Smart öppning av laddlucka ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Trevlig »

TechNerd skrev: 24 mar 2023 19:21
Upptäckte nu att likaväl som att öppna luckan på Y genom att trycka till lite på nedre högra hörnet på luckan - så fungerar det att knipa till på luckan uppe i högra hörnet (där touch-ytan är) med fingrarna för att lossa kabeln.
Vava? eller är det första april redan?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av TechNerd »

Trevlig skrev: 24 mar 2023 19:54
TechNerd skrev: 24 mar 2023 19:21
Upptäckte nu att likaväl som att öppna luckan på Y genom att trycka till lite på nedre högra hörnet på luckan - så fungerar det att knipa till på luckan uppe i högra hörnet (där touch-ytan är) med fingrarna för att lossa kabeln.
Vava? eller är det första april redan?
Bara för du skrev så var jag tvungen och ut och kolla igen, då funkade det inte?
Fungerade när jag stoppade in kabeln och direkt gjorde så för att få den att lossa igen?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Trevlig »

TechNerd skrev: 24 mar 2023 20:35
Trevlig skrev: 24 mar 2023 19:54
TechNerd skrev: 24 mar 2023 19:21
Upptäckte nu att likaväl som att öppna luckan på Y genom att trycka till lite på nedre högra hörnet på luckan - så fungerar det att knipa till på luckan uppe i högra hörnet (där touch-ytan är) med fingrarna för att lossa kabeln.
Vava? eller är det första april redan?
Bara för du skrev så var jag tvungen och ut och kolla igen, då funkade det inte?
Fungerade när jag stoppade in kabeln och direkt gjorde så för att få den att lossa igen?
Tror du inte hade den i botten så den inte låste riktigt i så fall.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Trevlig »

Har beställt en för att testa, 100kr med frakt ali-express, får se om jag åker på tull.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Trevlig »

Enda funktionen den gav är att öppna laddluckan. Går inte få loss kablen på något vis. Testade både under laddning och efter laddning.

Upplåst bil och låst.
PXL_20230503_133358145.jpg
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Fjunis
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 maj 2023 12:21
Referralkod: ts.la/anders766762

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Fjunis »

Lånar tråden då det är "samma ämne" men nybörjarfråga. Har jag uppfattat rätt att ldningen av en MY går till på följande sätt med en "icke Tesla-laddare":
1 Öppna luckan med ett tryck (givet att bilen är öppen)
2 Stoppa in sladden och laddningen startar automagiskt (även men annan laddare än Teslas egen)
3 Vänta/ladda
4 Men sen så måste man avbryta/stoppa laddningen via app eller i bilen? Dvs man kan inte bara rycka kabeln (inte ens när det är "fullt")?

//F (snart Tesla-ägare)
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av TechNerd »

Fjunis skrev: 06 maj 2023 12:35
Lånar tråden då det är "samma ämne" men nybörjarfråga. Har jag uppfattat rätt att ldningen av en MY går till på följande sätt med en "icke Tesla-laddare":
1 Öppna luckan med ett tryck (givet att bilen är öppen)
2 Stoppa in sladden och laddningen startar automagiskt (även men annan laddare än Teslas egen)
3 Vänta/ladda
4 Men sen så måste man avbryta/stoppa laddningen via app eller i bilen? Dvs man kan inte bara rycka kabeln (inte ens när det är "fullt")?

//F (snart Tesla-ägare)
Stämmer.
Men punkt 4, bilen ska inte släppa sladden när bilen är laddad. Tråkigt om någon stjäl sladden/laddaren, kostar ändå tusenlappar.
Det finns ingen knapp på Y utanför bilen för att släppa sladden, men däremot finns det flera saker man kan ha för att skicka signalen. Ex Teslas laddare med knapp på sladden, eller köpa tredjepartssladd med knapp(jag har en sån).

Lustigt att de inte satte dit något, på S så kan man trycka på knappen i luckan för att släppa...
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av agehall »

Hemma har jag löst det här med en Flic-knapp som via HomeAssistant väcker bilen och låser upp laddluckan precis lagom tills jag kommer fram till bilen. Däremot är det ett aber när man inte är hemma och ska koppla ur sin laddsladd och lägga ner den i bakluckan. Då vill jag ju komma fram till bilen, öppna bakluckan och i lugn och ro ta fram min förvaringsväska till sladden innan jag låser upp luckan. Då vill jag inte ha telefonen framme mer än just när jag öppnar bakluckan (och helst inte då heller!)

Jag lurar på att ansluta en Flic-knapp till telefonen istället för hubben jag har hemma och låta den trigga en Siri-genväg som i sin tur får HomeAssistant att låsa upp luckan. Då kan knappen sitta inne i bakluckan och den kommer bara fungera när min telefon är i närheten, så det blir lite automatisk säkerhet av det. Lite omständigare än vad jag vill, men det borde fungera och när det väl är uppsatt så spelar det ju ingen större roll att det är en smått överkomplex lösning.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av kenjon »

TechNerd skrev: 07 maj 2023 10:06
Fjunis skrev: 06 maj 2023 12:35
Lånar tråden då det är "samma ämne" men nybörjarfråga. Har jag uppfattat rätt att ldningen av en MY går till på följande sätt med en "icke Tesla-laddare":
1 Öppna luckan med ett tryck (givet att bilen är öppen)
2 Stoppa in sladden och laddningen startar automagiskt (även men annan laddare än Teslas egen)
3 Vänta/ladda
4 Men sen så måste man avbryta/stoppa laddningen via app eller i bilen? Dvs man kan inte bara rycka kabeln (inte ens när det är "fullt")?

//F (snart Tesla-ägare)
Stämmer.
Men punkt 4, bilen ska inte släppa sladden när bilen är laddad. Tråkigt om någon stjäl sladden/laddaren, kostar ändå tusenlappar.
Det finns ingen knapp på Y utanför bilen för att släppa sladden, men däremot finns det flera saker man kan ha för att skicka signalen. Ex Teslas laddare med knapp på sladden, eller köpa tredjepartssladd med knapp(jag har en sån).

Lustigt att de inte satte dit något, på S så kan man trycka på knappen i luckan för att släppa...
Men kan inte någon annan då trycka på knappen för att avsluta din laddning, eller måste bilen vara upplåst kanske...?
Andra sätt att släppa kabeln är via app i telefonen eller med AppleWatch.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av TechNerd »

kenjon skrev: 09 maj 2023 08:07
Men kan inte någon annan då trycka på knappen för att avsluta din laddning, eller måste bilen vara upplåst kanske...?
Andra sätt att släppa kabeln är via app i telefonen eller med AppleWatch.
Ja, bilen måste vara upplåst för att knappen ska funka på S.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
skarj
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 jan 2020 15:27

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av skarj »

TechNerd skrev: 24 mar 2023 19:21
Upptäckte nu att likaväl som att öppna luckan på Y genom att trycka till lite på nedre högra hörnet på luckan - så fungerar det att knipa till på luckan uppe i högra hörnet (där touch-ytan är) med fingrarna för att lossa kabeln.
lntressant, menar du det övre högra hörnet på luckan som man ser den när den är stängd? Lägg gärna in någon bild, jag lyckas inte läsa upp ladduthaget så som du beskriver.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av DanneB »

Varför inte bara skaffa en keyfob?

https://shop.tesla.com/product/model-3_y-key-fob

Har det till min MS och är hur smidigt som helst att bara plocka upp och hålla inne knappen på "bakluckan", så låser laddluckan upp sig.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Yes, allt krångel som diskuteras i den här tråden löser Teslas Keyfob. Inklusive att öppna frunken utan att behöva fippla med mobilen.
skarj
Inlägg: 37
Blev medlem: 10 jan 2020 15:27

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av skarj »

Då bör det väl formuleras att det borde ingå vid köp av bilen, men nu köper vi ju bilar utan nycklar, då är det rent trams att behöva köpa till en nyckel för att smidigt kunna använda bilen...
En knapp under laddluckan hade varit en bättre lösning, eller en touch area om man vill slippa fysiska knappar.

Kan köpa att nyckeln är något enklare än att ta upp mobilen och leta fram rätt ställe för att låsa upp ladduthaget, men fortfarande betydligt smidigare med en lösning (läs knapp, eller motsvarande) under laddluckan. Eller en lösning med en knapp monterbar på alla laddsladar (inte Teslas egna), vid hemma bruk då. I mitt fall har hemladdaren en fast sladd, så det är inte bara att stoppa dit Teslas medföljande sladd, visst det är bara att byta hemladdaren, dumheten med det tänket ligger i att själv anpassa sig till bilen snarare än det rimliga i det omvända.

Inget jätteproblem, men vi eftersträvar väl förbättringar, inte något där lösningar ska lösas i efterhand, eller?

Känsligheten för låsning av bilen borde också ha någon form av okänslighetsinställning i appen då jag ser att fler än jag irriteras på att bilen låses när man knappt hunnit till laddluckan, eller en ställ bar tidsdelay, lätt fixat bara kritiken framkommer.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av DanneB »

Från Teslas perspektiv, så är väl tanken att använda deras laddkablar med knapp. Vill/kan man inte det, så är keyfob:en ett bra alternativ, om man tycker att skärm/telefon är för jobbigt.
Men ja, en knapp vid laddluckan som bara fungerar när bilen är upplåst hade varit najs.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Tato2022 »

Jag har lagt in ”Hey, Siri öppna laddport” som en Siri-genväg på min Iphone. Sedan förra året har Tesla gjort det möjligt att lägga in massa Siri-genvägar. Funkar även med Apple Watch om man har en sådan. Sök på genvägar i Iphone och sedan på Tesla. Vet inte om Android har samma funktion.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av mikebike »

Skyltspurtaren skrev: 03 mar 2024 19:13
Yes, allt krångel som diskuteras i den här tråden löser Teslas Keyfob. Inklusive att öppna frunken utan att behöva fippla med mobilen.
En av fördelarna med Model 3/Y är ju att slippa "nyckel".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av DanneB »

mikebike skrev: 04 mar 2024 09:12
Skyltspurtaren skrev: 03 mar 2024 19:13
Yes, allt krångel som diskuteras i den här tråden löser Teslas Keyfob. Inklusive att öppna frunken utan att behöva fippla med mobilen.
En av fördelarna med Model 3/Y är ju att slippa "nyckel".
Vet inte hur mycket fördel det är att behöva fippla med en telefon eller något kort, när det räcker att ha en keyfob i fickan. Bilen låses upp när man närmar sig och man behöver bara stoppa ner handen i fickan för att låsa upp laddluckan eller öppna trunk/frunk.

Visst när det gäller att bara låsa upp bilen med telefonen, så är det ju en fördel. Men annars tycker jag det mest verkar krångligare.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av mikebike »

DanneB skrev: 04 mar 2024 11:38
mikebike skrev: 04 mar 2024 09:12
Skyltspurtaren skrev: 03 mar 2024 19:13
Yes, allt krångel som diskuteras i den här tråden löser Teslas Keyfob. Inklusive att öppna frunken utan att behöva fippla med mobilen.
En av fördelarna med Model 3/Y är ju att slippa "nyckel".
Vet inte hur mycket fördel det är att behöva fippla med en telefon eller något kort, när det räcker att ha en keyfob i fickan. Bilen låses upp när man närmar sig och man behöver bara stoppa ner handen i fickan för att låsa upp laddluckan eller öppna trunk/frunk.

Visst när det gäller att bara låsa upp bilen med telefonen, så är det ju en fördel. Men annars tycker jag det mest verkar krångligare.
Telefonen har man ju alltid på sig. T.ex. när jag parkerat vid en laddstolpe och stuckit ut på en cykeltur.

FOB är bara ytterligare en grej att förlägga. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Pontus »

DanneB skrev: 04 mar 2024 11:38
mikebike skrev: 04 mar 2024 09:12
Skyltspurtaren skrev: 03 mar 2024 19:13
Yes, allt krångel som diskuteras i den här tråden löser Teslas Keyfob. Inklusive att öppna frunken utan att behöva fippla med mobilen.
En av fördelarna med Model 3/Y är ju att slippa "nyckel".
Vet inte hur mycket fördel det är att behöva fippla med en telefon eller något kort, när det räcker att ha en keyfob i fickan. Bilen låses upp när man närmar sig och man behöver bara stoppa ner handen i fickan för att låsa upp laddluckan eller öppna trunk/frunk.

Visst när det gäller att bara låsa upp bilen med telefonen, så är det ju en fördel. Men annars tycker jag det mest verkar krångligare.
Men har man en fob märker man ju inte att man glömt telefonen hemma :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Niklas Z »

En fob till Model 3/Y kostar väl drygt 2000. Då är det inte mycket dyrare att köpa S3XY buttons och få möjlighet att låsa upp laddporten med dörrhandtaget på vänster bakdörr, samt många andra trevliga funktioner.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 04 mar 2024 13:09
En fob till Model 3/Y kostar väl drygt 2000. Då är det inte mycket dyrare att köpa S3XY buttons och få möjlighet att låsa upp laddporten med dörrhandtaget på vänster bakdörr, samt många andra trevliga funktioner.
Och tända baklysena...

Om jag behåller min bil blir det till att beställa ett kit.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5320
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Niklas Z skrev: 04 mar 2024 13:09
En fob till Model 3/Y kostar väl drygt 2000. Då är det inte mycket dyrare att köpa S3XY buttons och få möjlighet att låsa upp laddporten med dörrhandtaget på vänster bakdörr, samt många andra trevliga funktioner.
Köper man bara Commander Gen 2, vilket är det enda som behövs för de smarta funktionerna, så kostar den ca. 1800:- så billigare än en FOB faktiskt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5320
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 04 mar 2024 13:15
Niklas Z skrev: 04 mar 2024 13:09
En fob till Model 3/Y kostar väl drygt 2000. Då är det inte mycket dyrare att köpa S3XY buttons och få möjlighet att låsa upp laddporten med dörrhandtaget på vänster bakdörr, samt många andra trevliga funktioner.
Och tända baklysena...

Om jag behåller min bil blir det till att beställa ett kit.
Och slippa AUTO-torkarna.
Och slippa AUTO-helljus.

Och få automatiskt AP ON, efter filbyte.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Smart öppning av laddlucka ?

Inlägg av bjornnilsson »

I en annan tråd på forumet här så var det en användare som tipsade om att använda åtgärdsknappen på sin Iphone 15 Pro till att låsa upp saker på bilen. Jag har kopplat min till laddluckan. Med ett tryck på den så glider laddluckan upp och så är det bara att stoppa in sladden/alternativt låsa upp densamma. Superpraktiskt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar