Sida 1 av 3
Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 06 apr 2023 23:58
av Legato
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 00:41
av Maw
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Vilken av bilarna låg först i tåget? Eller växlade ni?
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 03:35
av taliz
Hade trott att de skulle stoppa MEB-motorer i Q8. Borde blivit noterbart snålare då.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 07:17
av Legato
Maw skrev: ↑07 apr 2023 00:41
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Vilken av bilarna låg först i tåget? Eller växlade ni?
Vi växlade. Vi låg inte heller hela tiden i tåg, det var mer ett förenklat sätt att säga att vi höll samma hastighet..
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 07:33
av Dafro
Gissar på max 100 km/h, för annars känns det ju snålt för att vara en E-tron för det var väl knappt över 2 grader varmt när du körde?
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 07:40
av Legato
Dafro skrev: ↑07 apr 2023 07:33
Gissar på max 100 km/h, för annars känns det ju snålt för att vara en E-tron för det var väl knappt över 2 grader varmt när du körde?
Mycket långsammare om du menar snitthastigjet. Snarare runt 70... Skyltat allt från 40-110 och vi körde allmänt runt 10 över.
Temperatur var nog nära de två grader du skrev. Ska kika. Edit: något varmare, runt fyra grader i snitt.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 08:53
av Nect
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 10:50
av taliz
Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 10:54
av AAKEE
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Imponerande.
Jag är ijte förvånad att etron drog mycket, men 1.7 kWh/mil på en X känns grymt bra.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 11:10
av taliz
AAKEE skrev: ↑07 apr 2023 10:54
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Imponerande.
Jag är ijte förvånad att etron drog mycket, men 1.7 kWh/mil på en X känns grymt bra.
Mkt 80-vägar kanske? För på motorväg lär den knappast gå så snålt.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 12:14
av Nect
taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50
Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Nu handlade inte mitt inlägg om att Tesla ska bygga bilar åt andra, utan att bli en underleverantör av nyckelfunktioner som alla elbilar kräver.
Lite som Tetra pak eller Microsoft. De levererar en produkt som nästan alla nyttjar. Det är en affärsidé som har hög vinstmarginal där de samtidigt slipper alla större tillverkningkostnader med uppbyggnad av serviceorganisation etc.
Så nej, jag ser absolut inte det som ett självmord, snarare en potentiell stor marknad där konkurrensen är mindre med den produkt som Tesla är överlägsen alla andra.

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 12:25
av mikebike
taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50
Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 12:31
av Nect
mikebike skrev: ↑07 apr 2023 12:25
taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50
Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 12:35
av taliz
Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:14
taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50
Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Nu handlade inte mitt inlägg om att Tesla ska bygga bilar åt andra, utan att bli en underleverantör av nyckelfunktioner som alla elbilar kräver.
Lite som Tetra pak eller Microsoft. De levererar en produkt som nästan alla nyttjar. Det är en affärsidé som har hög vinstmarginal där de samtidigt slipper alla större tillverkningkostnader med uppbyggnad av serviceorganisation etc.
Så nej, jag ser absolut inte det som ett självmord, snarare en potentiell stor marknad där konkurrensen är mindre med den produkt som Tesla är överlägsen alla andra.
Så funkade det en gång i tiden, då det fanns så kallade "coach builders".
Man gick ifrån det när man lämnade ram-chassin. Bilar blev helt enkelt för komplexa och man fick svårt att konkurrera.
I buss och lastbilsbranschen funkar det ju dock fortfarande, men där är man kvar på ram-byggda chassin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coachbuilder
Om Tesla haft mer produktionskapacitet än man kan kunde sälja, dvs om marknaden varit mogen(som i buss och lastbilsbranschen), så kunde det kanske funnits en affärsmöjlighet att sälja en "skateboard".
Men dels är man fortfarande i en aggressiv utvecklingsfas, dels lär det dröja många år innan marknaden är mättad.
Tills dess tjänar Tesla mer på att sälja en hel produkt än en del av den.
Förövrigt presenterade RAM(dvs märket) nyss en pickup med 229kwh batteri.
Effektivitet är inte så intressant för alla, törstiga bilar är inget nytt, och nu börjar batterierna bli så stora och billiga att man kan stoppa i fler kwh för att kompensera.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 12:40
av Nect
taliz skrev: ↑07 apr 2023 12:35
Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:14
taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50
Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Nu handlade inte mitt inlägg om att Tesla ska bygga bilar åt andra, utan att bli en underleverantör av nyckelfunktioner som alla elbilar kräver.
Lite som Tetra pak eller Microsoft. De levererar en produkt som nästan alla nyttjar. Det är en affärsidé som har hög vinstmarginal där de samtidigt slipper alla större tillverkningkostnader med uppbyggnad av serviceorganisation etc.
Så nej, jag ser absolut inte det som ett självmord, snarare en potentiell stor marknad där konkurrensen är mindre med den produkt som Tesla är överlägsen alla andra.
Så funkade det en gång i tiden, då det fanns så kallade "coach builders".
Man gick ifrån det när man lämnade ram-chassin. Bilar blev helt enkelt för komplexa och man fick svårt att konkurrera.
I buss och lastbilsbranschen funkar det ju dock fortfarande, men där är man kvar på ram-byggda chassin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coachbuilder
Om Tesla haft mer produktionskapacitet än man kan kunde sälja, dvs om marknaden varit mogen(som i buss och lastbilsbranschen), så kunde det kanske funnits en affärsmöjlighet att sälja en "skateboard".
Men dels är man fortfarande i en aggressiv utvecklingsfas, dels lär det dröja många år innan marknaden är mättad.
Tills dess tjänar Tesla mer på att sälja en hel produkt än en del av den.
Förövrigt presenterade RAM(dvs märket) nyss en pickup med 229kwh batteri.
Effektivitet är inte så intressant för alla, törstiga bilar är inget nytt.
Så är det nog, i USA har man väl historiskt skitit i effektivitet och förbrukning…
Men det finns alltid nischmarknader om man nu kan kalla pickups det med tanke på volymen de säljer i staterna

Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 12:43
av taliz
Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:31
mikebike skrev: ↑07 apr 2023 12:25
taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50
Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53
Legato skrev: ↑06 apr 2023 23:58
Idag körde vi "i tåg" med vår e-tron och Plaid X från Tyresö till Siljansnäs i Dalarna.
Båda bilarna rullar på 20“ friktionsdäck. Audin på Viking Contact 7, Teslan på Hakka R5 SUV, dvs moderna däck som ska rulla lätt. Ungefär 2,9 bar i alla däck.
Jag slutar inte fascineras över hur överlägsen Plaiden är sett till energieffektivitet. Det är ju dessutom en klart större bil.
Total körsträcka: 303 km.
Förbrukning
E-tron 2,57 kWh per mil
Plaid 1,71 kWh per mil
E-Tronen drog alltså nästan exakt 50% mer (!!)
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 12:48
av Nect
taliz skrev: ↑07 apr 2023 12:43
Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:31
mikebike skrev: ↑07 apr 2023 12:25
taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50
Nect skrev: ↑07 apr 2023 08:53
Står fast vid att Tesla borde sälja sin drivlina till andra.
Känns som Audi struntar helt i att få motorerna och drivlinan effektiv. De verkar mest vara nöjd med att fått ihop en bil som funkar…
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.
Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 12:59
av taliz
Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:48
taliz skrev: ↑07 apr 2023 12:43
Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:31
mikebike skrev: ↑07 apr 2023 12:25
taliz skrev: ↑07 apr 2023 10:50
Varför skulle man sälja något som är en stor konkurrensfördel?
Vore ju självmord.
Som att säga att Audi borde bygga bilar åt Dacia.
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.
Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
Samtidigt fortsätter Tesla att växa mångdubbelt mer än övriga.
De kan inte konkurrera med varken tillverkningskapacitet eller pris.
Skulle det av någon underlig anledning ändra sig så kan Tesla enkelt justera tex prisnivåerna, så det blir än mer gynnsamt att ladda på SUC med Tesla.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 13:39
av tesla newbie
Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:48
Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.
Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
För mig, som bara utnyttjar laddnätverket 2-3 ggr per år så är det definitivt inte Teslas största USP. Skulle nog ha köpt en Tesla även om inte superchargernätverket fanns.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 17:55
av Off Grid Byggaren
Undrar egentligen vad som gör Tesla X så mycket snålare?
Den har ju aluminiumkaross istället för e-trons stålkaross, så den är väl 150 kg lättare. Det brukar ju inte göra någon större skillnad på långresa.
Tesla har väl lägre luftmotstånd, kan ju påverka en del om det var motvind.
Annars är det ju elmotor och inverter som måste göra mesta skillnaden?
Eller om förbrukningen räknas på olika sätt?
Teslabjörn körde ju nya Q8 e-tron 1000 km. Då hade den 30% högre förbrukning än Tesla X.
Så något bättre har nya e-tron tydligen blivit nu.
.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 18:14
av Legato
Ännu större skillnad med ett antal kortkörningar idag. Återigen samma sträckor, temperatur och hastighet. Ingen förvärmning i någon av bilarna.
E-tron har slukat 31%, Plaid 19%. Nästan identisk batteristorlek.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 18:18
av Off Grid Byggaren
Legato skrev: ↑07 apr 2023 18:14
Ännu större skillnad med ett antal kortkörningar idag. Återigen samma sträckor, temperatur och hastighet. Ingen förvärmning i någon av bilarna.
E-tron har slukat 31%, Plaid 19%. Nästan identisk batteristorlek.
Kan det vara batterivärmen i e-tron som gör så stor skillnad?
Audi öser ju på massor av effekt för att få varma batterier så fort den startas upp.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 18:26
av pejvic
E-tron är för den rike. Plaid är för den sparsamme
Det är lite som mercedes G63 AMG mot en Eklass.
Spara och slösa (ni som var med förr)
E-tron signalerar lite rikedom, flashigt, Plaid mer åt snabb, smart, IT.
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 18:42
av SwedishAdvocate
Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:48
taliz skrev: ↑07 apr 2023 12:43
Nect skrev: ↑07 apr 2023 12:31
mikebike skrev: ↑07 apr 2023 12:25
Eller att öppna upp SuC för andra...
Ja, där dödade de effektivt den största USP:en som Tesla har med sina bilar.
Vore idiotiskt att låta massa oanvänd kapacitet stå och samla damm.
I ett slag blev de det dominerade laddnätverket för alla bilmärken.
De får massa intäkter samtidigt som de gör "reklam" för egna märket. Du får ju lägre pris om du kör Tesla.
Det är väl anledningen till att de öppnades för alla. Men som sagt Teslas största USP försvann där med.
Helt plötsligt kan man köpa en annan elbil än Tesla.
Tycker det verkar vara helt i linje med Teslas Mission Statement...
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO, November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today:
to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. [Min understrykn.] [...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Re: Audi E-tron vs Model X Plaid Förbrukning
Postat: 07 apr 2023 18:48
av SwedishAdvocate
Off Grid Byggaren skrev: ↑07 apr 2023 17:55
Undrar egentligen vad som gör Tesla X så mycket snålare? [...]
Tesla har väl lägre luftmotstånd, kan ju påverka en del om det var motvind. [...
Det är rätt mycket 'motvind' när man kör i 110-120 km/...
MX har ett Cd på 0,24. E-tron har ett Cd på 0,27-0,28. Är bara lekman på det här, men gissar att Teslans lägre Cd gör rätt mycket...