Sida 1 av 1

Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 31 mar 2023 21:38
av anarkisten
Bakgrund:
Jag har en 20A huvudsäkring och en 3fas laddare hemma sedan tidigare. Med min tidigare laddhybrid bil fanns det ingen risk för att överbelasta säkringen när bilen laddades. Men med Teslan som kan dra mer från nätet ser jag att ibland landar strömnivåerna över 22A (jag har tibber pulse som visar detta i appen) under laddning på kalla nätter då husets värmepump är också igång.
Jag kollade hur jag kan säkerställa att jag inte överbelastar säkringarna och kom fram till följande alternativ:
1- Kan dra ned ladd strömmen i Tesla appen, detta förlänger laddtiden vilket kan betyda att jag laddar bilen även när det inte är prisoptimalt. Samtidigt även med 12A istället för 16A max i Tesla appen fick jag totala ström nivåer över 20A när det va typ -10 grader utetemperatur och pumpen behövde kämpa hört, så denna lösning är inte så hållbart tänker jag.
2- Installera en ny laddbox från Zaptec som tillsammans med min tibber Pulse som jag redan har möjliggör den automatiska lastbalanseringen i tibber. Men denna lösning har nackdelen att om något händer bilens laddsystem Tesla inte accepterar det under garantin för att jag inte har använt en Tesla laddare. Men en Tesla laddare är inte så intressant heller eftersom den har ingen lasbalansering möjlighet.

Så, frågan är vad är det bästa alternativet för att ha max laddhastighet hemma utan att tappa Tesla garantin på laddsystemet medans jag inte överbelastar huset elsäkring?

Hur har ni argumentert? Är Tesla garantin nåt värt och tänka på?

Re: Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 01 apr 2023 08:53
av Lerumsexpressen
Som jag skrev på annan tråd.
Hur många nätter och timmar per år har du -10 eller kallare?
Så du inte lägger massa pengar för småsmulor pga optinoja.

Re: Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 01 apr 2023 17:04
av Lurkern
Står det inte nånstans på detta forum att Tesla snart släpper lastbalanserare som tillbehör?

Re: Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 03 apr 2023 00:39
av Krusovice
Jag har tänkt att rata Teslas laddare till fördel för Zaptec Go just pga att Teslas saknar lastbalansering..men jag har aldrig hört talas om att det kan bli problem med bilens garanti.

Re: Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 20 apr 2023 22:33
av anarkisten
Jag gick vidare och beställde en Zaptec go för att ha lastbalansering. Jag ser i realtid loggningen att även när det är plus grader och jag laddar bilen finns det många tillfällen då nån av faserna går upp till 24-25 A nivåer när man lagar mat eller har torktumlaren på osv. Detta kan åldra säkringarna snabbare och jag verkligen vill inte hamna utan el under en kall vinter natt.

Re: Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 20 apr 2023 22:38
av Bengt-re
anarkisten skrev: 20 apr 2023 22:33
Jag gick vidare och beställde en Zaptec go för att ha lastbalansering. Jag ser i realtid loggningen att även när det är plus grader och jag laddar bilen finns det många tillfällen då nån av faserna går upp till 24-25 A nivåer när man lagar mat eller har torktumlaren på osv. Detta kan åldra säkringarna snabbare och jag verkligen vill inte hamna utan el under en kall vinter natt.
Skulle det någon enstaka gång gå en huvudsäkring så är det enkelt att byta. .

Re: Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 21 apr 2023 11:40
av Knix
Bengt-re skrev: 20 apr 2023 22:38
anarkisten skrev: 20 apr 2023 22:33
Jag gick vidare och beställde en Zaptec go för att ha lastbalansering. Jag ser i realtid loggningen att även när det är plus grader och jag laddar bilen finns det många tillfällen då nån av faserna går upp till 24-25 A nivåer när man lagar mat eller har torktumlaren på osv. Detta kan åldra säkringarna snabbare och jag verkligen vill inte hamna utan el under en kall vinter natt.
Skulle det någon enstaka gång gå en huvudsäkring så är det enkelt att byta. .
Våra huvudsäkringar sitter i ett skåp på en stolpe i hörnet på tomten nedanför en två meter hög 45° slänt. Inte enkelt att komma åt när det är snö på vintern. Ångrar inte en sekund att jag valde lastbalansering.

Re: Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 21 apr 2023 13:14
av Gustafsson
Går det inte att optimera mer? 20 A säkring är bra tilltaget. Laddar du med trefas? Då kan du ju ladda rätt många mil under billiga timmar även med tex 10 A x3. Laddar du med enfas kanske det går att lägga elbilen på den minst belastade fasen?
Jag har iofs bränt ett antal säkringar när jag hade 16 A huvudsäkring, men efter schemaläggning av laddning till 01-05 ca och 20 A huvudsäkring har det inte varit några problem. Använder Teslas WC. Behöver inte lastbalansera.

Re: Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 15 aug 2023 06:27
av Dinsdale
Låt elektrikern lämna Tesla-laddboxen kvar på väggen, installera den nya boxen bredvid.

Zaptec Go, liksom Chargeamps Halo och de flesta andra får man anta, ändrar strömstyrka genom att inställningarna ändras i molnet. I Zaptecs fall ställs boxen in på manuell hantering av laddström, sen postar lastbalanseringen bara uppdateringar till de tre fälten. Laddboxen får alltså uppdateringarna med en fördröjning.
Du kan fixa script som läser av lastbalanseringens värden och sedan höjer och sänker effekten i bilen via samma api som Teslaappen använder. Då kan du fortsätta använda Tesla-laddaren, men slipper "lastbalansera" själv. Det kommer vara en viss fördröjning (nån sekund kanske), men det är det även med den andra laddboxen.

Re: Lastbalansering vs Tesla garanti

Postat: 15 aug 2023 12:54
av renes
Dinsdale skrev: 15 aug 2023 06:27
Du kan fixa script som läser av lastbalanseringens värden och sedan höjer och sänker effekten i bilen via samma api som Teslaappen använder.
Du har inte något exempel på att använda "samma api som Teslaappen använder"? Verkar vara väldigt svårt att logga in till Tesla API:n, åtminstone senaste halvåret.