknaden.
Tror också det är den största orsaken till varför laddhybrider säljer.
Vet flera som resonerar att laddhybridvarianten av bilen man tidigare hade är den perfekta övergången om man har en husvagn.
Knappast. Väldigt få drar stora och tunga saker.
De absoluta majoriteten(av de som överhuvudtaget behöver krok, de flesta klarar sig utan) klarar sig med förhållandevis låg dragvikt.
Har man inte husvagn eller stor båt så kör man nått lass till tippen, kanske hämtar byggmaterial eller större vitvaror och liknande.

Det som gör att omställningen inte går ännu fortfarande är tillgången på förhållandevis billiga elbilar.
Dom flesta klarar sig bra med en mindre bil till vardags men det fungerar inte så. Många köper bil efter behov dom använder relativt sällan.
Billiga bilar kommer göra att även andrabilen blir en elbil. Nästan 60% av småhusägarna har två bilar.
Det finns ju inga ekonomiska hinder för en laddhybridköpare att välja en elbil istället. Vad tror du det beror på att laddhybriderna säljer så bra? Inte sällan är dom ju dyrare än t.ex. en model y.
Det finns bilar som matchar dessa behov. Därför tex ID4 och Model Y säljer så bra.
Folk klarar sina fjällresor, köra ett släp till tippen etc med dem.
Laddhybrider var ett mellansteg, men de är nu statistiskt på nedgång medan rena elbilar växer så det knakar.
Det är ju det jag säger. Laddhybriden är ett mellansteg i väntan på elbilen som ersätter den fullt ut.
Jag känner tre som har id3. Alla tre har behållt dieselbilen parallellt eftersom den inte funkar fullt ut. Dom jag känner som köpt tesla 3/Y hade bara en bil innan också.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Dafro »

niklas12 skrev: 08 apr 2023 10:51
Piggelin skrev: 08 apr 2023 10:46
Jerker skrev: 31 mar 2023 07:53
Ja, det är fortfarande ett mysterium varför tillverkare av elbilar har ett så traumatiskt förhållande till dragkrokar.
Jag tycker nästan tvärtom. Varför är vissa så besatta av dragkrok? Haft bil i 20 år. Aldrig behövt en dragkrok. Ser väldigt sällan släp ute på vägen heller.

Så det är väl helt enkelt så att marknaden för dragkrok är så försvinnande liten att de helt enkelt inte tycker det är värt det
Tror de flesta husägare utanför tullarna har behov av släp åtminstone ett par ggr/år.
Hästägare och husvagnsägare är också en stor grupp i Sverige
Sen finns det absolut de som köper dragkrok för 15” och aldrig drar släp.
Är hästägare och och husvagnsägare så stor grupp verkligen, hur många kan det vara, 5% på häst och Max 10% med husvagn gissar jag är högt. Tror inte det är så många som verkligen behöver drag, men visst det kan vara bekvämt att ha ett drag på samma sätt som Taliz skrev att man gärna har en bil som klarar 100% av resorna men troligen är onödigt stor 90% av resorna, jag köpte min bil utan drag och att eftermontera original kostar ca 45 kkr så det kommer inte ske. När jag hade drag så använde jag det typ 2-3 ggr per år men alla dessa gånger kunde jag enkelt löst genom att låna bil. Blir bättre krocksäkerhet utan drag som styvar upp så kör helst utan.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

Piggelin skrev: 08 apr 2023 10:46
Jerker skrev: 31 mar 2023 07:53
Ja, det är fortfarande ett mysterium varför tillverkare av elbilar har ett så traumatiskt förhållande till dragkrokar.
Jag tycker nästan tvärtom. Varför är vissa så besatta av dragkrok? Haft bil i 20 år. Aldrig behövt en dragkrok. Ser väldigt sällan släp ute på vägen heller.

Så det är väl helt enkelt så att marknaden för dragkrok är så försvinnande liten att de helt enkelt inte tycker det är värt det
Den diskussionen har förts i alla möjliga olika forum förut och jag orkar inte argumentera i frågan längre. Låt oss bara konstatera att vi har olika behov för att vi lever olika liv. Det finns massor av andra önskemål om vad bilar ska ha för utrustning som förs fram bl.a. på det här forumet som jag inte kan fatta varför vissa vill ha, så jag känner inte att mitt önskemål är särskilt udda.

Men man kan bara konstatera fakta: att nästan alla fossilbilar, t.o.m. många riktiga småbilar, kan utrustas med dragkrok, och de får dessutom ibland dra häpnadsväckande mycket (så det blir körkortet som avgör), speciellt i jämförelse med de flesta elbilar. Det är det jag inte fattar. Ingen tillverkare av elbilar har lyckats komma med en vettig förklaring. De flesta duckar i frågan.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av TiborBlomhall »

Sluta med pajkastning.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Elof »

Drag är ju en ganska billig grej som ökar bilens transportkapacitet oerhört mycket. Är väl inte konstigt att folk efterfrågar det?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Tellus »

Jag tycker ignorera funktionen är bra på forumet.
Om det är någon som man tycker är oresonabel.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Piggelin »

Tellus skrev: 08 apr 2023 21:59
Jag tycker ignorera funktionen är bra på forumet.
Om det är någon som man tycker är oresonabel.
Ja att folk tycker annorlunda är obehagligt för vissa... Resultatet av curling.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Dafro »

Piggelin skrev: 08 apr 2023 22:06
Tellus skrev: 08 apr 2023 21:59
Jag tycker ignorera funktionen är bra på forumet.
Om det är någon som man tycker är oresonabel.
Ja att folk tycker annorlunda är obehagligt för vissa... Resultatet av curling.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av jonasl »

Ja, håller med om att dragkrok på små bilar är en riktigt bra grej. Körde VW Polo i rätt många år, med dragkrok. Även om det bara gick att dra 750 kg så gjorde det bilen otroligt användbar. Och takräcke hade jag också.. Faktum är att vi åkte 4 pers och 4 cyklar ner till Kinnekulle en gång i den bilen från Stockholm, den drog rätt mkt soppa då :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av chaffis75 »

Jag kan tycka en relevant fråga är när vi får en Ford Fiesta eller Dacia Sandero på markanden, dvs en riktigt liten bil och till ett riktigt lågt pris. Detta tror jag är en stor grupp av bilar som saknas idag.

Men generellt tror jag de är mixen av biltyper som saknas. Vissa behöver dra 2 ton, vissa vill ha en pytte bil, vissa en suv andra en kombi, vissa en billig bil med hjul, andra en dyrt med massage stolar och en 2000 watts stereo, ja listan kan göras väldigt lång.

Vi har alla olika behov, bara för jag aldrig ser ett tunnelbane tåg så försvinner inte de behovet för vissa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Honkan »

Optimalt är ju en Rivian i skogen och när man ska dra släpp, sen en model X när familjen med två barn ska in och varför inte en Audi E-tron GT RS för söndagsutflykten
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev: 09 apr 2023 09:49
Jag kan tycka en relevant fråga är när vi får en Ford Fiesta eller Dacia Sandero på markanden, dvs en riktigt liten bil och till ett riktigt lågt pris. Detta tror jag är en stor grupp av bilar som saknas idag.

Men generellt tror jag de är mixen av biltyper som saknas. Vissa behöver dra 2 ton, vissa vill ha en pytte bil, vissa en suv andra en kombi, vissa en billig bil med hjul, andra en dyrt med massage stolar och en 2000 watts stereo, ja listan kan göras väldigt lång.

Vi har alla olika behov, bara för jag aldrig ser ett tunnelbane tåg så försvinner inte de behovet för vissa.
Exakt.

Finne ingen (el)bil som passar alla, och alla behov.

Gällande små billiga elbilar så har vi ju Fiat 500e och Mini, och flera nya som Renault 5 och Citroen eC3 som är påväg ut på marknaden. Tror konkurrensen och utbudet kommer öka här.

Speciellt nu i lågkonjunktur när dyra bilar och dyra elbilar går sämre, så tror jag att den möjliga tillväxten på elbilssidan kommer vara bland just inom detta segmentet med dessa billiga mindre elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 345
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Freez »

chaffis75 skrev: 09 apr 2023 09:49
Jag kan tycka en relevant fråga är när vi får en Ford Fiesta eller Dacia Sandero på markanden, dvs en riktigt liten bil och till ett riktigt lågt pris. Detta tror jag är en stor grupp av bilar som saknas idag.

Men generellt tror jag de är mixen av biltyper som saknas. Vissa behöver dra 2 ton, vissa vill ha en pytte bil, vissa en suv andra en kombi, vissa en billig bil med hjul, andra en dyrt med massage stolar och en 2000 watts stereo, ja listan kan göras väldigt lång.

Vi har alla olika behov, bara för jag aldrig ser ett tunnelbane tåg så försvinner inte de behovet för vissa.
Du får en Model 3 för 496 KSEK idag. Helt klart den mest prisvärda elbilen i dagsläget.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 345
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Freez »

Fredrik j skrev: 08 apr 2023 13:41
Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt :) .
MY RWD Vit 2023
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

Freez skrev: 22 apr 2024 20:36
Fredrik j skrev: 08 apr 2023 13:41
Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Man kan tänka tvärtom. Jag har MY som förstabil och en 4WD BMW diesel som andrabil, perfekt de gånger elbilen inte räcker till, tex att dra tung båt :) .
Min förstabil är den som fixar allt. Den jag skulle göra mig av med sist. Sen löper det på och i andra änden är veteranbilen jag inte kör så mycket med.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 08 apr 2023 13:41
Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Min bubbla är betydligt större än din bubbla. ;)
Väldigt väldigt få kör långt med hästsläp, båtsläp eller husvagn. Den absoluta majoriteten har inget släp överhuvudtaget. Dvs för de allra flesta fungerar det utmärkt med dagens utbud av elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 23 apr 2024 05:01
Fredrik j skrev: 08 apr 2023 13:41
Risken är ju även överhängande att du och jag befinner oss i var sin bubbla, taliz. I din kan alla ändra sina bilbehov för att passa elbilutbudet redan idag. I min bubbla är det medelålders villaägare med två bilar, båtsläp, hästtransporter och husvagnar som släpas ner i Europa på semestern. Hos oss blir, än så länge, elbilen en andrabil.
Men det kommer naturligtvis ändras. Bra släpmöjligheter hade skyndat på det.
Min bubbla är betydligt större än din bubbla. ;)
Väldigt väldigt få kör långt med hästsläp, båtsläp eller husvagn. Den absoluta majoriteten har inget släp överhuvudtaget. Dvs för de allra flesta fungerar det utmärkt med dagens utbud av elbilar.
Javisst.
Men många sitter där helt ensamma i sin stora SUV i vardagspendlingen. Man väljer oftast inte bil efter mediananvändningen utan man vill täcka även extrema händelserna. Jag vet flera stycken som låter husvagnssemestern styra bilvalet även om det bara är två veckor om året.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av chaffis75 »

-
Senast redigerad av chaffis75, redigerad totalt 1 gånger.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av dstr »

Tittar man på hur många påställda bilar, husvagnar och djurtransportsläp det fanns här om året så är det extremt få som behöver dra tungt.

Kommer inte ihåg exakta siffror, men ca 96% behöver inte dra husvagn och 98.x% behöver inte dra djursläp.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det stämmer säkert, men har sett någon siffra att det påstås finnas över en miljon släpfordon i Sverige.

Så dragkrok är det nog en del som vill ha, men det är nog inte så tunga släp.

En intressant sak är om jag tittar noga på alla bilar i till exempel Frankrike eller Spanien, då är det knappt någon som har dragkrok.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av dstr »

Nu har jag spelat lite excel - baserat på antal påställda fordon någon gång under 2022.
https://www.trafa.se/globalassets/stati ... -2022.xlsx


Då hade vi 4980543 personbilar i trafik.


Av dessa behöver 85% inte dra släp över 750kg

Av dessa behöver 96% inte dra släp över 1500kg

Av dessa behöver 99,1% inte dra husvagn över 1500kg

Av dessa behöver 99,6% inte dra djurtransport över 1500kg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kul statestik, finns tydligen drygt 1,3 miljoner släpfordon plus alla oreggade båtvagnar.

4% av bilköparna skulle då behöva en dragvikt över 1500 kg tydligen.

Undrar hur stor del av Sveriges bilpark som har dragkrok?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av jonasl »

Fast man kan ju inte titta på hur många släp det finns. Jag har inget eget släp (förutom en oreggad båtkärra) men drar både 750kg-släp och 1000kg-släp flera gånger om året. Nästan alla hyrsläp har en totalvikt på 1000 kg. Får egentligen inte dra dem utan B96/BE.

Tidigare har vi hyrt husvagn med och det kommer vi säkert göra igen så fort jag får tummen ur och fixar körkort som tillåter det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av holden »

Dragkroksfetischismen är vida spridd i detta rike, folk älskar att dra en extra repa till återvinningen med fem avklippta kvistar på släpkärran. Eftersom jag är kroniskt lat och värderar min fritid högt köper jag hellre den tjänsten, aldrig haft bil med dragkrok trots flera båtar och stor tomt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar