Ja gör det! Exclusive tar bara hem bilar med all rätt utrustning. Då dessa bilar inte säljs här officiellt samarbetar de med en stor Ford handlare i Kanada som ”beställer” bilarna. Men att åka och testa är iaf. gratis.Tars skrev: ↑30 mar 2023 20:30Är skitdålig på just vad alla paket innebär. Får åka och kika.LarsOJ skrev:Tja bensinare Lariat kostar 1,4 nu så. 1,8 blir 1,44 utan moms. Åk och testa så förstår du varför! Västberga.Tars skrev: ↑30 mar 2023 19:08Får kolla det. Tack för tipset. Får kolla förmånsvärdet.LarsOJ skrev:Åk och prova F150 Lightning. Den är fin, stor, praktisk,knäpptyst och lyxig på ett sätt som Tesla aldrig varit i närheten av. Snacka med Felix på Exclusive så kommer du bli väl omhändertagen under hela processen. Hela momsen avdragsgill direkt
Oj! Har de rökt crack! 1.8! Är den så dyr alltså.
Vore kul att höra din recension som kört mycket elbilar.
Hej då tesla (typ löst)
Moderator: Redaktion
Re: Hej då tesla
Re: Hej då tesla
CCS?LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:34Ja gör det! Exclusive tar bara hem bilar med all rätt utrustning. Då dessa bilar inte säljs här officiellt samarbetar de med en stor Ford handlare i Kanada som ”beställer” bilarna. Men att åka och testa är iaf. gratis.Tars skrev: ↑30 mar 2023 20:30Är skitdålig på just vad alla paket innebär. Får åka och kika.LarsOJ skrev:Tja bensinare Lariat kostar 1,4 nu så. 1,8 blir 1,44 utan moms. Åk och testa så förstår du varför! Västberga.Tars skrev: ↑30 mar 2023 19:08Får kolla det. Tack för tipset. Får kolla förmånsvärdet.LarsOJ skrev:Åk och prova F150 Lightning. Den är fin, stor, praktisk,knäpptyst och lyxig på ett sätt som Tesla aldrig varit i närheten av. Snacka med Felix på Exclusive så kommer du bli väl omhändertagen under hela processen. Hela momsen avdragsgill direkt
Oj! Har de rökt crack! 1.8! Är den så dyr alltså.
Vore kul att höra din recension som kört mycket elbilar.
Re: Hej då tesla
Det är ingen hemlighet. Tesla har ju berättat varför. Man struntade i det vanliga utvecklingssteget i bilbranchen där man tar fram ”mjuka” pressverktyg till karossdelarna.
Mjuka pressverktyg innebär att man först tillverkar verktyg av ohärdat stål (som är billiga) och så bygger man förseriebilar där man har möjlighet att göra justeringar (fräsa/slipa) på verktygen succesivt för att uppnå rätt passform på alla delar. Därefter kopierar man dessa verkyg till härdad speciallegering som håller för masstillverkning (svindyra).
Artikel om detta för Model3:
https://www.newsweek.com/tesla-skips-tr ... 8503?amp=1
” Most automakers test a new model's production line by building vehicles with relatively cheap, prototype tools designed to be scrapped once they deliver doors that fit, body panels with the right shape and dashboards that don't have gaps or seams.
Tesla, however, is skipping that preliminary step and ordering permanent, more expensive equipment as it races to launch its Model 3 sedan by a self-imposed volume production deadline of September, Musk told investors last month.”
Exempel pressverktyg:
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hej då tesla
De gjorde så för Model 3. Men vet vi att de även gjorde likadant för S, X och Y?LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:48Det är ingen hemlighet. Tesla har ju berättat varför. Man struntade i det vanliga utvecklingssteget i bilbranchen där man tar fram ”mjuka” pressverktyg till karossdelarna.
Mjuka pressverktyg innebär att man först tillverkar verktyg av ohärdat stål (som är billiga) och så bygger man förseriebilar där man har möjlighet att göra justeringar (fräsa/slipa) på verktygen succesivt för att uppnå rätt passform på alla delar. Därefter kopierar man dessa verkyg till härdad speciallegering som håller för masstillverkning (svindyra).
Artikel om detta för Model3: [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hej då tesla
Inte Y vad jag förstått. Den är bättre.SwedishAdvocate skrev: ↑30 mar 2023 21:26De gjorde så för Model 3. Men vet vi att de även gjorde likadant för S, X och Y?LarsOJ skrev: ↑30 mar 2023 20:48Det är ingen hemlighet. Tesla har ju berättat varför. Man struntade i det vanliga utvecklingssteget i bilbranchen där man tar fram ”mjuka” pressverktyg till karossdelarna.
Mjuka pressverktyg innebär att man först tillverkar verktyg av ohärdat stål (som är billiga) och så bygger man förseriebilar där man har möjlighet att göra justeringar (fräsa/slipa) på verktygen succesivt för att uppnå rätt passform på alla delar. Därefter kopierar man dessa verkyg till härdad speciallegering som håller för masstillverkning (svindyra).
Artikel om detta för Model3: [...
Re: Hej då tesla
Intressant. Samma filosofi alltså som Tesla har när det gäller mjukvara.
- It compiles. Ship it.
En sned dörr som läcker in vatten är bara lite svårare att byta ut OTA.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hej då tesla
När jag jobbade åt Volvo en gång för evigheter sedan (det var när XC90 var ny och de jobbade med C30) så gjorde de pressverktyg av ek för förseriebilarna. Det gick inte att pressa så många gånger med dem innan toleranserna började bli dåliga - men de kostade en bråkdel av pengen att ta fram.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hej då tesla
De testade ju en massa för bilindustrin nya grejer vid produktionsstarten av Model 3. Det var ju t.ex. en hel del automation som de inte fick rätt på och som de således fick sluta upp med. Det var ju så illa så hela skiten höll på att gå i putten. När de till slut fick rätsida på produktionslinan så var det ju bara några veckors marginal till kk...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hej då tesla
Ja, ibland är det ju bra att tänka outside the box. Men ibland är det inte helt fel att ta till sig misstag som andra redan har gjort för länge sedan. Etablerad teknik kan faktiskt vara bra grejer. Men Tesla har ju satt i systemet att göra bokstavligen allting annorlunda. Regnsensor? Nej då, vi har ju kameror. Radar? Nej då, vi har ju kameror. Ultraljudssensorer? Nej då, äh... just det.SwedishAdvocate skrev: ↑30 mar 2023 21:52De testade ju en massa för bilindustrin nya grejer vid produktionsstarten av Model 3. Det var ju t.ex. en hel del automation som de inte fick rätt på och som de således fick sluta upp med. Det var ju så illa så hela skiten höll på att gå i putten. När de till slut fick rätsida på produktionslinan så var det ju bara några veckors marginal till kk...
Passform? Vadå passform? Det ska vara så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hej då tesla
Kombinera det med vad som verkar vara amerikansk bilbyggartradition (?) så blir det uppenbarligen inte riktigt bra.mati skrev: ↑30 mar 2023 22:02Ja, ibland är det ju bra att tänka outside the box. Men ibland är det inte helt fel att ta till sig misstag som andra redan har gjort för länge sedan. Etablerad teknik kan faktiskt vara bra grejer. Men Tesla har ju satt i systemet att göra bokstavligen allting annorlunda. Regnsensor? Nej då, vi har ju kameror. Radar? Nej då, vi har ju kameror. Ultraljudssensorer? Nej då, äh... just det.
Passform? Vadå passform? Det ska vara så.
Det förvånar mig att de kommer undan med så dålig funktion på vissa elementära bitar samtidigt som de lyckas vara överlägsna på andra (räckvidd, förbrukning, smidighet på långresor..). Och de helt orationella besluten att avskaffa vissa sensorer ska vi inte tala om.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hej då tesla
Märkligt att din säljare inte vet någonting, känns som att han/hon inte riktigt är på tårna. Hyundai Sverige skickade ut detta till oss som är spekulanter i förra veckan:mati skrev: ↑30 mar 2023 07:22Om du vill ha lite sportigare framtoning och om du gillar utseendet så kan ju en Ioniq 6 vara ett alternativ. Den har dessutom bättre räckvidd än femman, fastän jag tycker att räckvidden är bra som den är. Men frågan är återigen om och när man kan få tag på en. Jag pratade med säljaren igår och han visste ingenting. Som vanligt är det knäpptyst från Hyundais sida. Men han skulle höra av sig när han vet nåt.Tars skrev: ↑30 mar 2023 06:54Tack för input Mati!mati skrev:En Ioniq 5 är ingen dum bil. Jag skulle köpa den igen alla dagar i veckan. Den har sina småbrister, framförallt avsaknaden av torkare för bakrutan är bara dåligt. Men annars skulle jag rekommendera den utan förbehåll. Frågan är bara om det går att få tag på en.Tars skrev: ↑29 mar 2023 22:31Jadu. Det trista är att det finns inte direkt något som lockar.spacecoin skrev:Trist men helt rätt! Man måste "rösta med plånboken".
Hur går tankarna kring alternativ?
Ioniq 5 kanske.
Eqs, eqs suv, är för dyra, men kanske ett alternativ i alla fall.
Har audi som kommer med en kombi snart.
Tråkigt med din Tesla-historia.
Ja, de som finns vill handlarna vara extra giriga då det verkar som Sverige fått väsentligt mindre tilldelning än resterande länder.
Har verkligen försökt med tesla, men får man ingen gehör så blir det svårt att fortsätta.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hej då tesla
Fast vad säger detta? Säljaren vet nog inte mer än vad som står i utskicket, och det är ju inte mycket information.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hej då tesla
Då missförstod jag ditt inlägg. Jag uppfattade det som om din säljare inte fått någon information från Hyundai (knäpptyst) och inte kände till att man kan beställa från 19 april (vet inte när man kan få tag på en).
I vilket fall, priser kommer alltså släppas och Ioniq gå att beställa från 19 april. Bilens specifikationer har varit kända sen länge.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Hej då tesla
Ja, men jag frågade när det går att klämma på en, och det visste han inte. Jag ska inte köpa nån Ioniq 6 såklart, jag vill bara titta av rent intresse.iAkita skrev: ↑31 mar 2023 06:55Då missförstod jag ditt inlägg. Jag uppfattade det som om din säljare inte fått någon information från Hyundai (knäpptyst) och inte kände till att man kan beställa från 19 april (vet inte när man kan få tag på en).
I vilket fall, priser kommer alltså släppas och Ioniq gå att beställa från 19 april. Bilens specifikationer har varit kända sen länge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hej då tesla
mati skrev:Ja, men jag frågade när det går att klämma på en, och det visste han inte. Jag ska inte köpa nån Ioniq 6 såklart, jag vill bara titta av rent intresse.iAkita skrev: ↑31 mar 2023 06:55Då missförstod jag ditt inlägg. Jag uppfattade det som om din säljare inte fått någon information från Hyundai (knäpptyst) och inte kände till att man kan beställa från 19 april (vet inte när man kan få tag på en).
I vilket fall, priser kommer alltså släppas och Ioniq gå att beställa från 19 april. Bilens specifikationer har varit kända sen länge.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Hej då tesla
Matis hundar lär inte trivas så bra i en i6. Brevlådeinkast till bagaget och ett baksäte med låg takhöjd. Hade den varit halvkombi hade den varit intressant, lite utrymme kan offras för bättre effektivitet.
Elbilist sedan 2014
Re: Hej då tesla
Det är väl just det i5 tillhandahåller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hej då tesla
Är det en S du är sugen på så har jag en Plaid till salu Har en bil för mycket, tjänstebilen kan jag inte bli av med och frugan tycker S är på tok för stor hon kör hellre sin 500eAAKEE skrev: ↑30 mar 2023 19:29Jag känner lika på flera områden, men det finns liksom inga alternativ bilmässigt. I vart fall inga intressanta.Tars skrev: ↑30 mar 2023 18:47Ja, det är en del av förhoppningen att någon på tesla reagerar då jag inte är ensam, men jag har mer att säga till skulle jag gissa tanke på erfarenheten jag har. Med detta inlägg så blir den köparen som har andra problem än vad jag har, inte tagen på samma allvar av teslas ledning, men nu får gehör får man hoppas.
Kikar isf snarare på köpa en Plaid ändå och leva med det som är kass med Tesla som biltillverkare. Men hade det funnits några vettiga alternativ hade det kunnat vara aktuellt att haka på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hej då tesla
Hej! Ja, det är det som är tanken, men måste först lösa det med tesla. Haft 3 st som skulle ha köpt bilen, allt var klart men de ville inte ta emot den pga resonansljud och sensorproblem. Har några kandidater (model s plaid) men får återkomma sen när jag har löst det med x:en.Pontus skrev:Är det en S du är sugen på så har jag en Plaid till salu Har en bil för mycket, tjänstebilen kan jag inte bli av med och frugan tycker S är på tok för stor hon kör hellre sin 500eAAKEE skrev: ↑30 mar 2023 19:29Jag känner lika på flera områden, men det finns liksom inga alternativ bilmässigt. I vart fall inga intressanta.Tars skrev: ↑30 mar 2023 18:47Ja, det är en del av förhoppningen att någon på tesla reagerar då jag inte är ensam, men jag har mer att säga till skulle jag gissa tanke på erfarenheten jag har. Med detta inlägg så blir den köparen som har andra problem än vad jag har, inte tagen på samma allvar av teslas ledning, men nu får gehör får man hoppas.
Kikar isf snarare på köpa en Plaid ändå och leva med det som är kass med Tesla som biltillverkare. Men hade det funnits några vettiga alternativ hade det kunnat vara aktuellt att haka på.
Men är just nu också jäkligt less på teslas organisation
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Hej då tesla
Jag köpte model MYP och väldigt nöjd med den och ok pris när man fick elprisstöd sen var räckvidden bra mycket bättre då än konkurenterna,
Men snart 1 år senare så tycker jag konkurenterna kommit ikapp speciellt med räckvidd , hade jag inte haft barn hade nya Polestar 2 varit en stark kandidat samt Q8 E som nu har mycket längre räckvidd, tror Tesla kommer få det tufft om man inte dumpar priserna mer eller gör en rejäl uppgradering , trots allt är inte model 3 och Y speciellt moderna längre mot vad de var när det kom.
Så jag hade inte valt Tesla idag men är väldigt nöjd med min MYP kopplat till prestanda och bra familje bil.
Men snart 1 år senare så tycker jag konkurenterna kommit ikapp speciellt med räckvidd , hade jag inte haft barn hade nya Polestar 2 varit en stark kandidat samt Q8 E som nu har mycket längre räckvidd, tror Tesla kommer få det tufft om man inte dumpar priserna mer eller gör en rejäl uppgradering , trots allt är inte model 3 och Y speciellt moderna längre mot vad de var när det kom.
Så jag hade inte valt Tesla idag men är väldigt nöjd med min MYP kopplat till prestanda och bra familje bil.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Hej då tesla
i5 är ju mer en SUV, i6 strömlinjeform skulle inte vara fel med en Model S-baklucka.
Elbilist sedan 2014
Re: Hej då tesla
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Hej då tesla
Det är väl även en viss skillnad på förbrukningen jämfört med Teslan.Honkan skrev: ↑31 mar 2023 09:29Jag köpte model MYP och väldigt nöjd med den och ok pris när man fick elprisstöd sen var räckvidden bra mycket bättre då än konkurenterna,
Men snart 1 år senare så tycker jag konkurenterna kommit ikapp speciellt med räckvidd , hade jag inte haft barn hade nya Polestar 2 varit en stark kandidat samt Q8 E som nu har mycket längre räckvidd, tror Tesla kommer få det tufft om man inte dumpar priserna mer eller gör en rejäl uppgradering , trots allt är inte model 3 och Y speciellt moderna längre mot vad de var när det kom.
Så jag hade inte valt Tesla idag men är väldigt nöjd med min MYP kopplat till prestanda och bra familje bil.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Hej då tesla
Utan dogmode, campmode och Livecamera så går det tyvärr inte att byta bil.
Haft alla 3/Y
Re: Hej då tesla
Skulle gissa att icke campare och hundägare värderar bra service högre.
Den enskilt största downsiden med tesla är deras dåliga/obefintliga service när man får problem.
Har varit på Tesla Malmö minst 3ggr då andra kunder stått och skrikit och skällt ut personalen.
Har jag faktiskt aldrig varit med om på andra serviceställen