Service... -eller vad man skall kalla det

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av mati »

kenjon skrev: 20 mar 2023 02:35
Den frågan var väl uppe till diskussion när Mekonomen försökte göra service, som något bilföretag tyckte att garantin då inte skulle gälla? Och utslaget var att det gör den visst. Det utslaget måste gälla även Tesla. Vi har ju rätt stark konsumenträtt i Sverige.
Jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde, men det borde man kunna googla fram.
Vem orkar driva detta? Först går man till en tredjepartsverkstad just för att man inte vill ha med Tesla att göra och sen riskerar man att behöva driva en eventuell process mot dem? Nej tack.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av niklas12 »

mati skrev: 20 mar 2023 05:53
kenjon skrev: 20 mar 2023 02:35
Den frågan var väl uppe till diskussion när Mekonomen försökte göra service, som något bilföretag tyckte att garantin då inte skulle gälla? Och utslaget var att det gör den visst. Det utslaget måste gälla även Tesla. Vi har ju rätt stark konsumenträtt i Sverige.
Jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde, men det borde man kunna googla fram.
Vem orkar driva detta? Först går man till en tredjepartsverkstad just för att man inte vill ha med Tesla att göra och sen riskerar man att behöva driva en eventuell process mot dem? Nej tack.
Kia var det som fälldes
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... in-119589/
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av BigEasy »

mati skrev: 19 mar 2023 21:48
BigEasy skrev: 19 mar 2023 19:56
Har man inte? Varför då? Jag har utnyttjat flera olika verkstäder. Både Grufman och en lokal verkstad som bytte bromsbelägg och lite annat smått och gott.
Inte för garantiärenden väl?
Nu vet jag inte hur det är idag, men under min Tesla-tid var det så att de var extremt emot alla externa verkstäder. Man vågade liksom inte låta någon annan ens titta på bilen eftersom man var rädd att garantin skulle ryka.
Sant, jag har ingen garanti kvar och då blir det lite enklare.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av kenjon »

mati skrev: 20 mar 2023 05:53
kenjon skrev: 20 mar 2023 02:35
Den frågan var väl uppe till diskussion när Mekonomen försökte göra service, som något bilföretag tyckte att garantin då inte skulle gälla? Och utslaget var att det gör den visst. Det utslaget måste gälla även Tesla. Vi har ju rätt stark konsumenträtt i Sverige.
Jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde, men det borde man kunna googla fram.
Vem orkar driva detta? Först går man till en tredjepartsverkstad just för att man inte vill ha med Tesla att göra och sen riskerar man att behöva driva en eventuell process mot dem? Nej tack.
Det är väl bara att hänvisa till domslutet (gällande KIA som visas ovan).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av spacecoin »

kenjon skrev: 20 mar 2023 11:26
Det är väl bara att hänvisa till domslutet (gällande KIA som visas ovan).
Vad tror du händer om Tesla säger "Nej, det är inte samma sak. Vi har vår policy."? Mati har 100% rätt ovan.
Det enda raka för oss icke-masochister är att köpa en annan bil nästa gång om man vill ha ett annat bemötande.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av kenjon »

Juridisk hjälp från försäkringen och stämma dem...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av spacecoin »

kenjon skrev: 20 mar 2023 13:07
Juridisk hjälp från försäkringen och stämma dem...
Som sagt, jag är med Mati 100%, men alla är vi olika. Jag vill bara ha en bil som funkar, inte en rättslig process.
mati skrev: 20 mar 2023 05:53
Vem orkar driva detta? Först går man till en tredjepartsverkstad just för att man inte vill ha med Tesla att göra och sen riskerar man att behöva driva en eventuell process mot dem? Nej tack.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av mati »

kenjon skrev: 20 mar 2023 13:07
Juridisk hjälp från försäkringen och stämma dem...
Ingen garantisak i världen är värd den psykiska påfrestningen som en juridisk process innebär. Såvida man inte på något vis får energi av att driva rättsprocesser. Det finns ju sådana människor.
Det kostar alltid mer än det smakar, och bara för att man har rätt betyder inte att man får rätt. Det är två helt olika saker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av Lurkern »

Hitta ett par drivna pensionärer på jakt efter folk att prata med. De kan gå runt med pärmar och jaga Tesla i 15 år, så det är bara att ge upp direkt.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Service... -eller vad man skall kalla det

Inlägg av LarsOJ »

Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.

Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.

Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.

Mindre auktiriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.
Skriv svar