Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Lerumsexpressen »

Arctic Drifter skrev: 24 mar 2023 12:19
mikebike skrev: 24 mar 2023 10:22
MY_piraya skrev: 24 mar 2023 10:14
Kan tycka att det är märkligt att xc40 säljer så bra, själv tittade vi på den med, men den blev mycket dyrare och känndes mindre än en MY.
Har man "alltid" kört Volvo så är det enklast att bara fortsätta köra Volvo. Inga större överraskningar i förarmiljön från förra bilen.
Absolut, och jag tror att ~100% av de som väljer en eldriven XC40 inte har ägt/disponerat en elbil tidigare.

Sen ska vi inte glömma bort att många företag totalt utesluter Tesla då de inte finns representerade på orten samt har ett nytt koncept gällande hur service går till. Där tror jag Volvo/VW/KIA vunnit marknadsandelar, genom sin lokala representation.

För övrigt har jag kört XC40 Recharge i 60 min. Tyckte faktiskt det var en trevlig bil sett till utrymmen och körningen. Full förståelse för att oinsatta kan välja den!
Håller med om dina antaganden om tjänstebilar.
Även att det finns flera bra elbilar som inte är Tesla. Volvos elbilar inkl Polestar är trevliga men inte för mig (just nu)
Har Kia E-niro och Nissan Leaf i bilpoolen på jobbet, Kian skulle jag absolut kunna ha som andra bil, en trevlig, bekväm och ”vanlig” bil som är lätt att leva med.
Porsche Taycan är ytterligare en trevlig elbil, där den upplevda kvalitén är på en helt annan division.
Att jag sedan väljer Tesla MY som min favorit av både logiska och emotionella skäl betyder inte att andra kommer välja Tesla.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev: 30 mar 2023 17:41
Fredrik j skrev: 30 mar 2023 16:55
Tellus skrev: 30 mar 2023 16:47
pejvic skrev: 30 mar 2023 15:43
Det är helt ofattbart hur de kan sälja så många XC40.
Jag bor ju i sthlm men här ser man Y överallt. Var gömmer sig alla XC40 och vad skall man med en sån till?

Kan man ens packa grejer i bilen? Är det en elbil?
Jag kommer tidigare från XC60 och får in minst dubbelt så mkt packning i Y:n. Närmare tre gånger så mkt känns det som om man nyttjar alla tre luckor och har lite under stolarna.
Ja det verkar helt sjukt att det säljs så många XC40, speciellt med tanke på priset och bilens storlek. Är det för att folk vill ha Kina tillverkade bilar? :lol:
XC40 tillverkas i Belgien.
Sedan 2019 även i Kina
https://europe.autonews.com/automakers/ ... tion-china

Från i år även i Indien

Men är kanske för lokala marknaden.

För mig är XC40 en 10 år gammal golfklass bil jämfört med högteknologiska Tesla, om priset vore hälften av en Y skulle jag förstå försäljningen.
Men som sagt, man ser inga på vägarna, var är dom?
Det är väl ganska anonyma bilar.
Inte som att gå runt med clownnäsa på sig.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Tellus »

3B54385D-9B01-4A05-A608-9419B64E164B.jpeg
C242C2F7-BE61-4927-81D0-62D179A6E8CA.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av LarsOJ »

Tellus skrev: 30 mar 2023 17:41
Fredrik j skrev: 30 mar 2023 16:55
Tellus skrev: 30 mar 2023 16:47
pejvic skrev: 30 mar 2023 15:43
Det är helt ofattbart hur de kan sälja så många XC40.
Jag bor ju i sthlm men här ser man Y överallt. Var gömmer sig alla XC40 och vad skall man med en sån till?

Kan man ens packa grejer i bilen? Är det en elbil?
Jag kommer tidigare från XC60 och får in minst dubbelt så mkt packning i Y:n. Närmare tre gånger så mkt känns det som om man nyttjar alla tre luckor och har lite under stolarna.
Ja det verkar helt sjukt att det säljs så många XC40, speciellt med tanke på priset och bilens storlek. Är det för att folk vill ha Kina tillverkade bilar? :lol:
XC40 tillverkas i Belgien.
Sedan 2019 även i Kina
https://europe.autonews.com/automakers/ ... tion-china

Från i år även i Indien

Men är kanske för lokala marknaden.

För mig är XC40 en 10 år gammal golfklass bil jämfört med högteknologiska Tesla, om priset vore hälften av en Y skulle jag förstå försäljningen.
Men som sagt, man ser inga på vägarna, var är dom?
Apropå högteknologiska Tesla:

Parkeringssensorer?
360 kamera?
Heads up Display?
Radar farthållare?
Trafikmärken på hud?
Cross traffic radars bak?
Riktig dödavinkelnvarnare?
Android automotive?
Carplay?

Exempel vad som finns på Volvon (och de flesta andra bilar de senste 10åren).
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 30 mar 2023 21:24
Tellus skrev: 30 mar 2023 17:41
Fredrik j skrev: 30 mar 2023 16:55
Tellus skrev: 30 mar 2023 16:47
pejvic skrev: 30 mar 2023 15:43
Det är helt ofattbart hur de kan sälja så många XC40.
Jag bor ju i sthlm men här ser man Y överallt. Var gömmer sig alla XC40 och vad skall man med en sån till?

Kan man ens packa grejer i bilen? Är det en elbil?
Jag kommer tidigare från XC60 och får in minst dubbelt så mkt packning i Y:n. Närmare tre gånger så mkt känns det som om man nyttjar alla tre luckor och har lite under stolarna.
Ja det verkar helt sjukt att det säljs så många XC40, speciellt med tanke på priset och bilens storlek. Är det för att folk vill ha Kina tillverkade bilar? :lol:
XC40 tillverkas i Belgien.
Sedan 2019 även i Kina
https://europe.autonews.com/automakers/ ... tion-china

Från i år även i Indien

Men är kanske för lokala marknaden.

För mig är XC40 en 10 år gammal golfklass bil jämfört med högteknologiska Tesla, om priset vore hälften av en Y skulle jag förstå försäljningen.
Men som sagt, man ser inga på vägarna, var är dom?
Apropå högteknologiska Tesla:

Parkeringssensorer?
360 kamera?
Heads up Display?
Radar farthållare?
Trafikmärken på hud?
Cross traffic radars bak?
Riktig dödavinkelnvarnare?
Android automotive?
Carplay?

Exempel vad som finns på Volvon (och de flesta andra bilar de senste 10åren).
XC40 har väl ingen heads up display?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av jonasl »

XC40 ser väl likadan ut oavsett om det är en avgasbil eller en batteribil nästan, dvs inget som syns.

Lite som iX3, det rullar en hel del sådana men de märks inte.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Tellus »

LarsOJ skrev: 30 mar 2023 21:24
Tellus skrev: 30 mar 2023 17:41
Fredrik j skrev: 30 mar 2023 16:55
Tellus skrev: 30 mar 2023 16:47
pejvic skrev: 30 mar 2023 15:43
Det är helt ofattbart hur de kan sälja så många XC40.
Jag bor ju i sthlm men här ser man Y överallt. Var gömmer sig alla XC40 och vad skall man med en sån till?

Kan man ens packa grejer i bilen? Är det en elbil?
Jag kommer tidigare från XC60 och får in minst dubbelt så mkt packning i Y:n. Närmare tre gånger så mkt känns det som om man nyttjar alla tre luckor och har lite under stolarna.
Ja det verkar helt sjukt att det säljs så många XC40, speciellt med tanke på priset och bilens storlek. Är det för att folk vill ha Kina tillverkade bilar? :lol:
XC40 tillverkas i Belgien.
Sedan 2019 även i Kina
https://europe.autonews.com/automakers/ ... tion-china

Från i år även i Indien

Men är kanske för lokala marknaden.

För mig är XC40 en 10 år gammal golfklass bil jämfört med högteknologiska Tesla, om priset vore hälften av en Y skulle jag förstå försäljningen.
Men som sagt, man ser inga på vägarna, var är dom?
Apropå högteknologiska Tesla:

Parkeringssensorer?
360 kamera?
Heads up Display?
Radar farthållare?
Trafikmärken på hud?
Cross traffic radars bak?
Riktig dödavinkelnvarnare?
Android automotive?
Carplay?

Exempel vad som finns på Volvon (och de flesta andra bilar de senste 10åren).
Jo tesla saknar några sådana funktioner.
Men ser man till helheten så ligger Volvon 5-10 år efter.
Teslan är överlägsen på så många punkter.
Men jag förstår att om man gillar konventionella bilar så är xc40 ett bättre val.

Uppskattar man nytänk och massa trevliga funktioner så är valet lätt.
-prestanda
-säkerhet
-utrymmen
-förbrukning
-användarvänlighet
-navigatorn
-underhållning
-många unika funktioner man inte kan leva utan, t.ex vaktläge. Går att skriva en lång lista med allt som Volvon saknar

Ovan är sådant jag värdesätter långt högre än Volvons extra "gamla" finesser.
Du får en CD skiva till samma pris som en LP skiva, man förlorar dock knastret och den analoga känslan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev: 31 mar 2023 04:07

Jo tesla saknar några sådana funktioner.
Men ser man till helheten så ligger Volvon 5-10 år efter.
Teslan är överlägsen på så många punkter.
Men jag förstår att om man gillar konventionella bilar så är xc40 ett bättre val.

Uppskattar man nytänk och massa trevliga funktioner så är valet lätt.
-prestanda
-säkerhet
-utrymmen
-förbrukning
-användarvänlighet
-navigatorn
-underhållning
-många unika funktioner man inte kan leva utan, t.ex vaktläge. Går att skriva en lång lista med allt som Volvon saknar

Ovan är sådant jag värdesätter långt högre än Volvons extra "gamla" finesser.
Du får en CD skiva till samma pris som en LP skiva, man förlorar dock knastret och den analoga känslan.
Är det så stor skillnad på prestanda mellan model Y och Volvo XC40?
Säkerheten måste man väl säga finns i bägge bilarna.
Henrik Gbg
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 maj 2022 04:21

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Henrik Gbg »

Efter att ha ägt både Tesla M3 och Volvo C40 (samt lånat en model Y under et par veckor) har jag kommit fram till följande skillnader (en del av dem är såklart rena personliga uppfattningar och smakpreferenser).

-Utrymmet är överlägset på Model Y men jämförbart mellan C40 och M3, mitt behov täcks fint av både M3 och C40
-Effektiviteten och räckvidden är klart bättre på Tesla men eftersom jag sällan kör mer än 20 mil om dagen och laddar hemma är C40 "Good enough"
-Mjukvaran (främst appen) är definitivt bättre hos Tesla men C40 har basfunktionerna jag behöver. Google assistenten och Google maps funkar faktiskt riktigt bra.
-Prestandan upplever jag som jämförbar, båda bilarna har mycket mer prestanda än vad jag behöver.
-Utseende, självklart subjektivt men jag gillar utseendet på C40 samtidigt som jag tycker att Model Y är ful.
-Komforten är tveklöst bättre i C40 d v s åkkomforten, färden är tystare, mjukare och helt enkelt mer njutbar.
- Service och eftermarknad, här ger jag C40 lika stort övertag som vad Tesla har när det gäller effektivitet och räckvidd

Så för mig blev valet givet även om jag måste erkänna att jag är rätt sugen på en Model S men har svårt att motivera att lägga så mycket pengar på mitt bilägande...
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Liqwid78 »

Henrik Gbg skrev: 31 mar 2023 06:04
Efter att ha ägt både Tesla M3 och Volvo C40 (samt lånat en model Y under et par veckor) har jag kommit fram till följande skillnader (en del av dem är såklart rena personliga uppfattningar och smakpreferenser).

-Utrymmet är överlägset på Model Y men jämförbart mellan C40 och M3, mitt behov täcks fint av både M3 och C40
-Effektiviteten och räckvidden är klart bättre på Tesla men eftersom jag sällan kör mer än 20 mil om dagen och laddar hemma är C40 "Good enough"
-Mjukvaran (främst appen) är definitivt bättre hos Tesla men C40 har basfunktionerna jag behöver. Google assistenten och Google maps funkar faktiskt riktigt bra.
-Prestandan upplever jag som jämförbar, båda bilarna har mycket mer prestanda än vad jag behöver.
-Utseende, självklart subjektivt men jag gillar utseendet på C40 samtidigt som jag tycker att Model Y är ful.
-Komforten är tveklöst bättre i C40 d v s åkkomforten, färden är tystare, mjukare och helt enkelt mer njutbar.
- Service och eftermarknad, här ger jag C40 lika stort övertag som vad Tesla har när det gäller effektivitet och räckvidd

Så för mig blev valet givet även om jag måste erkänna att jag är rätt sugen på en Model S men har svårt att motivera att lägga så mycket pengar på mitt bilägande...
All ära till din beskrivning👍 All för ofta blandar folk ihop ”det är…” och ”jag tycker…” på egenskaper som komfort, teknik, service, etc. Till en grad att det blir någons sorts referens som skapar oändliga forum diskussioner som inte leder något vart eftersom två eller flera individer argumenterar var det och det andra är sämre än sin verklighet. Där verkligen är bara en ”Moving target” för någon annan.
Verkligen bra beskriven! 🙏
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Henrik Gbg
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 maj 2022 04:21

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Henrik Gbg »

Som medelålders man med 35 års bilägande bakom mig har jag haft en massa olika bilar och bilmärken genom åren. Mitt behov har ändrats genom åren men en sak har varit konstant, alla bilar jag ägt har varit kompromisser på ena eller andra sättet.
Jag letar fortfarande efter den "perfekta bilen" även om jag inser att jag aldrig kommer att hitta den ;)
Det som för närvarande är rätt bil för mig är förmodligen inte rätt bil för dig.

Jag glömde för övrigt en punkt på listan ovanför och det gäller parkeringssensorerna, även om 360 kameran på C40 lämnar en hel del i övrigt att önska så är avsaknaden av parkeringssensorer på Tesla ett MYCKET större problem.
vovven
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av vovven »

Jag är inte alls förvånad över att andra kunder föredrar andra bilar.
Exempelvis Volvos stolar, upplevd kvalitet (Audi, Mercedes, Porche) riktig regnsensor, fungerande matrixstrålkastare, riktiga knappar för vissa funktioner (exempelvis ACC´n)

Själv kör jag Tesla My som jag gillar av flera anledningar, utrymmen, laddinfrastruktur, , ljudanläggning m fl. men visst finns det stora brister men det kan jag leva med.
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Klingspor »

Teslas lilla problem är väl att man försöker lösa enkla saker som redan har en bra lösning - fast på ett svårare sätt. Tänker då främst på sensorer och torkarautomatik.

Gällande just sensorer har jag ändå saknat det mindre än vad jag trodde att jag skulle göra - i parkeringssammahang är det viktigaste för mig en backkamera. Trots dess placering har den varit användbar i princip hela tiden sen jag hämtade bilen och faktiskt en positiv överraskning. Efter vad man har läst trodde man att den skulle vara obrukbar så fort det är dåligt väder. Detta upplever inte jag i alla fall trots återkommande snöoväder. Speglar och extra kameror gör att det ändå har fungerat bra utan sensorer.

Även om man har dessa små störmoment är det fortfarande tydligt att MY är i sin helhet en bättre bil än närmaste konkurrenter - bättre pris efter prissäkningen, snabbare leverans, bra laddnätverk och ljusår bättre effektivitet i drivlinan talar för sig själv. Speciellt det sistnämnda är ju verkligen guld värt i tider av höga elpriser och hög inflation.
MY RWD 2023
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av tesla newbie »

vovven skrev: 31 mar 2023 08:19
Jag är inte alls förvånad över att andra kunder föredrar andra bilar.
Exempelvis Volvos stolar, upplevd kvalitet (Audi, Mercedes, Porche) riktig regnsensor, fungerande matrixstrålkastare, riktiga knappar för vissa funktioner (exempelvis ACC´n)

Själv kör jag Tesla My som jag gillar av flera anledningar, utrymmen, laddinfrastruktur, , ljudanläggning m fl. men visst finns det stora brister men det kan jag leva med.
Kan också förstå att man föredrar andra bilar framför Model Y. Är man t.ex. van vid mjukare fjädring med lugnare rörelser så är nog MY ganska jobbig. Min förra bil var en BMW X3 2015 som var ganska fast i fjädringen, så för mig är inte Model Y för hård, den känns till och med lite mjukare bak än BMW:n. Men kommer man från en Citroen C5 så är nog Model Y lite väl fast. Att Model Y ändå säljer så bra tror jag beror på priset, de enorma utrymmena i förhållande till bilstorleken, laddnätverket och effektiviteten. Om gemene man fäste stor vikt vid bra mjukvara och bra app, så skulle nog inte VW Id4 sälja så bra som den gör.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Pasjostrom »

Nu när hela kvartalet passerat ser vi att Model Y drog ifrån lite under gårdagen, då väldigt många bilar levererades igår. Tesla Model 3 tog sig också in på listan som nr 13.
A59AF115-5645-431C-8651-4CC6409C932D.jpeg
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Franz »

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered

Mest sålda bil mars: Tesla Model Y
Mest sålda bil Q1: Tesla Model Y
Mest sålda elbilsbmärke mars: Tesla
Mest sålda elbilsmärke Q1: Tesla
Mest sålda märke mars: Tesla
Mest sålda märke Q1: Volvo (dubbelt så stora som Tesla som hamnade på 5:e plats)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Pasjostrom »

För övrigt sålde Tesla 4687 bilar under Q1, vilket är 50% fler än under samma period förra året, och ganska exakt hälften av alla bilar som såldes under hela förra året. Fortsätter det såhär kan det alltså bli en tillväxt om 100% YoY. Men priserna har sänkts avsevärt och marginalerna per bil är sannolikt också väsentligt lägre. Det ska blir intressant att se hur detta utvecklar sig!
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Jaqob »

Kan man se hur förhållandet mellan RWD, LR och P är? Vore lite intressant.
MY RWD 2023
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Fredrik j »

Jaqob skrev: 01 apr 2023 20:16
Kan man se hur förhållandet mellan RWD, LR och P är? Vore lite intressant.
Så statistik finns på car.info

https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... 3-34709263
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Nikk »

Henrik Gbg skrev: 31 mar 2023 06:04

-Utseende, självklart subjektivt men jag gillar utseendet på C40 samtidigt som jag tycker att Model Y är ful.
Ja väldigt subjektivt 😀
Själv tycker jag c40 ser fånig ut med tillkrånglade detaljer vars syfte är ”titta vilken cool bil jag är”. Som en pimpad Volvo men i original. Då tycker jag xc40 ser bättre ut men ändå fullständigt chanslös mot en MY (med svarta 20” fälgar) som jag tycker ser bättre ut än M3.
Men det är ju bara min åsikt ;)
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Henrik Gbg
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 maj 2022 04:21

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Henrik Gbg »

Nikk skrev: 01 apr 2023 22:32
Henrik Gbg skrev: 31 mar 2023 06:04

-Utseende, självklart subjektivt men jag gillar utseendet på C40 samtidigt som jag tycker att Model Y är ful.
Ja väldigt subjektivt 😀
Själv tycker jag c40 ser fånig ut med tillkrånglade detaljer vars syfte är ”titta vilken cool bil jag är”. Som en pimpad Volvo men i original. Då tycker jag xc40 ser bättre ut men ändå fullständigt chanslös mot en MY (med svarta 20” fälgar) som jag tycker ser bättre ut än M3.
Men det är ju bara min åsikt ;)
Smaken är som bekant som baken, såväl när det gäller bilar som med det mesta annat här i livet.
Min tanke är väl att det inte bara är vad vi tycker om utseendet på en specifik bil som varierar från person till person, ännu mer varierar naturligtvis behoven.
Om jag hade åkt på frekvanta långresor då jag behövde fylla bilen med familj och packning hade inte längre C40 kännt som ett vettigt alternativ.
Efter fyra månader och ca 1000 körda mil har jag fortfarande inte laddat min C40 på publik laddare varför Teslas supercharger nätverk inte är någon större fördel för mig.

Om jag däremot hade haft behov av att lasta bilen full och ladda publikt hade det nog utan tvekan blivit en Model Y (trots att jag inte tycker om utseendet men livet är fullt av kompromisser) :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Dafro »

Henrik Gbg skrev: 02 apr 2023 07:08
Nikk skrev: 01 apr 2023 22:32
Henrik Gbg skrev: 31 mar 2023 06:04

-Utseende, självklart subjektivt men jag gillar utseendet på C40 samtidigt som jag tycker att Model Y är ful.
Ja väldigt subjektivt 😀
Själv tycker jag c40 ser fånig ut med tillkrånglade detaljer vars syfte är ”titta vilken cool bil jag är”. Som en pimpad Volvo men i original. Då tycker jag xc40 ser bättre ut men ändå fullständigt chanslös mot en MY (med svarta 20” fälgar) som jag tycker ser bättre ut än M3.
Men det är ju bara min åsikt ;)
Smaken är som bekant som baken, såväl när det gäller bilar som med det mesta annat här i livet.
Min tanke är väl att det inte bara är vad vi tycker om utseendet på en specifik bil som varierar från person till person, ännu mer varierar naturligtvis behoven.
Om jag hade åkt på frekvanta långresor då jag behövde fylla bilen med familj och packning hade inte längre C40 kännt som ett vettigt alternativ.
Efter fyra månader och ca 1000 körda mil har jag fortfarande inte laddat min C40 på publik laddare varför Teslas supercharger nätverk inte är någon större fördel för mig.

Om jag däremot hade haft behov av att lasta bilen full och ladda publikt hade det nog utan tvekan blivit en Model Y (trots att jag inte tycker om utseendet men livet är fullt av kompromisser) :)
Så långt behöver du inte gå. :D

Många av Teslas laddare är öppna för alla och det finns andra bilar som lastar bra. Laddar också mest hemma men väljer en annan bil som många tycker är ful. :lol: :lol:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av pejvic »

Pasjostrom skrev: 01 apr 2023 16:29
Nu när hela kvartalet passerat ser vi att Model Y drog ifrån lite under gårdagen, då väldigt många bilar levererades igår. Tesla Model 3 tog sig också in på listan som nr 13.
Intressant ändå att Model3 lyckas sälja 30% av antalet mot Y när den kostar lika mkt med krok som Y.
Klart roligare att köra model3 men jag tror ägandet blir dyrare med en 3:a jämfört med en ny Y.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y Sveriges näst mest sålda bil (just nu)

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 02 apr 2023 09:43
Pasjostrom skrev: 01 apr 2023 16:29
Nu när hela kvartalet passerat ser vi att Model Y drog ifrån lite under gårdagen, då väldigt många bilar levererades igår. Tesla Model 3 tog sig också in på listan som nr 13.
Intressant ändå att Model3 lyckas sälja 30% av antalet mot Y när den kostar lika mkt med krok som Y.
Klart roligare att köra model3 men jag tror ägandet blir dyrare med en 3:a jämfört med en ny Y.
Jag tror räntekampanjen på model3 spelade stor roll.
Skriv svar