Andrabil för 250k
Moderator: Redaktion
Re: Andrabil för 250k
50-60k billigare vet jag väl inte om dom är, låter mycket …
Kollar upp till 7000mil samt upp till 250k.
Tycker mig se väldigt många där emellan, precis som resten av modellerna som nämnts.
Skiljer lite hit och dit med årsmodell dock men.
Leaf har la längst räckvidd av dom busarna med va?
Rimligtvis en 40kWh Leaf bör ju alla ändå ha som en bil man inte åker långt i, vilket i sin tur kanske bör leda till den inte bör vara svårsåld om dom också endast laddar hemma typ.
Fan svårt detta med beg tycker jag…
Kollar upp till 7000mil samt upp till 250k.
Tycker mig se väldigt många där emellan, precis som resten av modellerna som nämnts.
Skiljer lite hit och dit med årsmodell dock men.
Leaf har la längst räckvidd av dom busarna med va?
Rimligtvis en 40kWh Leaf bör ju alla ändå ha som en bil man inte åker långt i, vilket i sin tur kanske bör leda till den inte bör vara svårsåld om dom också endast laddar hemma typ.
Fan svårt detta med beg tycker jag…
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Andrabil för 250k
Leafen har kortast räckvidd, störst batteridegradering, 12 år gammal konstruktion, ratt ej ställbar längsled, sämsta klimatanläggningen, halvljus som julgransbelysning om man inte väljer högsta utrustningsnivån, chademo, förstoringsglas behövs till odugliga navigatorn, dålig engelsk byggkvalitet med mera. Hastighetsmätaren säger allt
År 2011 var den modern, men inte 12 år senare.
År 2011 var den modern, men inte 12 år senare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Andrabil för 250k
Har för mig att någon skrivit ngnstans att sista eller två sista årsmodellerna fick ratt ställbar i längsled (minns inte den exakta tidsperioden)... Men osvuret är väl bäst...Tellus skrev: ↑09 apr 2023 22:18Leafen har kortast räckvidd, störst batteridegradering, 12 år gammal konstruktion, ratt ej ställbar längsled, sämsta klimatanläggningen, halvljus som julgransbelysning om man inte väljer högsta utrustningsnivån, chademo, förstoringsglas behövs till odugliga navigatorn, dålig engelsk byggkvalitet med mera. Hastighetsmätaren säger allt
År 2011 var den modern, men inte 12 år senare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Andrabil för 250k
E-golfen är ett bra köp (om man hittar någon prisvärd)
Den har dock lite dåligt med utrustning standard, så gäller att kolla upp om den har den utrustning man önskar.
Adaptiv farthållare, automatiskt helljus och backkamera är till exempel inte standard.
Ca 5% har skinnklädsel och sportstolar. Standardstolarna är lite tråkiga.
Active display tycker jag är ett måste, kostade 4700kr extra ny.
Den har dock lite dåligt med utrustning standard, så gäller att kolla upp om den har den utrustning man önskar.
Adaptiv farthållare, automatiskt helljus och backkamera är till exempel inte standard.
Ca 5% har skinnklädsel och sportstolar. Standardstolarna är lite tråkiga.
Active display tycker jag är ett måste, kostade 4700kr extra ny.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Andrabil för 250k
Vad är prisvärt för modellerna som nämns da, tycker det är ganska svårt att avgöraTellus skrev: ↑10 apr 2023 00:13E-golfen är ett bra köp (om man hittar någon prisvärd)
Den har dock lite dåligt med utrustning standard, så gäller att kolla upp om den har den utrustning man önskar.
Adaptiv farthållare, automatiskt helljus och backkamera är till exempel inte standard.
Ca 5% har skinnklädsel och sportstolar. Standardstolarna är lite tråkiga.
Active display tycker jag är ett måste, kostade 4700kr extra ny.
Tycker generellt allt är dyrt för en e-golf med tanke på bilen trillar in på sitt 3-4 år, borde inte kosta mer än 170-180 max
Massor med extra lullull är alltid skoj men inget krav då bilen bara ska ta oss från punkt A till B mesta är ju sneak utr förutom kanske e-up och Leaf som har lite mer kanske
Måste åka runt o testa dom också kanske
Fiat 500?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Andrabil för 250k
Gick nyss två e-golf 36kWh på blocket för 170-185 tusen, en med skinn, båda active display. Gått 11-12000mil. Båda Privatannonser. Handlare begär 50000 upp.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Andrabil för 250k
Tycker ändå att en Golf är lite tråkig. En i3 erbjuder något mer än "A till B" utan att det kostar skjortan.
Re: Andrabil för 250k
Tycker tyvärr den är lite för gammal när man kikar inom prisklassen och kanske gått på gränsen till för mkt
Köper nog hellre valfri annan bil som är 2-3 år nyare
Enda jag Kanske kan tänka mig är att betala lite lite mer om den gått Väldigt lite
Sambon tycker i3 är brutalt ful för övrigt
Re: Andrabil för 250k
Dexter86 skrev: ↑10 apr 2023 19:31Tycker tyvärr den är lite för gammal när man kikar inom prisklassen och kanske gått på gränsen till för mkt
Köper nog hellre valfri annan bil som är 2-3 år nyare
Enda jag Kanske kan tänka mig är att betala lite lite mer om den gått Väldigt lite
Sambon tycker i3 är brutalt ful för övrigt
Re: Andrabil för 250k
Det är en BMW, ingen folkvagn. Självklart kostar det lite mer. Designen är legendarisk.BigEasy skrev: ↑10 apr 2023 19:33Dexter86 skrev: ↑10 apr 2023 19:31Tycker tyvärr den är lite för gammal när man kikar inom prisklassen och kanske gått på gränsen till för mkt
Köper nog hellre valfri annan bil som är 2-3 år nyare
Enda jag Kanske kan tänka mig är att betala lite lite mer om den gått Väldigt lite
Sambon tycker i3 är brutalt ful för övrigt
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Andrabil för 250k
"Legendarisk" tycker jag är att ta i. Tycker den har dåliga proportioner. För smal och hög. Inte direkt rena linjer heller.BigEasy skrev: ↑10 apr 2023 19:36Det är en BMW, ingen folkvagn. Självklart kostar det lite mer. Designen är legendarisk [Min understrykn.].Dexter86 skrev: ↑10 apr 2023 19:31Tycker tyvärr den är lite för gammal när man kikar inom prisklassen och kanske gått på gränsen till för mkt
Köper nog hellre valfri annan bil som är 2-3 år nyare
Enda jag Kanske kan tänka mig är att betala lite lite mer om den gått Väldigt lite
Sambon tycker i3 är brutalt ful för övrigt
Rätt mycket 'form följer funktion' – dvs. just att den är smal och hög. Samt att de dragit ner fönsterlinjen för barn i baksätet. Och det kan ju helt klart ha sina poänger – men en snygg bil tycker jag inte att det är.
Med det sagt så ska jag erkänna att designen har vuxit i min ögon eftersom bilen verkar ha rätt många andra bra egenskaper... Så numera skulle jag klassificera den som fulsnygg.
Bilarna med snyggast exteriördesign i den här tråden tycker jag är (utan att rangordna): Model 3, original-Ionoq och e-Golf.
MX-30 ser också bra ut för att vara SUV/Crossover, men den exkluderar jag av ideologiska skäl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Andrabil för 250k
E-Golf når inte riktigt upp till 50kW, snarare 45kW kanske. Men den håller ganska jämn fart hela vägen upp till 90%, då dalar laddhastigheten. Det tar ungefär 45 minuter att ladda hyfsat fullt, det är alltså ingen raket vid snabbladdaren.
Man får vara medveten om att detta inte är en långfärdsbil när det gäller räckvidden. Vi använder den nästan uteslutande för resor inom batteriets aktionsradie. Som längst har vi nog kört 25 mil enkel väg tror jag.
Den långsamma laddhastigheten och det lilla batteriet kompenserar den till viss del med att den är väldigt snål med elektronerna. Mycket snålare än Zoe till exempel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Andrabil för 250k
Tack för input Mati!mati skrev: ↑11 apr 2023 06:34E-Golf når inte riktigt upp till 50kW, snarare 45kW kanske. Men den håller ganska jämn fart hela vägen upp till 90%, då dalar laddhastigheten. Det tar ungefär 45 minuter att ladda hyfsat fullt, det är alltså ingen raket vid snabbladdaren.
Man får vara medveten om att detta inte är en långfärdsbil när det gäller räckvidden. Vi använder den nästan uteslutande för resor inom batteriets aktionsradie. Som längst har vi nog kört 25 mil enkel väg tror jag.
Den långsamma laddhastigheten och det lilla batteriet kompenserar den till viss del med att den är väldigt snål med elektronerna. Mycket snålare än Zoe till exempel.
Nej som sagt, hastigheten på DC är egentligen irrelevant men kan vara bra man känner till.
Den ska som sagt 6mil ToR om dagarna.
Man får ju nämligen en lite nyare Zoe med 52kWh batteriet för ISH samma cash, dock är Zoe mycket mindre invändigt men.
Känns ändå som det står mellan E-Golf, Zoe, Ioniq
Att E-Golf förbrukade mindre energi än Zoe trodde jag dock aldrig.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Andrabil för 250k
Jag skulle slå ett slag för Seat Mii electric 36.8 kWh 83hk, runt 200 kkr. för en 2021:a
Haft den i snart 2 år till och från GBG, utmärkt som stads och landsvägsbil, snål med elen.
Får plats 4 pers och har CCS runt 45 kW.
Haft den i snart 2 år till och från GBG, utmärkt som stads och landsvägsbil, snål med elen.
Får plats 4 pers och har CCS runt 45 kW.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Andrabil för 250k
Jo, det är stor skillnad. Innan vi köpte e-Golfen provade vi just Zoe, Ioniq och e-Golf. Ioniq blev bara en kort provkörning, sambon ratade den fullständigt. Fel märke, typ. Det var inget fel på bilen. Jag hade kunnat tänka mig en Ioniq redan då.Dexter86 skrev: ↑11 apr 2023 14:50Tack för input Mati!mati skrev: ↑11 apr 2023 06:34E-Golf når inte riktigt upp till 50kW, snarare 45kW kanske. Men den håller ganska jämn fart hela vägen upp till 90%, då dalar laddhastigheten. Det tar ungefär 45 minuter att ladda hyfsat fullt, det är alltså ingen raket vid snabbladdaren.
Man får vara medveten om att detta inte är en långfärdsbil när det gäller räckvidden. Vi använder den nästan uteslutande för resor inom batteriets aktionsradie. Som längst har vi nog kört 25 mil enkel väg tror jag.
Den långsamma laddhastigheten och det lilla batteriet kompenserar den till viss del med att den är väldigt snål med elektronerna. Mycket snålare än Zoe till exempel.
Nej som sagt, hastigheten på DC är egentligen irrelevant men kan vara bra man känner till.
Den ska som sagt 6mil ToR om dagarna.
Man får ju nämligen en lite nyare Zoe med 52kWh batteriet för ISH samma cash, dock är Zoe mycket mindre invändigt men.
Känns ändå som det står mellan E-Golf, Zoe, Ioniq
Att E-Golf förbrukade mindre energi än Zoe trodde jag dock aldrig.
Zoen hade vi i typ en vecka. Men den var som sagt väldigt törstig. Den drog mer än min dåvarande Model S, över 2kWh/mil i snitt i vanlig landsvägsfart.
E-Golfen övertygade oss direkt. Inte bara att den hade bäst kvalitetskänsla, den var också roligare att köra än Zoen, och så var jag imponerad av dess snålhet.
Vi brukar köra med större och snyggare fälgar på sommarnhjulen, de ganska fula originalfälgarna har vi för vinterdäcken, vilket driver upp sommarförbrukningen ganska kraftigt. Vi ligger runt 1,5kWh/mil både sommar och vinter. Skulle man köra med originalfälgarna på sommarn så skulle förbrukningen sjunka med 20-30%. Jag har haft ensiffriga förbrukningsvärden när jag nåt år inte bytte till sommardäck förrän i maj. Runt 20 grader har den sin sweet spot.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Andrabil för 250k
Tusen tack för all feedback, det uppskattas!mati skrev: ↑11 apr 2023 18:19Jo, det är stor skillnad. Innan vi köpte e-Golfen provade vi just Zoe, Ioniq och e-Golf. Ioniq blev bara en kort provkörning, sambon ratade den fullständigt. Fel märke, typ. Det var inget fel på bilen. Jag hade kunnat tänka mig en Ioniq redan då.Dexter86 skrev: ↑11 apr 2023 14:50Tack för input Mati!mati skrev: ↑11 apr 2023 06:34E-Golf når inte riktigt upp till 50kW, snarare 45kW kanske. Men den håller ganska jämn fart hela vägen upp till 90%, då dalar laddhastigheten. Det tar ungefär 45 minuter att ladda hyfsat fullt, det är alltså ingen raket vid snabbladdaren.
Man får vara medveten om att detta inte är en långfärdsbil när det gäller räckvidden. Vi använder den nästan uteslutande för resor inom batteriets aktionsradie. Som längst har vi nog kört 25 mil enkel väg tror jag.
Den långsamma laddhastigheten och det lilla batteriet kompenserar den till viss del med att den är väldigt snål med elektronerna. Mycket snålare än Zoe till exempel.
Nej som sagt, hastigheten på DC är egentligen irrelevant men kan vara bra man känner till.
Den ska som sagt 6mil ToR om dagarna.
Man får ju nämligen en lite nyare Zoe med 52kWh batteriet för ISH samma cash, dock är Zoe mycket mindre invändigt men.
Känns ändå som det står mellan E-Golf, Zoe, Ioniq
Att E-Golf förbrukade mindre energi än Zoe trodde jag dock aldrig.
Zoen hade vi i typ en vecka. Men den var som sagt väldigt törstig. Den drog mer än min dåvarande Model S, över 2kWh/mil i snitt i vanlig landsvägsfart.
E-Golfen övertygade oss direkt. Inte bara att den hade bäst kvalitetskänsla, den var också roligare att köra än Zoen, och så var jag imponerad av dess snålhet.
Vi brukar köra med större och snyggare fälgar på sommarnhjulen, de ganska fula originalfälgarna har vi för vinterdäcken, vilket driver upp sommarförbrukningen ganska kraftigt. Vi ligger runt 1,5kWh/mil både sommar och vinter. Skulle man köra med originalfälgarna på sommarn så skulle förbrukningen sjunka med 20-30%. Jag har haft ensiffriga förbrukningsvärden när jag nåt år inte bytte till sommardäck förrän i maj. Runt 20 grader har den sin sweet spot.
Vilket batteri hade ni i Zoe? Känns ju ändå som 52kWh batteriet borde komma betydligt längre än E-Golf 33-34kWh batteriet
Får åka och se om man kan prova en E-Golf någonstans i krokarna, många som verkar nöjda med den. Ska även testa Ioniq faktiskt, känns som att den också förbrukar hysteriskt lite. Jag behöver Worst case motorväg i -8 grader kanske som referens, är ju ändå ganska kallt här emellanåt hehe
Kommer endast rulla motorväg 120km/h typ.
Re: Andrabil för 250k
Det var i slutet av 2017, Zoen hade då precis fått sitt 41kWh batteri. E-Golf har 35,8kWh brutto. Jag skulle tro att Zoe kommer några mil längre än e-Golfen trots att den är törstigare. Men för oss var inte räckvidden så relevant.
Det fanns eller finns en sak som driver mig till vansinne med Zoen, och det är oljudet när den står på laddning. Ett högfrekvent tjutande som tränger genom märg och ben. Min sambo hör ingenting, men jag blir galen. Det räcker att vi kör förbi en laddande Zoe på en parkering, då hör jag detta redan. Och när vi hade den här hemma och den stod i garaget och laddade så hörde jag detta oljud överallt. Tack o lov inte inne i huset, men ute i trädgården gick det inte att komma undan ljudet.
Det fanns eller finns en sak som driver mig till vansinne med Zoen, och det är oljudet när den står på laddning. Ett högfrekvent tjutande som tränger genom märg och ben. Min sambo hör ingenting, men jag blir galen. Det räcker att vi kör förbi en laddande Zoe på en parkering, då hör jag detta redan. Och när vi hade den här hemma och den stod i garaget och laddade så hörde jag detta oljud överallt. Tack o lov inte inne i huset, men ute i trädgården gick det inte att komma undan ljudet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Andrabil för 250k
Nä, det är ett satans oljud på dem. Första gången jag stötte på det på jobbets parketing letade jag reda på ägaren till bilen flr att jag trodde att det var något allvarligt fel.....mati skrev: ↑11 apr 2023 20:50Det var i slutet av 2017, Zoen hade då precis fått sitt 41kWh batteri. E-Golf har 35,8kWh brutto. Jag skulle tro att Zoe kommer några mil längre än e-Golfen trots att den är törstigare. Men för oss var inte räckvidden så relevant.
Det fanns eller finns en sak som driver mig till vansinne med Zoen, och det är oljudet när den står på laddning. Ett högfrekvent tjutande som tränger genom märg och ben. Min sambo hör ingenting, men jag blir galen. Det räcker att vi kör förbi en laddande Zoe på en parkering, då hör jag detta redan. Och när vi hade den här hemma och den stod i garaget och laddade så hörde jag detta oljud överallt. Tack o lov inte inne i huset, men ute i trädgården gick det inte att komma undan ljudet.
Re: Andrabil för 250k
Jag var och provkörde en e-golf i dag. Jag måste säga att den var trevlig att köra. Helt ok utrymmen och ett baksäte som fungerar. Inget störande tjutande ljud under drift som Zoe har. Det jag inte kan bestämma mig över är om priserna är för höga för det man får. Den jag kikade på stod på firma med begärt pris 230kkr årsmodell 2019 gått nästan 5000 mil. Väldigt basic i utrustning. Ingen backkamera, inga backsensorer, analog hastighetsmätare, inga automatiska strålkastare. Kändes väldigt basic för det priset.
De lämnade inga garantier för batteri utan hänvisade till vw fabriksgaranti på 8 år el 16kmil enligt säljaren. Kanske är bättre att köpa privat?
Här är länken https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107550871
De lämnade inga garantier för batteri utan hänvisade till vw fabriksgaranti på 8 år el 16kmil enligt säljaren. Kanske är bättre att köpa privat?
Här är länken https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107550871
Re: Andrabil för 250k
Låter väldigt dyrt, jag håller med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Andrabil för 250k
Skulle undvika riddermarks helt. Be om deras länk för att se defekter, de har en gömd sida de kan dela med dig.mussla skrev: ↑11 apr 2023 22:28Jag var och provkörde en e-golf i dag. Jag måste säga att den var trevlig att köra. Helt ok utrymmen och ett baksäte som fungerar. Inget störande tjutande ljud under drift som Zoe har. Det jag inte kan bestämma mig över är om priserna är för höga för det man får. Den jag kikade på stod på firma med begärt pris 230kkr årsmodell 2019 gått nästan 5000 mil. Väldigt basic i utrustning. Ingen backkamera, inga backsensorer, analog hastighetsmätare, inga automatiska strålkastare. Kändes väldigt basic för det priset.
De lämnade inga garantier för batteri utan hänvisade till vw fabriksgaranti på 8 år el 16kmil enligt säljaren. Kanske är bättre att köpa privat?
Här är länken https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107550871
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)