Sida 1 av 1

Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 15:04
av jokkko
Håller på att kolla på en M3P 2019 som har snart har gått 26000mil. Batteridegradering får jag till runt 11% om jag inte räknat helt galet. Visar på 445km fulladdad. Ena tröskeln mm behöver lackas om till en kostnad av ca 10000:- och sommar och vinterfälgar är repiga. Interiör ok med lite små skador. 1 ägare.
Vad är rimligt att betala för en sån bil idag tycker ni?

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 16:59
av SwedishAdvocate
jokkko skrev: 16 mar 2023 15:04
Håller på att kolla på en M3P 2019 som har snart har gått 26000mil. Batteridegradering får jag till runt 11% om jag inte räknat helt galet. Visar på 445km fulladdad. Ena tröskeln mm behöver lackas om till en kostnad av ca 10000:- och sommar och vinterfälgar är repiga. Interiör ok med lite små skador. 1 ägare.
Vad är rimligt att betala för en sån bil idag tycker ni?
Har bilen stänkskydd fram? Om den inte har det: Tröskel mm som behöver lackas om – inkluderar det det här partiet precis bakom framhjulen?

Bild

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 17:49
av jokkko
Saknar stänkskydd. Ja, det är hela tröskeln bakom framhjulet. Ena sidan på bilen är redan omlackad.

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 17:58
av Tellus
Jag skjuter från höften, 320Kkr

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 18:06
av LarsOJ
Tellus skrev: 16 mar 2023 17:58
Jag skjuter från höften, 320Kkr
För 26000mil och gravtrost ni är tokiga :)

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 18:09
av Tellus
LarsOJ skrev: 16 mar 2023 18:06
Tellus skrev: 16 mar 2023 17:58
Jag skjuter från höften, 320Kkr
För 26000mil och gravtrost ni är tokiga :)
220 då? Finns ju spray på biltema :)

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 18:12
av LarsOJ
Tellus skrev: 16 mar 2023 18:09
LarsOJ skrev: 16 mar 2023 18:06
Tellus skrev: 16 mar 2023 17:58
Jag skjuter från höften, 320Kkr
För 26000mil och gravtrost ni är tokiga :)
220 då? Finns ju spray på biltema :)
Jo något sådant och sen bur och riktiga bromsar. Kasta ut allt utom förarstolen. Och så lite Biltema spray såklart!

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 19:15
av enoch85
Nä, skroten nästa!

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 19:23
av SwedishAdvocate
enoch85 skrev: 16 mar 2023 19:15
Nä, skroten nästa!
Gissar att du skojar här. Bilden ovan är ju inte det här aktuella M3P-exemplaret. På den sidan som inte är omlackerad gissar jag att man kan se hur det ser ut (om nu inte den sidan reparerats vid ett tidigare tillfälle). Men på den sidan som redan är omlackerad vet man ju inte hur det såg ut innan omlackeringen...

Oavsett har det väl inte riktigt framgått hur den sida som behöver åtgärdas ser ut på just det här exemplaret...

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 19:50
av enoch85
Sorry, ja det var ett dåligt skämt.

OnT så känns det lite vårdslöst att inte sätta stänkskydd fram, eller skydda med PPF på instegen. Berättar väl kanske en del om ägaren och hur bilen är skött...

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 20:05
av Klintan
Inte alla som gör sådana åtgärder, många förutsätter att bilen ska klara sig som den är levererad från fabrik.

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 20:08
av enoch85
Klintan skrev: 16 mar 2023 20:05
Inte alla som gör sådana åtgärder, många förutsätter att bilen ska klara sig som den är levererad från fabrik.
Haha, ja det var ju dagens skämt - vi snackar Tesla här... :)

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 20:16
av Klintan
Jo, men många är tjänstebilsförare och inte så intresserade av bilen. De förutsätter att den ska fungera.

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 20:38
av Bjelke
Klintan skrev: 16 mar 2023 20:16
Jo, men många är tjänstebilsförare och inte så intresserade av bilen. De förutsätter att den ska fungera.
Och hålla skicket tillräckligt bra dom 3 år dom har bilen (eller t.o.m. 2 år)…

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 16 mar 2023 21:16
av enoch85
Klintan skrev: 16 mar 2023 20:16
Jo, men många är tjänstebilsförare och inte så intresserade av bilen. De förutsätter att den ska fungera.
Ok, du har en poäng.

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 17 mar 2023 03:23
av taliz
26000 mil är långt.
Batteri och drivlinegaranti har därmed löpt ut.
Kan bli dyrt.
Skulle nog inte ge mer än 200k, om ens det.

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 17 mar 2023 10:25
av jokkko
Tack för input. Ja, ska nog ligga i det området. Man får ju en trevlig bil för lite pengar även om jag föredrar S som jag kör som första bil.

Re: Råd angående långmilad M3P

Postat: 17 mar 2023 12:03
av AAKEE
jokkko skrev: 17 mar 2023 10:25
Tack för input. Ja, ska nog ligga i det området. Man får ju en trevlig bil för lite pengar även om jag föredrar S som jag kör som första bil.
Har du möjlighet att komma åt bilen och koppla in scan my tesla (SMT) ?
Det skulle visa en del intressant data, tex andelen Supercharging (DC-laddning).

Degraderingen är cirka 13%.
Batteriet hade 77.8kWh och rangen började inte minska förrän vid 76 kWh.
Av de 13%-en är den största delen calendar aging som inte beror på milen bilen gått utan tidens tand.

Calendar aging har troligen ”slitit” runt 9-11% om bilen oftast laddats till 80-90% och stått laddad över nätterna som de flesta gör, jag gissar att bilen närmar sig fyra års ålder.

En avläsning med SMT skulle kunna ge oss en bild över hur ”trött” batteriet skulle kunna vara pga hur mycket supercharging som bilen gjort.
Har bilen rimlig andel supercharging är det mycket bättre för dig långsiktigt. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en sån bil men först när jag kollat med SMT.

Bilen skulle kunna kunna hålla länge än, men det finns en risk att det kostar en motor eller batteribyte. Egentligen inte främst pga milen utan att garantin passerats. Model3’s batteribyten är ju än så långe uteslutande andra fel än utslitet batteri.

Priset för bilen är rimligen ett utbytesbatteribyte billigare än de som ännu har garanti kvar men är nära miltalet. Det täcker ju även in risken för motorbyte etc.

En provkörning bör göras där man lyssnar på olika oljud för att kunna bedöma servicebehov, länkarmar, motorbyte etc.