Andrabil för 250k

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av taliz »

Dexter86 skrev: 12 apr 2023 21:33
Tellus skrev: 12 apr 2023 21:28
Dexter86 skrev: 12 apr 2023 20:44
CrazyGang skrev: 12 apr 2023 20:30
Dexter86 skrev: 12 apr 2023 20:14
Amen vafan!!!
Vad ska jag då köpa :shock: :shock:
E-Soul såklart!

Modern konstruktion, bra app, fina utrymmen för passagerare, 7 års garanti, funkar fint även på långresa, bra kvalitet - listan kan göras nästan hur lång som helst! :D

Långmilare med stora batteriet kostar från 250’. Lilla batteriet (samma fina bil, betydligt sämre på långresa, funkar fint om 27 mil WLTP räcker) strax däröver.
Haha tack men fy fan nej tack :lol: :oops:
E-niro är ungefär samma bil men annan kaross om utseendet har betydelse, dubbel räckvidd jämfört med e-golf36.
Kostar över 250’ tyvärr
Måste dra en gräns någonstans
Annars är vi uppe på M3 o snurrar snart

E Golf är alltså dyra i underhåll och krånglar en del?
Måste ju finnas en hel drös här på entusiast forumet, dela med er nu haha
Fel gräns IMO.
Om du kan nöja dig med högst begränsad räckvidd så köp en Zoe 41kwh för <150k.
Vill du ha bättre räckvidd så köp Kia eNiro eller Soul med stora batteriet för 200-300k.
Eller om du vill ha en roligare andrabil: Model 3 för 300-350k.

Att köpa en bil med begränsad räckvidd såsom eGolf och liknande för 250k tror jag kommer bli dyrare än att lägga till 50k och få en som går dubbelt så långt. Tror helt enkelt andrahandsvärdet kommer sjunka mycket mer. Det har det redan gjort i Norge.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Dexter86 »

mussla skrev: 25 apr 2023 07:56
Dexter86 skrev: 14 apr 2023 20:47
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /108220316

Okej det är kanske inget som får en hård i byxorna
Men som andrabil som ska rulla 6 mil motorväg om dagen för den pengen med dom milen och årsmodell, måste vara bra pris
Ja en leaf 2021 med knappt några mil för 220k kanske inte är så tokig som andrabil. Helst skulle man väl upp på n-connecta. Det viktigaste man inte får med en accenta är nog led-strålkastare och värmepump. Men det kan man nog leva utan på en andrabil.

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... amfor.html
Aah såg det fanns en hel uppsjö med sådana nu hos Leasplan mellan 200-220
Tack för länken, ska kolla skillnaderna !

Så jäkla svårt bestämma vilken bil man ska satsa på :/
mussla
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mussla »

Dexter86 skrev: 25 apr 2023 08:57
mussla skrev: 25 apr 2023 07:56
Dexter86 skrev: 14 apr 2023 20:47
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /108220316

Okej det är kanske inget som får en hård i byxorna
Men som andrabil som ska rulla 6 mil motorväg om dagen för den pengen med dom milen och årsmodell, måste vara bra pris
Ja en leaf 2021 med knappt några mil för 220k kanske inte är så tokig som andrabil. Helst skulle man väl upp på n-connecta. Det viktigaste man inte får med en accenta är nog led-strålkastare och värmepump. Men det kan man nog leva utan på en andrabil.

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... amfor.html
Aah såg det fanns en hel uppsjö med sådana nu hos Leasplan mellan 200-220
Tack för länken, ska kolla skillnaderna !

Så jäkla svårt bestämma vilken bil man ska satsa på :/
Jämfört med e-golf så är även accenta ganska välutrustad. Måste provköra en och se hur de känns.

Jag håller med om att det är svårt att välja bil. Priserna i det här segmentet är nog på väg nedåt också. Tesla kan komma med ytterligare prissänkningar, räntan på väg ytterligare uppåt och många tillverkare som pratar om billigare budgetmodellen. Svårt.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Skyltspurtaren »

Kollat nåt på e-Up! ? Vi är ruskigt nöjda med vår, nästan trevligare än Teslan för små korta turer i stan!
Den funkar faktiskt bättre än man kanske tror att åka fyra i. Med lilla batteriet (NEDC 16 mil, motsvarar WLTP typ 13 mil?) kan man hitta för under 150’ om den är några år gammal, tänker mindre pengar, enklare beslut :-)
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Crius »

Vi är väldigt nöjda med vår e-Golf. Köpte en 2019 för drygt två år sedan. Såg till att få tag i en som hade driver assist paketet, då får man bra med utrustning. Vi valde e-Golf före de andra i listan pga bättre interiör, större baksäte, skidlucka, kan ha taklast.
Inget har gått sönder än, service o försäkring är billigt. Långresor på landsväg på sommaren är inget problem, vi väljer golfen före vår Volvo till stugan 55 mil bort. På vintern blir det dock Volvo.
Den går snålt, vi snittar 1,2 kWh/mil på sommaren och 1,4 på vintern.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Grimlos »

Acenta har värmepump. Bara instegsmodellen visia som saknar.

Vår leaf gick felfritt 9300 mil på 3,5 år tills jag rasade ner i ett dike förra året. Annars hade vi haft den kvar. Visst har den chademo men set finns hyfsat med laddare kvar. Vi körde Båstad till Umeå, Östersund till Enköping över en semester.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Dexter86 »

Skyltspurtaren skrev: 25 apr 2023 16:49
Kollat nåt på e-Up! ? Vi är ruskigt nöjda med vår, nästan trevligare än Teslan för små korta turer i stan!
Den funkar faktiskt bättre än man kanske tror att åka fyra i. Med lilla batteriet (NEDC 16 mil, motsvarar WLTP typ 13 mil?) kan man hitta för under 150’ om den är några år gammal, tänker mindre pengar, enklare beslut :-)
Verkar vara en trevlig liten bil men känns som man får så jäkla mkt mer space för samma cash i en Leaf tex
Och ett baksäte man vid behov kan använda utan att det blir kaos
Hade man kunnat få en sådan för 150-165 så absolut men den går bort annars tyvärr

Tack för input från er som har någon av dessa bilar, det gillar vi!

Fan asså är verkligen Zoe så otroligt oduglig som vissa vill då det till att framstå som hehe
52kWh batteriet bör man fan ändå komma en bra bit med
mussla
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mussla »

Grimlos skrev: 25 apr 2023 17:34
Acenta har värmepump. Bara instegsmodellen visia som saknar.

Vår leaf gick felfritt 9300 mil på 3,5 år tills jag rasade ner i ett dike förra året. Annars hade vi haft den kvar. Visst har den chademo men set finns hyfsat med laddare kvar. Vi körde Båstad till Umeå, Östersund till Enköping över en semester.
Enlig Nissans hemsida så har Acenta inte värmepump. Det kanske skiljer mellan årsmodellerna dock?

Bild
Skärmavbild 2023-04-26 kl. 21.44.56.png
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av dhanjel »

Slänger in ett wildcard, MG ZS EV

De gick ut hårt när de kom till Sverige för snart två år sen och hade riktigt bra pris på 2/3-års leasing.
För de som togs ut på 2 år så börjar de gå ut nu i juli/augusti och gissningsvis svämma över marknaden.

Ligger på runt 230k begagnat idag då för en 2020/2021:a med en 2000-3000 mil.
Skulle inte bli förvånad om man kan hugga en för under 200 innan sommaren är slut.

Har en själv som jag ska lämna tillbaka om två månader och är på det stora hela nöjd till det priset.

~45kWh batteri, dock relativt långsam laddning. Men helt ok i lägre hastigheter.
Stör mig dock på placeringen av ladduttaget (nyare årsmodeller är lite bättre) och att man inte kan ställa in en temperatur på AC:n.
Infotainment är allmänt slött med, men Carplay / Auto finns som täcker upp det.

Kanske inte är en förstabil, om man inte är på en tight budget. Men som andrabil framförallt i stadstrafik skulle jag säga att den är klocken.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

Begärde idag en offert för inyte av vår e-Golf mot en ID3, mer som ett intressekoll än att jag verkligen vill byta bort den. Ville bara veta läget liksom.
160k vill de betala minus eventuellt avdrag, oklart vad som avses med det. Vad ska man säga? Skambud, extremt dåligt skambud, eller oförskämt dåligt skambud? De tänker säkert sälja den för 220k eller nåt.
Det är höga begagnatpriser, ändå så får man jäkla kasst betalt. Det känns som att det är främst återförsäljarna som tjänar på detta, inte den som säljer sin bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev: 23 maj 2023 17:37
Begärde idag en offert för inyte av vår e-Golf mot en ID3, mer som ett intressekoll än att jag verkligen vill byta bort den. Ville bara veta läget liksom.
160k vill de betala minus eventuellt avdrag, oklart vad som avses med det. Vad ska man säga? Skambud, extremt dåligt skambud, eller oförskämt dåligt skambud? De tänker säkert sälja den för 220k eller nåt.
Det är höga begagnatpriser, ändå så får man jäkla kasst betalt. Det känns som att det är främst återförsäljarna som tjänar på detta, inte den som säljer sin bil.
Finns det ingen annan bilhandlare ute 'runt slätta' som skulle kunna tänkas bjuda lite mer?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2023 17:48
Finns det ingen annan bilhandlare ute 'runt slätta' som skulle kunna tänkas bjuda lite mer?... ;)
Annars kanske det skulle kunna tänkas finnas någon trevlig människa här på forumet som vill köpa den av dig?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2023 17:55
SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2023 17:48
Finns det ingen annan bilhandlare ute 'runt slätta' som skulle kunna tänkas bjuda lite mer?... ;)
Annars kanske det skulle kunna tänkas finnas någon trevlig människa här på forumet som vill köpa den av dig?... ;)
Ja, nej alltså jag vill egentligen inte byta bil. Det var som sagt mer ett intressekoll. Hade de bjudit säg 200k för e-Golfen så hade jag kanske eventuellt kunnat tänka mig byta bort den mot en iD3. Men jag tycker att den är för dyr egentligen, leasingräntan ligger dessutom på 6,5% och de vill sätta ett restvärde på 30% efter 36 månader. Det blir en månadskostnad som till och med överstiger vad jag betalade för min svindyra e-tron. Helt orimligt med andra ord. Och jag tolkar det som att de verkligen inte vill sälja nån bil till mig. Det var ungefär det jag ville veta. Nu vet jag. Det blir fortsatt e-Golf för oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Maw »

mati skrev: 23 maj 2023 19:06
SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2023 17:55
SwedishAdvocate skrev: 23 maj 2023 17:48
Finns det ingen annan bilhandlare ute 'runt slätta' som skulle kunna tänkas bjuda lite mer?... ;)
Annars kanske det skulle kunna tänkas finnas någon trevlig människa här på forumet som vill köpa den av dig?... ;)
Ja, nej alltså jag vill egentligen inte byta bil. Det var som sagt mer ett intressekoll. Hade de bjudit säg 200k för e-Golfen så hade jag kanske eventuellt kunnat tänka mig byta bort den mot en iD3. Men jag tycker att den är för dyr egentligen, leasingräntan ligger dessutom på 6,5% och de vill sätta ett restvärde på 30% efter 36 månader. Det blir en månadskostnad som till och med överstiger vad jag betalade för min svindyra e-tron. Helt orimligt med andra ord. Och jag tolkar det som att de verkligen inte vill sälja nån bil till mig. Det var ungefär det jag ville veta. Nu vet jag. Det blir fortsatt e-Golf för oss.
Det säger kanske en del om hur de ser på elbilsprisernas utveckling framöver...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

Maw skrev: 23 maj 2023 20:45
Det säger kanske en del om hur de ser på elbilsprisernas utveckling framöver...
Åtminstone den här säljaren, ja. På VW:s hemsida räknar de med 50% restvärde efter 3 år, inte 30%. Men å andra sidan tyckte han ju också att min e-Golf inte är värd mer än 160k. Det är 37% av nypriset. Hade varit intressant att veta hur han skulle värdera en bensin-Golf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Dinsdale »

mati skrev: 23 maj 2023 21:38
Maw skrev: 23 maj 2023 20:45
Det säger kanske en del om hur de ser på elbilsprisernas utveckling framöver...
Åtminstone den här säljaren, ja. På VW:s hemsida räknar de med 50% restvärde efter 3 år, inte 30%. Men å andra sidan tyckte han ju också att min e-Golf inte är värd mer än 160k. Det är 37% av nypriset. Hade varit intressant att veta hur han skulle värdera en bensin-Golf.
Handlaren kan ju ha köpt på sig en massa elbilar då när priset var som högst, och nu behöver de ta till rejäl marginal på alla inbyten för att täcka upp den (eventuellt ännu orealiserade) förlusten.
Model 3 SR+ 18" 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 23 maj 2023 21:46
mati skrev: 23 maj 2023 21:38
Maw skrev: 23 maj 2023 20:45
Det säger kanske en del om hur de ser på elbilsprisernas utveckling framöver...
Åtminstone den här säljaren, ja. På VW:s hemsida räknar de med 50% restvärde efter 3 år, inte 30%. Men å andra sidan tyckte han ju också att min e-Golf inte är värd mer än 160k. Det är 37% av nypriset. Hade varit intressant att veta hur han skulle värdera en bensin-Golf.
Handlaren kan ju ha köpt på sig en massa elbilar då när priset var som högst, och nu behöver de ta till rejäl marginal på alla inbyten för att täcka upp den (eventuellt ännu orealiserade) förlusten.
Har det inte varit liknande prisutveckling på fossildrivna bilar också?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Tellus »

mati skrev: 23 maj 2023 17:37
Begärde idag en offert för inyte av vår e-Golf mot en ID3, mer som ett intressekoll än att jag verkligen vill byta bort den. Ville bara veta läget liksom.
160k vill de betala minus eventuellt avdrag, oklart vad som avses med det. Vad ska man säga? Skambud, extremt dåligt skambud, eller oförskämt dåligt skambud? De tänker säkert sälja den för 220k eller nåt.
Det är höga begagnatpriser, ändå så får man jäkla kasst betalt. Det känns som att det är främst återförsäljarna som tjänar på detta, inte den som säljer sin bil.
Köpte nyligen en e-golf från vw handlare. 2019, 7200mil. Pluspaket, förarassistanspaket, Driver Assistance Package, backkamera, dynaudio, elruta och flytande led, fint skick, gråmetallic, inga vinterhjul
Den var prissänkt från 239 till 219. Prutade ner den till 200 jämt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

Tellus skrev: 24 maj 2023 05:11
mati skrev: 23 maj 2023 17:37
Begärde idag en offert för inyte av vår e-Golf mot en ID3, mer som ett intressekoll än att jag verkligen vill byta bort den. Ville bara veta läget liksom.
160k vill de betala minus eventuellt avdrag, oklart vad som avses med det. Vad ska man säga? Skambud, extremt dåligt skambud, eller oförskämt dåligt skambud? De tänker säkert sälja den för 220k eller nåt.
Det är höga begagnatpriser, ändå så får man jäkla kasst betalt. Det känns som att det är främst återförsäljarna som tjänar på detta, inte den som säljer sin bil.
Köpte nyligen en e-golf från vw handlare. 2019, 7200mil. Pluspaket, förarassistanspaket, Driver Assistance Package, backkamera, dynaudio, elruta och flytande led, fint skick, gråmetallic, inga vinterhjul
Den var prissänkt från 239 till 219. Prutade ner den till 200 jämt.
Typ exakt samma som min då , förutom att jag har vinterdäck och att den är från 2018 och har gått fler mil. Men då fick du den till ett bra pris. Det kanske är så att handlarna har svårt att bli av med elbilarna. I mitt fall tror jag dock inte att de har några elbilar på lager överhuvudtaget. Någon ID3 hade de ute på annons såg jag, men inga mängder direkt.
Jag tror snarare att marknaden har havererat och de försöker höja sina marginaler där de tror att det går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HerrEriksson1
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 maj 2023 20:50

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av HerrEriksson1 »

mati skrev: 24 maj 2023 06:15
Tellus skrev: 24 maj 2023 05:11
mati skrev: 23 maj 2023 17:37
Begärde idag en offert för inyte av vår e-Golf mot en ID3, mer som ett intressekoll än att jag verkligen vill byta bort den. Ville bara veta läget liksom.
160k vill de betala minus eventuellt avdrag, oklart vad som avses med det. Vad ska man säga? Skambud, extremt dåligt skambud, eller oförskämt dåligt skambud? De tänker säkert sälja den för 220k eller nåt.
Det är höga begagnatpriser, ändå så får man jäkla kasst betalt. Det känns som att det är främst återförsäljarna som tjänar på detta, inte den som säljer sin bil.
Köpte nyligen en e-golf från vw handlare. 2019, 7200mil. Pluspaket, förarassistanspaket, Driver Assistance Package, backkamera, dynaudio, elruta och flytande led, fint skick, gråmetallic, inga vinterhjul
Den var prissänkt från 239 till 219. Prutade ner den till 200 jämt.
Typ exakt samma som min då , förutom att jag har vinterdäck och att den är från 2018 och har gått fler mil. Men då fick du den till ett bra pris. Det kanske är så att handlarna har svårt att bli av med elbilarna. I mitt fall tror jag dock inte att de har några elbilar på lager överhuvudtaget. Någon ID3 hade de ute på annons såg jag, men inga mängder direkt.
Jag tror snarare att marknaden har havererat och de försöker höja sina marginaler där de tror att det går.
Ja, jag köpte nyss en Tesla model 3 årsmodell 2020 som rullat 3655 mil för 355 000kr. Full Autopilot och sommar och vinterhjul (sen hade den absolut lite skavanker). Känns som alla elbilar sjunkit rejält i pris och att handlarna är rätt lösa i köttet på elbilar nu. Läste denna https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ade-bilar/ och det verkar som att priserna fortsätter ner https://saljabil.se/pris-pa-begagnade-e ... tortdyker/
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Bo99 »

Dexter86 skrev: 12 apr 2023 20:14
Amen vafan!!!
Vad ska jag då köpa :shock: :shock:
VW e-up från 2020-2022 naturligtvis! Passa på då det fortfarande finns en del med låga miltal. Prova en och du kommer att bli förvånad. Baksätet är trångt dock beroende på hur långa personerna är i framsätet. Själv kan jag med mina 183 cm sitta bakom mig själv korta sträckor.

Efter över 6 000 mil med min 2020 så har jag endast lovord för bilen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Tellus »

Bo99 skrev: 24 maj 2023 13:52
Dexter86 skrev: 12 apr 2023 20:14
Amen vafan!!!
Vad ska jag då köpa :shock: :shock:
VW e-up från 2020-2022 naturligtvis! Passa på då det fortfarande finns en del med låga miltal. Prova en och du kommer att bli förvånad. Baksätet är trångt dock beroende på hur långa personerna är i framsätet. Själv kan jag med mina 183 cm sitta bakom mig själv korta sträckor.

Efter över 6 000 mil med min 2020 så har jag endast lovord för bilen.
Tycker e-up är för dyr begagnad. Kostade 199 (efter premie) ny 2020 när stora batteriet kom. En fyra år gammal idag 180. Lägg till 20 tusen så får man en fin e-golf som kostade 350? ny
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av taliz »

Följde mitt eget råd och köpte en "fullmatad" 2019 Zoe 41kwh R110 för just 110k på auktion.
Batteriet verkar ha nära 100% SOH. Nyservad med nya klossar, länkarmar(svag punkt på Zoe tydligen), däck och 12v batteri. So far so good. Tycker den är rätt tuff med "feta" 17" fälgar och lågprofildäck. 8-)
IMG_2232.jpeg
EGolf är trevligare men den har mindre batteri, aldrig att jag skulle ge dubbla priset för en sådan. 10-20k mer kanske.
E-up, citigo etc känns som ett steg ner från Zoe, fattar inte prissättningen på dem öht.

Ps. Drog säkringen för fotgängarljudet direkt. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 24 maj 2023 14:48
Följde mitt eget råd och köpte en "fullmatad" 2019 Zoe 41kwh R110 för just 110k på auktion.
Batteriet verkar ha nära 100% SOH. Nyservad med nya klossar, länkarmar(svag punkt på Zoe tydligen), däck och 12v batteri. So far so good. Tycker den är rätt tuff med "feta" 17" fälgar och lågprofildäck. 8-)

IMG_2232.jpeg

EGolf är trevligare men den har mindre batteri, aldrig att jag skulle ge dubbla priset för en sådan. 10-20k mer kanske.
E-up, citigo etc känns som ett steg ner från Zoe, fattar inte prissättningen på dem öht.
Dagsvatt byta titel från "Teslaförare" till "Elbilist" då? Eller har du Teslan kvar?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 24 maj 2023 15:17
taliz skrev: 24 maj 2023 14:48
Följde mitt eget råd och köpte en "fullmatad" 2019 Zoe 41kwh R110 för just 110k på auktion.
Batteriet verkar ha nära 100% SOH. Nyservad med nya klossar, länkarmar(svag punkt på Zoe tydligen), däck och 12v batteri. So far so good. Tycker den är rätt tuff med "feta" 17" fälgar och lågprofildäck. 8-)

IMG_2232.jpeg

EGolf är trevligare men den har mindre batteri, aldrig att jag skulle ge dubbla priset för en sådan. 10-20k mer kanske.
E-up, citigo etc känns som ett steg ner från Zoe, fattar inte prissättningen på dem öht.
Dagsvatt byta titel från "Teslaförare" till "Elbilist" då? Eller har du Teslan kvar?
Nä, den sålde jag 2020. Körde ID4 efter det ju. Går inte ändra tyvärr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar