Service... -eller vad man skall kalla det
Moderator: Redaktion
- Elverkibakluckan
- Teslaägare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 18 feb 2023 18:35
Service... -eller vad man skall kalla det
Fick leverans av min Model Y RWD 23 feb. Dagen före leverans ringer en kvinna från Tesla och säger att man funnit en leveransskada i lacken på baklucka och bakre stötfångare som man inte kunnat polera bort. Mina alternativ var att avböja leverans och vänta på en annan bil eller på att de skulle få tid för denna bil på lackverkstad och ta emot leveransen efter det eller slutligen ta emot bilen och boka service i appen. Givetvis skulle jag få lånebil under tiden bilen åtgärdades.
Sugen på att få tillgång till bilen accepterade jag leveransen och bokade efter någon vecka service i appen. Ganska omgående kommer en fråga tillbaks från Tesla Service "Vi har fått information om att det var bakre stötfångare som behövde åtgärdas, kan du bekräfta?" Jag tar då bilder på baklucka och stötfångare, bakluckan har repor och stötfångaren saknar färg precis i kanten på ett ställe vilket jag skriver i kommentar till bilderna. Ett enkelt ok kommer tillbaks och servicen bokas till nu på måndag (Segeltorp, Stockholm).
Idag ringer man från Tesla Service och tar återigen upp att skadan rapporterats som endast stötfångare och att de beställt en sådan som är lackad och klar. Reporna i bakluckan tror man sig kunna polera bort och jobbet beräknas bli klart till arbetsdagens slut och iom att servicen skall utföras samma dag erbjuds jag taxibiljetter om X kr istället för lånebil.
Det går jag inte med på säger jag eftersom jag har en hel del åtaganden på måndag som kräver bil. De står på sig och hävdar att deras policy säger att man endast erbjuder lånebil då serviceärendet behöver mer än en dag eller att det finns skriven information om att lånebil skall tillhandahållas. -Jag fick informationen muntligen av leveransmänniskan och att denne inte har dokumenterat vad som sagts i ärendet kan inte vara mitt problem tycker jag. Det hela slutade med att vi nu har flyttat fram servicebesöket en vecka till en dag då jag inte har behov av bil på samma sätt och kan acceptera att åka taxi.
Nu sitter jag dock och funderar över deras agerande. Blir det så här nu, att de misslyckas med att polera bort reporna från bakluckan (de försökte ju och misslyckades före leverans, varför skulle de lyckas nu?) och ändå tvingas skicka bilen till lackverkstad (där de inte bokat tid) vilket slutar med att jag är utan bil i X antal dagar och sitter med en taxibiljett i handen för en returresa till Segeltorp till ingen större glädje...
Vad har ni för erfarenheter, är det så här de jobbar? När försäljningen är gjord är kundnöjdheten ointressant, eller är jag bara konspiratoriskt lagd och anar det värsta?
Sugen på att få tillgång till bilen accepterade jag leveransen och bokade efter någon vecka service i appen. Ganska omgående kommer en fråga tillbaks från Tesla Service "Vi har fått information om att det var bakre stötfångare som behövde åtgärdas, kan du bekräfta?" Jag tar då bilder på baklucka och stötfångare, bakluckan har repor och stötfångaren saknar färg precis i kanten på ett ställe vilket jag skriver i kommentar till bilderna. Ett enkelt ok kommer tillbaks och servicen bokas till nu på måndag (Segeltorp, Stockholm).
Idag ringer man från Tesla Service och tar återigen upp att skadan rapporterats som endast stötfångare och att de beställt en sådan som är lackad och klar. Reporna i bakluckan tror man sig kunna polera bort och jobbet beräknas bli klart till arbetsdagens slut och iom att servicen skall utföras samma dag erbjuds jag taxibiljetter om X kr istället för lånebil.
Det går jag inte med på säger jag eftersom jag har en hel del åtaganden på måndag som kräver bil. De står på sig och hävdar att deras policy säger att man endast erbjuder lånebil då serviceärendet behöver mer än en dag eller att det finns skriven information om att lånebil skall tillhandahållas. -Jag fick informationen muntligen av leveransmänniskan och att denne inte har dokumenterat vad som sagts i ärendet kan inte vara mitt problem tycker jag. Det hela slutade med att vi nu har flyttat fram servicebesöket en vecka till en dag då jag inte har behov av bil på samma sätt och kan acceptera att åka taxi.
Nu sitter jag dock och funderar över deras agerande. Blir det så här nu, att de misslyckas med att polera bort reporna från bakluckan (de försökte ju och misslyckades före leverans, varför skulle de lyckas nu?) och ändå tvingas skicka bilen till lackverkstad (där de inte bokat tid) vilket slutar med att jag är utan bil i X antal dagar och sitter med en taxibiljett i handen för en returresa till Segeltorp till ingen större glädje...
Vad har ni för erfarenheter, är det så här de jobbar? När försäljningen är gjord är kundnöjdheten ointressant, eller är jag bara konspiratoriskt lagd och anar det värsta?
Model Y (RWD) 2023
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Du kan trösta dig med att jag får lika dålig service även om min bil kostade dubbelt så mycket som din. Jag har suttit på Tesla i sammanlagt 16+ timmar utan lånebil för garantiärenden och service på 3.5 år.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Tja, det är ju alltid vanskligt med Tesla och kommunikation. Jag har varit på leveransfix på bilen 7 ggr under drygt 2 år olika ärenden.
Jag skulle nog inte acceptera poleringen av bakluckan, lite beroende på var skadan sitter. Poleringen medför ju att lacken tunnas ut.
Jag skulle nog inte acceptera poleringen av bakluckan, lite beroende på var skadan sitter. Poleringen medför ju att lacken tunnas ut.
- Elverkibakluckan
- Teslaägare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 18 feb 2023 18:35
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Känner att jag kommer att avkräva dem ett papper där det står: "Om åtgärden tar mer än en arbetsdag i anspråk skall kunden få tllgång till en lånebil under servicen." när jag lämnar in den.
Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Model Y (RWD) 2023
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Alternativt lämna tillbaka bilen och vänta på en senare leverans. Det kanske kan få dem på andra tankar...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Han tog emot den i Februari så det alternativet är kört…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Har du köpt bilen privat och det är ett garantiärende är de skyldiga att tillhandahålla en ersättningsbil afaik.Elverkibakluckan skrev: ↑17 mar 2023 11:36Känner att jag kommer att avkräva dem ett papper där det står: "Om åtgärden tar mer än en arbetsdag i anspråk skall kunden få tllgång till en lånebil under servicen." när jag lämnar in den.
Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Jag känner igen det där och det är bara att beklaga. Det beror också så mycket på vem du får prata med.
Vid ett tillfälle blev min bil kvar på service i 6 veckor. Efter lite tjat fick jag till slut en lånebil i 5 veckor. Men då fick jag testa några olika anställda tills någon förstod. Visserligen en lånebil som kostar hälften så mycket, men ändå. Kanske är annorlunda idag, det vet jag inget om. Undviker helst att ta in den på service igen.
Vid ett tillfälle blev min bil kvar på service i 6 veckor. Efter lite tjat fick jag till slut en lånebil i 5 veckor. Men då fick jag testa några olika anställda tills någon förstod. Visserligen en lånebil som kostar hälften så mycket, men ändå. Kanske är annorlunda idag, det vet jag inget om. Undviker helst att ta in den på service igen.
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Liknande hände mig: Ett större skrapmärke vid leverans. Det blev mycket tjat och flera turer fram och tillbaka från både SC och lackeringsfirma men till slut blev det lagad efter 11 månader. Jag blev erbjuden lånebil om jag kunde vänta 5 månader till (!)
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.Elverkibakluckan skrev: ↑17 mar 2023 11:36Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?mati skrev: ↑18 mar 2023 07:43Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.Elverkibakluckan skrev: ↑17 mar 2023 11:36Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Till viss del, men de "andra" vill ju också suga ut så mycket pengar de kan på service.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Kanske bilmärken, men inte återförsäljarna. De har ju i regel ett intresse av att behålla dig som kund. Det är min erfarenhet. Gäller förstås inte alla, men de flesta.nek0 skrev: ↑18 mar 2023 07:48Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?mati skrev: ↑18 mar 2023 07:43Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.Elverkibakluckan skrev: ↑17 mar 2023 11:36Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Kanske återförsäljarna, men service vet jag inte om de vill ha några kunder. Fråga bara de som måste besöka Atteviks, Holmgrens, Hedin bil.....mati skrev: ↑18 mar 2023 07:53Kanske bilmärken, men inte återförsäljarna. De har ju i regel ett intresse av att behålla dig som kund. Det är min erfarenhet. Gäller förstås inte alla, men de flesta.nek0 skrev: ↑18 mar 2023 07:48Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?mati skrev: ↑18 mar 2023 07:43Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.Elverkibakluckan skrev: ↑17 mar 2023 11:36Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
"Sugen på att få tillgång till bilen accepterade jag leveransen"
Det var här misstaget gjordes. Tålamod är en dygd som undviker en massor av problem.
Du kunde haft en felfri bil inom kort.
Det var här misstaget gjordes. Tålamod är en dygd som undviker en massor av problem.
Du kunde haft en felfri bil inom kort.
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Segeltorp änne ett misstag och större än det första. Varit 2 ggr på Segeltorp = 2 ggr för mycket. Dryga och okunniga. En väldigt dålig upplevelse. Beklagar, men räkna inte med något kul där.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Det måste man väl inte alls? Man kan ju välja vilken valfri auktoriserad verkstad man vill. Ju mindre desto bättre är min uppfattning.nek0 skrev: ↑18 mar 2023 07:59Kanske återförsäljarna, men service vet jag inte om de vill ha några kunder. Fråga bara de som måste besöka Atteviks, Holmgrens, Hedin bil.....mati skrev: ↑18 mar 2023 07:53Kanske bilmärken, men inte återförsäljarna. De har ju i regel ett intresse av att behålla dig som kund. Det är min erfarenhet. Gäller förstås inte alla, men de flesta.nek0 skrev: ↑18 mar 2023 07:48Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?mati skrev: ↑18 mar 2023 07:43Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.Elverkibakluckan skrev: ↑17 mar 2023 11:36Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Det största problemet verkar vara att försäljning och service är två separerade organisationer,nek0 skrev: ↑18 mar 2023 07:48Hmmm. Gäller det inte alla bilmärken?mati skrev: ↑18 mar 2023 07:43Fast Tesla har inte den synen på dig som kund. I deras ögon har man gjort sin plikt genom att lägga en massa pengar på en av deras bilar och därefter ligger allt ansvar på dig. De tappar intresset så fort du har betalat. Been there. Det är bara beklaga.Elverkibakluckan skrev: ↑17 mar 2023 11:36Det är ju faktiskt JAG som gjort dem en tjänst genom att ta emot en bil som annars skulle stå å kosta pengar tills den var leveransduglig.
dom som säljer bilar vill nog ha mig kvar som kund, men service tänker inte i samma banor (mer pengar
in är viktigast osv). Vet inte vilka märken som är bäst på helheten däremot… borde ju gälla alla men
så är helt klart inte fallet
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Första gången jag var där, var det jättebra. Kunnig, trevlig tjej i receptionen. Andra gången med annan personal var det nära nära nog katastrof rent kundmässigt.. Kommer inte åka dit igen.
Första gången i Norrköping visste jag att det skulle ta några timmar och jag kunde inte ta mig någonstans. Fick ingen lånebil, utan jag tänkte jag kunde sitta och jobba där någonstans.. Då fick jag ett eget kontorsrum att sitta i, där jag kunde jobba i lugn och ro. Det är service.
Tesla Model S 90D
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Exakt. Jag kan ju välja en annan verkstad om jag vill. Den lyxen har man inte med en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Har man inte? Varför då? Jag har utnyttjat flera olika verkstäder. Både Grufman och en lokal verkstad som bytte bromsbelägg och lite annat smått och gott.
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Bara Tesla som utför garantireparationer på Teslor. Byta bromsbelägg kan ju såklart vilken verkstad som helst göra.
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Inte för garantiärenden väl?
Nu vet jag inte hur det är idag, men under min Tesla-tid var det så att de var extremt emot alla externa verkstäder. Man vågade liksom inte låta någon annan ens titta på bilen eftersom man var rädd att garantin skulle ryka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Service... -eller vad man skall kalla det
Den frågan var väl uppe till diskussion när Mekonomen försökte göra service, som något bilföretag tyckte att garantin då inte skulle gälla? Och utslaget var att det gör den visst. Det utslaget måste gälla även Tesla. Vi har ju rätt stark konsumenträtt i Sverige.
Jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde, men det borde man kunna googla fram.
Jag kommer inte ihåg vilket företag det gällde, men det borde man kunna googla fram.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri