Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av taliz »

Vi var flera här som rådde dig att köpa istället för leasa Jerker. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 27 mar 2023 12:50
Sambon gjorde ett klipp i precis rätt tid. Hon köpte en e-Golf, sista årsmodellen, som gått som personalbil ett år hos ÅF. Det var precis när VW vräkt ut en massa ID.3 och ID.4 på marknaden och alla e-Golf ägare bytt in sin och plötsligt var e-Golfarna osäljbara. Efter några månader började folk fatta att e-Golfen är en bra bil och efterfrågan drev upp priserna. Hon köpte den för 220000 och fortfarande, efter snart 2 år och flera tusen mil körda, står den i samma pris, minst. För bara ett år sedan såldes e-Golfar motsvarande hennes för strax under 300000.
Så är det. Jag hade ju egentligen tänkt att köpa ut e-Golfen privat efter 4 år. Men att hosta upp över 200-tusen var helt enkelt inte möjligt. Så jag köpte ut den via företaget istället, då var det "bara" drygt 100-tusen i restvärde som skulle betalas, inte marknadsvärde som skulle ha varit mer än dubbelt så mycket. Nu slipper jag räntekostnader, men betalar naturligtvis fortfarande förmånsskatt på den, vilket inte är så farligt för en e-Golf. Vansinnigt mycket mindre än att köpa ut den privat i alla fall. Just nu är den jättebillig för oss, tack vare att det är en företagsbil som köptes enligt gamla regler, med lågt förmånsvärde och bonus. Privat hade vi inte haft råd.
Jag har full förståelse för folk som inte längre köper elbilar. Det är helt enkelt för dyrt för en vanlig knegare. En lätt begagnad fossilbil är mycket enklare att finansiera. Tråkigt men sant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev: 27 mar 2023 12:54
Vi var flera här som rådde dig att köpa istället för leasa Jerker. ;)
Jag vet det, men då hade jag inte möjlighet att köpa en sån bil. Det listiga med privatleasing är att det inte krävs nån kontantinsats och det belastar inte kreditvärdigheten.

Jag har aldrig haft nån hög lön. Jag har hela livet legat på gränsen mellan låg- och medelinkomsttagare. Så jag har inte den ekonomiska situation som de flesta andra som befolkar det här forumet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 27 mar 2023 13:18
Jag har aldrig haft nån hög lön. Jag har hela livet legat på gränsen mellan låg- och medelinkomsttagare. Så jag har inte den ekonomiska situation som de flesta andra som befolkar det här forumet.
... vilket är ett problem då många verkar applicera sin egen inkomstsituation på alla andra och tror att det är normaltillståndet för gemene man. Det där eviga snacket om att det är så billigt att ha elbil är ett tydligt bevis på det. Det är inte billigt att ha elbil. Det är bara mindre dyrt än vad man kan tro när man enbart tittar på inköpspriset. Men vill man ha en billig bil så är det inte en elbil man ska köpa utan en äldre fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

Jerker skrev: 27 mar 2023 10:32
Jag kommer att få seriösa problem i höst när privatleasingen på min 3:a går ut efter 4 år. Jag vet inte hur jag ska kunna lösa det om jag vill fortsätta att köra elbil som har en dragkrok. Att privatleasa en Tesla var dyrt från början, fast överkomligt, men nu kommer det alternativet att bli tokdyrt. Att köpa en ny elbil på avbetalning är inte heller ett alternativ för mig. Jag hoppades att den här perioden med en Tesla 3 skulle vara en ekonomisk parentes i mitt liv. Jag har aldrig tidigare lagt så mycket pengar på en bil och det är verkligen inte nåt jag vill fortsätta med.

Så visst är det ett problem att bonusen försvann. Det kommer att dröja innan det kommer mycket billigare elbilar eller de stora begagnade med dragkrok blir tillräckligt billiga.

Att gå tillbaka till en fossilbrännare är verkligen inget jag vill göra.
Låter ju som du är nöjd med Teslan. Varför kan du inte fortsätta leasa den 4år till med ännu lägre månadskostnad?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 27 mar 2023 10:32
Jag kommer att få seriösa problem i höst när privatleasingen på min 3:a går ut efter 4 år. Jag vet inte hur jag ska kunna lösa det om jag vill fortsätta att köra elbil som har en dragkrok. Att privatleasa en Tesla var dyrt från början, fast överkomligt, men nu kommer det alternativet att bli tokdyrt. Att köpa en ny elbil på avbetalning är inte heller ett alternativ för mig. Jag hoppades att den här perioden med en Tesla 3 skulle vara en ekonomisk parentes i mitt liv. Jag har aldrig tidigare lagt så mycket pengar på en bil och det är verkligen inte nåt jag vill fortsätta med.

Så visst är det ett problem att bonusen försvann. Det kommer att dröja innan det kommer mycket billigare elbilar eller de stora begagnade med dragkrok blir tillräckligt billiga.

Att gå tillbaka till en fossilbrännare är verkligen inget jag vill göra.
Varför kan du inte bara köra vidare med begagnad model 3?
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Klingspor »

LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Vore intressant att höra vilka bilar din fru tycker är snygga. Kan köpa att alla inte tycker att MY är snygg, men att den skulle vara "vidrigt ful" var bland det sjukaste jag hört - speciellt med tanke på att den ändå är rätt stilren. :lol:
MY RWD 2023
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Maw »

Klingspor skrev: 27 mar 2023 16:41
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Vore intressant att höra vilka bilar din fru tycker är snygga. Kan köpa att alla inte tycker att MY är snygg, men att den skulle vara "vidrigt ful" var bland det sjukaste jag hört - speciellt med tanke på att den ändå är rätt stilren. :lol:
Det är väl rätt vanligt att folk tycker att Model Y är ful? Slätstruken är nog det snällaste jag skulle kunna säga om utseendet :). Att den skulle vara speciellt lyckad utseendemässigt är det nog relativ få som tycker men den har helt klart andra styrkor.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 27 mar 2023 17:18
Klingspor skrev: 27 mar 2023 16:41
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Vore intressant att höra vilka bilar din fru tycker är snygga. Kan köpa att alla inte tycker att MY är snygg, men att den skulle vara "vidrigt ful" var bland det sjukaste jag hört - speciellt med tanke på att den ändå är rätt stilren. :lol:
Det är väl rätt vanligt att folk tycker att Model Y är ful? Slätstruken är nog det snällaste jag skulle kunna säga om utseendet :). Att den skulle vara speciellt lyckad utseendemässigt är det nog relativ få som tycker men den har helt klart andra styrkor.
En av våra grannar kom fram och sa att han tyckte min bil var riktigt snygg.
Han kör Kia själv, så hans åsikt kanske inte är så mycket värd? :geek:

Mamma tycker också att den är snygg, men hon märkte aldrig att jag bytte från M3 till MY. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 27 mar 2023 17:21
Maw skrev: 27 mar 2023 17:18
Klingspor skrev: 27 mar 2023 16:41
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Vore intressant att höra vilka bilar din fru tycker är snygga. Kan köpa att alla inte tycker att MY är snygg, men att den skulle vara "vidrigt ful" var bland det sjukaste jag hört - speciellt med tanke på att den ändå är rätt stilren. :lol:
Det är väl rätt vanligt att folk tycker att Model Y är ful? Slätstruken är nog det snällaste jag skulle kunna säga om utseendet :). Att den skulle vara speciellt lyckad utseendemässigt är det nog relativ få som tycker men den har helt klart andra styrkor.
En av våra grannar kom fram och sa att han tyckte min bil var riktigt snygg.
Han kör Kia själv, så hans åsikt kanske inte är så mycket värd? :geek:

Mamma tycker också att den är snygg, men hon märkte aldrig att jag bytte från M3 till MY. :lol:
Ingen har kommit fram till mig och sagt att vår MY är ful när jag haft Teslan :) men annars hör jag ganska ofta åsikten att både M3 och MY är fula.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Nogo »

Har själv en Y och tycker att den är riktigt ful framifrån. Men alla andra vinklar är den ok.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

Tycker både 3 och Y är ett resultat av när funktion kommer före form.
Luftmotstånd och utrymmen har dikterat utseendet.
Tycker jag. Smak är ju subjektivt och jag har förstått att många tycker det är snygga bilar.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

Klingspor skrev: 27 mar 2023 16:41
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Vore intressant att höra vilka bilar din fru tycker är snygga. Kan köpa att alla inte tycker att MY är snygg, men att den skulle vara "vidrigt ful" var bland det sjukaste jag hört - speciellt med tanke på att den ändå är rätt stilren. :lol:
Hon gillar amerikanska fullsize bilar/pickuper. Fick nästan med henne härom året på att hon kunde köra en Mach E när hon inte behöver dra tungt. Den kunde kaaaanske vara ok ”för den hade iaf. en häst i loggan”… Blev inget för den skulle stått på uppfarten var min känsla.

För mig är Model Y mellanmjölk/tråkig och fronten är verkligen ful. Inte vidrigt ful, bara ful. :)

32504C8F-3ACE-458C-AEE5-72D7D253CE8B.jpeg
78BED016-BA8F-47BC-8A56-B7E58AB8585F.jpeg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

LarsOJ skrev: 27 mar 2023 16:07
Låter ju som du är nöjd med Teslan. Varför kan du inte fortsätta leasa den 4år till med ännu lägre månadskostnad?
Fredrik j skrev: 27 mar 2023 16:19
Varför kan du inte bara köra vidare med begagnad model 3?

För att även en begagnad Tesla 3, köpa eller leasa, är egentligen för mycket pengar. Idag betalar jag c:a 8000:-/månad för den, skattade pengar.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

Jerker skrev: 27 mar 2023 19:55
LarsOJ skrev: 27 mar 2023 16:07
Låter ju som du är nöjd med Teslan. Varför kan du inte fortsätta leasa den 4år till med ännu lägre månadskostnad?
Fredrik j skrev: 27 mar 2023 16:19
Varför kan du inte bara köra vidare med begagnad model 3?

För att även en begagnad Tesla 3, köpa eller leasa, är egentligen för mycket pengar. Idag betalar jag c:a 8000:-/månad för den, skattade pengar.
Du kommer väl ner på minst halva det om du kör vidare iaf.?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 27 mar 2023 20:27
Jerker skrev: 27 mar 2023 19:55
LarsOJ skrev: 27 mar 2023 16:07
Låter ju som du är nöjd med Teslan. Varför kan du inte fortsätta leasa den 4år till med ännu lägre månadskostnad?
Fredrik j skrev: 27 mar 2023 16:19
Varför kan du inte bara köra vidare med begagnad model 3?

För att även en begagnad Tesla 3, köpa eller leasa, är egentligen för mycket pengar. Idag betalar jag c:a 8000:-/månad för den, skattade pengar.
Du kommer väl ner på minst halva det om du kör vidare iaf.?
Dyrt ändå för en 4+ år gammal bil tycker jag. Och hur länge ska man hålla på med det varje månad? Tills den är skrotfärdig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev: 27 mar 2023 21:50
LarsOJ skrev: 27 mar 2023 20:27
Jerker skrev: 27 mar 2023 19:55
LarsOJ skrev: 27 mar 2023 16:07
Låter ju som du är nöjd med Teslan. Varför kan du inte fortsätta leasa den 4år till med ännu lägre månadskostnad?
Fredrik j skrev: 27 mar 2023 16:19
Varför kan du inte bara köra vidare med begagnad model 3?

För att även en begagnad Tesla 3, köpa eller leasa, är egentligen för mycket pengar. Idag betalar jag c:a 8000:-/månad för den, skattade pengar.
Du kommer väl ner på minst halva det om du kör vidare iaf.?
Dyrt ändå för en 4+ år gammal bil tycker jag. Och hur länge ska man hålla på med det varje månad? Tills den är skrotfärdig?
Tills lånet är betalt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

Vad tror ni en Tesla 3 SR+ med drag från aug 2019 som är 4 år och har gått 11000-12000 kan vara värd?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av taliz »

Jerker skrev: 27 mar 2023 13:18
taliz skrev: 27 mar 2023 12:54
Vi var flera här som rådde dig att köpa istället för leasa Jerker. ;)
Jag vet det, men då hade jag inte möjlighet att köpa en sån bil. Det listiga med privatleasing är att det inte krävs nån kontantinsats och det belastar inte kreditvärdigheten.

Jag har aldrig haft nån hög lön. Jag har hela livet legat på gränsen mellan låg- och medelinkomsttagare. Så jag har inte den ekonomiska situation som de flesta andra som befolkar det här forumet.
Jag hade heller ingen hög lön när jag började spara och investera.
Att få ihop kapital handlar ju om att "sätta snöbollen i rullning".
Kör en skrotbil några år så man får ihop kontantinsats tex.
Jerker skrev: 27 mar 2023 22:19
Vad tror ni en Tesla 3 SR+ med drag från aug 2019 som är 4 år och har gått 11000-12000 kan vara värd?
Knappt 300k.
(Finns en på forumet som säljer en 2020 som gått bara 3000 mil och fått bud på 330k från handlare).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev: 27 mar 2023 22:14
mati skrev: 27 mar 2023 21:50
LarsOJ skrev: 27 mar 2023 20:27
Jerker skrev: 27 mar 2023 19:55
LarsOJ skrev: 27 mar 2023 16:07
Låter ju som du är nöjd med Teslan. Varför kan du inte fortsätta leasa den 4år till med ännu lägre månadskostnad?
Fredrik j skrev: 27 mar 2023 16:19
Varför kan du inte bara köra vidare med begagnad model 3?

För att även en begagnad Tesla 3, köpa eller leasa, är egentligen för mycket pengar. Idag betalar jag c:a 8000:-/månad för den, skattade pengar.
Du kommer väl ner på minst halva det om du kör vidare iaf.?
Dyrt ändå för en 4+ år gammal bil tycker jag. Och hur länge ska man hålla på med det varje månad? Tills den är skrotfärdig?
Tills lånet är betalt.
Frågan är vad som inträffar först. Är den värd 300k nu och Jerker hostar upp 4000 i månaden så tar det ju till och med utan ränta över 6 år att amortera skulden. Då är bilen 10 år gammal. Och räntan lär inte vara noll kronor direkt. Räkna alltså med ytterligare ett par år. Då är bilen 12 år. Inte jättekul när man kan köpa en tio år gammal fossilbil med drag för piss och ingenting i jämförelse. Jag förstår absolut Jerkers bekymmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev: 28 mar 2023 03:09

Jag hade heller ingen hög lön när jag började spara och investera.
Att få ihop kapital handlar ju om att "sätta snöbollen i rullning".
Kör en skrotbil några år så man får ihop kontantinsats tex.
Om ett par år så har jag nog så jag kan köpa en ny elbil kontant. Det är när jag sålt mitt hus som jag renoverar. Lär göra en hel del netto på det. Mitt problem är att jag har en tvångstanke om att aldrig mer köra fossilt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 28 mar 2023 07:05
Fredrik j skrev: 27 mar 2023 22:14

Tills lånet är betalt.
Frågan är vad som inträffar först. Är den värd 300k nu och Jerker hostar upp 4000 i månaden så tar det ju till och med utan ränta över 6 år att amortera skulden. Då är bilen 10 år gammal. Och räntan lär inte vara noll kronor direkt. Räkna alltså med ytterligare ett par år. Då är bilen 12 år. Inte jättekul när man kan köpa en tio år gammal fossilbil med drag för piss och ingenting i jämförelse. Jag förstår absolut Jerkers bekymmer.
Den stora frågan är ju vilka reparationer jag åker på som inte täcks av nån försäkring om jag behåller bilen. Batteriet är väl den största risken. Visst, jag tror att i de flesta moderna elbilar kommer batterierna att hålla länge, men när det skrivs om långmilare av Tesla model S så har de alla ett eller ett par batteribyten bakom sig, vilka ju betalats av den oändliga garantin, nåt som inte finns på en model 3.

Vad gäller andra reparationer så har det ju börjat poppa upp andra verkstäder och fixargrupper som kan göra en reparation betydligt billigare än om man lämnar in den på Tesla SC.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 28 mar 2023 07:51
Den stora frågan är ju vilka reparationer jag åker på som inte täcks av nån försäkring om jag behåller bilen. Batteriet är väl den största risken. Visst, jag tror att i de flesta moderna elbilar kommer batterierna att hålla länge, men när det skrivs om långmilare av Tesla model S så har de alla ett eller ett par batteribyten bakom sig, vilka ju betalats av den oändliga garantin, nåt som inte finns på en model 3.

Vad gäller andra reparationer så har det ju börjat poppa upp andra verkstäder och fixargrupper som kan göra en reparation betydligt billigare än om man lämnar in den på Tesla SC.
Gamla bilar har ju alltid risken med sig att de börjar kosta pengar eftersom de går sönder mer och mer. Kan man fixa det själv, eller hittar en billig verkstad, så är det ju okej. Men frågan är i vilken utsträckning det är möjligt och vad reservdelarna kostar, framförallt när det handlar om sånt dyrt som batteriet.
De gångerna jag har köpt bil på avbetalning har jag alltid sett till att betala den någorlunda inom garantitiden. Det finns inget som är värre än en bil som man betalar en massa tusenlappar för varje måndag, samtidigt som den kostar pengar eftersom den börjar falla i bitar på grund av ålder. Jag tycker 5-6 år är det yttersta, senast då ska den vara betald. Helst tidigare. Det har tyvärr blivit allt svårare med tanke på vad bilar kostar idag, framförallt elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 28 mar 2023 08:11
Jerker skrev: 28 mar 2023 07:51
Den stora frågan är ju vilka reparationer jag åker på som inte täcks av nån försäkring om jag behåller bilen. Batteriet är väl den största risken. Visst, jag tror att i de flesta moderna elbilar kommer batterierna att hålla länge, men när det skrivs om långmilare av Tesla model S så har de alla ett eller ett par batteribyten bakom sig, vilka ju betalats av den oändliga garantin, nåt som inte finns på en model 3.

Vad gäller andra reparationer så har det ju börjat poppa upp andra verkstäder och fixargrupper som kan göra en reparation betydligt billigare än om man lämnar in den på Tesla SC.
Gamla bilar har ju alltid risken med sig att de börjar kosta pengar eftersom de går sönder mer och mer. Kan man fixa det själv, eller hittar en billig verkstad, så är det ju okej. Men frågan är i vilken utsträckning det är möjligt och vad reservdelarna kostar, framförallt när det handlar om sånt dyrt som batteriet.
De gångerna jag har köpt bil på avbetalning har jag alltid sett till att betala den någorlunda inom garantitiden. Det finns inget som är värre än en bil som man betalar en massa tusenlappar för varje måndag, samtidigt som den kostar pengar eftersom den börjar falla i bitar på grund av ålder. Jag tycker 5-6 år är det yttersta, senast då ska den vara betald. Helst tidigare. Det har tyvärr blivit allt svårare med tanke på vad bilar kostar idag, framförallt elbilar.
Jo tack, en miljon på 6 år blir ju en slant per månad.
27,8 kWp solceller
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Blipblop »

LarsOJ skrev: 27 mar 2023 19:35
Klingspor skrev: 27 mar 2023 16:41
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Vore intressant att höra vilka bilar din fru tycker är snygga. Kan köpa att alla inte tycker att MY är snygg, men att den skulle vara "vidrigt ful" var bland det sjukaste jag hört - speciellt med tanke på att den ändå är rätt stilren. :lol:
Hon gillar amerikanska fullsize bilar/pickuper. Fick nästan med henne härom året på att hon kunde köra en Mach E när hon inte behöver dra tungt. Den kunde kaaaanske vara ok ”för den hade iaf. en häst i loggan”… Blev inget för den skulle stått på uppfarten var min känsla.

För mig är Model Y mellanmjölk/tråkig och fronten är verkligen ful. Inte vidrigt ful, bara ful. :)


32504C8F-3ACE-458C-AEE5-72D7D253CE8B.jpeg


78BED016-BA8F-47BC-8A56-B7E58AB8585F.jpeg
Model y verkar ju vara en jättebra bil men den har verkligen stått i fulskåpet innan leverans. Rakt bakifrån samt vecken ovanför bakskärmarna, där är det ju jättefult också (även om ingen har sagt det till ägarna öga för öga så att säga), men det är ju en bra bil som nog mer är designad för att vara effektiv än snygg.
Snyggaste färgen på en Y är ju svart så man inte ser alla konstiga former. Tyvärr är ju svart inte så praktiskt 😁
Skriv svar