Stockholm - Nacka - SuC ?
Postat: 06 apr 2023 08:14
Vet någon nåt om denna placering vid ICA Maxi Nacka ?
Från Teslas SuC Voting sida.
Från Teslas SuC Voting sida.
Ja, det är udda och bryter mot Teslas tradition att placera SuC vid högtrafikerade genomfartsleder. Nacka är en återvändsgränd.macksie skrev: ↑05 maj 2023 09:20Är det inte en udda placering?
- Kan inte vara för genomfart, eftersom det som finns på andra sidan är Saltsjöbaden/Nacka/Orminge/Värmdö.
Dvs den absoluta merparten som har Tesla/Elbil har även möjlighet att ladda hemma.
- Om du passerar genom Stockholm från nord/syd/västlig riktning ligger den obekvämt långt bort från din rutt
Som jag ser det så är de enda som kommer ladda här är Taxi som ska till/kommer från Värmdö samt folk som veckohandlar på Ica.
- Om du bor inne i stan i lägenhet så ligger den också långt bort för att erbjuda bekväm vardagsladdning
Bor själv långt ut på Värmdö. Det enda scenarie jag kan måla upp då den är intressant är långresa/hemfärd och räknat fel på laddnivå, eller chansat på laddnivå. Vad missar jag?
Iom att supercharging inte är en 'inkluderad' tjänst för bilarna längre och det öppnas för alla som behöver det så är det mycket, mycket välkommet med högeffektladdning på södra/östra sidan om sthlm. Jag som bor här har fler än en gång förbannat att det inte finns mer infrastruktur de gånger man känner att man behövt det.macksie skrev: ↑05 maj 2023 09:20Är det inte en udda placering?
- Kan inte vara för genomfart, eftersom det som finns på andra sidan är Saltsjöbaden/Nacka/Orminge/Värmdö.
Dvs den absoluta merparten som har Tesla/Elbil har även möjlighet att ladda hemma.
- Om du passerar genom Stockholm från nord/syd/västlig riktning ligger den obekvämt långt bort från din rutt
Som jag ser det så är de enda som kommer ladda här är Taxi som ska till/kommer från Värmdö samt folk som veckohandlar på Ica.
- Om du bor inne i stan i lägenhet så ligger den också långt bort för att erbjuda bekväm vardagsladdning
Bor själv långt ut på Värmdö. Det enda scenarie jag kan måla upp då den är intressant är långresa/hemfärd och räknat fel på laddnivå, eller chansat på laddnivå. Vad missar jag?
När har du känt att du behövt det? Försöker inte vara dryg, ärlig fråga. Bor på Värmdö och haft elbil sen 2017, har haft behove att ladda på den här sidan stan kanske 3-4 ggr de senaste 6 åren. Och då har jag åkt till 50kW laddaren vid saltsjöbadsleden. Har aldrig vart upptaget._TonyV skrev: ↑05 maj 2023 09:39Iom att supercharging inte är en 'inkluderad' tjänst för bilarna längre och det öppnas för alla som behöver det så är det mycket, mycket välkommet med högeffektladdning på södra/östra sidan om sthlm. Jag som bor här har fler än en gång förbannat att det inte finns mer infrastruktur de gånger man känner att man behövt det.
Inte bara Tesla som bygger snabbladdare i återvändsgränder. Incharges snabbladdare i Kvikkjokk och Ammarnäs är andra exempel. Där är det i och för sig omkring 10 mil till närmaste snabbladdare, men kan tycka att ett dussin destinationsladdare hade varit mer användbart där, och troligen billigare dessutom.mikebike skrev: ↑05 maj 2023 09:32Ja, det är udda och bryter mot Teslas tradition att placera SuC vid högtrafikerade genomfartsleder. Nacka är en återvändsgränd.macksie skrev: ↑05 maj 2023 09:20Är det inte en udda placering?
- Kan inte vara för genomfart, eftersom det som finns på andra sidan är Saltsjöbaden/Nacka/Orminge/Värmdö.
Dvs den absoluta merparten som har Tesla/Elbil har även möjlighet att ladda hemma.
- Om du passerar genom Stockholm från nord/syd/västlig riktning ligger den obekvämt långt bort från din rutt
Som jag ser det så är de enda som kommer ladda här är Taxi som ska till/kommer från Värmdö samt folk som veckohandlar på Ica.
- Om du bor inne i stan i lägenhet så ligger den också långt bort för att erbjuda bekväm vardagsladdning
Bor själv långt ut på Värmdö. Det enda scenarie jag kan måla upp då den är intressant är långresa/hemfärd och räknat fel på laddnivå, eller chansat på laddnivå. Vad missar jag?
Jag misstänker lobbying och sponsring.
Ska till Saltsjöbaden och tackar för tipset men såg i ChargeFinder att det fanns 4 på OKQ8 och 4 på Preem bredvid i nacka och InCharge vid idrottsplatsen. Så gott om det, trodde jag skulle behöva köa på ionity i Södertälje på vägen hem.macksie skrev: ↑05 maj 2023 09:49När har du känt att du behövt det? Försöker inte vara dryg, ärlig fråga. Bor på Värmdö och haft elbil sen 2017, har haft behove att ladda på den här sidan stan kanske 3-4 ggr de senaste 6 åren. Och då har jag åkt till 50kW laddaren vid saltsjöbadsleden. Har aldrig vart upptaget._TonyV skrev: ↑05 maj 2023 09:39Iom att supercharging inte är en 'inkluderad' tjänst för bilarna längre och det öppnas för alla som behöver det så är det mycket, mycket välkommet med högeffektladdning på södra/östra sidan om sthlm. Jag som bor här har fler än en gång förbannat att det inte finns mer infrastruktur de gånger man känner att man behövt det.
Finns sen en tid 8 stolpar högeffektladdning på Ica Maxi Värmdö, och ja det står nån enstaka bil där när jag åker förbi. Men på åtta stolpar har jag aldrig sett mer än två bilar.
Menar inte att det inte är välkommet med fler superchargers i Stockholm, för det tycker jag är en mycket bra ide. Ifrågasätter bara placeringen
Jag är sällan ute på värmdölandet men i Nacka nära stan borde det finnas ett behov av just snabbladdning. Och min nattladning är inte utanför dörren så man skippar ju en del nätter att fylla på och då kan hända att man åker mer än tänkt över dagen.macksie skrev: ↑05 maj 2023 09:49När har du känt att du behövt det? Försöker inte vara dryg, ärlig fråga. Bor på Värmdö och haft elbil sen 2017, har haft behove att ladda på den här sidan stan kanske 3-4 ggr de senaste 6 åren. Och då har jag åkt till 50kW laddaren vid saltsjöbadsleden. Har aldrig vart upptaget._TonyV skrev: ↑05 maj 2023 09:39Iom att supercharging inte är en 'inkluderad' tjänst för bilarna längre och det öppnas för alla som behöver det så är det mycket, mycket välkommet med högeffektladdning på södra/östra sidan om sthlm. Jag som bor här har fler än en gång förbannat att det inte finns mer infrastruktur de gånger man känner att man behövt det.
Finns sen en tid 8 stolpar högeffektladdning på Ica Maxi Värmdö, och ja det står nån enstaka bil där när jag åker förbi. Men på åtta stolpar har jag aldrig sett mer än två bilar.
Menar inte att det inte är välkommet med fler superchargers i Stockholm, för det tycker jag är en mycket bra ide. Ifrågasätter bara placeringen
Jag har inte sett någon text från Tesla som säger att syftet med SuC har ändrats, men vissa nyare placeringar tyder ju definitivt på det. Det är ju förstås inget "fel" med att bygga "lokalmackar" där folk bor, även om jag egentligen tycker AC-laddare är mycket bättre lämpat för detta._TonyV skrev: ↑05 maj 2023 15:53Jag är sällan ute på värmdölandet men i Nacka nära stan borde det finnas ett behov av just snabbladdning. Och min nattladning är inte utanför dörren så man skippar ju en del nätter att fylla på och då kan hända att man åker mer än tänkt över dagen.
Och Teslas SuC filosofi är väl inte längre bara att erbjuda laddning längst motorvägar.
Tycker absolut det borde kunna finnas bättre ställen. Samtidigt tror jag definitivt den blir lönsam med tanke på de jättemarginaler Tesla valt att hålla på senare tid gällande laddning. Kan tänka mig att många som bor i lägenhet tycker det är smidigt att veckohandla och samtidigt hinna ladda "fullt".macksie skrev: ↑05 maj 2023 09:49När har du känt att du behövt det? Försöker inte vara dryg, ärlig fråga. Bor på Värmdö och haft elbil sen 2017, har haft behove att ladda på den här sidan stan kanske 3-4 ggr de senaste 6 åren. Och då har jag åkt till 50kW laddaren vid saltsjöbadsleden. Har aldrig vart upptaget._TonyV skrev: ↑05 maj 2023 09:39Iom att supercharging inte är en 'inkluderad' tjänst för bilarna längre och det öppnas för alla som behöver det så är det mycket, mycket välkommet med högeffektladdning på södra/östra sidan om sthlm. Jag som bor här har fler än en gång förbannat att det inte finns mer infrastruktur de gånger man känner att man behövt det.
Finns sen en tid 8 stolpar högeffektladdning på Ica Maxi Värmdö, och ja det står nån enstaka bil där när jag åker förbi. Men på åtta stolpar har jag aldrig sett mer än två bilar.
Menar inte att det inte är välkommet med fler superchargers i Stockholm, för det tycker jag är en mycket bra ide. Ifrågasätter bara placeringen
I Nacka är det ofta Nacka Energi och dom är mycket bättre och snabbare än Vattenfall.tslaqqq skrev:Ja vattenfall el vilka det är som står för matning och transformator verkar inte kunna hålla jämna steg med Tesla's fart.
Så fort dom började ta betalt för laddningen så kan dom väl bygga för i princip alla syften…fth skrev: ↑05 maj 2023 16:32Jag har inte sett någon text från Tesla som säger att syftet med SuC har ändrats, men vissa nyare placeringar tyder ju definitivt på det. Det är ju förstås inget "fel" med att bygga "lokalmackar" där folk bor, även om jag egentligen tycker AC-laddare är mycket bättre lämpat för detta._TonyV skrev: ↑05 maj 2023 15:53Jag är sällan ute på värmdölandet men i Nacka nära stan borde det finnas ett behov av just snabbladdning. Och min nattladning är inte utanför dörren så man skippar ju en del nätter att fylla på och då kan hända att man åker mer än tänkt över dagen.
Och Teslas SuC filosofi är väl inte längre bara att erbjuda laddning längst motorvägar.
Jag hoppas bara detta inte påverkar utbyggnaden av dom "traditionella" platserna negativt, jag har själv mycket mer nytta av långfärds-modellen än "lokala macken"-modellen.
/fth