Kia EV9

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Kia EV9

Inlägg av DanneLKPG »

jpetters skrev: 01 apr 2024 10:39
OvePaHornet skrev:
TeslaG skrev: 01 apr 2024 10:07
Nyfiken på hur denna bil upplevs, dels i vardagen och på långfärd. Provkörde för någon vecka sedan och upplevde den som väldigt bekväm. Dock mycket störande pip som försegick, och tyckte autopiloten betedde sig ryckigt men det kanske bara var jag som är ovan. Förstått att den inte laddar på Teslas nätverk tillförlitligt, vilket är synd. Hur upplevs denna jämfört mot en Model X Raven exempelvis? Kör model Y idag, är väldigt nöjd men är ute efter något mer bekvämt, vi åker ofta ca 50 mil till landet så behöver något som får milen att kännas lättare. Räckvidd spelar också in, förstår att den är relativt törstig vilket är ett minus, särskilt i kombi med att den inte funkar på SC ordentligt.
Dem flesta ”pipen” går att stänga av. Enda pipet som inte går att stänga av är väl om man startar bilen utan att vara fastspänd?
Gällande ”ryckig autopilot” så är min gissning att det bara var lane assist som var aktiverad, inte HDA (autopilot).
Går de att stänga av permanent? Jag fick inte till det när jag provade. Var riktigt irriterande med olika pling och pip.
Allt går att stänga av permanent förutom varning vid hastighetsöverträdelse. Det måste stängas av varje körning pga nya EU-direktiv. Kia/Hyundai har inte gjort det särskilt smidigt att stänga av (Tesla är det ju bara att trycka på hastighetskylten för att stänga av tills nästa körning), men går åtminstone att sätta den menyn som snabbknapp.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Kia EV9

Inlägg av Matte »

Vilken förbannat bra bil!
Ev9 plus. 7 sits.

Några blandade kommentarer:
- Plingandet får man bort genom att klicka på stjärnan på ratten (+ ca 5 klick till) varje gång man sätter sig i bilen (jag stänger av fart+uppmärksamhetavarningarna). Plingandet är ett lagkrav så inte Kias fel.

-Skärmen är inte lika enkel som Teslan, tog ett tag innan jag fattade att ex. "EV" fanns på två olika ställen i menyn. Men jag skrev upp allt jag störde mig på o googlade. Så nu saknar jag mest två saker. Grafen som visar förbrukning senaste tiden/på resan, och ett enkelt sätt att klicka på en laddare på skärmen. Som jag förstår det måste man söka upp en plats man ska till och sedan gå in på POI för att hitta stationer i närheten.
-knapparna är bra. Lagom mix av knappar och skärm.
-Aktivera förvärmning är toppen (på Teslas förvämde den bara till Teslas laddare).
-Skön att köra o åka, massage och Ac i sätet är toppen (Av hoppas jag är det, inte riktigt testat). Nackkudden o benstödet är magiskt. Sitter som en kung.
-Ratten kan man inte dra ut tillräckligt långt, jag hade betalat ha den ca 3cm närmare.
-Acceleration: snabb
-Förbrukningen är inget vi pratar om 8-) inga problem att komma över 350wh/km
- Tyst! Tystare än Mercedes GLE. Man kan viska i 120kmph.
- Små finesser överallt.
-Värmen där bak har jag inte riktigt fattat hur jag kontrollerar. Skulle vilja bestämma om det kommer från taket eller golvet för barnen. Vet inte om det går att kontrollera.
- Störande att man måste ha en nyckel och att man måste stänga av bil samt låsa bilen. Glömmer av stänga av/låsa HELA tiden. Man ska kunna ha mobilnyckel men min två år gamla telefon var inte tillräckligt ny. Finns på hemsidan vilka telefoner som fungerar. Vet dock inte om man klarar sig helt utan vanlig nyckel även om man har telefon.
-Mjuk att köra. Jag märkte i början att jag (automatiskt) spände kroppen vid vissa gupp, för att det var skönast att göra det när man körde model y. Detta är överflödigt i denna bil.
- Enorm plats. Barnen kan klättra in enkelt och öppna/stänga alla säten själva.
-Autipiloten: vad är det för snack om att Tesla är bäst? Denna kan jag köra med, ta över vid rondell, o sedan startas den automatiskt igen efteråt. Utan Plingandet och utan att jag måste starta den själv. Sedan byter den fil på motorväg vid blinkers. Följer vägen bra. Jag känner mig lite blåst av tesla (även om det är mitt fel att jag inte testat andras märkena autopilot senaste året).
-Appen har jag bara testat förvärma med och det fungerade. Den är inte lika bra som Teslas men jag använde nästan teslas enbart till förvärmning eller starta/ändra laddning ändå.
-Dragkrok: manuell.
-Rabatt på bilen: 8%
-Man måste serva bilen inom intervall, annars kan kia hävda att garantin inte är giltig

Summering:

+++++/+++++
Jämfört med model y är det som natt och dag, jämfört med model x (2023) är det som natt och dag (till fördel för ev9). Jag har varit nöjd med model y, trots alla brister den har haft och alla utbrott jag fått på den ibland (Phantom break, helljus, vindrutetorkare, glasdörrar, kvaliteten), och denna bil är verkligen en uppgradering. Skulle aldrig byta denna mot en X, inte ens om dom kostade lika mycket. Jag har samma känsla som när jag körde model s i 2015: "jag kör något som är bäst och alla borde få testa det".

disclaimer: har inte kört EQS suv, men EQE suv, och denna är lika/bättre kvalitet vs den. Men då kostar den också väldigt mycket mindre än EQS suv.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

Kul att du är så nöjd. Hämtar vår om ett par veckor, tror jag blir nöjd men räknar inte med den där aha-känslan riktigt, men kul om man blir överraskad.

Gällande telefon som nyckel så tyckte de på "out of spec" att det är enda telefonnyckeln som funkar ännu bättre än på Tesla (och då körde en av testarna Plaid till vardags), så gissar att det är helt relaterat till din lur.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Kia EV9

Inlägg av DanneLKPG »

Matte skrev: 20 apr 2024 08:14
Vilken förbannat bra bil!
Ev9 plus. 7 sits.

Några blandade kommentarer:
- Plingandet får man bort genom att klicka på stjärnan på ratten (+ ca 5 klick till) varje gång man sätter sig i bilen (jag stänger av fart+uppmärksamhetavarningarna). Plingandet är ett lagkrav så inte Kias fel.
Men det är Kia/Hyundais fel att det inte är smidigt att stänga av. På Tesla är det bara ETT knapptryck på hastighetsskylten för att avaktivera plinget.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar