Arctic Drifter skrev: ↑16 maj 2023 00:19
Joda, jag är fullt medveten om det snäva varvtalsområde som ger max-effekt hos fossilbilar utan överladdning (som i mitt fall).
Jag vill minnas att Tesla marknadsförde MYP med 450 hk för ett år sedan, nu hittar jag inga siffror alls som belägg för detta (mer än några biltester som även de nämner 450 hk) samt att Car.info anger både 450 och 534 hk.
Car.info är nog ingen källa för ”fakta”.
De har ungefärliga data men mycket är fel eller iallafall lite fel, eller ”ungefär” om man vill det.
Det finns gott om körningar på dyno på nätet med i vart fall 3P. Tesla har ju ökat på effekten i två steg från 2019 (kommit med i uppdateringar) så man bör inte titta på någon för gammal och ta det värdet.
Rullande landsvägar där bilen står med hjulen på rullar äter lite mer effekt genom förluster i däcken än såna med navdyno.
Ca 13:45 in i denna video: testat både 2020 och 2021, ca 520hk på hjuken här
https://youtu.be/WO7bTdAirKY
Ca 485-490hk på hjulen här.
https://youtu.be/deOMyvbtoFE
Gammal video, årsm 2018 tror jag, innan effektuppdateringarna, 467 hk på hjulen:
https://youtu.be/oREyMx2nSgI
Rullande landsvägar verkar kunna visa lite olika. Men nu på det hela taget verkar M3P leverera cirka 490-500hk på hjulen, det gör att effektsiffran på 377-378kW (513-514hk) som anges låter väldigt trovärdig.
Motorerna kan kanske momentant leverera aningen mer när batteriet är i rätt temp och rätt SOC, men det är isf kortvarigt.
Det här är en graf på en 0-100-körning med min M3P (3.31s).
G-kraften 0.66 vid 100 km/h.
Tjänstevikt 1932kg, men jag är 10kg tyngre än de 75kg som ingår i tjänstevikten, plus lite utrustning i bilen på 5-10kg.
Bruttovikten vid körningen var alltså cirka 1950 kg.
1950x9.82x0.66 = 12638 N accelererande kraft.
Farten = 100/3.6 = 27.778 m/s
Accelererande effekt = 12638 x 27.778 = 351065 Nm/s eller Watt.
Den accelererande effekten är alltså 351 kW vid 100 km/h.
Till det kommer rull och luftmotstånd. Bilen drar runt 165Wh/km i 100km/h, alltså 16.5 kW.
Drivhjulseffekten blir 351+16.5= 367.5 kW, eller 499.8 hk. Växellådan och drivaxlar tar någon procent så vi är definitivt på rätt sida om 500 hk motoreffekt.
Model 3 P har toppeffekten runt 80km/h i alla tester jag sett och hinner droopa cirka 5% vid 100km/h, så de 513-514 hk angivna verkar inte ligga speciellt fel. Möjligt som sagt att den kan toppa aningen mer i bästa fall.
Så vi kan i princip fastställa att M3P levererar ungefär den effekt som står på pappret.
MYP har samma hårdvaror så effejten torde ligga väldigt nära.
Min provkörning av en MYP hos tesla visade på något klenare acceleration, ganska tydligt långsammare än den högre vikten. 90% SOC men inte uppvärmt batteri, vilket ktävs med LG för att det ska prestera.
Vi kan räkna med att effektförluster i drivlina och motorer är ungefär lika i de olika bilarna, så med det kan vi använda battery power för att räkna fram en ungefärlig motoreffekt.
Min bil visar momentant runt 425-430kW som topp runt 70-90km/h. Har haft någpt värde äver 430 men normalt så ligger det där..
Räknar vi bort 10% får vi ca 520hk, så det är en enkel tumregel att ta battery power x 0.9 för motoreffekt. Titta på det i graferna i den bilden jag postade tidigare så kommer du kunna ta fram u gefär de värden jag skrivit om innan.