Lastbalansering vs Tesla garanti
Postat: 31 mar 2023 21:38
Bakgrund:
Jag har en 20A huvudsäkring och en 3fas laddare hemma sedan tidigare. Med min tidigare laddhybrid bil fanns det ingen risk för att överbelasta säkringen när bilen laddades. Men med Teslan som kan dra mer från nätet ser jag att ibland landar strömnivåerna över 22A (jag har tibber pulse som visar detta i appen) under laddning på kalla nätter då husets värmepump är också igång.
Jag kollade hur jag kan säkerställa att jag inte överbelastar säkringarna och kom fram till följande alternativ:
1- Kan dra ned ladd strömmen i Tesla appen, detta förlänger laddtiden vilket kan betyda att jag laddar bilen även när det inte är prisoptimalt. Samtidigt även med 12A istället för 16A max i Tesla appen fick jag totala ström nivåer över 20A när det va typ -10 grader utetemperatur och pumpen behövde kämpa hört, så denna lösning är inte så hållbart tänker jag.
2- Installera en ny laddbox från Zaptec som tillsammans med min tibber Pulse som jag redan har möjliggör den automatiska lastbalanseringen i tibber. Men denna lösning har nackdelen att om något händer bilens laddsystem Tesla inte accepterar det under garantin för att jag inte har använt en Tesla laddare. Men en Tesla laddare är inte så intressant heller eftersom den har ingen lasbalansering möjlighet.
Så, frågan är vad är det bästa alternativet för att ha max laddhastighet hemma utan att tappa Tesla garantin på laddsystemet medans jag inte överbelastar huset elsäkring?
Hur har ni argumentert? Är Tesla garantin nåt värt och tänka på?
Jag har en 20A huvudsäkring och en 3fas laddare hemma sedan tidigare. Med min tidigare laddhybrid bil fanns det ingen risk för att överbelasta säkringen när bilen laddades. Men med Teslan som kan dra mer från nätet ser jag att ibland landar strömnivåerna över 22A (jag har tibber pulse som visar detta i appen) under laddning på kalla nätter då husets värmepump är också igång.
Jag kollade hur jag kan säkerställa att jag inte överbelastar säkringarna och kom fram till följande alternativ:
1- Kan dra ned ladd strömmen i Tesla appen, detta förlänger laddtiden vilket kan betyda att jag laddar bilen även när det inte är prisoptimalt. Samtidigt även med 12A istället för 16A max i Tesla appen fick jag totala ström nivåer över 20A när det va typ -10 grader utetemperatur och pumpen behövde kämpa hört, så denna lösning är inte så hållbart tänker jag.
2- Installera en ny laddbox från Zaptec som tillsammans med min tibber Pulse som jag redan har möjliggör den automatiska lastbalanseringen i tibber. Men denna lösning har nackdelen att om något händer bilens laddsystem Tesla inte accepterar det under garantin för att jag inte har använt en Tesla laddare. Men en Tesla laddare är inte så intressant heller eftersom den har ingen lasbalansering möjlighet.
Så, frågan är vad är det bästa alternativet för att ha max laddhastighet hemma utan att tappa Tesla garantin på laddsystemet medans jag inte överbelastar huset elsäkring?
Hur har ni argumentert? Är Tesla garantin nåt värt och tänka på?