SECC2023 intresse?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Dafro »

AAKEE skrev: 09 apr 2023 20:50
Dafro skrev: 09 apr 2023 20:40
AAKEE skrev: 09 apr 2023 20:30
iAkita skrev: 04 apr 2023 15:24

338 mil bara :D Spännande! Jag antar att vi får ha en övernattning eller två längs vägen. Har du funderat på några etappmål? Det är inte säkert att det funkar för mig med så många dagar hemifrån. Men idén är god, så kör på om det är för som är intresserade.
338 mil, lång kortare än att åka ned till Ystad, köra SECC och sen hem. 1537 km enkel väg till starten, och lika långt hem efteråt…630 mil, drygt totalt :shock:
Vars bor ni?
Boden.

Men gissningsvis är egentligen original sträckning bra för det visar nog på sikt hur mycket bättre elbilarna blir. Utvecklingen är svårare att se om sträckningen varierar för ofta.
Så för alla utom såna som jag som bor ’fel’ är nog original SECC rätt ok.
Åker du ner till ystad som tävling också? Hade jag aldrig gjort om jag vore dig, om jag nu förstod rätt. Jag som bor i Linköping kommer nöja mig med vägen upp och sedan ner till Göteborg för att lämna av en förare.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av BigEasy »

Dafro skrev: 10 apr 2023 18:22
AAKEE skrev: 09 apr 2023 20:50
Dafro skrev: 09 apr 2023 20:40
AAKEE skrev: 09 apr 2023 20:30
iAkita skrev: 04 apr 2023 15:24

338 mil bara :D Spännande! Jag antar att vi får ha en övernattning eller två längs vägen. Har du funderat på några etappmål? Det är inte säkert att det funkar för mig med så många dagar hemifrån. Men idén är god, så kör på om det är för som är intresserade.
338 mil, lång kortare än att åka ned till Ystad, köra SECC och sen hem. 1537 km enkel väg till starten, och lika långt hem efteråt…630 mil, drygt totalt :shock:
Vars bor ni?
Boden.

Men gissningsvis är egentligen original sträckning bra för det visar nog på sikt hur mycket bättre elbilarna blir. Utvecklingen är svårare att se om sträckningen varierar för ofta.
Så för alla utom såna som jag som bor ’fel’ är nog original SECC rätt ok.
Åker du ner till ystad som tävling också? Hade jag aldrig gjort om jag vore dig, om jag nu förstod rätt. Jag som bor i Linköping kommer nöja mig med vägen upp och sedan ner till Göteborg för att lämna av en förare.
Antingen är du väl med eller så inte?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:10
Dafro skrev: 10 apr 2023 18:22
AAKEE skrev: 09 apr 2023 20:50
Dafro skrev: 09 apr 2023 20:40
AAKEE skrev: 09 apr 2023 20:30


338 mil, lång kortare än att åka ned till Ystad, köra SECC och sen hem. 1537 km enkel väg till starten, och lika långt hem efteråt…630 mil, drygt totalt :shock:
Vars bor ni?
Boden.

Men gissningsvis är egentligen original sträckning bra för det visar nog på sikt hur mycket bättre elbilarna blir. Utvecklingen är svårare att se om sträckningen varierar för ofta.
Så för alla utom såna som jag som bor ’fel’ är nog original SECC rätt ok.
Åker du ner till ystad som tävling också? Hade jag aldrig gjort om jag vore dig, om jag nu förstod rätt. Jag som bor i Linköping kommer nöja mig med vägen upp och sedan ner till Göteborg för att lämna av en förare.
Antingen är du väl med eller så inte?
Du tänker så, trodde det var ystad Haparanda som var rutten, var väl flera som avvek förra året. Men då är jag väl inte med.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av BigEasy »

mikaELbil skrev: 10 apr 2023 09:34
marbe166 skrev: 09 apr 2023 20:54
mikaELbil skrev: 05 apr 2023 01:03
Jag hoppas på att ni håller på traditionen och kör Ystad - Haparanda - Ystad som vanligt. Då kan jag stå och vinka av er och även välkomna er tillbaka till Ystad.

Nu har jag fått min EQB men kommer inte att deltaga med den bilen. Men jag ska faktiskt fråga "min" MB-Representant vad dom säger om att ta en EQS på denna tripp. :D

Inte för att jag tror på det men vet aldrig...
Varför inte köra med EQB:n? Vore kul att se hur den står sig mot de andra bilarna.
Jag kör runt med en tegelsten! Upp till 90km/h så är förbrukningen acceptabel, sen skenar det iväg. Så på en sådan här "runda" kommer jag bli sista bil. Hur mycket efter vill jag inte veta! Resultatet i sig hade varit intressant, men inte kul för mig.
Bilen passar mig med hur vi kör och använder bilen i vardagen. Jag och "tanten" älskar bilen!! För OSS är det här bästa bilen. Just nu i alla fall... ;)

Helt rätt. Bilägande och brukande handlar till minst 95% om annat än långkörningar och de få gångerna kanske någon enstaka timme inte spelar så stor roll?

Jag hör till de som tycker att premissen för "tävlingen" är helt fel då det sätter fingret på elbilars påstådda akilleshäl.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av BigEasy »

Dafro skrev: 10 apr 2023 19:14
BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:10
Dafro skrev: 10 apr 2023 18:22
AAKEE skrev: 09 apr 2023 20:50
Dafro skrev: 09 apr 2023 20:40


Vars bor ni?
Boden.

Men gissningsvis är egentligen original sträckning bra för det visar nog på sikt hur mycket bättre elbilarna blir. Utvecklingen är svårare att se om sträckningen varierar för ofta.
Så för alla utom såna som jag som bor ’fel’ är nog original SECC rätt ok.
Åker du ner till ystad som tävling också? Hade jag aldrig gjort om jag vore dig, om jag nu förstod rätt. Jag som bor i Linköping kommer nöja mig med vägen upp och sedan ner till Göteborg för att lämna av en förare.
Antingen är du väl med eller så inte?
Du tänker så, trodde det var ystad Haparanda som var rutten, var väl flera som avvek förra året. Men då är jag väl inte med.
Trodde du tänkte åka Linköping-Haparanda-Göteborg. :)

Fast visst är rutten ToR ändå?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:15
Dafro skrev: 10 apr 2023 19:14
BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:10
Dafro skrev: 10 apr 2023 18:22
AAKEE skrev: 09 apr 2023 20:50


Boden.

Men gissningsvis är egentligen original sträckning bra för det visar nog på sikt hur mycket bättre elbilarna blir. Utvecklingen är svårare att se om sträckningen varierar för ofta.
Så för alla utom såna som jag som bor ’fel’ är nog original SECC rätt ok.
Åker du ner till ystad som tävling också? Hade jag aldrig gjort om jag vore dig, om jag nu förstod rätt. Jag som bor i Linköping kommer nöja mig med vägen upp och sedan ner till Göteborg för att lämna av en förare.
Antingen är du väl med eller så inte?
Du tänker så, trodde det var ystad Haparanda som var rutten, var väl flera som avvek förra året. Men då är jag väl inte med.
Trodde du tänkte åka Linköping-Haparanda-Göteborg. :)

Fast visst är rutten ToR ändå?
Då är jag med, nä det blir lite konstigt att inte åka rutten alls. Och ystad Göteborg är väl i och för sig bara en kort sväng. Blir ju bara 490 mil totalt gånger 100-150 ggr milen som det stod i en annan tråd. :lol: :lol: :lol:
27,8 kWp solceller
marbe166
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 jul 2022 17:07

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av marbe166 »

BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:15
Dafro skrev: 10 apr 2023 19:14
BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:10
Dafro skrev: 10 apr 2023 18:22
AAKEE skrev: 09 apr 2023 20:50


Boden.

Men gissningsvis är egentligen original sträckning bra för det visar nog på sikt hur mycket bättre elbilarna blir. Utvecklingen är svårare att se om sträckningen varierar för ofta.
Så för alla utom såna som jag som bor ’fel’ är nog original SECC rätt ok.
Åker du ner till ystad som tävling också? Hade jag aldrig gjort om jag vore dig, om jag nu förstod rätt. Jag som bor i Linköping kommer nöja mig med vägen upp och sedan ner till Göteborg för att lämna av en förare.
Antingen är du väl med eller så inte?
Du tänker så, trodde det var ystad Haparanda som var rutten, var väl flera som avvek förra året. Men då är jag väl inte med.
Trodde du tänkte åka Linköping-Haparanda-Göteborg. :)

Fast visst är rutten ToR ändå?
Det är flexibelt, förra året åkte alla Ystad-Haparanda, men på vägen ner åkte inte alla hela vägen, några vek av hemåt. Ett ekipage stannade kvar i Norrland några dagar.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 491
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av LarsaR »

marbe166 skrev: 10 apr 2023 20:30
BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:15
Dafro skrev: 10 apr 2023 19:14
BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:10
Dafro skrev: 10 apr 2023 18:22


Åker du ner till ystad som tävling också? Hade jag aldrig gjort om jag vore dig, om jag nu förstod rätt. Jag som bor i Linköping kommer nöja mig med vägen upp och sedan ner till Göteborg för att lämna av en förare.
Antingen är du väl med eller så inte?
Du tänker så, trodde det var ystad Haparanda som var rutten, var väl flera som avvek förra året. Men då är jag väl inte med.
Trodde du tänkte åka Linköping-Haparanda-Göteborg. :)

Fast visst är rutten ToR ändå?
Det är flexibelt, förra året åkte alla Ystad-Haparanda, men på vägen ner åkte inte alla hela vägen, några vek av hemåt. Ett ekipage stannade kvar i Norrland några dagar.
Kan tänka mig att köra Haparanda - Ystad för att fylla på någon (S-plaid) som inte vill köra hela vägen söderut. Bara 25 mil till Haparanda, lite längre till Ystad….
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av iAkita »

joel80 skrev: 09 apr 2023 19:31
Faaaaan...

Jag skulle ju ta ett år utan... man blir ju så trasig! Men nu när man läser tråden så känns det ju som att man måste vara med igen.

Jag blir väl typ med... I allafall Ystad - Haparanda.
Om vi kan börja och avsluta i Gävle Istället kan jag vara med hela rundan. 😉 😂

Den där sist turen när man åker ner, passerar hemmet med några km och sen "bara" ska köra Gävle - Ystad - Gävle är lite små-tung.
Du skulle väl bara följa med till Gävle på nedvägen senast också har jag för mig? Gick kanske sådär när tävlingsmänniskan vaknade till liv, eller? :D Kanske extra segt att köra tillbaka till Gävle efter målgång också, när man kommer ihåg vad man lovat familjen om man skulle göra om man fick fullfölja hela tävlingen med kort varsel? :lol:

På ett mer allvarligt plan förstår jag verkligen att alla som har en bra bit att köra efter målgång tycker det är jobbigt. Till och med jag som bor ca 4 mil från Ystad tycker det känns segt att köra hem efter tävloingen.

Senast vi körde bestämde jag mig också för att ta en paus i år, någon gång i hällregnen vi fick genomlida mellan Sundsvall och Gävle. Men så här i efterhand, vad är väl lite åska, vatten och vattenplaning? Klart jag ska vara med igen om det funkar tidsmässigt!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 10 apr 2023 21:51
Senast vi körde bestämde jag mig också för att ta en paus i år, någon gång i hällregnen vi fick genomlida mellan Sundsvall och Gävle. Men så här i efterhand, vad är väl lite åska, vatten och vattenplaning? Klart jag ska vara med igen om det funkar tidsmässigt!
Helt rätt tänkt, tycker jag!
Vad blir det för bil i så fall? Du har väl haft olika bilar varje gång, eller minns jag fel?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev: 10 apr 2023 22:17
iAkita skrev: 10 apr 2023 21:51
Senast vi körde bestämde jag mig också för att ta en paus i år, någon gång i hällregnen vi fick genomlida mellan Sundsvall och Gävle. Men så här i efterhand, vad är väl lite åska, vatten och vattenplaning? Klart jag ska vara med igen om det funkar tidsmässigt!
Helt rätt tänkt, tycker jag!
Vad blir det för bil i så fall? Du har väl haft olika bilar varje gång, eller minns jag fel?
Tack, precis vad jag behöver höra! Nej, du minns inte fel. Förra året körde jag Kia EV6 GT Line. I år blir det en EV6 GT. En bil med något högre förbrukning och kortare räckvidd än förra året med andra ord. Nästan dubbelt så många hästar, men det hjälper ju inte när man måste hålla hastighetsgränsen. Å andra sidan kommer fler laddare längs Norrlandskusten hjälpa, om det blir den vanliga sträckan. Så fastnar jag inte i laddköer finns det nog chans till personligt rekord för fjärde året på raken, och möjlighet att ytterligare putsa rekordet för en icke-Tesla.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av joel80 »

iAkita skrev: 10 apr 2023 21:51
Du skulle väl bara följa med till Gävle på nedvägen senast också har jag för mig? Gick kanske sådär när tävlingsmänniskan vaknade till liv, eller? :D Kanske extra segt att köra tillbaka till Gävle efter målgång också, när man kommer ihåg vad man lovat familjen om man skulle göra om man fick fullfölja hela tävlingen med kort varsel? :lol:

På ett mer allvarligt plan förstår jag verkligen att alla som har en bra bit att köra efter målgång tycker det är jobbigt. Till och med jag som bor ca 4 mil från Ystad tycker det känns segt att köra hem efter tävloingen.

Senast vi körde bestämde jag mig också för att ta en paus i år, någon gång i hällregnen vi fick genomlida mellan Sundsvall och Gävle. Men så här i efterhand, vad är väl lite åska, vatten och vattenplaning? Klart jag ska vara med igen om det funkar tidsmässigt!
Det var förr-förra året! 🤣🤣🤣
Förra året hade jag bestämt mig för att köra båda sträckorna.
Första åren behövde jag revansch för uppresan där ABRP lurade ut mig i skogen vid Ljungby!! 🙈🙈🙈
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 10 apr 2023 22:43
Niklas Z skrev: 10 apr 2023 22:17
iAkita skrev: 10 apr 2023 21:51
Senast vi körde bestämde jag mig också för att ta en paus i år, någon gång i hällregnen vi fick genomlida mellan Sundsvall och Gävle. Men så här i efterhand, vad är väl lite åska, vatten och vattenplaning? Klart jag ska vara med igen om det funkar tidsmässigt!
Helt rätt tänkt, tycker jag!
Vad blir det för bil i så fall? Du har väl haft olika bilar varje gång, eller minns jag fel?
Tack, precis vad jag behöver höra! Nej, du minns inte fel. Förra året körde jag Kia EV6 GT Line. I år blir det en EV6 GT. En bil med något högre förbrukning och kortare räckvidd än förra året med andra ord. Nästan dubbelt så många hästar, men det hjälper ju inte när man måste hålla hastighetsgränsen. Å andra sidan kommer fler laddare längs Norrlandskusten hjälpa, om det blir den vanliga sträckan. Så fastnar jag inte i laddköer finns det nog chans till personligt rekord för fjärde året på raken, och möjlighet att ytterligare putsa rekordet för en icke-Tesla.
När jag ser vad du skrivit undrar jag om du inte nämnde redan på middagen (eller kanske före starten i Ystad) att du hade för avsikt att byta till en EV6 GT.
Ja, laddsituationen har helt klat blivit bättre norr om Hudiksvall, även för oss med Tesla. Den långsamma Superchargern i Örnsköldsvik, där varken jag eller Jojje fick mer än c:a 125 kW har ju nu kompletterats med en fin V3-station. Likaså finns det några andra operatörers stationer som kan vara värda att överväga även för oss med tillgång till alla SuC-stationer. Det borde gå att putsa tiderna från förra året, om inte vädret blir dåligt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Datzun »

Jag personligen tycker Ystad - Haparanda - Ystad är sträckan som är mest relevant. Huruvida jag startar eller inte i år är tveksamt. Det var hur roligt som helst förra året men sticker inte under stol med att jag ännu inte helt glömt hur jobbigt det var. Jag tror i vilket fall inte jag orkar med den trötta ID.4an i år igen, får bli Teslan i så fall så jag hinner sova en stund i Haparanda före middagen :lol:
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av EnTraktor »

Jag är jättesugen på att köra SECC2023 men troligen bara om rutten görs om. Att köra Ystad-Haparanda-Ystad passar i princip enbart folk bosatta i Skåne. Dessutom är sträckan för lång att köra på ett dygn åt ett håll. Om en Stockholmholmare, Göteborgare eller Borlängebo ska vara med så blir det 100-120-200 mil till på en redan väldigt långt sträcka. Visst man kan argumentera att det var Ystad-Haparanda-Ystad förut, men samma diskussion kommer upp varje år. Det är dags att dra av plåstret och hitta en lösning som är hållbar för varje år.

Jag tycker det ska vara mer som en cirkel genom Sverige så att fler kan vara med. Man bestämmer ca 4-8 checkpoints som alla ska passera, och alla väljer själva vid vilken checkpoint man vill starta och därmed sluta.

Ett förslag skulle kunna vara "Runt Sveriges 4 största sjöar" - Södertälje, Norrköping, Jönköping, Trollhättan, Karlstad, Örebro, Västerås, Södertälje. Just den rutten är ca 950 km vilket även kortar ner körtiden avsevärt. Jag tycker att den nuvarande sträckan är trafikfarlig. Man är riktigt, riktigt trött på småtimmarna. 95-100 mil går att köra på 11-12 timmar vilket är mycket rimligare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av EnTraktor »

map.jpg
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Generalbogge »

EnTraktor skrev: 11 apr 2023 14:37
Jag är jättesugen på att köra SECC2023 men troligen bara om rutten görs om. Att köra Ystad-Haparanda-Ystad passar i princip enbart folk bosatta i Skåne. Dessutom är sträckan för lång att köra på ett dygn åt ett håll. Om en Stockholmholmare, Göteborgare eller Borlängebo ska vara med så blir det 100-120-200 mil till på en redan väldigt långt sträcka. Visst man kan argumentera att det var Ystad-Haparanda-Ystad förut, men samma diskussion kommer upp varje år. Det är dags att dra av plåstret och hitta en lösning som är hållbar för varje år.

Jag tycker det ska vara mer som en cirkel genom Sverige så att fler kan vara med. Man bestämmer ca 4-8 checkpoints som alla ska passera, och alla väljer själva vid vilken checkpoint man vill starta och därmed sluta.

Ett förslag skulle kunna vara "Runt Sveriges 4 största sjöar" - Södertälje, Norrköping, Jönköping, Trollhättan, Karlstad, Örebro, Västerås, Södertälje. Just den rutten är ca 950 km vilket även kortar ner körtiden avsevärt. Jag tycker att den nuvarande sträckan är trafikfarlig. Man är riktigt, riktigt trött på småtimmarna. 95-100 mil går att köra på 11-12 timmar vilket är mycket rimligare.
Jag håller med. Det enda som lockar med Ystad-Haparanda-Ystad är att se om det går att förbättra tiden ytterligare. En aspekt som dock varit lite intressant med förra årets sträckning är att det öppnat upp för lite olika vägval nere i Skåne och om man ska passera Stockholm eller köra över typ Enköping istället. Det har gett "tävlingen" lite extra krydda tycker jag. Så det borde man försöka få in i en ny rutt också. Det går säkert att styra med lite olika checkpoints som kan nås från flera håll.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Niklas Z »

EnTraktor skrev: 11 apr 2023 14:37
Jag är jättesugen på att köra SECC2023 men troligen bara om rutten görs om. Att köra Ystad-Haparanda-Ystad passar i princip enbart folk bosatta i Skåne. Dessutom är sträckan för lång att köra på ett dygn åt ett håll. Om en Stockholmholmare, Göteborgare eller Borlängebo ska vara med så blir det 100-120-200 mil till på en redan väldigt långt sträcka. Visst man kan argumentera att det var Ystad-Haparanda-Ystad förut, men samma diskussion kommer upp varje år. Det är dags att dra av plåstret och hitta en lösning som är hållbar för varje år.

Jag tycker det ska vara mer som en cirkel genom Sverige så att fler kan vara med. Man bestämmer ca 4-8 checkpoints som alla ska passera, och alla väljer själva vid vilken checkpoint man vill starta och därmed sluta.

Ett förslag skulle kunna vara "Runt Sveriges 4 största sjöar" - Södertälje, Norrköping, Jönköping, Trollhättan, Karlstad, Örebro, Västerås, Södertälje. Just den rutten är ca 950 km vilket även kortar ner körtiden avsevärt. Jag tycker att den nuvarande sträckan är trafikfarlig. Man är riktigt, riktigt trött på småtimmarna. 95-100 mil går att köra på 11-12 timmar vilket är mycket rimligare.
En sådan rutt har onekligen lockelse för mig som bor i Uppsala. Å andra sidan lockar det mycket att försöka slå förra årets tid, vilket för mig talar för Ystad-Haparanda. En annan aspekt är att det bara blir två eller tre laddstopp med den föreslagna rutten, vilket är lite synd.
En nackdel med att man kan starta på olika checkpoints är att man kan ha mer eller mindre tur med trafiken, beroende var man startar. Förutsättningarna blir olika, på ett svårförutsägbart sätt. En annan nackdel är att det blir svårare att se vem som leder.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Dafro »

EnTraktor skrev: 11 apr 2023 14:37
Jag är jättesugen på att köra SECC2023 men troligen bara om rutten görs om. Att köra Ystad-Haparanda-Ystad passar i princip enbart folk bosatta i Skåne. Dessutom är sträckan för lång att köra på ett dygn åt ett håll. Om en Stockholmholmare, Göteborgare eller Borlängebo ska vara med så blir det 100-120-200 mil till på en redan väldigt långt sträcka. Visst man kan argumentera att det var Ystad-Haparanda-Ystad förut, men samma diskussion kommer upp varje år. Det är dags att dra av plåstret och hitta en lösning som är hållbar för varje år.

Jag tycker det ska vara mer som en cirkel genom Sverige så att fler kan vara med. Man bestämmer ca 4-8 checkpoints som alla ska passera, och alla väljer själva vid vilken checkpoint man vill starta och därmed sluta.

Ett förslag skulle kunna vara "Runt Sveriges 4 största sjöar" - Södertälje, Norrköping, Jönköping, Trollhättan, Karlstad, Örebro, Västerås, Södertälje. Just den rutten är ca 950 km vilket även kortar ner körtiden avsevärt. Jag tycker att den nuvarande sträckan är trafikfarlig. Man är riktigt, riktigt trött på småtimmarna. 95-100 mil går att köra på 11-12 timmar vilket är mycket rimligare.
Hade precis bestämt mig för att inte vara med pga 500 mil och faran med tröttheten, men med denna rutt så hänger jag nog på om jag kan, ett laddstopp räcker ju om man startar på rätt ställe, inte snabbaste sättet men ändå. :)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av EnTraktor »

Om man tycker 95 mil och ett potentiellt laddstop är för lite så kan man ju lätt leka med olika paramterar för att få det till 110-120 mil, t.ex. genom att lägga till Växjö eller Markaryd eller Borlänge eller Uppsala. Då hamnar man på ca 13-14 timmar vilket fortfarande är bra mycket säkrare än 20-22 timmar som det tar köra Ystad-Haparanda.

Det vore väldigt tråkigt om vi tvingas bryta SECC traditionen p.g.a. en olycka.

Vad gäller att man ska se vem som leder så är det nog en av kryddorna med en ringlösning. Det är inte helt uppenbart vem som leder. Utfallet blir inte lika uppenbart.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Dafro »

EnTraktor skrev: 11 apr 2023 16:33
Om man tycker 95 mil och ett potentiellt laddstop är för lite så kan man ju lätt leka med olika paramterar för att få det till 110-120 mil, t.ex. genom att lägga till Växjö eller Markaryd eller Borlänge eller Uppsala. Då hamnar man på ca 13-14 timmar vilket fortfarande är bra mycket säkrare än 20-22 timmar som det tar köra Ystad-Haparanda.

Det vore väldigt tråkigt om vi tvingas bryta SECC traditionen p.g.a. en olycka.

Vad gäller att man ska se vem som leder så är det nog en av kryddorna med en ringlösning. Det är inte helt uppenbart vem som leder. Utfallet blir inte lika uppenbart.
Tycker det är rätt lagom, och 3 laddstopp får det nog bli om man inte ska hänga en evighet.

Nersidan är ju för dom i norra Sverige som vill vara med.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Niklas Z »

EnTraktor skrev: 11 apr 2023 16:33
Om man tycker 95 mil och ett potentiellt laddstop är för lite så kan man ju lätt leka med olika paramterar för att få det till 110-120 mil, t.ex. genom att lägga till Växjö eller Markaryd eller Borlänge eller Uppsala. Då hamnar man på ca 13-14 timmar vilket fortfarande är bra mycket säkrare än 20-22 timmar som det tar köra Ystad-Haparanda.

Det vore väldigt tråkigt om vi tvingas bryta SECC traditionen p.g.a. en olycka.

Vad gäller att man ska se vem som leder så är det nog en av kryddorna med en ringlösning. Det är inte helt uppenbart vem som leder. Utfallet blir inte lika uppenbart.
Blir det 110 mil lär nog 3 laddstopp vara lämpligast för oss med M3LR. Förra året tog jag och Jojje fem laddstopp. Jag tror alla andra hade fler laddstopp, så mitt önskemål om längre totalsträcka för att få fler laddstopp kanske inte delas av alla.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av iAkita »

Jag är definitivt med på en lite kortare sträcka i varvform. Samtidigt tycker jag att en av höjdpunkterna har varit den gemensamma middagen i Haparanda. En tanke är därför att köra en slinga på 150-160 mil, med övernattning och gemensam middag någonstans längs vägen. Under natten är bilarna i "parc ferme", och får alltså inte laddas. Även om dagsetapperna är relativt korta, så blir det då ändå flera laddstopp och öppet för olika strategier.

Nedan är ett förslag där starten kan vara antingen i Stockholm, Malmö eller Göteborg. Det går givetvis att utgå från t.ex Stockholm och köra en slinga norrut istället, om många skulle föredra det.
Screenshot_20230411_180909_Maps.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 11 apr 2023 18:19
Jag är definitivt med på en lite kortare sträcka i varvform. Samtidigt tycker jag att en av höjdpunkterna har varit den gemensamma middagen i Haparanda. En tanke är därför att köra en slinga på 150-160 mil, med övernattning och gemensam middag någonstans längs vägen. Under natten är bilarna i "parc ferme", och får alltså inte laddas. Även om dagsetapperna är relativt korta, så blir det då ändå flera laddstopp och öppet för olika strategier.

Nedan är ett förslag där starten kan vara antingen i Stockholm, Malmö eller Göteborg. Det går givetvis att utgå från t.ex Stockholm och köra en slinga norrut istället, om många skulle föredra det.
Ja, middagen var mycket trevlig. Det vore synd om den faller bort. Den kanske blir ännu trevligare om inte tröttheten från nattkörning påverkar deltagarna.
En rutt av det slag du föreslår kanske lockar fler deltagare än det knappa dussinet som vi var senast. En möjlighet i så fall är att dela in startfältet i två grupper, en som startar i Stockholm och en som startar i t ex Malmö. Det kanske blir tillräckligt många deltagare för att skapa två grupper, som har sin hemvist i olika delar av landet. Är det väldigt många som deltar och startar från samma plats samtidigt kan vi ju riskera att skapa trängsel vid laddstationerna. Å andra sida blir det inte riktigt jämförbara förutsättningar om vi startar på olika platser.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: SECC2023 intresse?

Inlägg av Albin »

EnTraktor skrev: 11 apr 2023 14:37
"Runt Sveriges 4 största sjöar" - Södertälje, Norrköping, Jönköping, Trollhättan, Karlstad, Örebro, Västerås, Södertälje. Just den rutten är ca 950 km vilket även kortar ner körtiden avsevärt. Jag tycker att den nuvarande sträckan är trafikfarlig. Man är riktigt, riktigt trött på småtimmarna. 95-100 mil går att köra på 11-12 timmar vilket är mycket rimligare.
Denna rundan blev jag lite sugen på.
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Skriv svar