Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Tellus »

Honkan skrev: 26 mar 2023 06:56
Räknar man med möjligheten att kunna ladda hemma på timpris samt minimal skatt och service kostnader så är elbil helt klart billigare. 8-)

Men om man ska ladda på stan och åker en del så hade jag behållt min Audi A6 Allroad diesel…

Men sen gillar jag bilar och har mest kört Audi och BMW men elbil är ju sjukt mycket roligare att köra, har en MYP och kan inte tänka mig en bättre familke bil med riktigt bra prestanda , sen den bästa funktionen när man har barn , att man kan sätta igång kyla i bilen innan man sätter i barnen en sommardag när det är 25+ 8-)
Håller med helt. Jag skulle helt klart välja en tesla framför t.ex. en mercedes amg, även OM drivmedlet skulle vara dyrare vilket det inte är.
Sista månaderna har mitt elpris i snitt varit ca 1kr plus avgifter, så ca 2 kr totalt per kWh, det blir 4-5kr per mil vintertid. Så dyrt har det aldrig varit förut. Men fortfarande väldigt billigt. Jag har timpris och laddar hemma 95%.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

GustavE skrev: 25 mar 2023 22:37
...] Kunde tyvärr inte byta till elbil då följande hänt sedan jag beställde den: MER, där jag tänkt ladda mycket, höjde priset från 80 öre till 425 öre. (Dom kan skylla på samhällets fina elpris, hade elpriset varit normalt kanske dom hade höjt till tex 88 istället för 425 öre, alltså 10 procent som inflationen). Ladda hemma har höjts från ca 100 öre till, när jag tog beslutet att avstå elbilen, ca 400 öre. [...
Enligt Tellus ovan så har snittpriset på elen för hemmaladdning de senaste månaderna legat runt 1 krona plus avgifter...

Det känns som du hade kunnat få en hel del konstruktiva inspel från forumet om du skrivit ett inlägg direkt när du funderade på att avboka...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

GustavE skrev: 25 mar 2023 22:37
Trådämnet handlar om mig! Och några till... [...]

Att det inte blev elbil är samhällets fel. [...
Det finns ju fler faktorer i det här.

En rätt stor är ju t.ex. den ryske Diktatorn illegala anfallskrig mot Ukraina. Elpriset började stiga redan när han drog åt gaskranarna ca ett halvår innan han invaderade.

Hur stor den faktorn är kommer vi dock aldrig få veta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

jonasl skrev: 25 mar 2023 20:48
mati skrev: 25 mar 2023 16:53
Just det. Om man drar det till sin spets ska länder som Sverige överhuvudtaget inte finnas. Här är det nämligen alldeles för kallt för oss människor. Allting norr om Medelhavet kan vi överlåta djuren. Vi pälslösa människor får hålla oss till områden nära ekvatorn, dvs där vi har utvecklats som species och där vi kan leva utan externa värmekällor. Där bör vi leva på det naturen ger oss, rötter, svamp, frukt, vilda djur. Lantbruk ska vi naturligtvis inte hålla på med. Och det viktigaste - några miljarder människor måste såklart försvinna från jordytan. Det är bara sätta igång. :twisted:
Det är faktiskt ingen orimlig tanke om man ser till andra uppoffringar vi förväntas göra. Vet inte varför vi befolkat ogästvänliga delar av världen egentligen.
Varför finns det människor som vill kolonialisera mars? Varför har våra förfäder satt sig i små träbåtar och paddlat över Atlanten och Stilla havet? Människor är sådana, vill ska framåt hela tiden. Det är inte länge sedan vi blev bofasta. Fram tills nyligen - från ett evolotionärt perspektiv - har vi hela tiden flyttat på oss, utforskat, intagit mer och mer yta, tills det inte fanns en enda outforskad plätt kvar på jorden. Vi ska alltid framåt, aldrig bakåt. Det ligger i vår natur.
Det är också därför jag tror att det är omöjligt att få folk att göra dessa uppoffringar, som du säger. Att vilja resa omkring, att vilja ha mer hela tiden. De allra flesta av oss fungerar så helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev: 26 mar 2023 08:39
Varför finns det människor som vill kolonialisera mars? Varför har våra förfäder satt sig i små träbåtar och paddlat över Atlanten och Stilla havet? Människor är sådana, vill ska framåt hela tiden. Det är inte länge sedan vi blev bofasta. Fram tills nyligen - från ett evolotionärt perspektiv - har vi hela tiden flyttat på oss, utforskat, intagit mer och mer yta, tills det inte fanns en enda outforskad plätt kvar på jorden. Vi ska alltid framåt, aldrig bakåt. Det ligger i vår natur.
Det är också därför jag tror att det är omöjligt att få folk att göra dessa uppoffringar, som du säger. Att vilja resa omkring, att vilja ha mer hela tiden. De allra flesta av oss fungerar så helt enkelt.
Jag tycker det där är gravt förenklat.

Hur många är det egentligen som vill kolonialisera Mars under de närmsta decennierna? Snacka om självmordsuppdrag...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Honkan skrev: 26 mar 2023 06:56
Räknar man med möjligheten att kunna ladda hemma på timpris samt minimal skatt och service kostnader så är elbil helt klart billigare. 8-)
Nej, det tror jag inte. Det tar mycket lång tid att tjäna in det mycket högre inköpspriset. En elbil är trots allt fortfarande ungefär dubbelt så dyr som en bensinbil i inköpspris.
Vår e-Golf till exempel kostade 420-tusen. En bensindriven snikutrustad Golf hade legat på drygt 200-tusen. Visst är e-Golfen nästan maxutrustad, men jag kunde ju inte välja bort utrustningen. Hade vi köpt en bensinbil hade vi såklart inte valt den dyraste varianten utan snarare en ganska enkel utrustningsnivå. Eller ingen Golf alls, e-Golfen ersatte faktiskt en Mazda som låg på en helt annan prisnivå. Minst 200-tusen i prisskillnad tjänar man inte in så lätt. Oavsett hur billig elen är och vad servicen kostar. Enda sättet att få kalkylen ihop är att ha den på företaget då förmånsskatten är lägre än för en bensinbil.
Samma sak gäller för min Ioniq 5. Aldrig i livet hade jag köpt en bensinbil för över en halv miljon. Då hade jag valt en kombi av en koreansk eller japansk tillverkare för max 300-tusen. Det är omöjligt att tjäna in den skillnaden via billigare driftskostnader. Och samma här, hade jag inte haft möjlighet att ta den på mitt företag så hade jag inte köpt den.
Detta med företagsleasing är faktiskt nästan enda anledningen till att jag fortfarande hackar mig fram som egenföretagare. Det hade varit mycket tryggare för mig om jag hade fått en anställning nånstans. Men då måste vi överge våra elbilar, åtminstone en av dem, och det vill jag inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Tellus »

mati skrev: 26 mar 2023 09:02
Honkan skrev: 26 mar 2023 06:56
Räknar man med möjligheten att kunna ladda hemma på timpris samt minimal skatt och service kostnader så är elbil helt klart billigare. 8-)
Nej, det tror jag inte. Det tar mycket lång tid att tjäna in det mycket högre inköpspriset. En elbil är trots allt fortfarande ungefär dubbelt så dyr som en bensinbil i inköpspris.
Vår e-Golf till exempel kostade 420-tusen. En bensindriven snikutrustad Golf hade legat på drygt 200-tusen. Visst är e-Golfen nästan maxutrustad, men jag kunde ju inte välja bort utrustningen. Hade vi köpt en bensinbil hade vi såklart inte valt den dyraste varianten utan snarare en ganska enkel utrustningsnivå. Eller ingen Golf alls, e-Golfen ersatte faktiskt en Mazda som låg på en helt annan prisnivå. Minst 200-tusen i prisskillnad tjänar man inte in så lätt. Oavsett hur billig elen är och vad servicen kostar. Enda sättet att få kalkylen ihop är att ha den på företaget då förmånsskatten är lägre än för en bensinbil.
Samma sak gäller för min Ioniq 5. Aldrig i livet hade jag köpt en bensinbil för över en halv miljon. Då hade jag valt en kombi av en koreansk eller japansk tillverkare för max 300-tusen. Det är omöjligt att tjäna in den skillnaden via billigare driftskostnader. Och samma här, hade jag inte haft möjlighet att ta den på mitt företag så hade jag inte köpt den.
Detta med företagsleasing är faktiskt nästan enda anledningen till att jag fortfarande hackar mig fram som egenföretagare. Det hade varit mycket tryggare för mig om jag hade fått en anställning nånstans. Men då måste vi överge våra elbilar, åtminstone en av dem, och det vill jag inte.
Du måste jämföra bilar i samma lyxighetsklass. En Svensson Volvo kostar lika mycket som en ny model Y. Teslan blir garanterat billigare att äga och är så mycket modernare och bättre på många punkter.
Jag fattar inte att man kan köpa en diesel volvo, som t.ex. denna när man får en ny Y till samma pris

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /107171875

Vissa andra elbilar är dock dyra i förhållande till liknande fossil, men totalkostnaden brukar ändå bli till elbilens favör och man får då en platt tv för samma pris som en tjock tv.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 08:43
mati skrev: 26 mar 2023 08:39
Varför finns det människor som vill kolonialisera mars? Varför har våra förfäder satt sig i små träbåtar och paddlat över Atlanten och Stilla havet? Människor är sådana, vill ska framåt hela tiden. Det är inte länge sedan vi blev bofasta. Fram tills nyligen - från ett evolotionärt perspektiv - har vi hela tiden flyttat på oss, utforskat, intagit mer och mer yta, tills det inte fanns en enda outforskad plätt kvar på jorden. Vi ska alltid framåt, aldrig bakåt. Det ligger i vår natur.
Det är också därför jag tror att det är omöjligt att få folk att göra dessa uppoffringar, som du säger. Att vilja resa omkring, att vilja ha mer hela tiden. De allra flesta av oss fungerar så helt enkelt.
Jag tycker det där är gravt förenklat.

Hur många är det egentligen som vill kolonialisera Mars under de närmsta decennierna? Snacka om självmordsuppdrag...
Men är påståendet fel? Att vi människor har en unik förmåga att anpassa oss för olika klimat, att aktivt uppfinna saker som förbättrar och förenklar livet?
Bara romantiker som längtar att för klimatets skull återgå till 1700 talet.
Bättre att klimataktivisterna hjälper till med innovationer och/eller börjar jobba i branscher som behöver utvecklas.
Senast redigerad av Lerumsexpressen, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av nek0 »

Tellus skrev: 26 mar 2023 09:17
mati skrev: 26 mar 2023 09:02
Honkan skrev: 26 mar 2023 06:56
Räknar man med möjligheten att kunna ladda hemma på timpris samt minimal skatt och service kostnader så är elbil helt klart billigare. 8-)
Nej, det tror jag inte. Det tar mycket lång tid att tjäna in det mycket högre inköpspriset. En elbil är trots allt fortfarande ungefär dubbelt så dyr som en bensinbil i inköpspris.
Vår e-Golf till exempel kostade 420-tusen. En bensindriven snikutrustad Golf hade legat på drygt 200-tusen. Visst är e-Golfen nästan maxutrustad, men jag kunde ju inte välja bort utrustningen. Hade vi köpt en bensinbil hade vi såklart inte valt den dyraste varianten utan snarare en ganska enkel utrustningsnivå. Eller ingen Golf alls, e-Golfen ersatte faktiskt en Mazda som låg på en helt annan prisnivå. Minst 200-tusen i prisskillnad tjänar man inte in så lätt. Oavsett hur billig elen är och vad servicen kostar. Enda sättet att få kalkylen ihop är att ha den på företaget då förmånsskatten är lägre än för en bensinbil.
Samma sak gäller för min Ioniq 5. Aldrig i livet hade jag köpt en bensinbil för över en halv miljon. Då hade jag valt en kombi av en koreansk eller japansk tillverkare för max 300-tusen. Det är omöjligt att tjäna in den skillnaden via billigare driftskostnader. Och samma här, hade jag inte haft möjlighet att ta den på mitt företag så hade jag inte köpt den.
Detta med företagsleasing är faktiskt nästan enda anledningen till att jag fortfarande hackar mig fram som egenföretagare. Det hade varit mycket tryggare för mig om jag hade fått en anställning nånstans. Men då måste vi överge våra elbilar, åtminstone en av dem, och det vill jag inte.
Du måste jämföra bilar i samma lyxighetsklass. En Svensson Volvo kostar lika mycket som en ny model Y. Teslan blir garanterat billigare att äga och är så mycket modernare och bättre på många punkter.
Jag fattar inte att man kan köpa en diesel volvo, som t.ex. denna när man får en ny Y till samma pris

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /107171875
Problemet är att alla kommer inte från en lyx Volvo. Man jämför med den bil man har. Min Seat plugin är utrustad med allt utom larm och panorama tak, köpt privat och körs ca1000mil/år Vilken elbil ska jag köpa för att köra billigare än idag?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

Tellus skrev: 26 mar 2023 09:17
mati skrev: 26 mar 2023 09:02
Honkan skrev: 26 mar 2023 06:56
Räknar man med möjligheten att kunna ladda hemma på timpris samt minimal skatt och service kostnader så är elbil helt klart billigare. 8-)
Nej, det tror jag inte. Det tar mycket lång tid att tjäna in det mycket högre inköpspriset. En elbil är trots allt fortfarande ungefär dubbelt så dyr som en bensinbil i inköpspris.
Vår e-Golf till exempel kostade 420-tusen. En bensindriven snikutrustad Golf hade legat på drygt 200-tusen. Visst är e-Golfen nästan maxutrustad, men jag kunde ju inte välja bort utrustningen. Hade vi köpt en bensinbil hade vi såklart inte valt den dyraste varianten utan snarare en ganska enkel utrustningsnivå. Eller ingen Golf alls, e-Golfen ersatte faktiskt en Mazda som låg på en helt annan prisnivå. Minst 200-tusen i prisskillnad tjänar man inte in så lätt. Oavsett hur billig elen är och vad servicen kostar. Enda sättet att få kalkylen ihop är att ha den på företaget då förmånsskatten är lägre än för en bensinbil.
Samma sak gäller för min Ioniq 5. Aldrig i livet hade jag köpt en bensinbil för över en halv miljon. Då hade jag valt en kombi av en koreansk eller japansk tillverkare för max 300-tusen. Det är omöjligt att tjäna in den skillnaden via billigare driftskostnader. Och samma här, hade jag inte haft möjlighet att ta den på mitt företag så hade jag inte köpt den.
Detta med företagsleasing är faktiskt nästan enda anledningen till att jag fortfarande hackar mig fram som egenföretagare. Det hade varit mycket tryggare för mig om jag hade fått en anställning nånstans. Men då måste vi överge våra elbilar, åtminstone en av dem, och det vill jag inte.
Du måste jämföra bilar i samma lyxighetsklass. En Svensson Volvo kostar lika mycket som en ny model Y. Teslan blir garanterat billigare att äga och är så mycket modernare och bättre på många punkter.
Jag fattar inte att man kan köpa en diesel volvo, som t.ex. denna när man får en ny Y till samma pris

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /107171875

Vissa andra elbilar är dock dyra i förhållande till liknande fossil, men totalkostnaden brukar ändå bli till elbilens favör och man får då en platt tv för samma pris som en tjock tv.
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 26 mar 2023 09:22
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 08:43
mati skrev: 26 mar 2023 08:39
Varför finns det människor som vill kolonialisera mars? Varför har våra förfäder satt sig i små träbåtar och paddlat över Atlanten och Stilla havet? Människor är sådana, vill ska framåt hela tiden. Det är inte länge sedan vi blev bofasta. Fram tills nyligen - från ett evolotionärt perspektiv - har vi hela tiden flyttat på oss, utforskat, intagit mer och mer yta, tills det inte fanns en enda outforskad plätt kvar på jorden. Vi ska alltid framåt, aldrig bakåt. Det ligger i vår natur.
Det är också därför jag tror att det är omöjligt att få folk att göra dessa uppoffringar, som du säger. Att vilja resa omkring, att vilja ha mer hela tiden. De allra flesta av oss fungerar så helt enkelt.
Jag tycker det där är gravt förenklat.

Hur många är det egentligen som vill kolonialisera Mars under de närmsta decennierna? Snacka om självmordsuppdrag...
[1] Men är påståendet fel? Att vi människor har en unik förmåga att anpassa oss för olika klimat, att aktivt uppfinna saker som förbättrar och förenklar livet?
[2] Bara romantiker som längtar att för klimatets skull återgå till 1700 talet.
[3] Bättre att klimataktivisterna hjälper till med innovationer och/eller börjar jobba i branscher som behöver utvecklas.
1. Ja. Jag skulle säga att påståndet är fel. Vi har väl egentligen ingen aning varför folk satte sig på träflottar som Kon-Tiki och blåste iväg över Stilla havet. Jag som ateist gissar att det sannolikt berodde på att någon fick för sig att någon 'gud' krävde att de skulle göra det... Och i så fall har det ingenting med "natur" att göra. I så fall beror det enbart på kultur. Och kultur är i högsta grad föränderligt. Åtminstone i den del av världen som består av demokratier med yttrandefrihet.
2. Hur många vill tillbaka till 1700-talet?
3. Det verkar tyvärr inte som enbart "innovationer" kommer fixa det här. Igen: Halten CO2 i atmosfären är idag 420 PPM. Allt över 350 PPM riskerar en havsnivåhöjning på ca 3 meter eller mer. Och 350 PPM blåste vi förbi år 1988...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av niklas12 »

Om man vill göra någonting åt klimatförändringarna måste vi ändra våra levnadsvanor.
Problemet är att det är få som är villiga att ge avkall på den levnadsstandard man vant sig vid.

Varför ska alla ha egen bil ? Varför inte åka kollektivt ?
Sen att flyga och äta kött bör vi också sluta med.
Samt den absolut största anledningen den stora onödiga konsumtionen Kolla in valfritt köpcentrum en lönehelg.

Men som sagt detta är ingen politiker som kommer driva då det inte går att få med den stora massan.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 09:37
Lerumsexpressen skrev: 26 mar 2023 09:22
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 08:43
mati skrev: 26 mar 2023 08:39
Varför finns det människor som vill kolonialisera mars? Varför har våra förfäder satt sig i små träbåtar och paddlat över Atlanten och Stilla havet? Människor är sådana, vill ska framåt hela tiden. Det är inte länge sedan vi blev bofasta. Fram tills nyligen - från ett evolotionärt perspektiv - har vi hela tiden flyttat på oss, utforskat, intagit mer och mer yta, tills det inte fanns en enda outforskad plätt kvar på jorden. Vi ska alltid framåt, aldrig bakåt. Det ligger i vår natur.
Det är också därför jag tror att det är omöjligt att få folk att göra dessa uppoffringar, som du säger. Att vilja resa omkring, att vilja ha mer hela tiden. De allra flesta av oss fungerar så helt enkelt.
Jag tycker det där är gravt förenklat.

Hur många är det egentligen som vill kolonialisera Mars under de närmsta decennierna? Snacka om självmordsuppdrag...
[1] Men är påståendet fel? Att vi människor har en unik förmåga att anpassa oss för olika klimat, att aktivt uppfinna saker som förbättrar och förenklar livet?
[2] Bara romantiker som längtar att för klimatets skull återgå till 1700 talet.
[3] Bättre att klimataktivisterna hjälper till med innovationer och/eller börjar jobba i branscher som behöver utvecklas.
1. Ja. Jag skulle säga att påståndet är fel. Vi har väl egentligen ingen aning varför folk satte sig på träflottar som Kon-Tiki och blåste iväg över Stilla havet. Jag som ateist gissar att det sannolikt berodde på att någon fick för sig att någon 'gud' krävde att de skulle göra det... Och i så fall har det ingenting med "natur" att göra. I så fall beror det enbart på kultur. Och kultur är i högsta grad föränderligt. Åtminstone i den del av världen som består av demokratier med yttrandefrihet.
2. Hur många vill tillbaka till 1700-talet?
3. Det verkar tyvärr inte som enbart "innovationer" kommer fixa det här. Igen: Halten CO2 i atmosfären är idag 420 PPM. Allt över 350 PPM riskerar en havsnivåhöjning på ca 3 meter eller mer. Och 350 PPM blåste vi förbi år 1988...
Bara så jag förstår, för dig är målet att sänka ett CO2 PPM tal, när det är uppfyllt så du nöjd?
Och att det ointressant/oväsentligt med att förstå om hur människan hanterar och har hanterat kriser och klimatförändringarna?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

niklas12 skrev: 26 mar 2023 09:48
Om man vill göra någonting åt klimatförändringarna måste vi ändra våra levnadsvanor.
Problemet är att det är få som är villiga att ge avkall på den levnadsstandard man vant sig vid.

Varför ska alla ha egen bil ? Varför inte åka kollektivt ?
Sen att flyga och äta kött bör vi också sluta med.
Samt den absolut största anledningen den stora onödiga konsumtionen Kolla in valfritt köpcentrum en lönehelg.

Men som sagt detta är ingen politiker som kommer driva då det inte går att få med den stora massan.
Det kommer krävas ett samspel. Politiker behöver ta sin del av ansvaret. Men "den stora massan" – dvs en majoritet av de röstberättigade måste också driva på. Och då kommer politikerna kunna göra mer. Vårt uppdrag (för er som är intresserade av att medverka dvs) är att informera och förklara för "den stora massan". Om 1% av befolkningen förklarar för en annan svensk så är vi helt plötsligt 2%. Upprepa så är vi 4%. En gång till 8%. Sen 16%. Därefter 32%. Och om vi pallar göra det ytterligare en gång så voíla! 64%...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 26 mar 2023 10:09
Bara så jag förstår, för dig är målet att sänka ett CO2 PPM tal, när det är uppfyllt så du nöjd?
Och att det ointressant/oväsentligt med att förstå om hur människan hanterar och har hanterat kriser och klimatförändringarna?
Målet är att undvika en havsnivåhöjning på 3 meter eller mer. En sådan havsnivåhöjning kommer dränka gigantiska ytor av vad som idag är statsmiljö. Den kommer även dränka massvis av annan bebodd landyta.

Var har jag skrivit att det är 'ointressant/oväsentligt att förstå hur människan hanterar och har hanterat kriser och klimatförändringarna'?

Men: På vilket sätt menar du att mänskligheten har hanterat klimatförändringarna? Det menar jag att vi inte har.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av niklas12 »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:16
niklas12 skrev: 26 mar 2023 09:48
Om man vill göra någonting åt klimatförändringarna måste vi ändra våra levnadsvanor.
Problemet är att det är få som är villiga att ge avkall på den levnadsstandard man vant sig vid.

Varför ska alla ha egen bil ? Varför inte åka kollektivt ?
Sen att flyga och äta kött bör vi också sluta med.
Samt den absolut största anledningen den stora onödiga konsumtionen Kolla in valfritt köpcentrum en lönehelg.

Men som sagt detta är ingen politiker som kommer driva då det inte går att få med den stora massan.
Det kommer krävas ett samspel. Politiker behöver ta sin del av ansvaret. Men "den stora massan" – dvs en majoritet av de röstberättigade måste också driva på. Och då kommer politikerna kunna göra mer. Vårt uppdrag (för er som är intresserade av att medverka dvs) är att informera och förklara för "den stora massan". Om 1% av befolkningen förklarar för en annan svensk så är vi helt plötsligt 2%. Upprepa så är vi 4%. En gång till 8%. Sen 16%. Därefter 32%. Och om vi pallar göra det ytterligare en gång så voíla! 64%...
Som sagt få är villiga att gå ifrån nuvarande levnadsstandard och inte ens de som förespråkar det hårdaste lever som de lär se t.ex. grön ungdoms språkrör Hanna Lidström som ofta debatterar och kritiserar flygande

https://kit.se/arkiv/2018/01/19/100656/ ... r-nu-igen/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

niklas12 skrev: 26 mar 2023 10:28
Som sagt få är villiga att gå ifrån nuvarande levnadsstandard och inte ens de som förespråkar det hårdaste lever som de lär se t.ex. grön ungdoms språkrör Hanna Lidström som ofta debatterar och kritiserar flygande

https://kit.se/arkiv/2018/01/19/100656/ ... r-nu-igen/
Hanna Lidström är en person...

Oavsett: Det finns naturligtvis massvis med problem och svårigheter om vi ska nå ett hållbart samhälle. Jag tycker det är mer konstruktivt att fokusera på möjligheter och lösningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av niklas12 »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:34
niklas12 skrev: 26 mar 2023 10:28
Som sagt få är villiga att gå ifrån nuvarande levnadsstandard och inte ens de som förespråkar det hårdaste lever som de lär se t.ex. grön ungdoms språkrör Hanna Lidström som ofta debatterar och kritiserar flygande

https://kit.se/arkiv/2018/01/19/100656/ ... r-nu-igen/
Hanna Lidström är en person...

Oavsett: Det finns naturligtvis massvis med problem och svårigheter om vi ska nå ett hållbart samhälle. Jag tycker det är mer konstruktivt att fokusera på möjligheter och lösningar.

:lol: så när politiska ledare för MP skiter i klimatet och nöjesflyger handlar det om en person.

Ja om man kan göra som man vill som personsamtidigt som man delar ut pekpinnar till oss andra då spelar det ju inte heller någon roll vilken bil man kör privat eller vilken bottenfärg man målar båten med.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

niklas12 skrev: 26 mar 2023 10:45
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:34
niklas12 skrev: 26 mar 2023 10:28
Som sagt få är villiga att gå ifrån nuvarande levnadsstandard och inte ens de som förespråkar det hårdaste lever som de lär se t.ex. grön ungdoms språkrör Hanna Lidström som ofta debatterar och kritiserar flygande

https://kit.se/arkiv/2018/01/19/100656/ ... r-nu-igen/
Hanna Lidström är en person...

Oavsett: Det finns naturligtvis massvis med problem och svårigheter om vi ska nå ett hållbart samhälle. Jag tycker det är mer konstruktivt att fokusera på möjligheter och lösningar.
:lol: så när politiska ledare för MP skiter i klimatet och nöjesflyger handlar det om en person.

Ja om man kan göra som man vill som personsamtidigt som man delar ut pekpinnar till oss andra då spelar det ju inte heller någon roll vilken bil man kör privat eller vilken bottenfärg man målar båten med.
Det är ett fritt land. Du är fri att tänka och handla som du vill...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Tellus skrev: 26 mar 2023 09:17
Du måste jämföra bilar i samma lyxighetsklass.
Nej, inte alls. Jag måste jämföra med de bilarna jag hade köpt istället. Om det enbart finns snordyra lyxbilar som går på el så är det totalt oväsentligt att en lika lyxig bil som går på bensin kanske är ännu dyrare. Jag kan faktiskt köpa en bra bensinbil, en som uppfyller alla mina behov, för betydligt mindre pengar.
Inte fan hade jag köpt så lyxiga elbilar som jag haft de senaste åren om det hade gått att köpa enklare elbilar, dvs av samma stuk som jag haft förr i tiden när jag körde fossilt.
Sen finns ju exemplet med t.ex. ID3 som i sig är väldigt basic och avskalad, men ändå rejält mycket dyrare än en lika stor fossilbil från VW som dessutom känns lyxigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av niklas12 »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:56
niklas12 skrev: 26 mar 2023 10:45
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:34
niklas12 skrev: 26 mar 2023 10:28
Som sagt få är villiga att gå ifrån nuvarande levnadsstandard och inte ens de som förespråkar det hårdaste lever som de lär se t.ex. grön ungdoms språkrör Hanna Lidström som ofta debatterar och kritiserar flygande

https://kit.se/arkiv/2018/01/19/100656/ ... r-nu-igen/
Hanna Lidström är en person...

Oavsett: Det finns naturligtvis massvis med problem och svårigheter om vi ska nå ett hållbart samhälle. Jag tycker det är mer konstruktivt att fokusera på möjligheter och lösningar.
:lol: så när politiska ledare för MP skiter i klimatet och nöjesflyger handlar det om en person.

Ja om man kan göra som man vill som personsamtidigt som man delar ut pekpinnar till oss andra då spelar det ju inte heller någon roll vilken bil man kör privat eller vilken bottenfärg man målar båten med.
Det är ett fritt land. Du är fri att tänka och handla som du vill...
Absolut det tänkte jag fortsätta med ,jag har svårt för hycklare och finner det svårt att ta dessa politiker på allvar då de först dikterar och berätta för folk hur man ska bete sig medan de själva agerar tvärtemot
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Tellus »

LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Tellus skrev: 26 mar 2023 09:17
mati skrev: 26 mar 2023 09:02
Honkan skrev: 26 mar 2023 06:56
Räknar man med möjligheten att kunna ladda hemma på timpris samt minimal skatt och service kostnader så är elbil helt klart billigare. 8-)
Nej, det tror jag inte. Det tar mycket lång tid att tjäna in det mycket högre inköpspriset. En elbil är trots allt fortfarande ungefär dubbelt så dyr som en bensinbil i inköpspris.
Vår e-Golf till exempel kostade 420-tusen. En bensindriven snikutrustad Golf hade legat på drygt 200-tusen. Visst är e-Golfen nästan maxutrustad, men jag kunde ju inte välja bort utrustningen. Hade vi köpt en bensinbil hade vi såklart inte valt den dyraste varianten utan snarare en ganska enkel utrustningsnivå. Eller ingen Golf alls, e-Golfen ersatte faktiskt en Mazda som låg på en helt annan prisnivå. Minst 200-tusen i prisskillnad tjänar man inte in så lätt. Oavsett hur billig elen är och vad servicen kostar. Enda sättet att få kalkylen ihop är att ha den på företaget då förmånsskatten är lägre än för en bensinbil.
Samma sak gäller för min Ioniq 5. Aldrig i livet hade jag köpt en bensinbil för över en halv miljon. Då hade jag valt en kombi av en koreansk eller japansk tillverkare för max 300-tusen. Det är omöjligt att tjäna in den skillnaden via billigare driftskostnader. Och samma här, hade jag inte haft möjlighet att ta den på mitt företag så hade jag inte köpt den.
Detta med företagsleasing är faktiskt nästan enda anledningen till att jag fortfarande hackar mig fram som egenföretagare. Det hade varit mycket tryggare för mig om jag hade fått en anställning nånstans. Men då måste vi överge våra elbilar, åtminstone en av dem, och det vill jag inte.
Du måste jämföra bilar i samma lyxighetsklass. En Svensson Volvo kostar lika mycket som en ny model Y. Teslan blir garanterat billigare att äga och är så mycket modernare och bättre på många punkter.
Jag fattar inte att man kan köpa en diesel volvo, som t.ex. denna när man får en ny Y till samma pris

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /107171875

Vissa andra elbilar är dock dyra i förhållande till liknande fossil, men totalkostnaden brukar ändå bli till elbilens favör och man får då en platt tv för samma pris som en tjock tv.
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Hur man tycker en bil ser ut är givetvis olika. Men med tanke på hur bra Y säljer så tror jag inte många tycker den är ful. Jag tycker tillexempel Y är snyggare än XC60.

Väljer du Volvon före Y så får man lida rejält, som att ta fram VHS bandspelaren vs Netflix, finns iof. entusiaster 😊 Men synd att det tar så länge för Svensson att förstå fördelarna med Y vs Volvo dieseln.

- billigare drivmedel
- mycket billigare service
- noll gasrespons i Volvon
- Volvon saknar youtube, netflix, spotify, vaktläge, dashcam, bra navigation, stor skärm, trådlösa uppdateringar
- istället får man cancerogena avgaser, oljebyten, partikelfilter, återförsäljare, tvångs service för att garantin ska gälla, åkta till sunkig mack och få olja på händerna.
Och så vidare.

Men tur att vi tycker olika, annars skulle fossiltillverkarna snabbt gå i konkurs
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av SwedishAdvocate »

niklas12 skrev: 26 mar 2023 11:07
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:56
niklas12 skrev: 26 mar 2023 10:45
:lol: så när politiska ledare för MP skiter i klimatet och nöjesflyger handlar det om en person.

Ja om man kan göra som man vill som personsamtidigt som man delar ut pekpinnar till oss andra då spelar det ju inte heller någon roll vilken bil man kör privat eller vilken bottenfärg man målar båten med.
Det är ett fritt land. Du är fri att tänka och handla som du vill...
Absolut det tänkte jag fortsätta med ,jag har svårt för hycklare och finner det svårt att ta dessa politiker på allvar då de först dikterar och berätta för folk hur man ska bete sig medan de själva agerar tvärtemot
Personligen förstår jag ju inte riktigt hur man kan tycka att man själv är fri från allt ansvar bara för att man kan peka på en annan person som inte lever som de lär...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:23
Men: På vilket sätt menar du att mänskligheten har hanterat klimatförändringarna? Det menar jag att vi inte har.
Mänskilgheten hanterar väl klimatförändringar hela tiden och det har vi gjort så länge vi funnits som art. T ex bor vi här i Norden där klimatet under vår arts livstid varierat från obeboelig inlandsis till medelhavsklimat. Hur skulle det gått till om vi inte hade hanterat och anpassat oss till klimatförändringarna?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

Tellus skrev: 26 mar 2023 11:15
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Tellus skrev: 26 mar 2023 09:17
mati skrev: 26 mar 2023 09:02
Honkan skrev: 26 mar 2023 06:56
Räknar man med möjligheten att kunna ladda hemma på timpris samt minimal skatt och service kostnader så är elbil helt klart billigare. 8-)
Nej, det tror jag inte. Det tar mycket lång tid att tjäna in det mycket högre inköpspriset. En elbil är trots allt fortfarande ungefär dubbelt så dyr som en bensinbil i inköpspris.
Vår e-Golf till exempel kostade 420-tusen. En bensindriven snikutrustad Golf hade legat på drygt 200-tusen. Visst är e-Golfen nästan maxutrustad, men jag kunde ju inte välja bort utrustningen. Hade vi köpt en bensinbil hade vi såklart inte valt den dyraste varianten utan snarare en ganska enkel utrustningsnivå. Eller ingen Golf alls, e-Golfen ersatte faktiskt en Mazda som låg på en helt annan prisnivå. Minst 200-tusen i prisskillnad tjänar man inte in så lätt. Oavsett hur billig elen är och vad servicen kostar. Enda sättet att få kalkylen ihop är att ha den på företaget då förmånsskatten är lägre än för en bensinbil.
Samma sak gäller för min Ioniq 5. Aldrig i livet hade jag köpt en bensinbil för över en halv miljon. Då hade jag valt en kombi av en koreansk eller japansk tillverkare för max 300-tusen. Det är omöjligt att tjäna in den skillnaden via billigare driftskostnader. Och samma här, hade jag inte haft möjlighet att ta den på mitt företag så hade jag inte köpt den.
Detta med företagsleasing är faktiskt nästan enda anledningen till att jag fortfarande hackar mig fram som egenföretagare. Det hade varit mycket tryggare för mig om jag hade fått en anställning nånstans. Men då måste vi överge våra elbilar, åtminstone en av dem, och det vill jag inte.
Du måste jämföra bilar i samma lyxighetsklass. En Svensson Volvo kostar lika mycket som en ny model Y. Teslan blir garanterat billigare att äga och är så mycket modernare och bättre på många punkter.
Jag fattar inte att man kan köpa en diesel volvo, som t.ex. denna när man får en ny Y till samma pris

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /107171875

Vissa andra elbilar är dock dyra i förhållande till liknande fossil, men totalkostnaden brukar ändå bli till elbilens favör och man får då en platt tv för samma pris som en tjock tv.
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Hur man tycker en bil ser ut är givetvis olika. Men med tanke på hur bra Y säljer så tror jag inte många tycker den är ful. Jag tycker tillexempel Y är snyggare än XC60.

Väljer du Volvon före Y så får man lida rejält, som att ta fram VHS bandspelaren vs Netflix, finns iof. entusiaster 😊 Men synd att det tar så länge för Svensson att förstå fördelarna med Y vs Volvo dieseln.

- billigare drivmedel
- mycket billigare service
- noll gasrespons i Volvon
- Volvon saknar youtube, netflix, spotify, vaktläge, dashcam, bra navigation, stor skärm, trådlösa uppdateringar
- istället får man cancerogena avgaser, oljebyten, partikelfilter, återförsäljare, tvångs service för att garantin ska gälla, åkta till sunkig mack och få olja på händerna.
Och så vidare.

Men tur att vi tycker olika, annars skulle fossiltillverkarna snabbt gå i konkurs
Ja tur att jag inte är tvungen att välja. Ingen av bilarna intresserar mig.

Sen har du ju fel ang. infotainment då Volvon har både Google och Apple. Det är ju Teslan som saknar valfria appar för ljudböcker, musik, navigation, poddar, parkeringsappar, körjournal mm. mm.

Det är ju Teslan i det här fallet som är som en gammal nokia utan appstore.
Skriv svar