Jag antar att det är Sveriges lagar och regler som gäller här, speciellt intressant om man
är privatkonsument då man har ännu starkare skydd, och jag stöder mig mot dessa, men
jag förstår din syn på det och det ligger (tyvärr) mycket i det.
Så jag skiter ungefär lika fullständigt i hur dom i USA ser på sånt här som dom skiter i våra regler
och system (eller dom tror att dom kan skita i det).
Det är absolut Sveriges lagar och regler som gäller men företag kan komma runt mycket och framförallt finns det inget som säger att de måste skriva på papper som lovar något. OM någon ändå gör det är det troligen den personen som sitter löst om de sedan bryter mot vad de skriftligen lovat. Om du i ett amerikanskt företag ska lova något som företag, så gäller det att du följt alla processer till punkt och pricka. Det blir smått löjligt när man sitter på den sidan och för oss svenskar är det lätt att bryta mot företagets policy eftersom det ofta känns bakvänt. Har tagit mig många år att lära mig men det har gett mig mycket större förståelse för hur tex Tesla jobbar även om jag inte gillar det.
Hade jag varit i samma sits, så hade jag INTE bett om det någonstans där det är dokumenterat - det gör det mycket enklare för Teslas personal att bara tvärvägra att gå med på det man begär. Jag hade istället förklarat det muntligen vid inlämningen och samt satt en stor lapp på instrumentbrädan. Då finns det inget i ditt serviceärende som visar att Teslas personal inte följt sina rutiner och därmed kan deras flexibilitet bli större…
Säger inte att den metoden är klockren och kommer fungera, men så skulle jag ha gjort.
Jag har tidigare haft en viss bromsberedskap när jag kört med farthållare. Numera kör jag med gasberedskap för att häva dagliga och väldigt märkliga spökinbromsningar. Den som inte håller avstånd till mig kan åka på en propp helt enkelt. Sorgligt men sant.
Så det skulle kunna vara juridiskt OK att tex. deaktivera det ena av de yttre bakre dörrhandtagen eller att ändra så farthållaren bara går att ställa i jämna tiotal km/h?
Vad tror du?
För mig låter det osannolikt att Tesla skulle deaktivera ett eller flera dörrhandtag med vilje.
Låter som en defekt.
Jag trodde det var osannolikt att Tesla skulle deaktivera radarn så jag vet inte
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Så det skulle kunna vara juridiskt OK att tex. deaktivera det ena av de yttre bakre dörrhandtagen eller att ändra så farthållaren bara går att ställa i jämna tiotal km/h?
Just att fixa farthållaren till jämna antal tiotal skulle ju iofs jag se som en stor förbättring!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Jag skulle önska att det fanns lite mer avancerade inställningar där man själv kunde välja tex i vilka steg farthållaren skulle ändras. Allt styrs ju i mjukvara, så det är ju trivialt att göra rent tekniskt. Kan dock förstå att man inte vill stoppa in sådant av andra skäl - tex underhåll och support.
Jag har tidigare haft en viss bromsberedskap när jag kört med farthållare. Numera kör jag med gasberedskap för att häva dagliga och väldigt märkliga spökinbromsningar. Den som inte håller avstånd till mig kan åka på en propp helt enkelt. Sorgligt men sant.
Om man säger så - man åker ALDRIG frivilligt bakom en Tesla...
Jag har tidigare haft en viss bromsberedskap när jag kört med farthållare. Numera kör jag med gasberedskap för att häva dagliga och väldigt märkliga spökinbromsningar. Den som inte håller avstånd till mig kan åka på en propp helt enkelt. Sorgligt men sant.
Om man säger så - man åker ALDRIG frivilligt bakom en Tesla...
Iaf. inte med farthållaren på om man har en bil utan utan fungerande radar
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Jag skulle önska att det fanns lite mer avancerade inställningar där man själv kunde välja tex i vilka steg farthållaren skulle ändras. Allt styrs ju i mjukvara, så det är ju trivialt att göra rent tekniskt. Kan dock förstå att man inte vill stoppa in sådant av andra skäl - tex underhåll och support.
Tror det är enklare om man inte blandar in flera parametrar och ägare och myndigheter som ändå kommer skylla på bilen om något händer.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
En undring och ett påstående.
Tesla kan inte ta någons egendom utan samtycke.
Att tjänster eller funktioner inte nyttjar din egendom är en annan fråga.
Får de stjäla en funktionalitet då?
Jag blir tokig på torkarna som startar varje gång jag vill använda farthållaren!
Nu har jag tvättat vindrutan med fönsterputs och lagt på Acupel, vi får se om det blir bättre eller sämre av det...
Vilken funktion har de stulit?
Tror rent juridiskt att de fortfarande levererar en funktion, sedan att den i ditt tycke är kass är en annan sak.
Har haft juridiska tvister på jobbet och då är det stor skillnad mellan dålig leverans eller funktion och ej levererat. Man kan ha prestandakrav i ett avtal men ingen av oss som köpt en Tesla har detta.
Funktionen adaptiv farthållare i allt annat än perfekt väder.
I vintras var den direkt farlig eftersom den höll för kort avstånd till bilen framför och saktade in för sent. Jag vågade inte använda den helt enkelt.
Samt att de radikalt försämrat körupplevelsen med en torkare som går konstant när man använder farthållare.
En undring och ett påstående.
Tesla kan inte ta någons egendom utan samtycke.
Att tjänster eller funktioner inte nyttjar din egendom är en annan fråga.
Får de stjäla en funktionalitet då?
Jag blir tokig på torkarna som startar varje gång jag vill använda farthållaren!
Nu har jag tvättat vindrutan med fönsterputs och lagt på Acupel, vi får se om det blir bättre eller sämre av det...
Vilken funktion har de stulit?
Tror rent juridiskt att de fortfarande levererar en funktion, sedan att den i ditt tycke är kass är en annan sak.
Har haft juridiska tvister på jobbet och då är det stor skillnad mellan dålig leverans eller funktion och ej levererat. Man kan ha prestandakrav i ett avtal men ingen av oss som köpt en Tesla har detta.
Funktionen adaptiv farthållare i allt annat än perfekt väder.
I vintras var den direkt farlig eftersom den höll för kort avstånd till bilen framför och saktade in för sent. Jag vågade inte använda den helt enkelt.
Samt att de radikalt försämrat körupplevelsen med en torkare som går konstant när man använder farthållare.
Jag upplever inte samma problem eller oro med att använda funktionerna, tycker de är rätt bra nu. De var bra mycket sämre förr. Enda som jag vet är att 2-1 vägar med korsningar kan vara luriga för bilen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
En undring och ett påstående.
Tesla kan inte ta någons egendom utan samtycke.
Att tjänster eller funktioner inte nyttjar din egendom är en annan fråga.
Får de stjäla en funktionalitet då?
Jag blir tokig på torkarna som startar varje gång jag vill använda farthållaren!
Nu har jag tvättat vindrutan med fönsterputs och lagt på Acupel, vi får se om det blir bättre eller sämre av det...
Vilken funktion har de stulit?
Tror rent juridiskt att de fortfarande levererar en funktion, sedan att den i ditt tycke är kass är en annan sak.
Har haft juridiska tvister på jobbet och då är det stor skillnad mellan dålig leverans eller funktion och ej levererat. Man kan ha prestandakrav i ett avtal men ingen av oss som köpt en Tesla har detta.
Funktionen adaptiv farthållare i allt annat än perfekt väder.
I vintras var den direkt farlig eftersom den höll för kort avstånd till bilen framför och saktade in för sent. Jag vågade inte använda den helt enkelt.
Samt att de radikalt försämrat körupplevelsen med en torkare som går konstant när man använder farthållare.
Jag upplever inte samma problem eller oro med att använda funktionerna, tycker de är rätt bra nu. De var bra mycket sämre förr. Enda som jag vet är att 2-1 vägar med korsningar kan vara luriga för bilen.
När det gäller 2-1 är det ingen skillnad mot tidigare, det har ju alltid varit kamerabaserat.
Tidigare fungerade farthållaren även om det var lite dimma, regn eller snö och trots att man spolade rutan!
Dessutom gick det att stänga av torkarna.
En undring och ett påstående.
Tesla kan inte ta någons egendom utan samtycke.
Att tjänster eller funktioner inte nyttjar din egendom är en annan fråga.
Får de stjäla en funktionalitet då?
Jag blir tokig på torkarna som startar varje gång jag vill använda farthållaren!
Nu har jag tvättat vindrutan med fönsterputs och lagt på Acupel, vi får se om det blir bättre eller sämre av det...
Vilken funktion har de stulit?
Tror rent juridiskt att de fortfarande levererar en funktion, sedan att den i ditt tycke är kass är en annan sak.
Har haft juridiska tvister på jobbet och då är det stor skillnad mellan dålig leverans eller funktion och ej levererat. Man kan ha prestandakrav i ett avtal men ingen av oss som köpt en Tesla har detta.
Funktionen adaptiv farthållare i allt annat än perfekt väder.
I vintras var den direkt farlig eftersom den höll för kort avstånd till bilen framför och saktade in för sent. Jag vågade inte använda den helt enkelt.
Samt att de radikalt försämrat körupplevelsen med en torkare som går konstant när man använder farthållare.
Kan man inte ställa in avståndet till framförvarande bil?
En undring och ett påstående.
Tesla kan inte ta någons egendom utan samtycke.
Att tjänster eller funktioner inte nyttjar din egendom är en annan fråga.
Får de stjäla en funktionalitet då?
Jag blir tokig på torkarna som startar varje gång jag vill använda farthållaren!
Nu har jag tvättat vindrutan med fönsterputs och lagt på Acupel, vi får se om det blir bättre eller sämre av det...
Vilken funktion har de stulit?
Tror rent juridiskt att de fortfarande levererar en funktion, sedan att den i ditt tycke är kass är en annan sak.
Har haft juridiska tvister på jobbet och då är det stor skillnad mellan dålig leverans eller funktion och ej levererat. Man kan ha prestandakrav i ett avtal men ingen av oss som köpt en Tesla har detta.
Funktionen adaptiv farthållare i allt annat än perfekt väder.
I vintras var den direkt farlig eftersom den höll för kort avstånd till bilen framför och saktade in för sent. Jag vågade inte använda den helt enkelt.
Samt att de radikalt försämrat körupplevelsen med en torkare som går konstant när man använder farthållare.
Kan man inte ställa in avståndet till framförvarande bil?
Jo, naturligtvis.
Men, dels är det längsta avståndet kortare nu, dels blir avståndet väldigt kort när bilen framför saktar in eftersom min bil reagerar mycket långsammare nu (med Vision) än vad den gjorde tidigare (med radar).
Vad jag förstår är en radar mycket bättre på avgöra (mäta) avstånd. Särskilt vid nedsatt sikt.
Jag blir tokig på torkarna som startar varje gång jag vill använda farthållaren!
Nu har jag tvättat vindrutan med fönsterputs och lagt på Acupel, vi får se om det blir bättre eller sämre av det...
Vilken funktion har de stulit?
Tror rent juridiskt att de fortfarande levererar en funktion, sedan att den i ditt tycke är kass är en annan sak.
Har haft juridiska tvister på jobbet och då är det stor skillnad mellan dålig leverans eller funktion och ej levererat. Man kan ha prestandakrav i ett avtal men ingen av oss som köpt en Tesla har detta.
Funktionen adaptiv farthållare i allt annat än perfekt väder.
I vintras var den direkt farlig eftersom den höll för kort avstånd till bilen framför och saktade in för sent. Jag vågade inte använda den helt enkelt.
Samt att de radikalt försämrat körupplevelsen med en torkare som går konstant när man använder farthållare.
Kan man inte ställa in avståndet till framförvarande bil?
Jo, naturligtvis.
Men, dels är det längsta avståndet kortare nu, dels blir avståndet väldigt kort när bilen framför saktar in eftersom min bil reagerar mycket långsammare nu (med Vision) än vad den gjorde tidigare (med radar).
Vad jag förstår är en radar mycket bättre på avgöra (mäta) avstånd. Särskilt vid nedsatt sikt.
Ok.. då förstår jag.. jag tyckte de lät skumt att man inte kunde välja avstånd. Men de handlar mer om hur bilen sen hanterar detta avstånd helt enkelt.