Sida 1 av 2

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 10:17
av e5m1r
Kör du värme i bilen samtidigt ?

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 10:25
av e5m1r
Då vet jag inte min går lågt tom på - när jag laddar en fas och värme på
Smart preconditioning kanske på ?

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 10:45
av e5m1r
Vad är bilen inställd på 13A?
Den drar ner själv om V går ner så du inte drar mycket på säkringsgruppen eller nåt

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 10:58
av Stefan T
Orkar den hålla batteriet varmt?

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 11:12
av e5m1r
Schuko har ej kraft nog för att hålla batt varmt det tar mer kraft att köra värme i bilen än vad den kan leverera

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 11:40
av apkungen
point1 skrev:
Nja inte det heller för det är inte så att kupévärmare är igång (det hade jag ju sett), däremot så visar den i appen 1A, även fast den i början visar 9A så verkar den dra ned strömmen


Sent from my iPhone using Tapatalk
1A? Isf borde du få i typ 1km/h. Visst kan det vara så att mycket gör till uppvärmning av batterierna men låter ändå skumt.

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 11:43
av Gustafsson
Värmesystemet lär vara på 6 kW, så SHUKO med sina 2200 W (10A säkring) kan inte leverera vad som behövs för värmen ens. Blir inte mycket över till laddning...Bilen balanserar säkert det på nåt sätt, men det behövs mer ström...

/70D

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 12:32
av chpaulin
Du får skaffa sovsäck till bilen så den kan behålla värmen längre :)

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 12:47
av Johnalm
Hade samma problem igår när det var -12 ute, laddningen började på 1 km/h(!) och gick sedan saaaakta upp till de vanliga 10-11 km/h med 220V enfas hemma.
Kommer att installera ett 16A-trefasuttag inom kort, hoppas det förbättrar stabiliteten...

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 12:49
av HelectriC
Såg på nyheterna att det är ner mot -42 i norra Sverige just nu. Nån som vet hur Teslan beter sig då?

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 12:57
av AnteF
HelectriC skrev:
Såg på nyheterna att det är ner mot -42 i norra Sverige just nu. Nån som vet hur Teslan beter sig då?
Nej, men vore tokskoj att testa. :)

Jag hade -7 i garaget igår och provade att starta laddningen från 50% till 70%. Tog låång tid (25 min?) innan schuckon tilläts börja ladda, efter det gick det hyfsat normalt vad jag såg. I appen Remote S stod det att det skulle ta 64 timmar först... :)

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 13:35
av HelectriC
AnteF skrev:
HelectriC skrev:
Såg på nyheterna att det är ner mot -42 i norra Sverige just nu. Nån som vet hur Teslan beter sig då?
Nej, men vore tokskoj att testa. :)

Jag hade -7 i garaget igår och provade att starta laddningen från 50% till 70%. Tog låång tid (25 min?) innan schuckon tilläts börja ladda, efter det gick det hyfsat normalt vad jag såg. I appen Remote S stod det att det skulle ta 64 timmar först... :)

Jag har -8 här och det är inga problem alls. Laddning startar alltid med en gång med schuko.

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 13:46
av drakbane
Kör oxo schuko just nu utan problem, var -7 igår o den stoppa in somm den skulle.

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 14:17
av tib
Om man "stoppar in den" så fort man kommer hem med varm bil/batteri så borde ju batteriet inte behöva värmas så mkt. Däremot om man startar laddningen när allt är kallt känns det logiskt att det tar ett tag innan batteriet blir varmt.

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 14:24
av Svenssons
tib skrev:
Om man "stoppar in den" så fort man kommer hem med varm bil/batteri så borde ju batteriet inte behöva värmas så mkt. Däremot om man startar laddningen när allt är kallt känns det logiskt att det tar ett tag innan batteriet blir varmt.
Hettar det till i kupen behövs inte lika mycket värme nä... Tror detta kan tolkas på olika sätt...

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 14:28
av Pontus
tib skrev:
Om man "stoppar in den" så fort man kommer hem med varm bil/batteri så borde ju batteriet inte behöva värmas så mkt. Däremot om man startar laddningen när allt är kallt känns det logiskt att det tar ett tag innan batteriet blir varmt.
Jag gjorde så igår och den laddade ca 150-160km på 14 timmar, dvs 11 km/h. Bara lite mindre än vanliga 13 km/h. I morse var det -18. Kan ju hända att den toppade på kvällen och gick ner mer under natten men inte så långt. När jag slog på värmen i morse orkade den inte ladda batteriet alls. När kupé värmen tar all ström slås värmen till batteriet av då?

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 14:30
av Pontus
Provade också SC med kallt batteri. 0 laddning i några minuter och sedan efter 50 minuter kom den upp i 100A. Det verkar vara svårt att värma batteriet.

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 14:53
av HelectriC
Pontus skrev:
tib skrev:
Om man "stoppar in den" så fort man kommer hem med varm bil/batteri så borde ju batteriet inte behöva värmas så mkt. Däremot om man startar laddningen när allt är kallt känns det logiskt att det tar ett tag innan batteriet blir varmt.
Jag gjorde så igår och den laddade ca 150-160km på 14 timmar, dvs 11 km/h. Bara lite mindre än vanliga 13 km/h. I morse var det -18. Kan ju hända att den toppade på kvällen och gick ner mer under natten men inte så långt. När jag slog på värmen i morse orkade den inte ladda batteriet alls. När kupé värmen tar all ström slås värmen till batteriet av då?
ja, slår du på förvärmning när den laddar och det är kallt ute, så går all ström till värmningen. Jag fick 24+ timmar till fullt batteri när jag startade värmningen häromdagen i -7 och batteriet var mitt i laddning på ca 50%

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 14:59
av AnteF
HelectriC skrev:
Jag har -8 här och det är inga problem alls. Laddning startar alltid med en gång med schuko.
Min hade stått still i 6 dagar.

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 15:06
av HelectriC
AnteF skrev:
HelectriC skrev:
Jag har -8 här och det är inga problem alls. Laddning startar alltid med en gång med schuko.
Min hade stått still i 6 dagar.
ok, det gör säkert en del skillnad.

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 15:30
av Lembritt
Märkte också imorse att laddningen är långsammare nu när det är kallt. Kollade ej hur många ampere den tog, men noterade att det stog 7km/h istället för det vanliga 9km/h. Batteriet var då laddat ca 50%.
När jag sedan slog på värmen (i ca 40 min) så tappade jag nästan 2 mil innan jag åkte. ;)

Schuko inställd på 10A, spänning visade 209V.
Temp: -18

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 16:57
av AndersBj
Tog 2 timmar innan jag fick någon km alls på Shuko i -25. Sen masade sig laddningen igång...

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 17:02
av znak3
Laddade chademo i minus 25 och det var väldigt segt första halvtimman. Sen kom den upp i 170km/h lite drygt.

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 17:30
av Franz
Någon mer än jag som tycker att det hade varit guld värt ifall man kunde speca ett klockslag när bilen skulle vara lagom laddad och uppvärmd till önskad temperatur? Gärna att funktionen tar hänsyn till väderprognosen också...

Re: Laddning i kyla

Postat: 07 jan 2016 18:22
av sondell
Franz skrev:
Någon mer än jag som tycker att det hade varit guld värt ifall man kunde speca ett klockslag när bilen skulle vara lagom laddad och uppvärmd till önskad temperatur? Gärna att funktionen tar hänsyn till väderprognosen också...
MT TESLA appen planerar något sådant. Annars skicka önskemål till dem. Förutom väderprognosen då. Men som meteorolog hade jag ju gillat den ☺. Även i gps rutt beräkning...