Sida 1 av 1

Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 11:19
av tornblad
Bokat och klart för lite vintersemester i Hundfjället v10. Nu sitter jag och funderar på resvägen. Karlstad SuC - Hundfjället är 265 km. Känns ju lugnt spontant, men bilen kommer vara fullpackad och temperaturen relativt låg. Behöver jag vara orolig i min 85D, någon som gjort samma resa? :D

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 11:38
av bylund
Det är väl mest 80- och 90-väg den sträckan? Det borde vara ok.
EV Trip Planner tror att det går 57 kWh eller 305 rated km på den resan vid -5 °C (du får nog ställa in enheterna igen om du följer länken).

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 11:55
av apkungen
Snitthastighet är 78km/h enligt Google. Om du håller den finns det möjlighet att få slut på juice även om bilen är fullt lastad men det är en del uppför du ska åka.

Antag att bilen väger 2500kg och att du ska åka från 0möh till 700möh (hundfjället är 950 som högst och högsta fallhöjd är typ 250).

E = mgh = 2500*10*700 = 17500kJ = 5kWh

Du kommer alltså att tappa 5kWh optimalt men eftersom bilden har en verkningsgrad på cirka 80 procent så blir det 7kWh eller cirka 4 mil.

Ändå lugnt.

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 11:56
av Cliff Barnes
Lugnt. Jag körde Solli supercharger till Gol supercharger (247 km) på ca 30 mil typical förbrukning med takbox om jag minns rätt. Laddade varje fall inte 100% på Solli och hade ca 3 mil kvar när jag kom fram till Gol. Det var ca 0-gradigt när jag körde, men det måste ändå vara lugnt. Jag brukar jämföra sträcka kvar i navigatorn med beräknad räckvidd kvar som energi-appen ger (med snitt senaste 10 km) och hela tiden se till att ha ca 2 mil tillgodo. Bara att dra ner hastigheten om man behöver "spara"

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 12:11
av tornblad
Tack för svaren! Får ladda ordentligt i Karlstad då bara så bör det ju fungera fint :)

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 12:37
av Bjorn
Ska själv göra samma resa v7 fast Tandådalen. Tänkte ladda till 90% i Karlstad, men efter att läst detta tar jag nog till något mer pga höjdskillnaden.
Ska försöka komma ihåg att skriva hur det gick :)

Tripplanner säger alltså 57kW och den räknar väl med höjdskillnad Det är 80% på skalan 71000 kWh, som har funkat bra att räkna med.
Kan ju vara lite väder och väglag att ta hänsyn till. Medvind - motvind har jag upplevt kan göra så mycket som - 20 till +40 kWh/km.
Med och utan last har jag inte sett så stor skillnad på. Takbox tänkte jag inte ha, har alltid hyrt skidor.

Enligt Uppladdning.nu finns det en Typ2 3fas vid Skistars huvudkontor c:a 1,5 mil innan Hundfjället om det fattas ett par %.

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 14:15
av Elbilisten
Speciellt mellan Torsby (Stöllet om du tar den andra vägen) och Malung är det många sega backar. Vägen går liksom på tvärs av alla dalar. Från Malung till Sälen by går vägen längs Västerdalälven med bara kortare stigningar. Sen är det bara "uppfarten" till fjället. På så lång sträcka har höjdskillnaden på start och mål nog minimal påverkan jämfört med om det är backigt eller jämnare terräng.

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 17:07
av pegs
Ni kan ju alltid ha ett öga på laddnivån när ni passerar Malung. Där ser ser ut att finnas ett par typ2-laddare.
Inte världens snabbaste laddning, men det kan ju ge lite sinnesro att ha en plan B :-)

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 17:27
av Bjorn
pegs skrev:
Ni kan ju alltid ha ett öga på laddnivån när ni passerar Malung. Där ser ser ut att finnas ett par typ2-laddare.
Inte världens snabbaste laddning, men det kan ju ge lite sinnesro att ha en plan B :-)
De är 1fas 16A så precis, "inte världens snabbaste" var ordet. Det är finns många uttag som komuner är stolta över som inte är till nån nytta om man inte ska bo där ett dygn eller mer. Dock ser det ut att finnas några 22kW i Sälen. Det ska nog lösa sig.

Från Malung/Sälens komuns hemsida:
Malung, Centrum/Lisagatan 41, 2 st typ 2-uttag 3,7 kW Malung, St Olof Hotell, 2 st typ 2-uttag 3,7 kW Malung, Malungs Elnät, 2 st typ 2-uttag 3,7 kW Lima, Sixten Jernbergs Museum, 2 st typ 2-uttag 3,7 kW Kläppen, Välkomstcentret, 2 st typ 2-uttag 3,7 kW Lindvallen, Skilodge, 2 st schuko (vanliga hushållsuttag) 2,3 kW Lindvallen, Skistar Huvudkontor, 2 st typ 2-uttag 7,4 och 22 kW Lindvallen, Sälfjällstorget, 2 st typ 2-uttag 7,4 och 22 kW (planerade våren 2015) Gammelgården, 2 st typ 2-uttag 3,7 kW Högfjällshotellet, 4 st typ 2-uttag 7,4 och 22 kW Tandådalen, 2 st typ 2-uttag 7,4 och 22 kW Hundfjället, 2 st typ 2-uttag 3,7 kW Stöten, 4 st typ 2-uttag 7,4 och 22 kW (planerade sommaren 2015).

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 20:37
av CECon
Inga problem gjorde själv resan innan jul med fullpackad bil. Laddade fullt i Karlstad höll hastighetsbegränsningen ca 3 mil tillgodo i Hundfjället. Nu var det inte mer än max -5 på vägen.

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 06 jan 2016 21:09
av mahulkp
Gör resan Göteborg - Lindvallen v7, skönt att veta att man kommer fram

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 07 jan 2016 02:52
av tehjimos
tornblad skrev:
Bokat och klart för lite vintersemester i Hundfjället v10. Nu sitter jag och funderar på resvägen. Karlstad SuC - Hundfjället är 265 km. Känns ju lugnt spontant, men bilen kommer vara fullpackad och temperaturen relativt låg. Behöver jag vara orolig i min 85D, någon som gjort samma resa? :D
http://www.uppladdning.nu/ finns ju några få laddare längs din rutt.. om du vill vara på säkra sidan så kan du ju toppa på batteriet i Sunne med CHAdeMOn!(om du har adaptern).

Tänk på att Wh/km förbrukningen blir högre vid sämre väglag och kyla, prova denna sida: http://range.teslastuff.net/ . Hittade sidan på måfå när jag klicka runt häromdagen och den är väldigt trevlig och simpel(går bra att ladda upp sidan snabbt i teslan).

//tehjimos

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 07 jan 2016 16:12
av Vilgen
Om man kör Gbg-Hundfjället hade jag kört E6 Oslo nu när den nya motorvägen är klar. Ladda i Solli & Elverum.

I väntans stund på min 85D, leverans late feb- mars

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 07 jan 2016 17:47
av mahulkp
Vilgen skrev:
Om man kör Gbg-Hundfjället hade jag kört E6 Oslo nu när den nya motorvägen är klar. Ladda i Solli & Elverum.

I väntans stund på min 85D, leverans late feb- mars
Intressant tanke. Kommer man "bakvägen" över Trysil då?

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 07 jan 2016 17:57
av tornblad
Knappar man in på navigatorn väljer den den vägen. Men jag åker från Jönköping och får då nästan 10 extra mil :/

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 07 jan 2016 18:19
av Vilgen
mahulkp skrev:
Vilgen skrev:
Om man kör Gbg-Hundfjället hade jag kört E6 Oslo nu när den nya motorvägen är klar. Ladda i Solli & Elverum.

I väntans stund på min 85D, leverans late feb- mars
Intressant tanke. Kommer man "bakvägen" över Trysil då?
Stämmer bra.

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 22 feb 2016 19:21
av Bjorn
Så då har jag kört Karlstad - Tandådalen i förra veckan.

85D, 5 pers + packning. Inte skidor och box. Har alltid hyrt.

Laddade 98% i Karlstad.
35% i Malung efter en liten felkörning på c:a 5%
15% före backen i Sälen
11% i Lindvallen
5% i Tandådalen.

Försökte inte spara genom att sänka farten eftersom jag inte behövde, snarare slösa lite eftersom jag såg att det skulle räcka.
Temp c:a -2 ... -7. Bitvis lite saltslaskigt, men inte extremt väder.

Startade med 99% i Tandådalen och nådde Karlstad med 25%. Då hade jag slösat ännu mer på lite högre hastighet och några omkörningar.
Temp c:a -1 ... +1. Ganska rena och bitvis torra vägar. Försökte faktiskt övertala familjen att strunta i Karlstad och köra kortaste vägen direkt hem. Jag tror absolut att det hade gått. Blev dock nerröstad.

Några noteringar:
När man åker Tandådalen - Lindvallen och tvärt om så ske nästan all förbrukning upp till Högfjället för att knappt bli nån förbrukning ner till respektive ställe. Lugnande att veta om man tycker de sista procenten försvinner snabbt ett tag.

På plats i Tandådalen finns 2 st. typ 2 - uttag 3,6kW i en stolpe. Typ2 kabel behövs. På uppladdning.nu stod det att dessa var 22kW. Det är nu ändrat. Frågan är om även någon av de andra i Sälen också är felaktigt angiven till 22kW.

I mitt fall så löste det sig genom att båda platserna var lediga när jag kom så jag lät bilen stå i nära ett dygn tills den nått 90%.

På avresedagen hade laddningen sjunkit till 85% så jag laddade fullt medans vi åkte skidor i 4 timmar. Då var dock ena platsen ICEad. Andra platsen var ganska trång. Jag parkerade lite demostrativt 10cm från ICEn. Våra högersidor ihop så rätt snällt ändå. Hade troligen ställt mig framför och blockerat om det hade varit enda möjligheten.

Lite mer för den som orkar:
Det skulle kunna varit hela sanningen om vi inte hade hyrt av Bengt Martins och varit tvungna att åka till Lindvallen lämna nyckel och sedan tillbaka till Tandådalen igen och åka färdigt. (Andra lösningar hade kanske gått att hitta...) Det är en resa som drar c:a 12%. Detta löste jag genom att ladda 98%, medan vi städade och packade, från spisens Perilexuttag 3x16A och kabel genom dörren. På så sätt var jag tillbaka på hanterbara 86% när jag ställde bilen på laddplatsen. Adapter Perilex till 3x16A hona hade jag skruvat ihop för ett tag sen för att lösa just sånt här. Detta var första gången jag använde den. Enda jordade enfasuttaget i stugan var i diskbänksarmaturen. Den hade inte känts ok att lasta 10A kontinuerligt och sen lägga sig att sova. Det är ju heller ingen höjdare att ha kabel genom en dörr på glänt hela natten. Medans vi packade och städade så spelade ju det ingen större roll.

Exempel på andra möjliga lösningar som vi kunde gjort:
Det finns även ett 16A trefas CEE vid lastkajen, Skistars uthyrning. Vi såg att annan Tesla nyttjade det när vi kom.
Skickat nyckel med någon vänlig.
Åkt sista dan i Lindvallen.
Insett att vi behöver avsevärt mindre Tandådalen - Karlstad än Karlstad - Tandådalen. Pga. höjdskillnad och bättre väglag.
Men, nu gjorde vi så här.

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 22 feb 2016 21:05
av Elektrokungen
Bjorn skrev:
Detta löste jag genom att ladda 98%, medan vi städade och packade, från spisens Perilexuttag 3x16A och kabel genom dörren.
Skit också :) Den adaptern har jag missat! Trodde jag hade fixat varenda tänkbar laddadapter :D :D Får genast skruva ihop en sådan!!

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 22 feb 2016 21:16
av Elektrokungen
Elektrokungen skrev:
Bjorn skrev:
Detta löste jag genom att ladda 98%, medan vi städade och packade, från spisens Perilexuttag 3x16A och kabel genom dörren.
Skit också :) Den adaptern har jag missat! Trodde jag hade fixat varenda tänkbar laddadapter :D :D Får genast skruva ihop en sådan!!
Tjoho, slipper skruva ihop själv! Tur man har en stor frunk för alla kablar :lol:

http://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/pe ... g-overgang

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 22 feb 2016 22:09
av Gustafsson
Elektrokungen skrev:
Bjorn skrev:
Detta löste jag genom att ladda 98%, medan vi städade och packade, från spisens Perilexuttag 3x16A och kabel genom dörren.
Skit också :) Den adaptern har jag missat! Trodde jag hade fixat varenda tänkbar laddadapter :D :D Får genast skruva ihop en sådan!!
Missat den möjligheten hittills. Tackar för info även om det är en nödlösning :-)

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 22 feb 2016 22:53
av pegs
Gustafsson skrev:
Elektrokungen skrev:
Bjorn skrev:
Detta löste jag genom att ladda 98%, medan vi städade och packade, från spisens Perilexuttag 3x16A och kabel genom dörren.
Skit också :) Den adaptern har jag missat! Trodde jag hade fixat varenda tänkbar laddadapter :D :D Får genast skruva ihop en sådan!!
Missat den möjligheten hittills. Tackar för info även om det är en nödlösning :-)
Bra tips! Låter som ett givet tillbehör för fjällsemestern :-)

Re: Karlstad - Hundfjället. Lugnt eller tight i vinter?

Postat: 14 mar 2016 14:00
av tornblad
Kan meddela att turen gick fint! Laddade 95% i Karlstad och kom fram med 18% kvar. Laddade Typ2 (egen kabel), 3-fas på torget i Hundfjället :)