renes skrev: ↑25 mar 2023 12:34
Jaqob skrev: ↑25 mar 2023 12:28
renes skrev: ↑25 mar 2023 12:00
Det är en lösning. En annan kan vara lågfrekvent sampling av kameror som drar mindre ström. En annan att en separat processor bevakar kamerorna för rörelse och drar mindre ström och i sin tur aktiverar sentry mode när något detekteras. Om du accepterar att informationen kan erhållas med hjälp av kameror, då tror jag nog att Tesla är kompetenta nog att finna en optimerad lösning som drar mindre ström än sentry mode, eftersom informationsbehovet är mindre, lägre frekvent, än just sentry mode.
Men det är klart, om du utgår ifrån att Tesla inte klarar av att tänka nytt och bara har nuvarande sentry mode att använda, då ser det annorlunda ut. Fast med det resonemanget skulle ju aldrig sentry mode funnits heller. Jag har däremot en ganska stor respekt för deras förmåga att innovera.
Självklart går det att lösa med mer hårdvara, det är en no-brainer. Problemet är för alla de, och de är ganska många, som saknar USS.
Nu förstår jag inte vad du menar. Min förklaring gällde ju hur man kan använda kameror
isf USS. Dvs då saknar man ju USS.
Då missförstod jag dig. Men det är som sagt klart att det går att lösa med kameror, en kamera i fronten hade gjort underverk. Problemet är hur det ska lösas på befintliga bilar.
Men, grundproblemet är väl som med alla andra produkter där man inte återkommande betalar för uppdateringar till mjukvaran. Mobiler är ett bra exempel. Så fort man inte längre kan använda mjukvaran avsedd för senaste versionen av hårdvaran så sjunker incitamentet för företaget att tillhandahålla förbättringar dramatiskt. Snarare tvärtom, företaget vinner på att inte göra det, då det ökar chansen att användaren tvingas byta upp sig till en ny version av hårdvaran. För mobiler, där man byter med några års mellanrum, är det ett irritationsmoment men inte ett stort problem. På en bil som kostar över en halv miljon däremot.
Och ja, det är egentligen samma problem hos andra tillverkare, men där kan man utgå ifrån att allt fortsätter fungera som det gjorde vid inköpstillfället. Och Volvo skulle, ärligt talat, inte leverera några hundra tusen bilar utan fungerande parkeringsassistans.