Sida 1 av 2

Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 05 apr 2023 22:15
av johanh
Tänkte för en gångs skull vara ute i god tid :)
Om ett drygt år går leasingen ut på nuvarande PS2 DM och den skall ersättas med något nytt.
Jag kommer tidigare från bakhjulsdrivna Mercedes C-klass och BMW 3-serie, för att ge en referens för vilken slags bilar jag föredrar.
PS2:an har jag trivts med, de stora fördelarna har varit drivlinans köregenskaper, ljuset och säkra vinteregenskaper. Nackdelarna har varit kort räckvidd och lägre kvalité/sämre ljudisolering än tyskarna.
Frågan är vad jag skall välja härnäst, önskade egenskaper är, bil i storlek som c-klass, bra ljus (inte bara rakt fram utan att det följer rattutslag/vägen och kan blända av partiellt för annan trafik, gärna luftfjädring (kör på en del dåliga vägar ibland så kan inte ha för låg bil, PS2 är gränsfall, BMW:n funkar inte alls där).
Jag tar gärna emot tips på bilar, prisklass någonstans runt PS2 eller lite mer, är det något nytt på gång i detta segment som kan finnas på marknaden till nästa sommar/höst
De jag tittat på än så länge är
BMW i4 - verkar trevlig, inte kört, men sticker snabbt i pris om man vill ha prestanda och lite utrustning
Tesla 3 - älskar drivlinan men den passar inte mig i övrigt

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 05 apr 2023 22:59
av SwedishAdvocate
johanh skrev: 05 apr 2023 22:15
...] Tesla 3 - älskar drivlinan men den passar inte mig i övrigt
Om det 'bara' är den i ditt fall för låga markfrigången som gör att Model 3 inte passar för dig, så finns det eftermarknadskit till Model 3 för att få till högre markfrigång... Rätt säker på att det går att få till minst lika bra markfrigång på Model 3 som PS2 har med ett av de här kiten...

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 05 apr 2023 23:03
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 05 apr 2023 22:59
johanh skrev: 05 apr 2023 22:15
...] Tesla 3 - älskar drivlinan men den passar inte mig i övrigt
Om det 'bara' är den i ditt fall för låga markfrigången som gör att Model 3 inte passar för dig, så finns det eftermarknadskit till Model 3 för att få till högre markfrigång... Rätt säker på att det går att få till minst lika bra markfrigång på Model 3 som PS2 har med ett av de här kiten...
Det har ju vidare figurerat en del bilder på vad som verkar vara en exteriör så kallad 'facelift' för Model 3. Highlander brukar den ju benämnas här på forumet och på andra ställen...

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 00:04
av johanh
SwedishAdvocate skrev: 05 apr 2023 22:59
johanh skrev: 05 apr 2023 22:15
...] Tesla 3 - älskar drivlinan men den passar inte mig i övrigt
Om det 'bara' är den i ditt fall för låga markfrigången som gör att Model 3 inte passar för dig, så finns det eftermarknadskit till Model 3 för att få till högre markfrigång... Rätt säker på att det går att få till minst lika bra markfrigång på Model 3 som PS2 har med ett av de här kiten...
Mina största problem med den är att ljuset är kass, den har ingen display framför föraren, ingen fungerande regnsensor och inga parkeringsensorer.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 00:07
av NiklasTesla
johanh skrev: 06 apr 2023 00:04
SwedishAdvocate skrev: 05 apr 2023 22:59
johanh skrev: 05 apr 2023 22:15
...] Tesla 3 - älskar drivlinan men den passar inte mig i övrigt
Om det 'bara' är den i ditt fall för låga markfrigången som gör att Model 3 inte passar för dig, så finns det eftermarknadskit till Model 3 för att få till högre markfrigång... Rätt säker på att det går att få till minst lika bra markfrigång på Model 3 som PS2 har med ett av de här kiten...
Mina största problem med den är att ljuset är kass, den har ingen display framför föraren, ingen fungerande regnsensor och inga parkeringsensorer.
Mmm älskar min ouppdaterade Model 3 LR från 2019 (med radar ombord) ;)

MVh

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 03:43
av taliz
ID7? Q4? Ioniq 5?

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 04:02
av Trevlig
Zeeker 001

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 04:40
av Henrik Gbg
Hej,
jag som kör en C40 tycker att jag känner igen mig i din situation.
Utan att veta riktigt vad du är ute efter så blev jag rätt intresserad av ID 7 men det är bara baserat på ett par youtube video som jag hittade via Allt om Elbil.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 06:18
av Walker
taliz skrev: 06 apr 2023 03:43
ID7? Q4? Ioniq 5?
Ioniq 5? Om han har problem med att ljuset är ”kass” på 3’an? :lol: :lol: :lol:

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 07:23
av Kriper
Jag provkörde en BMW I4 häromdagen och tycker mycket om den. Välbyggd med trevlig interiör, tajt men samtidigt bekvämt chassie och skarp styrning. Head up display var väldigt trevligt. Standardradion däremot ska man undvika; pappljud. Kostar från 750 lusidorer. Kostar hur mycket mer som helst om man väljer alla utrustningpaket.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 08:05
av Dafro
Kriper skrev: 06 apr 2023 07:23
Jag provkörde en BMW I4 häromdagen och tycker mycket om den. Välbyggd med trevlig interiör, tajt men samtidigt bekvämt chassie och skarp styrning. Head up display var väldigt trevligt. Standardradion däremot ska man undvika; pappljud. Kostar från 750 lusidorer. Kostar hur mycket mer som helst om man väljer alla utrustningpaket.
Den tycker jag också är väldigt trevlig men tyvärr för liten för vår familj men om några år när barnet flyttat ut, fast blir väl säkert kvar några år längre. Synd att I5 blir vanlig sedan och inte med kombikupe lucka (eller vad man säger) som på I4.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 08:07
av Wolf78
ID7 blir nog riktigt intressant, ingen luftfjädring men åtminstone ställbar. Med lite tillval blir den nog fin, hoppas prisbilden hamnar rätt typ 650-690 med bra utrustning.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 08:26
av taliz
Kriper skrev: 06 apr 2023 07:23
Jag provkörde en BMW I4 häromdagen och tycker mycket om den. Välbyggd med trevlig interiör, tajt men samtidigt bekvämt chassie och skarp styrning. Head up display var väldigt trevligt. Standardradion däremot ska man undvika; pappljud. Kostar från 750 lusidorer. Kostar hur mycket mer som helst om man väljer alla utrustningpaket.
Har dom höjts så mycket?
När jag testade förra året var det 629k för en i4 40e. Då fick man ju dessutom 70k i bonus. Dvs 549 netto.
Tyckte det var tillräckligt dyrt för en så liten bil.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 08:29
av taliz
Wolf78 skrev: 06 apr 2023 08:07
ID7 blir nog riktigt intressant, ingen luftfjädring men åtminstone ställbar. Med lite tillval blir den nog fin, hoppas prisbilden hamnar rätt typ 650-690 med bra utrustning.
700 lakan för en VW? No thanks.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 08:48
av Legato
Bortser man från den moraliska aspekten så tror jag Nio ET5 är ett riktigt bra alternativ. Allra intressantast i kombiversion IMO.

Om man är OK med att köpa kinesiska prylar eller ej lämnar jag till var och en. Både du o jag kör ju Polestar så vi är ju redan halvvägs :roll:

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 10:48
av roffe_s
Är lite i samma sits, men kommer att ta ställning redan i september då min PS2 passerar 3 år.

Ett aber för mig personligen är att vi även har en lgh där föreningens p-platser (carport) är relativt små. Så en PS3 går bort. Men halvkombi är ett krav på grund av hundar. Så det kan bli en uppdaterad PS2, om vi inte väljer att invänta PS4 eller något annat intressant.

Som Du säger verkar ju I4 både kul och är rätt snygg (ja, jag har sett grillen…)

Nu installerar föreningen laddare under denna månad vilket återställer den bekvämlighet vid laddning man är bortskämd med då vi även har ett hus. Men visst vore det kul om Polestar får till lite bättre räckvidd med den nya drivlinan, utan att förlora de stabila egenskaper som permanent fyrhjulsdrift erbjuder.

Jaja, vi får väl se vad som hinner hända under året:)

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 11:02
av Nautikern
Fisker Ocean bör väll vara lagom att få Q2-Q3 nästa år eller är den för stor? Funderar på att byta min C40 mot en sådan. Annars så gillar jag verkligen C40. Hade jag beställt en ny idag så hade jag gärna tagit en RWD, bra räckvidd på de nya bakhjulsdrivna, 58 mil och lite mer rymd i kupén än P2, smidigare att kliva in och ur.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 13:05
av Shamzin
johanh skrev: 05 apr 2023 22:15
Tänkte för en gångs skull vara ute i god tid :)
Om ett drygt år går leasingen ut på nuvarande PS2 DM och den skall ersättas med något nytt.
Jag kommer tidigare från bakhjulsdrivna Mercedes C-klass och BMW 3-serie, för att ge en referens för vilken slags bilar jag föredrar.
PS2:an har jag trivts med, de stora fördelarna har varit drivlinans köregenskaper, ljuset och säkra vinteregenskaper. Nackdelarna har varit kort räckvidd och lägre kvalité/sämre ljudisolering än tyskarna.
Frågan är vad jag skall välja härnäst, önskade egenskaper är, bil i storlek som c-klass, bra ljus (inte bara rakt fram utan att det följer rattutslag/vägen och kan blända av partiellt för annan trafik, gärna luftfjädring (kör på en del dåliga vägar ibland så kan inte ha för låg bil, PS2 är gränsfall, BMW:n funkar inte alls där).
Jag tar gärna emot tips på bilar, prisklass någonstans runt PS2 eller lite mer, är det något nytt på gång i detta segment som kan finnas på marknaden till nästa sommar/höst
De jag tittat på än så länge är
BMW i4 - verkar trevlig, inte kört, men sticker snabbt i pris om man vill ha prestanda och lite utrustning
Tesla 3 - älskar drivlinan men den passar inte mig i övrigt
Jag ska lämna Polestar nu för en MY pga flertalet anledningar.
Har älskat bilens köregenskaper, stereon och utseendet. Men räckvidden, ljudisolering och att stolarna är så sjukt obekväma gjorde att den nu fick stå tillbaka för Tesla.

De modeller som var med i min undersökning och som jag valde mellan var EV6, Q4 E-tron, ID5 GTX, I4 samt Model Y.
Teslan vann av tre anledningar.

1. Storlek, utrymme inne i kupén är på en helt annan nivå med Tesla
2. Stolarna var bekvämast
3. Räckvidden.

Så för din del kanske en EV6, ID5 GTX eller liknande kan vara ett alternativ? Gillar du stolarna och storleken på bil du har nu så hade jag väntat in Gen.2 av PS2 och valt den.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 14:40
av SwedishAdvocate
johanh skrev: 06 apr 2023 00:04
SwedishAdvocate skrev: 05 apr 2023 22:59
johanh skrev: 05 apr 2023 22:15
...] Tesla 3 - älskar drivlinan men den passar inte mig i övrigt
Om det 'bara' är den i ditt fall för låga markfrigången som gör att Model 3 inte passar för dig, så finns det eftermarknadskit till Model 3 för att få till högre markfrigång... Rätt säker på att det går att få till minst lika bra markfrigång på Model 3 som PS2 har med ett av de här kiten...
Mina största problem med den är att ljuset är kass, den har ingen display framför föraren, ingen fungerande regnsensor och inga parkeringsensorer.
Ljuset – Det skulle inte gå att lösa på ngt sätt med extraljus?

Displayen – Är invändningen funktionell eller estetisk? Om den är funktionell så finns det ju tredjepartslösningar. Den här är väl den mest estetiskt tilltalande, och den som ser mest OEM ut av de som jag sett hittills. Påminner ju rätt mycket om den nyligen uppvisade interiören i kommande VW ID.7:

Bild
https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/hud-model-3

Just den här butiken Tässla kallar den för HUD, men det verkar vara en helt vanlig hastighetsdisplay. Och den finns ju säkert att få tag på från fler ställen också...

Och bryr man sig inte så mycket om själva utseendet så finns det ju även riktiga eftermarknads-HUD.

Vill minnas att jag läst att teslas regnssensor funkat bättre på sistone. Men jag kanske minns fel...

Men är man inte nöjd men den lösning Tesla nyligen lanserat som ersättning för parkeringssensorer så är väl just den biten svår att göra ngt åt. Kan förstå att man inte vill borra i bilen för att montera eftermarknadssensorer... :?

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 22:04
av johanh
Legato skrev: 06 apr 2023 08:48
Bortser man från den moraliska aspekten så tror jag Nio ET5 är ett riktigt bra alternativ. Allra intressantast i kombiversion IMO.

Om man är OK med att köpa kinesiska prylar eller ej lämnar jag till var och en. Både du o jag kör ju Polestar så vi är ju redan halvvägs :roll:
Jag föredrar ju sedaner, frågan är hur den står sig kvalitets- och funktionsmässigt. Skulle kunna vara ett alternativ även om det känns som ytterligare ett kliv ner från tysk kvalitet.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 22:05
av johanh
taliz skrev: 06 apr 2023 08:29
Wolf78 skrev: 06 apr 2023 08:07
ID7 blir nog riktigt intressant, ingen luftfjädring men åtminstone ställbar. Med lite tillval blir den nog fin, hoppas prisbilden hamnar rätt typ 650-690 med bra utrustning.
700 lakan för en VW? No thanks.
Typ så, VW känns också som ett nerköp, då kan det åtminstone vara billigt.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 22:08
av johanh
Shamzin skrev: 06 apr 2023 13:05
johanh skrev: 05 apr 2023 22:15
Tänkte för en gångs skull vara ute i god tid :)
Om ett drygt år går leasingen ut på nuvarande PS2 DM och den skall ersättas med något nytt.
Jag kommer tidigare från bakhjulsdrivna Mercedes C-klass och BMW 3-serie, för att ge en referens för vilken slags bilar jag föredrar.
PS2:an har jag trivts med, de stora fördelarna har varit drivlinans köregenskaper, ljuset och säkra vinteregenskaper. Nackdelarna har varit kort räckvidd och lägre kvalité/sämre ljudisolering än tyskarna.
Frågan är vad jag skall välja härnäst, önskade egenskaper är, bil i storlek som c-klass, bra ljus (inte bara rakt fram utan att det följer rattutslag/vägen och kan blända av partiellt för annan trafik, gärna luftfjädring (kör på en del dåliga vägar ibland så kan inte ha för låg bil, PS2 är gränsfall, BMW:n funkar inte alls där).
Jag tar gärna emot tips på bilar, prisklass någonstans runt PS2 eller lite mer, är det något nytt på gång i detta segment som kan finnas på marknaden till nästa sommar/höst
De jag tittat på än så länge är
BMW i4 - verkar trevlig, inte kört, men sticker snabbt i pris om man vill ha prestanda och lite utrustning
Tesla 3 - älskar drivlinan men den passar inte mig i övrigt
Jag ska lämna Polestar nu för en MY pga flertalet anledningar.
Har älskat bilens köregenskaper, stereon och utseendet. Men räckvidden, ljudisolering och att stolarna är så sjukt obekväma gjorde att den nu fick stå tillbaka för Tesla.

De modeller som var med i min undersökning och som jag valde mellan var EV6, Q4 E-tron, ID5 GTX, I4 samt Model Y.
Teslan vann av tre anledningar.

1. Storlek, utrymme inne i kupén är på en helt annan nivå med Tesla
2. Stolarna var bekvämast
3. Räckvidden.

Så för din del kanske en EV6, ID5 GTX eller liknande kan vara ett alternativ? Gillar du stolarna och storleken på bil du har nu så hade jag väntat in Gen.2 av PS2 och valt den.
Jag har lite svårt för budgetbilar, som dessutom kostar alldeles för mycket.
Skall provköra en Mercedes C300e några veckor och se om klivet tillbaka till hybrid är lika korkat som det känns eller om övriga egenskaper gör att jag går tillbaks till Merca.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 22:12
av jonasl
Med tanke på hur många ersättningar för instrumentbräda jag sett säljas "ny i förpackning, ej använd" så verkar det inte helt ovanligt att de som tror sig behöva en sådan hinner vänja sig vid att vara utan innan den ens monteras. För min del tog det inte ens hemresan på ca 20 mil med bilen innan jag var van. Just det är allvarligt talat inget problem. Däremot har jag full respekt för dina andra synpunkter.

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 06 apr 2023 22:14
av johanh
SwedishAdvocate skrev: 06 apr 2023 14:40
johanh skrev: 06 apr 2023 00:04
SwedishAdvocate skrev: 05 apr 2023 22:59
johanh skrev: 05 apr 2023 22:15
...] Tesla 3 - älskar drivlinan men den passar inte mig i övrigt
Om det 'bara' är den i ditt fall för låga markfrigången som gör att Model 3 inte passar för dig, så finns det eftermarknadskit till Model 3 för att få till högre markfrigång... Rätt säker på att det går att få till minst lika bra markfrigång på Model 3 som PS2 har med ett av de här kiten...
Mina största problem med den är att ljuset är kass, den har ingen display framför föraren, ingen fungerande regnsensor och inga parkeringsensorer.
Ljuset – Det skulle inte gå att lösa på ngt sätt med extraljus?

Displayen – Är invändningen funktionell eller estetisk? Om den är funktionell så finns det ju tredjepartslösningar. Den här är väl den mest estetiskt tilltalande, och den som ser mest OEM ut av de som jag sett hittills. Påminner ju rätt mycket om den nyligen uppvisade interiören i kommande VW ID.7:


Just den här butiken Tässla kallar den för HUD, men det verkar vara en helt vanlig hastighetsdisplay. Och den finns ju säkert att få tag på från fler ställen också...

Och bryr man sig inte så mycket om själva utseendet så finns det ju även riktiga eftermarknads-HUD.

Vill minnas att jag läst att teslas regnssensor funkat bättre på sistone. Men jag kanske minns fel...

Men är man inte nöjd men den lösning Tesla nyligen lanserat som ersättning för parkeringssensorer så är väl just den biten svår att göra ngt åt. Kan förstå att man inte vill borra i bilen för att montera eftermarknadssensorer... :?
Jag behöver "bra" ljus, inte bara mycket statiskt rakt fram. Det var ok för 15 år sedan när tekniken inte kommit så långt.
Instrumenten framför behöver jag för att med mina progressiva glasögon tar det några extra tiondelar att fokusera när jag tittar åt sidan, inte optimalt när man kör bil.
Helt ärligt, 3 och Y har på tok för många tillkortakommanden på min lista över vad jag vill ha i en bil. Sätt drivlinan i en 3-serie så hade jag varit glad :)

Re: Ersättning till Polestar 2 sommaren 2024

Postat: 07 apr 2023 00:07
av Legato
johanh skrev: 06 apr 2023 22:04
Legato skrev: 06 apr 2023 08:48
Bortser man från den moraliska aspekten så tror jag Nio ET5 är ett riktigt bra alternativ. Allra intressantast i kombiversion IMO.

Om man är OK med att köpa kinesiska prylar eller ej lämnar jag till var och en. Både du o jag kör ju Polestar så vi är ju redan halvvägs :roll:
Jag föredrar ju sedaner, frågan är hur den står sig kvalitets- och funktionsmässigt. Skulle kunna vara ett alternativ även om det känns som ytterligare ett kliv ner från tysk kvalitet.
Finns ju även som sedan. Kvalitetskänslan verkar vara minst i paritet med tyskarna.