Sida 1 av 1
Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 02 apr 2023 21:12
av enoch85
Har upptäckt en märklig sak... Bytte nyss till sommardäck och noterar att förbrukningen ökade! Det borde väl vara tvärtom? Kör på standard från Tesla, Michelin Sport (sommar) tror jag dem heter, och sen Nokian på vintern.
I övrigt, har ni tips på bra och snåla (samt tysta) sommardäck? Vad är "praxis"?
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 02 apr 2023 21:28
av DanneB
Michelin Pilot Sport heter de nog. Köpte sådana och de drog betydligt mer än de Pirelli P Zero jag hade innan.
Så beroende på vad du har för vinterdäck, kan det nog stämma.
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 02 apr 2023 22:40
av enoch85
Ok, tack! Får bli byte när dessa är slut.

Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 03 apr 2023 05:19
av taliz
Vad har du för däcktryck?
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 03 apr 2023 06:58
av enoch85
taliz skrev: ↑03 apr 2023 05:19
Vad har du för däcktryck?
3 bar runt om. Räcker det?
Ska på roadtrip till Italien i sommar så det finns pengar att spara...
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 09:53
av Freelance
Har också uppmärksammat konstiga förbrukningsvärden efter däckbyte.
Mina sommardäck ligger på 3.2-3.3 bar när de är kalla
Skall jag sänka till 2.7 bar ?

Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 11:45
av Bengt-re
DanneB skrev: ↑02 apr 2023 21:28
Michelin Pilot Sport heter de nog. Köpte sådana och de drog betydligt mer än de Pirelli P Zero jag hade innan.
Så beroende på vad du har för vinterdäck, kan det nog stämma.
Noterade det samma med min förra bil. Förbrukningen är högre med sommardäcken... lite lustigt, men så kan det vara.
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 11:56
av Bengt-re
enoch85 skrev: ↑02 apr 2023 21:12
Har upptäckt en märklig sak... Bytte nyss till sommardäck och noterar att förbrukningen ökade! Det borde väl vara tvärtom? Kör på standard från Tesla, Michelin Sport (sommar) tror jag dem heter, och sen Nokian på vintern.
I övrigt, har ni tips på bra och snåla (samt tysta) sommardäck? Vad är "praxis"?
Skall tillverkaren kunna göra bra, tysta, lättrullade, komfortabla däck med bra livslängd så behöver man ha högre profil(mindre diameter på fälgen), lägre hastighetsklass, och lägre krav på max grepp på torr asfalt.
Snabba bilar, extrema lågprofilsdäck, breda däck, tunga bilar, sportbilsprestanda.... det är inte receptet för konfort, lång livslängd, rimligt pris och gott skydd emot punktering.
Bästa rådet - vill du ha komfort, byt bil
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 12:15
av fth
Freelance skrev: ↑12 apr 2023 09:53
Har också uppmärksammat konstiga förbrukningsvärden efter däckbyte.
Mina sommardäck ligger på 3.2-3.3 bar när de är kalla
Skall jag sänka till 2.7 bar ?
Jag försöker hålla 3.2 bar under färd både sommar och vinter, det är för mig "sweet spot" för förbrukning och komfort. Det kräver dock olika vilotryck beroende på årstid. Jag parkerar i varmgarage, vilket innebär att på sommmaren stiger trycket under färd jämfört med i vila, och på vintern sjunker det. Jag brukar därför ha c:a 3.4bar i "vilotryck" i varmgaraget på vintern, och runt 2.8-3.0 på sommaren, det brukar ge runt 3.2 under färd.
Jag har en liten kompressor i frunken för detta eftersom man sällan (aldrig?) besöker vanliga mackar, det rekommenderas varmt, jag har en Ryobi som använder samma batteri som ett antal andra maskiner jag har.
/fth
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 18:24
av Bjelke
fth skrev: ↑12 apr 2023 12:15
Freelance skrev: ↑12 apr 2023 09:53
Har också uppmärksammat konstiga förbrukningsvärden efter däckbyte.
Mina sommardäck ligger på 3.2-3.3 bar när de är kalla
Skall jag sänka till 2.7 bar ?
Jag försöker hålla 3.2 bar under färd både sommar och vinter, det är för mig "sweet spot" för förbrukning och komfort. Det kräver dock olika vilotryck beroende på årstid. Jag parkerar i varmgarage, vilket innebär att på sommmaren stiger trycket under färd jämfört med i vila, och på vintern sjunker det. Jag brukar därför ha c:a 3.4bar i "vilotryck" i varmgaraget på vintern, och runt 2.8-3.0 på sommaren, det brukar ge runt 3.2 under färd.
Jag har en liten kompressor i frunken för detta eftersom man sällan (aldrig?) besöker vanliga mackar, det rekommenderas varmt, jag har en Ryobi som använder samma batteri som ett antal andra maskiner jag har.
/fth
Och jag har Makitas pump, helt suveränt faktiskt!

Kör också typ 3,2 bar på mina 19”-are fast på model S då

Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 19:21
av BigEasy
Jag kör runt med vinterdäck i den relativa värmen och det är inte klokt vad snålt de går. Bilen går snålare nu i tiogradig värme än på sommaren i 20 grader med sommardäck.
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 19:30
av Elof
Inte riktigt ämnet, men närliggande:
Hur kan det komma sig att större fälgar med lägre däck (samma ytterradie och bredd på däcket) ökar förbrukningen ganska rejält? Jag förstår inte varför det blir så.
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 19:38
av BigEasy
Elof skrev: ↑12 apr 2023 19:30
Inte riktigt ämnet, men närliggande:
Hur kan det komma sig att större fälgar med lägre däck (samma ytterradie och bredd på däcket) ökar förbrukningen ganska rejält? Jag förstår inte varför det blir så.
De skapar mer turbulens helt enkelt. Energi kan inte förstöras, bara omvandlas. Om du ska börja skyffla luft kring hjulen så måste energin komma någonstans ifrån. Ju längre från hjulets centrum desto snabbare rör sig fälgen mot luften dessutom. Vilket alltså tenderar att flytta mer luft.
Säga att turbulens kring hjulen står för 30% av bilens totala luftmotstånd.
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 19:38
av Rasmussen
Elof skrev: ↑12 apr 2023 19:30
Inte riktigt ämnet, men närliggande:
Hur kan det komma sig att större fälgar med lägre däck (samma ytterradie och bredd på däcket) ökar förbrukningen ganska rejält? Jag förstår inte varför det blir så.
Högre vikt på hjulet?
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 19:39
av Niklas Z
Elof skrev: ↑12 apr 2023 19:30
Inte riktigt ämnet, men närliggande:
Hur kan det komma sig att större fälgar med lägre däck (samma ytterradie och bredd på däcket) ökar förbrukningen ganska rejält? Jag förstår inte varför det blir så.
Större fälg (och däck med lägre profil) kan ge ökat luftmotstånd. Därtill kommer att däck med lägre profil ofta prioriterar sportegenskaper över exempelvis rullmotstånd.
Re: Sommardäck (standard) drar mer än vinterdäck?
Postat: 12 apr 2023 19:47
av Bengt-re
Niklas Z skrev: ↑12 apr 2023 19:39
Elof skrev: ↑12 apr 2023 19:30
Inte riktigt ämnet, men närliggande:
Hur kan det komma sig att större fälgar med lägre däck (samma ytterradie och bredd på däcket) ökar förbrukningen ganska rejält? Jag förstår inte varför det blir så.
Större fälg (och däck med lägre profil) kan ge ökat luftmotstånd. Därtill kommer att däck med lägre profil ofta prioriterar sportegenskaper över exempelvis rullmotstånd.
En stor del av rullmotståndet kommer ifrån däcksidans dynamiska deformation och de icke linjära hysteteskurvorna där. I korhet så är styva och låga däckssidor kass om man vill ha lågt rullmotstånd